Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:57

faye schreef:
Als de vrouw zich moet bedekken en de man niet, dan discrimineer je de vrouw. Zo simpel is het. En ik ben niet aanvallend, heb nu de tijd niet om quotes van je te zoeken JK, maar je hebt meerdere keren geinsinueerd dat moslimvrouwen zonder hoofddoek of met make up niet zo goed gelovig zouden zijn als jij....

dat is absoluut een onterechte beschuldiging faye. ik heb absoluut nooit gesproken over 'die is minder goed gelovig dan ik' ik heb mezelf absoluut nooit suprieus gesteld boven een ander. wel heb ik het islamitische punt proberen uit te leggen. nog steeds heb ik dus het idee dat je mijn stukjes niet goed leest en misschien niet goed begrijpt, vraag dan minstens om verduidelijking.

het volgende stelde jij
Citaat:
Dan is het helemaal onbegrijpelijk dat vrouwen een boek volgen wat ze elke gelijkwaardigheid met een man ontzegt. DAT is pas discriminatie
jij spreekt hier duidelijk over 'gelijkwaardigheid', de islam discrimineerd mannen en vrouwen niet op dit gebied, integendeel, in de islam zijn vrouwen even veel waard voor Allah als mannen. enkel hebben beide sekse andere rollen, andere eigenschappen, andere vaardigheden, andere verantwoordelijkheden en andere rechten in dit leven met daarbij passend dus andere verplichtingen en kenmerken (daarom zijn we ook man en vrouw en geen uniseks wezen.)

dus zouden volgens jou de man en de vrouw hetzelfde moeten zijn? dus als een vrouw een hoofddoek moet dragen de man dan ook?? hetzelfde is niet hetzelfde als gelijkwaardig.

gelijkwaardigheid (de waarde van een individu) heeft niets te maken met de verschillen tussen man en vrouw. God heeft deze verschillen in rechten en plichten gemaakt naar wat eerlijk is voor beide. hij ziet hun als gelijkwaardige, beide zijn dienaren van God. het is niet zo dat de vrouw er voor de man is. ze zijn beide verantwoordelijk over hun eigen daden. het zal bv oneerlijk zijn om een man te verplichten het kind borstvoeding te geven, hier heeft hij de eigenschappen niet voor. ze blinken beide uit op bepaalde vlakken en zijn beide 'zwak' op bepaalde vlakken. daarom vult een man een vrouw ook goed aan en zouden ze met een correct islamitisch huwelijk het perfecte 'team' kunnen vormen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:01

Als ik tijd heb dan zoek ik de quote wel even op, maar je hebt echt duidelijk gezegd dat moslima's zonder hoofddoek hypocriet waren.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:15

Excuus, dat was in het topic over de burka. ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:26

jameyskatje schreef:
@ fabersmid:

ja inderdaad. zo goed mogelijk, maar wel met de nadruk op het woordje mogelijk. niet alles is mogelijk, voor sommige dingen moet je het ook mentaal kunnen trekken zegmaar. moeilijk uit te leggen, maar als ik weet dat iets verboden is dan laat ik het en probeer ik er zoveel mogelijk uit de buurt te blijven en als ik weet dat iets verplicht is doe ik mijn uiterste best om dat na te leven. maar perfect zijn is onmogelijk.

De mens is niet perfect, maar kan wel perfectie proberen na te leven. Belangrijk voor mij persoonlijk is goed tegenover anderen te verblijven, dus respectvol zijn en blijven tegen mens, dier en natuur zo alles om ons heen te respecteren leven en laten leven. Maar dus ook voor de dode zaken om ons heen, zoals voorwerpen. Ongeacht welk geloof of ongeloof, ras, uiterlijk, cultuur en herkomst en ga zo maar oneindig door.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:43

Betteke schreef:
Als ik tijd heb dan zoek ik de quote wel even op, maar je hebt echt duidelijk gezegd dat moslima's zonder hoofddoek hypocriet waren.

Volgens mij heeft JK gezegd dat ze Moslims die hoofddoekjes dragen maar zich ondertussen ook volplamuren met make-up en te korte rokken dragen hypocriet vindt. Kan het mis hebben hoor, maar dat is wat ik begrepen en gelezen heb :) (en waar ik het mee eens ben)

FaberSmid

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:03

Ben benieuwd naar de quote Betteke, kan me dat ook niet herinneren dat zoals u beschrijft gelezen te hebben?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:20

Heino schreef:
Betteke schreef:

Volgens mij heeft JK gezegd dat ze Moslims die hoofddoekjes dragen maar zich ondertussen ook volplamuren met make-up en te korte rokken dragen hypocriet vindt. Kan het mis hebben hoor, maar dat is wat ik begrepen en gelezen heb :) (en waar ik het mee eens ben)

en hier ben ik het ook mee eens idd.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:50

Betteke schreef:

nee hoor. ik heb gezegd dat ik het gedrag van iemand die zichzelf moslim noemt maar wel openlijk op tv durft te stellen dat de hoofddoek niet verplicht is, terwijl het duidelijk is dat dit wel verplicht is, dat vind ik een hypoctiete actie.

(dit toont ook maar weer aan dat mensen alleen het 'negatieve' over een persoon onthouden)

zoek maar een quote op waarin ik zeg dat ik moslima's zonder hoofddoek hypocriet vind.

zal ik dan de quotes opzoeken dat ik zelfs veel vriendinnen heb zonder hoofddoek? dat zelfs islamitische familie van mij geen hoofddoek draagt??

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:53

Heino schreef:
Betteke schreef:

en daarbij roddelen en slecht taalgebruik hebben op straat, anderen mensen tot last zijn en zich erg asociaal gedragen, maar ondertussen wel zeggen van 'kijk hoe goed ik ben, ik draag een hoofddoek'/ maar ondertussen alles doen wat god verboden heeft. dat gedrag vind ik hypocriet. en ik schaam me op dat moment zeker voor mijn geloofsgenoten

maargoed, die uitspraak heb ik een enkele keer gedaan. ik heb ontelbare keren aangegeven dat ik iedereen in zn waarde laat. maar men lijkt dat te vergeten of niet te willen lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:26

Vrouwen en mannen andere taken toedichten is discriminatie op grond van geslacht. En dat heeft niets met gelijkwaardigheid te maken. Dus waarom mag er in naam van het geloof wel gediscrimineerd worden op sexe, maar mag er niet gediscrimineerd worden op basia van geloof? Dat is pas hypocriet. Als je zegt dat een vrouw bepaalde dingen niet mag omdat ze vrouw is, dan discrimineer je. Daar kun je hele mooie verhalen omheen draaien, maar het blijft een feit.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:34

Er zijn ook meer mannelijke hoefsmidleerlingen dan dames, maar de schuld ligt niet bij discriminatie?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:35

maar ik ga er vanuit dat iemand zelf mag beslissen of hij/zij hoefsmid wil worden

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:36

prima faye, wat jij wilt (diepe zucht)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:39

faye schreef:
Vrouwen en mannen andere taken toedichten is discriminatie op grond van geslacht. En dat heeft niets met gelijkwaardigheid te maken. Dus waarom mag er in naam van het geloof wel gediscrimineerd worden op sexe, maar mag er niet gediscrimineerd worden op basia van geloof? Dat is pas hypocriet. Als je zegt dat een vrouw bepaalde dingen niet mag omdat ze vrouw is, dan discrimineer je. Daar kun je hele mooie verhalen omheen draaien, maar het blijft een feit.

Maar dat gebeurt buiten het geloof om toch ook? Iets met het enige recht van de vrouw is het aanrecht. Ok, dat zijn geen voorschriften die letterlijk in een boek oid staan, maar qua normen en waarden is dat heel lang zo geweest (en eigenlijk nog steeds). Ok, er zit verschuiving en versoepeling in, maar nog steeds wordt het door heel veel mensen raar gevonden als de man de baby alle voedingen geeft, de luiers verschoond en het eten kookt, terwijl de vrouw de hele dag werkt en zodra ze thuis komt niets meer hoeft te doen (bij wijze van)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:42

Snoevie schreef:
maar ik ga er vanuit dat iemand zelf mag beslissen of hij/zij hoefsmid wil worden

Natuurlijk maar feit is dat er meer mannen dan dames aan de opleiding deel nemen en ook de stage en opleiding door komen. Ik begeleid graag dames, maar krijg weinig de kans. Dus dan discrimineer ik dan ook?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:43

FaberSmid schreef:
Natuurlijk maar feit is dat er meer mannen dan dames aan de opleiding deel nemen en ook de stage en opleiding door komen. Ik begeleid graag dames, maar krijg weinig de kans. Dus dan discrimineer ik dan ook?

Hmmm nee, wel wanneer je expres voor het meisje kiest wanneer er zoveel een man als vrouw stage wil lopen. Positieve discriminatie is immers ook discriminatie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:53

Snoevie schreef:

Precies! Uit naam van het geloof zeggen dat een vrouw ergens niet geschikt voor is omdat alleen een man dat mag en het een mannentaak is, is discriminatie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:55

Wat ik me dan afvraag is, wanneer is iets uit naam van 'het' geloof, en wanneer is het een cultuurkwestie? En dat geldt niet alleen voor islam, maar ook voor christendom (hoewel ik mag worden en doen wat ik wil, geen dominee die daar iets van zal zeggen, maar er zijn natuurlijk wel van die denominaties).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:57

Blue_eyes, jameyskatje benoemt steeds dat vrouwen en mannen andere taken hebben en dat een goede moslim zich daaraan houdt. Ik vind dat discrminatie. Het christendom is hier al veel verder in.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:00

Nou toch maar even quoten, alhoewel het alweer tegengesproken wordt.

Citaat:
er is een groot verschil tussen een vakantie en ergens wonen. daarbij.. als ik ergens op vakantie ben waarbij het traditie is om een band om mijn middel te dragen uit reinheid of mijn hoofddoek af te doen, dan zal ik dit weigeren. dat mag ieder mens voor zich weten. je bent je niet verplciht om in een moskee een hoofddoek te dragen,.. waarom zou je als je niet eens moslim bent? ik persoonlijk heb dat nog nooit meegemaakt.
beheersen van de taal en jezelf kunnen mobiliseren in een land is belangrijker dan zo'n stukje stof. participeren bijvoorbeeld. opgaan in de samenleving.. nou geloof me. moslims zijn daar niet slecht in. jij komt met een voorbeeld van een belgische moslim man(die ik overigens zeer hypocriet durf te noemen, want hij noemt zichzelf moslim = iemand die aan islam doet = zich onderwerp aan God. maar ondertussen tegen de woorden van God ingaat en daar nog keihard voor uit komt. vreemd.).. ik kom met een voorbeeld als mezelf. volledig geemancipeerd en geparticipeerd, alles behalve onderdrukt en mooie ambities in het leven + hoofddoek. yeah, life's good

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:01

Dat is geen kwestie van kiezen voor mij alleen, maar die keuze wordt gezamenlijk gemaakt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:04

faye schreef:
Blue_eyes, jameyskatje benoemt steeds dat vrouwen en mannen andere taken hebben en dat een goede moslim zich daaraan houdt. Ik vind dat discrminatie. Het christendom is hier al veel verder in.

Okee, dat zou het kunnen bestempelen tot een geloofs-iets. Toch vraag ik me ook wel af in hoeverre dit beinvloed wordt door cultuur-traditie die meekomt met de islam uit de ontstaanslanden van die religie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:08

Wat mij meer intrigeert is dat er in landen als marokko en turkije vrouwen gewoon zonder hoofddoek lopen en goed mosilima zijn. Het lijkt wel of de immigranten in Nederland uit een achtergebleven gebied komen, want blijkbaar is die hoofddoek dus niet het geloof maar cultuur.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:09

Het een heeft toch met het ander te maken en gaan gezamenlijk als combinatie?

faye u beschrijft het wel erg negatief, om u een voorbeeld te geven. In mijn vriendenkring zitten ook die nog de rebbel flag "dragen", maar die zijn alles behalve discriminerend. Die voldoen totaal niet aan de omschrijving die hun gegeven wordt. Er zijn ook die wel zo zijn en geloof mij dat die beter niet die vrienden tegen kan komen. De meeste mensen hebben al angst, voordat die werkelijk de mensen zelf leren kennen. Ik denk dat het met moslims en anderen net zo is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 19:18

Er zit een gedeeltelijke waarheid in, in Amerika zijn ook groepen die hun oude Europese kultuur heeft behouden en streng naar regels leven en ook die oude kledinge nog dragen.
Weet niet hoe ze heten schiet mij nu even niet te binnen.
Meestal wanneer er groepen zijn die elkaar vinden worden de oude gebruiken instand gehouden, alhoewel het vader of moederland zich verder ontwikkelen.
Een land met vele etnische minderheden zoals Rusland, omdat men daar vele volksstammen steeds weer uitelkaar haalde daar ziet men dat ook.
Denk zelf leven en laten leven.
Iets wat niet mag wat verboden is, is juist een insperatie om het juist wel te doen.