Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:58

Wat apart zeg! nog nooit gehoord.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:00

Nee, de artsen daar ook niet :=
Gelukkig is hij nu weer braaf onder zeil! En gelukkig is er niets geks gebeurd.

Het zou prachtig zijn als Friso ook zal reageren op de stem van zijn kindertjes... Ik hoop het.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:12

Als prins Friso al ontwaakt uit zijn coma, wat nog helemaal niet zeker is, zal hij nooit meer dezelfde zijn, wss zal hij voortleven als een plant en gekluisterd blijven aan een bed of een stoel en spastisch blijven. Zijn hersenen hebben wel gedurende 50 minuten zonder zuurstof gezeten hé, dat laat altijd sporen na. Het is iets anders als je in coma geraakt door een hersentrauma (fraktuur) maar niet zonder zuurstof geraakt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:18

De wonderen zijn de wereld nog niet uit! We zullen zien.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:23

Ach ja, zo lang er leven is, is er hoop en... hoop doet leven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:40

gohya schreef:
Iemand die in een diepe coma heeft gelegen kan zich n.l. helemaal niets herinneren

Da's niet waar.
De periode vlak vóór het ongeval is vaak wel aangedaan, maar dat gaat normaliter echt geen maanden/jaren terug hoor :)
Tenzij het hersengebied voor geheugen van feiten van voor het ongeval specifiek is aangetast, uiteraard.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:51

Heino schreef:
gohya schreef:
Iemand die in een diepe coma heeft gelegen kan zich n.l. helemaal niets herinneren

Da's niet waar.
De periode vlak vóór het ongeval is vaak wel aangedaan, maar dat gaat normaliter echt geen maanden/jaren terug hoor :)
Tenzij het hersengebied voor geheugen van feiten van voor het ongeval specifiek is aangetast, uiteraard.

Eens met Heino. Mijn zwager heeft ook in coma gelegen net na zijn hersenbloeding en de daarop volgende operatie maar hij weet echt alles nog. Hij is alleen de eerste twee weken IC volledig kwijt, maar toch wist hij dan weer wel dat wij er dagelijks waren achteraf.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:04

Kasztanka schreef:
Zijn hersenen hebben wel gedurende 50 minuten zonder zuurstof gezeten hé, dat laat altijd sporen na.

Als dit helemaal correct was geweest dan had je dit kunnen zeggen maar feitelijk gezien heeft hij niet 50 minuten zonder zuurstof gezeten, hij is 50 minuten lang gereanimeerd.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:37

Arabesk schreef:
Dan ben je 70, kind zo ernstig er aan toe, man overleden, ouders overleden en dan weer aan 't werk. Denk niet dat veel mensen dat haar na doen.

Ik had nooit zoveel met het koningshuis, totdat die serie over het koningshuis op tv kwam van de vpro, dat laat wel zien wat ze eigenlijk allemaal doen.

Ze is ouder dan 70, ze is van 1938 en idd ook ik heb respect voor die vrouw :j

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:55

Heino schreef:
gohya schreef:

Da's niet waar.

Als je in coma ligt kan je, tijdens je coma ook nog dingen horen en volgen in sommige gevallen.
Heeft mijn stiefmoeder meegemaakt, die was toen verpleegster. Hun hadden patient die in coma lag, familie was de erfenis al aan het verdelen en ruzie te maken, bij hem, zonder dat het bekend was of de patient zou overlijden. Me stiefmoeder heeft ze toen heel brutaal erop aangesproken dat niet kon. Patient werd wakker, heeft alles kunnen horen en familie geen erfenis meer.

maar dit is wel ff offtopic natuurlijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:58

Miss. kan je je dan wel vooraf wat herinneren,maar als je eenmaal in een diepe coma ligt,weet je die periode niets meer.Je kan ook niets meer horen als je in diepe coma ligt,dat staat vast.In lichte coma kan j wel alles nog horen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:47

Mijn zusje lag in een lichte coma en heeft niets gehoord hoor, niets meegekregen..goddank..Op het moment dat wij haar de memorecorder met haar vrienden en gesnuif van ons paard erop lieten horen, kwam zij bij. Zij was echter ´erg ver weg´ wist te vertellen dat er een meisje tegenopver haar lag, wat verdronken was..lag echter een oude dame tegenover haar. Wist de IC verpleging mij te melden, dat er 3 weken voor de komst van zusje, daar idd een jong meisje heeft gelegen, die overleden is aan de gevolgen van te lang onder water liggen, verdronken dus.
Toch vertelden de artsen ons dat zij in een lichte coma lag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:52

Ik moet zeggen de koningin vind ik een vrouw die op en top professionaliteit uit straalt. Op dat punt mag zij een voorbeeld zijn voor alle vrouwen die de top willen bereiken....

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:31

Amy77 schreef:
Mijn zusje lag in een lichte coma en heeft niets gehoord hoor, niets meegekregen..goddank..Op het moment dat wij haar de memorecorder met haar vrienden en gesnuif van ons paard erop lieten horen, kwam zij bij. Zij was echter ´erg ver weg´ wist te vertellen dat er een meisje tegenopver haar lag, wat verdronken was..lag echter een oude dame tegenover haar. Wist de IC verpleging mij te melden, dat er 3 weken voor de komst van zusje, daar idd een jong meisje heeft gelegen, die overleden is aan de gevolgen van te lang onder water liggen, verdronken dus.

Ok gelukkig is je zusje weer bijgekomen.
Maar goed niet iedereen krijgt het mee, maar het kan dus wel.
Ze kon dus wel vertellen over dat meisje. Zo zie maar weer dat ook wij niet alles weten nog.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:07

wemkelover schreef:
Amy77 schreef:

Ok gelukkig is je zusje weer bijgekomen.
Maar goed niet iedereen krijgt het mee, maar het kan dus wel.
Ze kon dus wel vertellen over dat meisje. Zo zie maar weer dat ook wij niet alles weten nog.

Het bijzondere aan de post van Amy vind ik dat haar zusje iets "zag" uit het verleden.

En gelukkig is het zusje van Amy uit haar coma bijgekomen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 06:38

Ja mn zusje is gelukkig inmiddels een zus geworden :) er kunnen erg vreemde dingen gebeuren en met deze post wilde ik vooral ook aangeven, dat ik de hoop die gehouden wordt, enorm begrijp.
Wij werden destijds opgeroepen om afscheid te nemen, want ze zou de nacht niet halen. De ongekende woede die dan naar naar boven komt dat iemand/arts dat 'zomaar' zegt en het vertrouwen dat het goedkomt is heel bizar..en tuurlijk hebben artsen ervoor geleerd, maar ook zij zijn maar mensen en kunnen er goddank wel eens naast zitten.
Dus wie weet met Friso..hoe kansloos de berichten ook zijn voor de Koninklijke familie en vrienden, er zal toch iets zijn wat wij niet weten, waardoor er doorgezet wordt..en zolang er hoop is, is er leven..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:16

heb idd eens een docu gezien in Amerika over Stilnoct(zolpidem) en dat dit zou helpen bij coma!
heel wonderlijk, vraag me af of ze het al geprobeerd hebben bij Friso..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:21

Gaan ze vast wel doen!!!!En vast wel meer..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:52

"Na ongeveer een uur is het effect van zolpidem maximaal, na vier uur is de pil uitgewerkt en zakt hij weer terug in zijn coma."

Interessante link Russel. :j Vind bovenstaande wel apart, het werkt, men is redelijk helder en bij en zakt dan terug in coma. Vraag me af of dit middel dan niet de hersenen dusdanig belast, dat het op langere termijn afbraak pleegt. Ben benieuwd hoe ver ze met dit middel zijn, internationaal. Vond er een filmpje van op You Tube, mbt de werking van een persoon met een hersenbeschadiging. Even googlen, heb de link hier weer weggehaald. Vond het nou niet echt je van het. Ik vraag me af....het middel kan slaapwandelen veroorzaken. Zou het dan niet een soort van slaapwandeltoestand opwekken bij comapatienten? Dit vraag ik omdat ze na zo'n 4 uur weer weg zakken in die coma.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:55

Even compleet OT hoor, maar was er niet eens een docu over een vrouw die al iets van 15 jaar in coma lag, waar ze middels een infuus met iets (ik weet dat iets dus niet meer, wss wat jullie hierboven beschrijven) waardoor zij steeds meer bijkwam. Helaas werkte dat idd ook weer uit en zakte ze weer weg. Het was hee bizar om te zien, freaky eigenlijk ook..
Weten jullie welke docu ik bedoel?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:19

Die link van Russel doet mij erg denken aan Awakenings van Oliver Sachs waarbij mensen toch ook weer bij kwamen door het geven van een of ander middel?
uit de wiki

Sacks describes his cases with a wealth of narrative detail, concentrating on the experiences of the patient (in the case of his A Leg to Stand On, the patient was himself). The patients he describes are often able to adapt to their situation in different ways despite the fact that their neurological conditions are usually considered incurable.[19] His most famous book, Awakenings, upon which the 1990 feature film of the same name is based, describes his experiences using the new drug L-Dopa on Beth Abraham post-encephalitic patients. Awakenings was also the subject of the first documentary made (in 1974) for the British television series Discovery.

Aah zie dat dat meer om een slaapziekte ging, maar dat het wel met de hersenen te maken had. (In severe cases, patients may enter a coma-like state)
Laatst bijgewerkt door fargo op 06-03-12 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:43

Fargo, Awakenings is een mooi verhaal en het gaat over patienten met encephalitis lethargica, ook wel slaapziekte genoemd. Deze ziekte hangt samen met de dopamine aanmaak in de hersenen en dat is het spectrum dat loopt van slaapziekte tot parkinson. Helaas is er weinig overeenkomst met de coma waar patienten mee te maken hebben die door zuurstofgebrek of ander trauma niet meer bij bewustzijn komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:58

Film gezien, prachtig..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:59

Het lijkt me echt hels om steeds even bij te kunnen komen maar dan weten dat je weer wegzakt.