Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:59

En thuisblijven is ook niet hetzelfde als achterblijven. Ook vanuit huis kun je cursussen volgen om je kennis op niveau te houden en zelfs bij te spijkeren, ook vanuit huis kun je op de hoogte blijven van wat er speelt in jouw vakgebied, ook vanuit huis kun je vrijwilligerswerk doen.

@HC; maar dat is toch geen klagen? Het is meer een constatering naar aanleiding van die berekening, dat als je zou gaan werken voor 200 euro per maand, dat langer dan 4 jaar duurt als je meer dan 1 kind hebt. Ik denk dat Marielle meer bedoeld heeft dat de opmerking van BloodyMary dus niet helemaal opging.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:01

Huertecilla schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik denk echter dat men zich steeds bewuster wordt van de mogelijkheden en dat het langzaam steeds meer gemeengoed wordt dat ook de man bij de kinderen blijft.

Ik denk dat dit níet zo is. Ik denk dat deze ontwikkeling totaal tot stilstand is gekomen.
De metro-sexuele man en de vrouw die duizend poten moet hebben is allemaal niet zo ideaal gebleken als het werd voorgesteld toen nog geen hond aan dat model voldeed.
Nu zegt menigeen ´been there, done the, did not like it´.

Verder denk idat dat veel vrouwen (net veel mannen) door wat voor oorzaken dan ook het traditionele model helemaal top vinden.
Daarbij hebben met name vrouwen win-win; én wat ze eigenlijk prima vinden én kunnen klagen want ze zijn achtergesteld :D

Mannen en vrouwen zíjn niet gelijk. Laat hen toch gewoon doen wat hen het beste afgaat. Dat dat in onderling overleg in wederzijdse perceptie van gelijkwaardigheid. Dit laatste, die perceptie van gelijkwaardigheid, is fundamenteel voor duurzaam, de inhoud is niet belangrijk.

Mannen en vrouwen zijn wel degelijk gelijk, na wetenschappelijk onderzoek zijn de verschillen minimaal gebleken. Mannen scoren gemiddeld iets beter (met een verschil van enkele procenten) op ruimtelijk inzicht dan vrouwen, en vrouwen scoren gemiddeld iets beter (met een verschil van enkele procenten) op verbaal inzicht. (Daarbij is het ook nog eens de vraag in hoeverre deze minimale verschillen zijn veroorzaakt door de maatschappij: mannen worden nu eenmaal meer gestimuleerd om een ruimtelijk inzicht te ontwikkelen, omdat dat van hen verwacht wordt.) Er is dus een gigantische (bijna gehele) overlap. Dit is echter een debat dat ook in de wetenschap nog steeds voortduurt. De oude opvatting dat mannen en vrouwen in vaardigheden enorm verschillen, is echter achterhaald. Waarschijnlijk is deze opvatting ontstaan door de maatschappelijke rolverdeling man/vrouw.

Ben het er wel mee eens dat mannen en vrouwen zouden moeten doen waar ze het beste in zijn (en/of zich het prettigst bij voelen). Ook sta ik achter gelijkwaardigheid. Echter (en dit is even puur mijn persoonlijke mening), ik zou niet in een liefdesrelatie willen zitten waarbij ieder dingetje wordt afgewogen op een schaal der gelijkheid. Zowel niet van zijn kant als van mijn kant.

Ik ben het er geloof ik ook mee eens (wederom persoonlijke mening) dat veel vrouwen het inderdaad wel best vinden dat ze niet werken. Als ik in mijn persoonlijke omgeving kijk, zijn er veel vrouwen waarbij de kinderen allang het huis uit zijn, die nog steeds niet werken. Ik oordeel hier echter niet over, want ik ga ervanuit dat dit in samenspraak met hun echtgenoot is (en mocht dit niet zo zijn, dan is het nog steeds niet aan mij om erover te oordelen). Ik denk dat dit ook met de generatie te maken heeft.

Huertecilla, wij zijn beiden van verschillende generaties. Ik vind het interessant dat onze meningen verschillen en ik ben van mening dat onze generaties hieraan bijdragen. Ik denk (mijn persoonlijk mening) dat mijn generatie 'moderner' staat tegenover de traditionele rolverdeling dan een wat oudere generatie. (Ook denk ik dat opleidingsniveau een rol speelt in de kijk op traditionele rolverdeling, en de normen en waarden waarmee iemand is opgroeid)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:01

Brainless schreef:
Bloodymary schreef:
Tja, als je niet wilt dan blijf je maar lekker achter he.

Waarmee achter??
Het ligt er toch ook aan in welke branche je werkzaam bent/was.

Als je werkt dan geeft dit ook een ontplooiing op andere gebieden. Ik heb vriendinnen die alleen nog moeder zijn en die kunnen echt nergens anders over praten over kinderen en de laatste koopjes bij de Hema. En dan nog vaak klagend inderdaad zoals Huerticella opmerkt. Als je werkt blijf je nou eenmaal meer op de hoogte van allerlei ontwikkelingen op technologisch, economisch en maatschappelijk gebied. En in de jaren dat je doorwerkt, maak je het mogelijk een stap in je carriere te zetten in de jaren daarna.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:02

Huertecilla schreef:
Met alle begrip voor de soms echt niet altijd leuke of stressloze situatie vind ik ouderschap van een stel gezonde kinderen iets om voor _/-\o_
Tijd met je kinderen kúnnen delen ís al ´betaling´ in kwali-tijd.
Schiet maar gerust op mij als Martiaan, doch dat is gewoon mijn mening.
Dat veel mannen daar pas bij een tweede leg bij een jonge deerne achter komen is een gevolg van onze traditionele normen en waarden.

Hier kan ik me volledig bij aansluiten...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:03

AL met al was die man in Barcelona zo gek nog niet.

Als hij straks kinderen wil lost hij dat ook zo op.

Draagmoeder, eenouderschap, deeltijd thuis met zijn broed, deeltijd kinderopvang.
Werkster uurtje extra, evenueel aangevuld met ´Nanny´taak.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:04

Bloodymary schreef:
Als je werkt blijf je nou eenmaal meer op de hoogte van allerlei ontwikkelingen op technologisch, economisch en maatschappelijk gebied.

Ik denk dat dat niet per se waar is. In de tijd dat ik thuis was voor mijn kinderen, zorgde ik er echt wel voor dat ik van alles op de hoogte bleef, ik wist vaak beter hoe de actualiteit in elkaar zat dan mijn man die 50 uur per week werkt.

Citaat:
Met alle begrip voor de soms echt niet altijd leuke of stressloze situatie vind ik ouderschap van een stel gezonde kinderen iets om voor
Tijd met je kinderen kúnnen delen ís al ´betaling´ in kwali-tijd.
Schiet maar gerust op mij als Martiaan, doch dat is gewoon mijn mening.

Zelfs als Venusiaan ben ik het met jouw Martiaanse mening eens in deze :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:08

Huertecilla schreef:
AL met al was die man in Barcelona zo gek nog niet.

Als hij straks kinderen wil lost hij dat ook zo op.

Draagmoeder, eenouderschap, deeltijd thuis met zijn broed, deeltijd kinderopvang.
Werkster uurtje extra, evenueel aangevuld met ´Nanny´taak.

Klopt, als deze man verder geen behoefte had aan de verbondenheid/intimiteit/het gezinsleven met een liefdespartner. Een carrièrevrouw zou het ook zo kunnen oplossen. Je weet dan in ieder geval zeker dat er geen partner is die op je zak teert en/of misbruik van je maakt. Voor mij persoonlijk zou het niet werken, maar wellicht voor anderen wel.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 15-11-10 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:09

Huertecilla schreef:
mariellede schreef:
als je meerdere kinderen hebt ben je wel heel wat langer als 4 jaar voor een habbekras aan het werken

Daar gáán we weer.
Voor de kinderen mógen zorgen én klagen *\o/*

Waar klaag ik??
Quellian schreef:
HC, volgens mij bedoelde mariellede dat je voor een habbekrats op je werk zit als je kinderopvangkosten hebt.

dat bedoelde ik inderdaad en als je dan meerdere kinderen hebt is dat niet voor "maar" 4 jaar.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:09

Blue_Eyes schreef:
Bloodymary schreef:
Als je werkt blijf je nou eenmaal meer op de hoogte van allerlei ontwikkelingen op technologisch, economisch en maatschappelijk gebied.

Ik denk dat dat niet per se waar is. In de tijd dat ik thuis was voor mijn kinderen, zorgde ik er echt wel voor dat ik van alles op de hoogte bleef, ik wist vaak beter hoe de actualiteit in elkaar zat dan mijn man die 50 uur per week werkt.

Dat vind ik echt gemeend heel erg goed van je. Maar ik denk wel dat jij dan echt een uitzondering bent.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:10

Als ik om me heen kijk denk ik dat het wel meevalt met die uitzondering. Waar hebben de moeders op het schoolplein het over? Vaak over de actualiteit. Wat bespreek je bij de koffie? Nah... vaak de PVV, bijvoorbeeld. In het geval van veel mensen uit mijn omgeving, wat bespreek je op een koffie-ochtend met mensen van de kerk? Vaak de actualiteit.
Maar goed, het zou kunnen dat jouw ervaringen anders zijn. :)

Bloodymary

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:12

Inderdaad, ik hoor moeders uit mijn omgeving alleen maar over de kinderen en koopjes.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:15

Kinderopvangtoeslag is anders behoorlijk hoog vind ik (wel afhankelijk van je inkomen), vooral als je wat minder verdient en als je meerdere kinderen hebt, dus daarvoor zou je het werken niet moeten laten (ik vind het zelfs beschamend bij welk inkomen je nog een flinke toeslag krijgt.... )

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:17

Inderdaad, de kosten van kinderopvang worden zeker voor meer dan de helft vergoed. Vind dit overigens wel een goede zaak, het stimuleert de mensen toch om te blijven werken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:20

Brainless schreef:
Bloodymary schreef:
Tja, als je niet wilt dan blijf je maar lekker achter he.

Waarmee achter??
Het ligt er toch ook aan in welke branche je werkzaam bent/was.

Bloodymary schreef:
Als je werkt dan geeft dit ook een ontplooiing op andere gebieden. Ik heb vriendinnen die alleen nog moeder zijn en die kunnen echt nergens anders over praten over kinderen en de laatste koopjes bij de Hema. En dan nog vaak klagend inderdaad zoals Huerticella opmerkt. Als je werkt blijf je nou eenmaal meer op de hoogte van allerlei ontwikkelingen op technologisch, economisch en maatschappelijk gebied. En in de jaren dat je doorwerkt, maak je het mogelijk een stap in je carriere te zetten in de jaren daarna.

Ik klaag nergens over en vriendinnen die ik heb met kids kunnen gelukkig nog wel ergens anders over praten dan kinderen en de laatste koopjes. Net zoals jij je ergert aan moeders die "alleen" maar kunnen paraten over hun kinderen zijn er ook mensen die "alleen" maar kunnen praten over hun werk/paard/auto/vakantie/huis/modeltreinen/uitgaan .....

Mijn kinderen gaan voor mijn carrière, daar heb ik (en mijn man) bewust voor gekozen.
En mss ga ik wel helemaal niet meer overdag werken... wie weet.
Ik blijf gelukkig wel op de hoogte van (bepaalde) technische ontwikkelingen, daar hoef ik niet voor te werken. Ik kan dan altijd nog bij een KDV gaan werken... praktijkervaring genoeg ;)

Ik heb even snel berekend wat wij kwijt zouden zijn aan BSO (3 kids) buiten de schoolvakanties om, als ik 3 dagen zou gaan werken. Boven dit bedrag komen natuurlijk de extra kosten voor een auto en de opvang in de vakanties.

..............................Per maand 2010...........Per maand 2011 (*)
Kosten kinderopvang .......€ 1.785,00............. € 1.811,78
Kinderopvangtoeslag........€ 1.185,59..............€ 1.140,30
Eigen bijdragen................ € 599,41..................€ 671,48

Maar ik klaag niet dat ik niet werk en ik zeur niet dat ik mss wel als ik alleen komt te staan een baan moet nemen wat buiten mijn werkervaring valt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:26

Vergeet dat maar hoor, van dat werken in de kinderopvang, die vragen minimaal MBO kinderverzorging of liever nog HBO. Maar je kunt altijd nog achter de kassa he, alleen daar ben je dan denk ik al te oud voor.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:30

TS: Er zijn ook mannen die helemaal niet willen dat hun vrouw gaat werken. Die groep zie ik in jouw eerste post niet benoemd ;-) Dat is dan hun eergevoel te na, mijn vrouw "hoeft" niet (= mag niet ;-)) te werken.

Ik zou me volgens mij dood vervelen en 1 ding is zeker dan zouden we geen geld hebben om paarden te houden en om ons huidige huis te bewonen.
Zonde bovendien ook van de investering van mijn ouders in mij als jongste kind in mijn opleiding atheneum + HEAO Commerciële Economie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:36

@Bloodymary
Fijn dat je je zorgen maakt over de achterstand van huismoeders.

Om voor mijzelf te spreken...

Ik kan (als het moet) gelijk 40 uur aan de bak, nu en ook over 5 jaar.
En nee niet achter de kassa (en hoezo te oud??... bij de Gamma zitten bijna alleen maar oudere achter de kassa).

Maar waarom zou het in jouw ogen beter zijn dat huismoeders blijven werken? Voor hun carrière? Waarom is meer geld zo belangrijk, als je al voldoende hebt om "gewoon" te leven (iig te leven zoals men dat wilt).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:41

Ik wil ook huismama worden :j

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:41

fargo schreef:
TS: Er zijn ook mannen die helemaal niet willen dat hun vrouw gaat werken. Die groep zie ik in jouw eerste post niet benoemd ;-) Dat is dan hun eergevoel te na, mijn vrouw "hoeft" niet (= mag niet ;-)) te werken.

Ik zou me volgens mij dood vervelen en 1 ding is zeker dan zouden we geen geld hebben om paarden te houden en om ons huidige huis te bewonen.
Zonde bovendien ook van de investering van mijn ouders in mij als jongste kind in mijn opleiding atheneum + HEAO Commerciële Economie.

dit onderste is ook een "rare"reden er zijn namelijk heel veel mensen die totaal iets anders doen als waar ze voor gestudeerd hebben

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:48

mariellede schreef:
fargo schreef:

dit onderste is ook een "rare"reden er zijn namelijk heel veel mensen die totaal iets anders doen als waar ze voor gestudeerd hebben

Ook al doe je heel iets anders er is geinvesteerd in je mentale ontwikkeling zodat je in staat bent om op een behoorlijk niveau te kunnen werken en functioneren. Als je dan thuis zou gaan zitten, is dat toch een stukje kapitaalvernietiging. Bovendien is er ook nog zoiets als je studie terug betalen en vervolgens deze en de tijd en het geld dat je erin hebt gestoken als het ware terugverdienen door te gaan werken.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:51

Bloodymary schreef:
Inderdaad, de kosten van kinderopvang worden zeker voor meer dan de helft vergoed. Vind dit overigens wel een goede zaak, het stimuleert de mensen toch om te blijven werken.

Uit onderzoek bleek juist dat het juist niet meer stimuleert vooral niet voor hogere inkomens, als vrouwen thuis willen blijven doen ze dat voor de kinderen en niet voor het geld dat de opvang kost. http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/8035024/__Goedkoper_kinderopvang_doet_niet_meer_werken__.html Wel kost dit veel geld voor de overheid. Misschien die toeslagen alleen voor de mensen die het nodig hebben?
Voor mij maakt het bijv. ook niets uit of het nu wel of niet wordt vergoed, werk straks weer 4 dagen en dat blijf ik doen.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:52

Neff als je geld bij moet leggen zou je dan ook blijven werken ?

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:52

De toeslag is toch ook bepalend aan de hand van je gezamelijk inkomen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:54

fargo schreef:
Ook al doe je heel iets anders er is geinvesteerd in je mentale ontwikkeling zodat je in staat bent om op een behoorlijk niveau te kunnen werken en functioneren. Als je dan thuis zou gaan zitten, is dat toch een stukje kapitaalvernietiging.

kapitaalvernietiging :=
Volgens mij kun je die mentale ontwikkeling ook goed gebruiken bij de opvoeding van je kinderen hoor!
Kunnen de kinderen ook beter van worden en is het dus een investering ;)

Volgens mij is het goed dat mensen kunnen kiezen! Overal zitten voor en nadelen aanvast en lijkt mij een beetje verschil in opvoeding juist goed.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 15-11-10 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:55

Daarom zeg ik ook toeslagen alleen voor hen die het nodig hebben.
Ja, gezamenlijk inkomen.

Hoop niet dat kinderopvang meer gaat kosten dan 100 euro per uur, dan stop ik wel :D ;) o nee, dan stopt mijn partner.....