13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:38

randalinpony schreef:
@Heino: ik snap het argument van die volgboten niet zo goed, dat is toch alleen maar prima dat die er waren? Kennelijk hebben Laura en haar ouders ook dát goed geregeld?

En die eenzaamheid, ik denk dat een zelfgekozen eenzaamheid iemand sterker maakt. In tegenstelling tot de mensonterende eenzaamheid die ieder jaar een heleboel scholieren moeten doormaken, omdat zij gepest worden, thuis geen steun krijgen of zelfs mishandeld en misbruikt worden, enz...
Zolang er nog scholen in dit land bestaan waar niets tegen pesten wordt ondernomen, met ernstige psychische problemen of zelfs zelfdoding tot gevolg, mogen wij wel zwijgen over Laura Dekker.

Net of school een garantie tegen eenzaamheid is. Mijn eenzaamste jaren waren de middelbare school. Daarna werd het alsmaar beter. ;)

Ja, ik ben blij dat die boten er waren, verkleinde de kans op potentieel gevaarlijke situaties behoorlijk.

Mensen hebben anderen nodig om op te groeien, om belangrijke sociale en emotionele vaardigheden te leren. Dat er andere misstanden zijn vind ik geen reden om Laura niet tegen zichzelf te beschermen.

Dani

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:43

Laura niet tegen zichzelf te beschermen..kom op zeg, mag een mens ook nog zelf beslissingen nemen?
Jij zou toch ook niet willen dat anderen over jouw kinderen gingen beslissen?

Het was niet uitsluitend het idee van Laura, haar familie stond achter haar. Zal ook niet voor niets geweest zijn. Als ze doodongelukkig werd uit eenzaamheid had ze op elk moment kunnen stoppen, heeft ze niet gedaan. Er zijn ook op middelbare scholen mensen die nauwelijks contact zoeken met anderen, die geen behoefte daaraan hebben; moeten we die dan ook maar tegen zichzelf in bescherming gaan nemen want ze hebben toch echt dat contact nodig?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:39

Kan een ander bepalen hoevéél 'anderen' iemand nodig heeft om goed op te groeien dan? Wie weet er nou eigenlijk hoeveel anderen er nodig zijn en in welke mate?

Wellicht kon Laura de tijd op de boot wel goed doorstaan omdat ze wist dat er een paar mensen onvoorwaardelijk achter haar stonden en haar steunden waar nodig?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:06

DaniBanani schreef:
Jij zou toch ook niet willen dat anderen over jouw kinderen gingen beslissen?

Als daarmee de veiligheid van mijn kind zeer sterk vergroot wordt: zeker wel

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:33

Dus als jouw kind dolgelukkig wordt van ijshockey en daar onwijs goed in is heb jij er geen probleem mee als anderen jouw kind daar vanaf halen "want het is een hele gevaarlijke sport"?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:35

DaniBanani schreef:
Laura niet tegen zichzelf te beschermen..kom op zeg, mag een mens ook nog zelf beslissingen nemen?

Een 13-jarige niet, inderdaad. Daar heb je ouders voor. En ik vind dat die ouders behoorlijk de weg kwijt zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:09

DaniBanani schreef:
Dus als jouw kind dolgelukkig wordt van ijshockey en daar onwijs goed in is heb jij er geen probleem mee als anderen jouw kind daar vanaf halen "want het is een hele gevaarlijke sport"?

Niet zo zwart-wit aub :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:51

Ik vind het niet zo zwart-wit. ;)

Ja, ze liep gevaar. Zijn zoveel sporten waarbij een kind gevaar loopt. Die jongen die hier eerder werd genoemd, die bergbeklimmer, loopt ook enorm gevaar. Toch hoor je daar niemand over..

Omdat zij en haar ouders niet voldoen aan het maatschappelijk gewenste plaatje betekent nog niet dat ze niet handelingsbekwaam zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:54

Je hebt gevaar en gevaar, dat bedoel ik te zeggen. Er zit nog een heleboel tussen je kind op een zee laten zeilen en activiteiten waarbij gevaar volledig is uitgesloten. En blijkbaar ben ik daarin wat conservatiever dan jij. Maar dat betekent niet direct dat ik mijn kinderen op wil sluiten en van elk potentieel gevaar wil weghouden :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:34

Oke, snap ik. :)

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 06:54

vind het belachelijk (heb zoveel pagina's gelezen). ik heb vroeger ook een 'eenzaam' leven gehad en dat brengt nu nadelen voor mij op, ik kan met leeftijdsgenoten minder goed om en dat is heel vervelend. ze zal wel vrienden gemaakt hebben op die reis maar ik denk dat ze thuis ook een vriendinnetje heeft zitten, iedereen heeft een normaal leven gehad en zij niet dan valt ze ook uit de boot (niet letterlijk natuurlijk ;) )
het kan goed zijn dat dit haar droom was maar op dertienjarige leeftijd heb je al vaker de droom van je ouders overgenomen, hoeveel ouders zeggen dat het kind best die opleiding kan doen, na een jaar blijkt er geen intresse te zijn, als 13-jarige weet je niet wat je droom is,(denkt even aan penny's :+ ) en ben je zeker niet volwassener als de gemiddelde volwassen.
ergens hoop ik dat haar minutes of fame kort zijn, dat ze geen diploma haalt en geen job vindt.en dat al haar vriendinnetjes en nichtjes al vriendjes hebben en dat ze dan inziet wat ze heeft gemist. (wou ook dat ze eens in het water was gevallen (zo koud !!!) en dat de reis maar uitgesteld moest worden, pff iedereen heeft dromen, weinig maken ze waar en dromen veranderde elke dag.)
ik ben een laatbloeier geweest, en ik droeg nooit make-up ging niet uit, en speelde inderdaad liever alleen, maar nu merk ik echt nadelen op iedereen heeft ervaring hierin (vriendjes -sex-sociale contacten) en die heb ik heel weinig, ik functioneer niet zoals de meeste en daarom voel ik mij vaak eenzaam. en dat zorgt voor depressie, kan je zeggen wat je wilt maar als je op een bootje zit heb je niet hetzelfde zorgeloos leventje zoals ieder jong pubertje zou moeten hebben
ik vind een heel belangrijk aspect van opgroeien, het aanvaarden van teleurstelling en iets doen wat je niet fijn vindt, hoort allemaal bij opgroeien.
een verwend nest is ze zeker dat ze gaat zeilen geen probleem mee, de wereld rond helemaal geen probleem mee, maar dat ze dat moet doen als 13-14jarige en alleen, tja dat roept om problemen.
en ik vind zeker niet dat iedereen dezelfde dromen heeft en dat iedereen 'gemiddeld' moet zijn, maar als je denkt aan de toekomst van een kind, dan hoort daar school en sociaal contact bij.
ik zou mijn kinderen later zoiets nooit laten doen, heel simpel bij mij haal een diploma (middelbaar of hoger) en doe wat je wilt maar kom niet zeuren dat er iets mis loopt.
trouwens waarom wou ze niet wachten, persee om dat record te breken, als ze 18 is kan ze ook als record voor zo snel mogelijk een wereldreis. heeft ze een record, aandacht, diploma, sociale contacten....
en mensen die zeggen dat dit een unieke ervaring is, als ze ouder was en dan zonder mama of papa in de buurt hetzelfde kon doen, misschien met vriend of vriendin bleef dit ook een unieke ervaring.(en plezieriger geen druk van overheid, geen rechtzaken, geen verschuivingen van datums en gewoon lol met vrienden) het is nu toch niet meer uniek omdat ze jong is, of helemaal alleen is.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:58

Wat zijn jullie toch allemaal aan het zaniken over sociale contacten....... Tijdens mijn gehele schoolperiode had ik contacten die ik niet wilde (lees: pesten, ongewenste intimiteiten, bijna gewurgd worden door klasgenoten die aan beide kanten van een sjaal gingen hangen) en er was niemand die er ook maar iets aan deed. Dat is ook de reden dat ik liever dieren dan mensen om me heen heb. Die steken je in ieder geval geen mes in je rug.

Laura heeft bewezen dat ze de reis aankon. Dat de media negatieve dingen naar buiten brengt over geen tijd voor schoolwerk... Dat wil nog niet zeggen dat het ook waar is!!!! Het blijft een topprestatie. Over dat jochie van 13 die naar de universiteit gaat of al afgestudeerd is en bijbeund als dj. Daar gaat toch ook heel Nederland niet van op z'n kop staan. Nee daarvan zeggen ze alleen maar goed gedaan.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:04

topprestatie???? met al die volg boten en vangnetten stelt niet veel meer voor dan (beetje cru gezegt) daarom zijn de rechten ook niet te verkopen is niet uniek genoeg.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:09

Ik moest erg lachen om de uitzending van Paul de Leeuw waarin ze het zeikmeisje werd genoemd :D omdat ze na het gedoe over het huiswerk de Nederlandse vlag heeft gestreken.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:10

Solo betekent in dit geval dat ze alleen op dat bootje zat/zit. Het was vanaf het begin af aan bekend dat ze in een soort van vloot zou varen. Dan nog vind ik het nog steeds een topprestatie.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:12

Nou ik niet, ik vind het een ziek soort van aandachttrekkerij en zeker geen topprestatie met een hele vloot om zich heen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:12

En het wordt niet geregistreerd in het Guinness Book of Records .
Nou ja, ze heeft toch maar mooi 1,5 jaar kunnen spijbelen van school zonder daarvoor gestraft te worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:22

craiester schreef:
ergens hoop ik dat haar minutes of fame kort zijn, dat ze geen diploma haalt en geen job vindt.en dat al haar vriendinnetjes en nichtjes al vriendjes hebben en dat ze dan inziet wat ze heeft gemist. (wou ook dat ze eens in het water was gevallen (zo koud !!!) en dat de reis maar uitgesteld moest worden, pff iedereen heeft dromen, weinig maken ze waar en dromen veranderde elke dag.)
ik ben een laatbloeier geweest, en ik droeg nooit make-up ging niet uit, en speelde inderdaad liever alleen, maar nu merk ik echt nadelen op iedereen heeft ervaring hierin (vriendjes -sex-sociale contacten) en die heb ik heel weinig, ik functioneer niet zoals de meeste en daarom voel ik mij vaak eenzaam. en dat zorgt voor depressie,

Ik vind het niet aardig dat je iemand anders ongeluk toewenst omdat je met jezelf in de knoop zit.
Als jij sociale vaardigheden wilt leren moet je jezelf onder de mensen begeven en niet bang zijn om jezelf voor schut te zetten.
Iedereen maakt weleens een fout op het sociale vlak accepteer dat en probeer ervan te leren.
En je kunt niet met iedereen vriendjes worden met sommige mensen klikt het nu eenmaal beter dan met anderen.
Maar als je er zelf niet naar op zoek gaat zul je het ook nooit vinden.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:25

Thirty schreef:
DaniBanani schreef:

Een 13-jarige niet, inderdaad. Daar heb je ouders voor. En ik vind dat die ouders behoorlijk de weg kwijt zijn.

Amen!!!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:33

rainbow8 schreef:
Laura heeft bewezen dat ze de reis aankon. Dat de media negatieve dingen naar buiten brengt over geen tijd voor schoolwerk... Dat wil nog niet zeggen dat het ook waar is!!!! Het blijft een topprestatie. Over dat jochie van 13 die naar de universiteit gaat of al afgestudeerd is en bijbeund als dj. Daar gaat toch ook heel Nederland niet van op z'n kop staan. Nee daarvan zeggen ze alleen maar goed gedaan.

Eens!
Als Laura een jongetje was geweest... was er zeker weten láng niet zoveel ophef geweest.
De huidige regering wil dat mensen helemaal voor zichzelf zorgen (zelfs als ze er niet toe in staat zijn).... als iemand dat wel kan.. mag het weer niet... ráár.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:25

flyfly schreef:
En het wordt niet geregistreerd in het Guinness Book of Records .
Nou ja, ze heeft toch maar mooi 1,5 jaar kunnen spijbelen van school zonder daarvoor gestraft te worden.

Heel goed, zo voorkom je dat er straks een 11/12 jarige opstaat met halfgare ouders/vader die dit record wil verbreken.

En precies, mij kinderen willen ook wel 1,5 jaar niet naar school, echt idioot dat Laura daar wel mee weg komt maar als ik mijn kinderen een dagje van school wil houden moet ik een erg goede reden hebben wil ik daar toestemming voor krijgen.
Kan menig mens gezeik vinden maar er is nou eenmaal een leerplicht........maar het stampvoetende en stampij makende kind Laura kreeg haar zin en hoefde zich er niet aan te houden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:28

senna21 schreef:
rainbow8 schreef:

Eens!
Als Laura een jongetje was geweest... was er zeker weten láng niet zoveel ophef geweest.
De huidige regering wil dat mensen helemaal voor zichzelf zorgen (zelfs als ze er niet toe in staat zijn).... als iemand dat wel kan.. mag het weer niet... ráár.

Maakt voor mij niet uit dat ze een meisje is. :n Jongen van 13 gaat/ging naar de universiteit, zie het verschil.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:30

Ik wil niet heel vervelend zijn maar het jongetje van 13 heeft wel al zijn gymnasium. Laura is niet verder gekomen dan haar citotoets. En in mijn ogen is een diploma toch veel belangrijker dan een reisje in een zeilboot. Als je later groot ben kan je waarschijnlijk nog genoeg varen en spelen. Ik ken meer mensen die er spijt van hebben dat ze hun diploma nooit hebben gehaald, dan mensen die er spijt van hebben dat ze nooit op hun 14de in hun eentje de wereld zijn rondgevaren.
Het jongetje van 13 heeft het dus wel iets beter aangepakt.
(en ik gun het laura echt wel dat ze alleen de wereld rond gaat...alleen kickt ze ook op de media en aandacht)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:44

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:52

Ze is zoals ik begreep vandaag om 20u veilig terug gekomen op Sint Maarten.