Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:20

Ik kom dit tegen op FB en ben toch wel benieuwd naar de mening van D66 stemmers hier. Klopt dit? Gaat dit echt allemaal gebeuren wanneer Jetten zijn zin krijgt?

Afbeelding

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:21

Bloodymary schreef:
Daaruit blijkt maar weer dat Timmermans alleen meedeed met het doel om premier te worden. Dat is niet gelukt, vandaar dat hij opstapt.

Dat is helemaal niet raar en daar zal van te voren over nagedacht zijn. De vorige keer werden ze niet de grootste en nu dalen ze fors. Dan is het niet meer dan normaal om als voorman je terug te trekken.

En eigenlijk is het best jammer dat Timmermans geen premier wordt, het vertrouwen in de EU richting NL is slecht na het laatste kabinet. En als iemand dat recht kan trekken is het Timmermans wel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:22

Benzz schreef:
Ik lees net een post van Tim Hofman op Linkedin en dat zet mij wel even met de voeten weer op de grond ondanks de kans dat D66 de grootste lijkt te worden.

Citaat:
De verkiezingsuitslagen zijn zo goed als binnen. Jetten won, Wilders verloor. Althans, dat is wat we lezen. Maar wie even uitzoomt, ziet een geconsolideerd blok aan democratieverloederende en discriminerende ideeën.

Want: radicaal/extreem-rechts is niet verslagen, maar versplinterd.

PVV, FvD, JA21, BBB, SGP haalden in 2023 samen 51 zetels; ruim een derde. Dit jaar zijn het er (voorlopig) 49. Maar: op bijvoorbeeld asiel is herintreder 50PLUS evengoed een radicaal rechtse partij. (https://lnkd.in/ezt5zuwd)
Daar kun je nog een stabiele 6 zetels aan conservatisme (denk: queer- en vrouwenrechten) van DENK en CU bij optellen. En natuurlijk de fascismefaciliterende zetels van een radicaliserende VVD: eerder 24, nu 22. Nagenoeg hetzelfde gebleven dus, in totaal dekt dit gedachtegoed zo’n beetje de helft van de Tweede Kamer.

Maar wat betekent dat dan in de praktijk? Helemaal op de komma berekenen kunnen we het op moment van schrijven nog niet - de kiesdeler is nog niet bekend. Maar als we de kiesdeler van vorige jaren erbij halen (rond de 70.000 stemmen per zetel), kun je in ieder geval een sfeerbeeldje optekenen:

Zo’n 3,4 miljoen mensen stemden tegen de democratische rechtstaat in deze vorm. (PVV, FVD, JA21, BBB, SGP; dat is dus nog minus de 1,5 miljoen VVD-kiezers.)
Ruim 4,5 mensen stemden voor ontkenning van de genocide in Gaza. (BBB, VVD, PVV, JA21, SGP, CU.)
Meer dan 2,5 miljoen mensen vinden het terecht dat abortus in wetboek van strafrecht staat. (CDA, CU, SGP, BBB, DENK.)
Bijna 3 miljoen mensen stemden tegen ‘homogenezing’ verbieden. (PVV, DENK, FVD, SGP, CU.)
En: meer dan 6 miljoen mensen stemden voor strafbaarstelling illegaliteit. (PVV, VVD, NSC, BBB, FVD, SGP, JA21 en ja, ook CDA: https://lnkd.in/eBph3CDR)

Want iedereen staat achter alle standpunten van de door hen gekozen partij? :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 15:24

Benzz schreef:
Bloodymary schreef:
Daaruit blijkt maar weer dat Timmermans alleen meedeed met het doel om premier te worden. Dat is niet gelukt, vandaar dat hij opstapt.

Dat is helemaal niet raar en daar zal van te voren over nagedacht zijn. De vorige keer werden ze niet de grootste en nu dalen ze fors. Dan is het niet meer dan normaal om als voorman je terug te trekken.

En eigenlijk is het best jammer dat Timmermans geen premier wordt, het vertrouwen in de EU richting NL is slecht na het laatste kabinet. En als iemand dat recht kan trekken is het Timmermans wel.

denk je dat Jetten dat niet kan?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:25

juval schreef:

Jawel, maar ik denk dat Timmermans het beter en sneller kan.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:28

Esaqar schreef:
Ik kom dit tegen op FB en ben toch wel benieuwd naar de mening van D66 stemmers hier. Klopt dit? Gaat dit echt allemaal gebeuren wanneer Jetten zijn zin krijgt?

[ Afbeelding ]

Misschien is het een goed idee wanneer we Facebook niet als een waarheid gaan zien maar gewoon verkiezingensprogramma's lezen en cijfer van cpb.

Maar sowieso is er geen enkele partij die 'zijn zin' krijgt. Ze zullen altijd allemaal moeten samenwerken en water bij de wijn moeten doen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:32

Benzz schreef:
juval schreef:

Jawel, maar ik denk dat Timmermans het beter en sneller kan.

In Nederland heeft de heer Jetten vergeleken met gl/PvdA anders toch de meeste stemmen weten te bemachtigen. Misschien dat hij met die positieve vibes ook buiten Nederland juist heel ver komt? :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:37

Esaqar schreef:

[ Afbeelding ]

Ik heb hem even door chatgpt gehaald en hier en daar aangevuld met mijn eigen kennis.

€10 meer betalen aan de pomp door hogere brandstofaccijns
A: Het programma noemt niet specifiek “€10 meer” aan de pomp. D66 spreekt over belastingen op vervuiling en “vervuilers laten betalen”.

Kilometerheffing betalen met de auto
A: Er is wel in 2017 een artikel dat vermeldt dat D66 in concept een kilometerheffing overwoog.
Maar in de actuele programma’s vind ik geen concreet voorstel voor algemene kilometerheffing zoals hier geformuleerd.

€50 betalen voor vignet om de weg op te mogen met de auto
A: Geen aanwijzingen in het programma dat D66 zo’n vignet van €50 voor personenauto’s voorstelt.

Hogere belasting voor container aan de weg zetten
A: Ik vond geen expliciet voorstel in het programma over een “containerbelasting” zoals hier geformuleerd.
(Overigens antwoord van mijzelf erbij: Container aan de weg gaat via je afvalstoffenheffing van de gemeente. Daar gaan zij over)

Belasting op al het eten met suiker
A: Het programma geeft aan dat D66 “een algemene suikerbelasting” onderzoekt. D66 wil gezonde keuzes stimuleren en preventie in voeding bevorderen, maar ik vond geen expliciet standpunt dat álle suikerhoudende producten een algemene suikerbelasting krijgen. Er is wel aandacht voor gezonde voeding en preventie.

Bosje bloemen van €20 wordt €2,20 duurder
A: Geen concreet cijfer over bloemen in het programma.

Biertje wordt duurder met hogere alcoholaccijns
A: Het programma noemt verhoging van accijns op alcohol.

Meer belasting betalen op pensioen opbouwen
A: Het programma spreekt over het pensioenstelsel en bestaanszekerheid, maar niet letterlijk over “meer belasting op pensioen opbouwen” zoals geformuleerd. D66 schrijft over pensioenhervormingen en de uitdagingen van het stelsel.

Hoogste tarief inkomstenbelasting wordt 55%
A: Een artikel over het programma vermeldt dat D66 wil dat er een nieuw belastingtarief van ~55% komt voor inkomens boven ~€115.000. Maar dit is geen exact “het hoogste tarief wordt 55%” zonder verdere context en ook geen bevestiging dat dit aantoonbaar in het programma is uitgewerkt.

Hypotheekrenteaftrek afgeschaft
A: Het programma zegt dat de hypotheekrenteaftrek “uiteindelijk volledig wordt afgebouwd”. D66 pleit expliciet voor een geleidelijke afbouw van de hypotheekrenteaftrek (tempo afhankelijk van resterende looptijd; toekomstige kopers worden deels ontzien). Dus: niet in één keer afgeschaft, maar beleidsmatig afbouwen staat wél in de D66-standpunten.

Erfbelasting voor kinderen verdrievoudigd
A: Het programma stelt wel dat erf- en schenkbelasting “moderner en progressiever” wordt gemaakt.
D66 Maar “verdrievoudigd” voor kinderen is niet aantoonbaar. D66 spreekt wel over eerlijker delen en aanpak van belastingontwijking, maar geen dergelijke concrete verdriedubbeling

€3 miljard extra onroerendezaakbelasting voor gezinnen
A: Geen specifiek cijfer van €3 mrd extra OZB voor gezinnen in het programma gevonden.

Elk jaar tot 2% van spaargeld inleveren én tot 40% belasting op spaarrente
A: Het programma spreekt over herziening van vermogensbelasting en belasting op rendementen.
Maar concrete cijfers zoals “2% inleveren” of “40%” niet genoemd. D66 wil box 3/vermogen rechtvaardiger belasten (er zijn voorstellen geweest voor meer progressiviteit en voor vermogensheffing boven bepaalde drempels — in eerdere teksten werd genoemd: bij vermogen > €1 miljoen een heffing van ~1% — maar geen mondelinge claim van ‘elk jaar 2% van alle spaarders’ of een vast tarief van 40% op spaarrente).

Hogere belastingafdracht voor eigen woning
A: Het programma noemt aanscherping van het eigenwoningforfait voor de duurste woningen.
D66. Maar dat betekent niet per se “hogere belastingafdracht voor alle eigen woningen”.

CO2-belasting op vliegen én hogere vliegbelasting
A: Het programma zegt: belastingen op vliegen: “hoe verder je vliegt, hoe meer belasting” en businessclass zwaarder. Dit is wel in lijn met “hogere vliegbelasting”. Maar “CO₂-belasting op vliegen” is een brede formulering; het programma specificeert het iets anders.

21 nieuwe belastingen, vooral voor ondernemers.
A: Geen aantoonbaar voorstel in het programma. D66 heeft documenten over fiscale hervorming (en wil sommige lasten eerlijker verdelen), maar geen opsomming van 21 nieuwe belastingen gericht op ondernemers

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:39

Bedankt winged. Feestboek is ook echt een super bron. Misschien gewoon programma's en uitvoeringsplannen lezen. :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 15:41

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:41

Loretta schreef:
Ladyingreen schreef:
Ik zag het na de 20 zetels al aankomen dat Timmermans op zou stappen en gelijk heeft hij. Dat is niet laf, dat is juist toegeven dat je het niet goed gedaan hebt. En dan is de kans aan een ander. Timmermans is ontzettend verguisd tijdens de campagne en het label dat hij heeft gekregen (alles beter dan Timmermans) zal aan hem blijven kleven als hij door zou gaan. Als lid hoop ik dat ze voor een aansprekende, positieve, redelijke 'nieuwe' leider zullen gaan. Dus niet Klaver (wellicht tijdelijk voor de formatie).

De volgende leider van GL/PVDA gaat dit ook over zich heen krijgen. Dat Timmermans zo'n slechte reputatie heeft is geheel onterecht en slaat helemaal nergens op. Dit hebben we eerder bij Kaag gezien en ook Jetten gaat nu bakken met haat over zich heen krijgen. Net als de volgende leider van PVDA/GL, daar gaan ze zich ook volleid op storten met hun lastercampagnes.

Het was niet de fout van Timmermans dat hij niet populair was, maar het lag aan die lastercampagnes. Daar zijn veel mensen blijkbaar gevoelig voor want het heeft gewerkt. en dus gaat de volgende lijstrekker van PVDA/GL hetzelfde tegemoet.

Nee, dat lag niet aan lastercampagnes want daar hadden bijna alle politici mee te maken. Maar Timmermans kwam gewoon ongezellig over. Altijd boos en anderen afkraken. Net of hij altijd beter was dan een ander. En dominant de baas spelen. Echt niet iemand met wie je gezellig een drankje zou willen doen, gewoon als mens van welke partij dan ook. Althans niet als "simpele kiezer".Dat zelfde hautaine air had Sigrid Kaag ook. Vandaar dat zij het indertijd aflegde tegen de wel heel benaderbaar overkomende Caroline v.d. Plas. Die het nu overigens ook minder goed heeft gedaan wat ik jammer vind, zij was mijn tweede keus maar je mag er maar 1......

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:50

Esaqar schreef:

[ Afbeelding ]

Niet geheel. Alle standpunten zijn amper uitgelegd en kort door de bocht voorgesteld, en veelal niet op waarheid gestoeld.

1. Het standpunt is niet 'wij verhogen vandaag de accijnzen met €x', maar omvat het vervangen van wegenbelasting (voor iedereen hetzelfde) door een systeem o.b.v. kilometerheffing (dus betalen o.b.v. hoeveel je rijdt).

2. Zie 1. Maar dit ter vervanging van wegenbelasting en niet er bovenop.

3. Kan ik geen bron voor vinden

4. Nee. In diverse gemeentelijke standpunten van D66‑afdelingen staat dat de partij vindt dat afvalverwerking eerlijker moet worden verdeeld: bijv. in de gemeente Veere stelt D66 dat alleenstaanden bijv. nu relatief teveel betalen voor de afvalstoffenheffing en dat dit “oneerlijk” is. Nergens is er een expliciet standpunt waarin D66 stelt dat de belasting/heffing voor het “aan de weg zetten van de vuilcontainer” moet worden verhoogd.

5. D66 ondersteunt de invoering van een suikertaks, vooral gericht op suikerhoudende dranken en producten, als onderdeel van hun gezondheid‑ en preventiebeleid. Maar nee, het is nog geen volledig geconcretiseerd standpunt met vaste tarieven en uitvoering voor alle suikerproducten.

6. Klopt, D66 wil BTW verhoging op bloemen van 9% naar 21%.

7. Klopt.

8. Deels. D66 wil beperken dat hoge inkomens profiteren van fiscaal gunstige pensioenopbouw, wat neerkomt op “meer belasting” of minder belastingvoordeel voor pensioenopbouw voor hogere inkomens. Dit geldt dus NIET voor lage- en middeninkomens. Het gaat ook niet om een directe nieuwe belasting op pensioenopbouw voor alle groepen, maar om het inperken van aftrek/voordeel.

9. Klopt. 55% Voor alle inkomens boven de 142.000

10. Klopt. Zorgt voor een voorspelde daling in huizenprijzen van 5-10%, zelfs nog meer als tegelijkertijd het woningtekort wordt aangepakt. Ook van hypotheekrenteaftrek profiteren vooral de rijksten, veel lage- en middeninkomens worden hier minder door geraakt. Daarnaast zal de afbouw stapsgewijs plaatsvinden.

11. D66 wil een meer progressieve, eerlijkere en eenvoudiger erf- en schenkbelasting, die zowel hogere vermogens harder belast als vrijstellingen en tarieven voor verschillende erfgenaars gelijker maakt. D66 wil de vrijstellingen eerlijker verdelen: Partners behouden een hoge vrijstelling. Voor kinderen wordt de vrijstelling gemaximaliseerd, maar niet overdreven hoog. D66 Wil wel een tariefverhoging (1e schijf 30%, 2e schijf 40%), maar er zitten dus nuances en versoepelingen bij de regeling in.

12. D66 stelt iets voor in de richting van meer belasting/gebruiksheffing in de OZB‑sfeer, met een geraamde lastenverzwaring van 3 miljard euro voor gezinnen. Dit is echt nog een ontzettend vaag plan. Het gaat om een nieuw belastinggebied voor gebruikers van panden (niet noodzakelijkerwijs eigenaren). Hoe dit precies wordt ingevuld (tarief, wie betaalt, hoe verdeelt) is in het document niet tot in detail uitgewerkt. D66 geeft aan dat dit “wordt afgeroomd via het gemeentefonds” (oftewel compensatie‑mechanisme), dus er is wel aandacht voor compensatie of geleidelijke invoering.

13. Dit staat niet concreet in hun plannen. D66 wil dat spaargeld en beleggingen (vermogen) in Box 3 belast worden op basis van het werkelijke rendement, in plaats van het huidige fictieve rendement. D66 stelt voor het heffingsvrije deel van spaargeld te verhogen (voor starters/kleine spaarders). In de doorrekening van hun programma (via het Centraal Planbureau) staat dat D66 een progressiever tarief in box 3 wil instellen: bijvoorbeeld een tarief van 31% voor inkomen uit vermogen tot € 20.000, en 40% daarboven. Dus opnieuw een regeling die versoepelt voor lagere inkomens, en hogere inkomens strenger belast.

14. Onwaar. D66 geeft niet duidelijk aan in hun openbare standpunten dat er een vast percentage verhoging van belasting voor eigen woning komt (zoals “belastingafdracht eigen woning wordt met X % verhoogd”). Ook is er geen statement waarin wordt gezegd dat álle eigenwoningbezitters jaarlijks meer moeten gaan betalen door bijvoorbeeld een nieuwe belasting op eigen woningbezit (zoals “eigen woning verhuist van box 1 naar box 3”).

15. Waar. Deze maatregelen richten zich echter vooral op extra belasting/heffing bij luchtvaart‑activiteiten die relatief veel vervuilen of relatief weinig alternatieven hebben (lange vluchten, privévluchten, business class), en dus niet per se uniform voor alle vluchten.

16. Geen betrouwbaar bewijs dat D66 een concreet voorstel heeft van precies “21 nieuwe belastingen, vooral voor ondernemers”. D66 geeft in hun verkiezingsprogramma aan dat ze willen dat bedrijven “hun eerlijke deel” aan belasting betalen". Ook spreken ze over het herzien van het fiscale regime voor ondernemerschap: “We verkleinen de fiscale verschillen tussen werknemers en ondernemers. Tegelijkertijd willen wij het fiscale regime herzien om ondernemerschap te steunen en rechtvaardig te belasten.” Uit een doorrekening (o.a. via Centraal Planbureau) blijkt dat de belasting‑ en lastendruk voor bedrijven/ondernemers bij D66 beleidsvoorstellen mogelijk toeneemt — niet uitsluitend afneemt.

Conclusie: Een paar dingen zijn waar, een paar dingen zijn onwaar. De meeste dingen zijn vreselijk uit hun verband getrokken om mensen bang te maken.

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:02

Juval, hij is NIET aangeklaagd en deze onwaarheden zijn allang onderzocht.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:06

Loretta schreef:
Het was niet de fout van Timmermans dat hij niet populair was, maar het lag aan die lastercampagnes. Daar zijn veel mensen blijkbaar gevoelig voor want het heeft gewerkt. en dus gaat de volgende lijstrekker van PVDA/GL hetzelfde tegemoet.

Niet iedereen is gevoelig voor lastercampagnes hoor, ik heb er bijvoorbeeld helemaal niks mee en ik lees het ook niet, kom niet op twitter en mijn algoritmes zijn nog redelijk gezond om het zo maar even te zeggen. Maar toch vind ik Timmermans geen goede politicus voor in een kabinet hier en dat heeft dus niks met andermans mening te maken, maar volledig met mijn eigen ideeën.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:14

Veronica2 schreef:
Loretta schreef:

Niet iedereen is gevoelig voor lastercampagnes hoor, ik heb er bijvoorbeeld helemaal niks mee en ik lees het ook niet, kom niet op twitter en mijn algoritmes zijn nog redelijk gezond om het zo maar even te zeggen. Maar toch vind ik Timmermans geen goede politicus voor in een kabinet hier en dat heeft dus niks met andermans mening te maken, maar volledig met mijn eigen ideeën.

Laten we hopen dat de volgende partijleider het wel voor elkaar krijgt om kkezers aan te spreken.
Wat dat betreft heeft Jetten het geweldig gedaan voor D66.

Ik moet ook wel zeggen dat Jetten enorm gegroeid is in het politieke vak.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:28

journee schreef:

Nee, maar je stemt wel voor een partij die het doet. Dus blijkbaar vindt je die onderwerpen niet belangrijk genoeg om er tégen te stemmen.

anjali schreef:
Nee, dat lag niet aan lastercampagnes want daar hadden bijna alle politici mee te maken. Maar Timmermans kwam gewoon ongezellig over. Altijd boos en anderen afkraken. Net of hij altijd beter was dan een ander. En dominant de baas spelen. Echt niet iemand met wie je gezellig een drankje zou willen doen, gewoon als mens van welke partij dan ook. Althans niet als "simpele kiezer".Dat zelfde hautaine air had Sigrid Kaag ook. Vandaar dat zij het indertijd aflegde tegen de wel heel benaderbaar overkomende Caroline v.d. Plas. Die het nu overigens ook minder goed heeft gedaan wat ik jammer vind, zij was mijn tweede keus maar je mag er maar 1......

Zo te lezen ben jij iemand die aardig gevoelig was voor de lastercampagnes. Want Timmermans was wel degelijk het 'pispaaltje' wat dit betreft. Net als Kaag destijds, overigens.

Als je al die rechtse onzin alleen maar voorbij ziet komen snap ik wel dat je dat beeld van Timmermans hebt. Maar dat wil dus niet zeggen dat dat beeld ook klopt met de waarheid.

Vind jouw opmerkingen ook wel grappig, want puur dat gedrag, volgens mij doen bijna alle politici dat wel... Maar nee hey Timmermans is de bad guy hoor.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 17:09

Saga schreef:
Ik moest hier wel om lachen. :')
Citaat:
VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz heeft vanochtend in haar woonplaats Amsterdam gestemd in het bijzijn van haar hond. Haar viervoeter kreeg na een interview met een RTL-verslaggever de plopkap van de microfoon te pakken.

[ Afbeelding ]
journee schreef:
Als iemand zo'n mooi speeltje voor je neus houdt, kan je dat als beetje hond natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan. :D
Ooh, ik had hem weer verwijderd. _O-
Maar ik vind vooral die gezichten zo leuk ook, van de mensen erbij. <3

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 17:21

Veronica2 schreef:
Loretta schreef:

Eens, ik heb wel op GL-PVDA gestemd, maar was niet enthousiast over Timmermans. Maar ik stem op een partij en standpunten en nu op een lijsttrekker. Vorige verkiezingen ben ik al een beetje afgehaakt op hem, omdat hij in de debatten gewoon niet lekker over kwam. En ook deze verkiezingen lukte het hem niet om die toon te raken die Jetten en Bontebal wel wisten over te brengen. Overigens heeft Rob Jetten ontzettend hard gewerkt aan zijn zichtbaarheid, gevoelsmatig was hij overal (niet alleen in debatten, maar ook locatiebezoeken etc.) en ik vond hem heel sterk overkomen. Gun het hem ook om kans te maken de premier te worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 17:44

@Imandra, nee dat is niet zo want ik heb helemaal geen lastercampagnes over Timmermans gezien. Alleen maar de loftrompet over hem hier op Bokt. Ik zag hem gewoon geregeld zelf in persoon verschijnen op de tv en dan vond ik er gewoon niets aan, niet mijn type. Bazige kerel. Verder hield ik nieuws over hem, laster of niet, helemaal niet bij want ik wilde niet op zijn partij stemmen dus hij was niet relevant voor mij.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 17:56

s1993, Dat gun ik Jetten ook.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:12

Esaqar schreef:

[ Afbeelding ]

Gezien de foto is dit niet actueel. Bovendien gaat dit natuurlijk niet echt allemaal gebeuren. Ook Jetten heeft te maken met met de andere partijen die met elkaar de regering gaan vormen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:24

Esaqar schreef:

[ Afbeelding ]

Partijprogramma gewoon erop na slaan en de doorrekening, daar is je antwoord.
Je laatste vraag kan niemand beantwoorden. Zelfs Jetten niet want er is geen enkele coalitie gevormd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:25

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Nee, maar je stemt wel voor een partij die het doet. Dus blijkbaar vindt je die onderwerpen niet belangrijk genoeg om er tégen te stemmen.

anjali schreef:

Zo te lezen ben jij iemand die aardig gevoelig was voor de lastercampagnes. Want Timmermans was wel degelijk het 'pispaaltje' wat dit betreft. Net als Kaag destijds, overigens.

Als je al die rechtse onzin alleen maar voorbij ziet komen snap ik wel dat je dat beeld van Timmermans hebt. Maar dat wil dus niet zeggen dat dat beeld ook klopt met de waarheid.

Vind jouw opmerkingen ook wel grappig, want puur dat gedrag, volgens mij doen bijna alle politici dat wel... Maar nee hey Timmermans is de bad guy hoor.

Ik vind Timmermans een hele nette, capabele kerel, maar hij kon op momenten ook wel uit de hoogte doen. Misschien niet bewust, maar toch. Dat heeft hij zelf overigens ook toegegeven in een interview, dat hij arrogant is geweest en heeft gedacht dat iemand met zijn ervaring overal met open armen ontvangen zou worden.

Dat vond ik dan ook weer ontzettend goed van hem, dat hij dat zelf zag en durfde te benoemen. Niemand is perfect en dat hoeft ook niet in mijn optiek.

Overigens denk ik dat het voor partijen op rechts bar weinig uitmaakt wie partijleider is van gl/PvdA. Het zijn vooral de standpunten waar veel mensen zich niet in kunnen vinden. Dan kun je het boegbeeld wel veranderen, maar als de standpunten dat niet doen veranderd er natuurlijk weinig.

Betreft het stemmen tegen standpunten van een partij. Hoe had jij dat in gedachten? Ik heb bij geen enkele kieswijzer de vraag: "Ben je voor of tegen genocide? " voorbij zien komen. Dat hele stuk is niets anders dan negatieve stemmingmakerij. Zonde, want we hebben nu eigenlijk weer kans op een coalitie met 2 goede centrum partijen erbij, dus waarom bij voorbaat al weer zo negatief?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:48

Ik vind het sowieso absurd dat de overheid erfenissen en schenkingen afroomt. Het is geld waar al lang en breed belasting over is afgedragen zowel via vermogens- als inkomstenbelasting.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:52

Babootje schreef:
Ik vind het sowieso absurd dat de overheid erfenissen en schenkingen afroomt. Het is geld waar al lang en breed belasting over is afgedragen zowel via vermogens- als inkomstenbelasting.

Ben je dan ook tegen btw?