Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:21

Benzz schreef:
mysa schreef:
Maar wie zouden dan voor zijn geweest? Want Trump doet dit niet helemaal in z'n uppie, dat kan ik me niet voorstellen. Plus: min.def. moet toch haast wel akkoord zijn? Anders schakelt hij andere ministers in en senaat of huis?

Citaat:
'Hooggeplaatste adviseurs rond Trump waren tegen aanvallen'
Vleierij van de Israëlische premier Netanyahu en het voelen van "een bepaalde druk" hebben de Amerikaanse president Trump er mogelijk toe bewogen om rechtstreekse aanvallen uit te voeren op het Iraanse atoomprogramma. Dat denkt Amerika-kenner en jurist Kenneth Manusama, die zegt dat veel hooggeplaatste adviseurs rond Trump, onder wie vicepresident Vance en zijn defensieminister Hegseth, naar verluidt tegen de aanval waren.

"Maar hij heeft het dus toch doorgezet, deels omdat het Iraanse luchtruim al was schoongeveegd door Israël en het dus een relatief kleine militaire interventie was, en ook denk ik vanwege zijn persoonlijkheid", zegt Manusama. "Trump houdt wel van deze spierballentaal. En hij werd enorm gevleid door Netanyahu, dus ik denk dat hij met zijn militaire top als het ware is verleid om dit te doen."

Ik durf het je niet te zeggen, dit vond ik alleen op de NOS site.

Met zijn militaire top, staat er. Maar je zou toch denken dat op de hoogste militaire top dan de minister van defensie staat. Nou, ben benieuwd wat we er nog over gaan horen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:28

_San87_ schreef:
Welke tegenstrijdigheid, dan? Na het tekenen van het verdrag heeft de VS nooit nucleaire wapens gebruikt en houdt zich daarmee aan het non-proliferatieverdrag.

Dat geldt ook voor Iran.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:34

Citaat:
Met zijn militaire top, staat er. Maar je zou toch denken dat op de hoogste militaire top dan de minister van defensie staat. Nou, ben benieuwd wat we er nog over gaan horen.

Hegseth is er vast buiten gelaten omdat die alles op sm door blaat...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:35

Lieser schreef:
_San87_ schreef:
Welke tegenstrijdigheid, dan? Na het tekenen van het verdrag heeft de VS nooit nucleaire wapens gebruikt en houdt zich daarmee aan het non-proliferatieverdrag.

Dat geldt ook voor Iran.

Nee. Iran is uranium aan het verrijken en heeft op Fordow tot 83,7% verrijkt uranium, laat sinds die constatering geen controle meer toe. Zoals ik al eerder zei, dat doen ze maar om 1 ding; om een kernbom te maken.

Dat is in strijd met het non-proliferatieverdrag.

Edit: het verrijken van uranium an sich is niet in strijd, tot 5% verrijkt uranium is nodig om kerncentrales te voorzien, bijvoorbeeld. 60% en hoger verrijken, in faciliteiten ver onder de grond doe je niet omdat je het proces zo leuk vindt.

Lieser

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:07

Israël heeft het NPV niet ondertekend én maakt kernwapens. Dat land dus maar snel bombarderen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:15

Lieser schreef:
Israël heeft het NPV niet ondertekend én maakt kernwapens. Dat land dus maar snel bombarderen!

Niemand houdt je tegen?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:19

_San87_ schreef:
Lieser schreef:

Niemand houdt je tegen?

Wat een flauwe reactie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:19

Lieser schreef:
_San87_ schreef:

Niemand houdt je tegen?

Wat een flauwe reactie.

Jij begon.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:33

_San87_ schreef:
Nee. Iran is uranium aan het verrijken en heeft op Fordow tot 83,7% verrijkt uranium, laat sinds die constatering geen controle meer toe. Zoals ik al eerder zei, dat doen ze maar om 1 ding; om een kernbom te maken.

Edit: het verrijken van uranium an sich is niet in strijd, tot 5% verrijkt uranium is nodig om kerncentrales te voorzien, bijvoorbeeld. 60% en hoger verrijken, in faciliteiten ver onder de grond doe je niet omdat je het proces zo leuk vindt.

Maar jij geeft aan dat ze een kernbom zouden willen maken, maar de Amerikaanse inlichtingendienst had in maart nog aangegeven dat dat niet zo zou zijn? Waar komt deze informatie dan vandaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:39

Blijkbaar heeft trump Netanyahu een lijst met doelen gegeven die hij even plat moest gooien zodat trumps bommenwerpers ongehinderd hun werk konden doen. Of ze het goed gedaan hebben is de vraag, de belangrijkste site is al eerder leeg gehaald door Iran en dat spul ( verrijkt uranium) is naar een al gebouwde geheime locatie overgebracht. Dit kan dus juist veroorzaken dat Iran straks wel een bom heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:42

WowAmigo schreef:
_San87_ schreef:

Maar jij geeft aan dat ze een kernbom zouden willen maken, maar de Amerikaanse inlichtingendienst had in maart nog aangegeven dat dat niet zo zou zijn? Waar komt deze informatie dan vandaan?

Er is simpelweg geen andere reden om onder de grond uranium te verrijken tot dat percentage.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:45

Dat klinkt logisch, maar dat weer een inlichtendienst dan toch ook?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:47

WowAmigo schreef:
Dat klinkt logisch, maar dat weer een inlichtendienst dan toch ook?

Tuurlijk. Inlichtingendiensten weten heus wel wat ze wel en niet vrijgeven.

Ga er maar van uit dat wat wij al dan niet te horen krijgen het uiterste topje van de ijsberg is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:47

DubbelFun schreef:
Citaat:

Hegseth is er vast buiten gelaten omdat die alles op sm door blaat...

Niemand neemt Hegseth serieus. Zelfs zijn familie niet. :')

voordat iemand inhoudelijk reageert, voorgaande opmerking is redelijk random

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:07

Ik vind deze hele situatie met Amerika en Iran best wel eng... Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen op Amerikaans vlak.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:32

Bron: LinkedIn. Geschreven door Nikkie Hosseinnia-Sadeghi

Dit is geen politiek platform, en dat respecteer ik. Maar als Iraniër voel ik de verantwoordelijkheid om mijn land en mijn volk eerlijk en menselijk neer te zetten.

De afgelopen tijd hebben precies twee mensen gevraagd hoe het écht met mij gaat, of met mijn familie die nog in Iran woont. In diezelfde gesprekken komt vaak snel de opmerking: "Iran is toch ook geen lieverdje?" of "Waarom geven ze geen inzage in hun nucleaire programma?"

Ik begrijp waar het vandaan komt. Als je dagelijks wordt blootgesteld aan eenzijdige berichtgeving en politieke retoriek, is het moeilijk om door het ruis heen te kijken. Maar ik wil graag een ander perspectief delen een menselijk perspectief.

Iran is veel meer dan headlines. Het is een land van poëzie, filosofie, kunst en wetenschap. Van Hafez en Rumi tot wereldberoemde architectuur, van duizend jaar oude beschaving tot gastvrijheid die je zelden ergens anders zo puur ervaart.

Iraniërs zijn eervolle, trotse mensen. Over de hele wereld zie je dat terug: we zijn vaak hoogopgeleid, spreken meerdere talen, en dragen op allerlei manieren bij aan de samenlevingen waarin we leven. In de medische wereld, techsector, academie, kunst en ondernemerschap: we zijn zichtbaar, al hoor je er zelden iets over. En toch worden we vaak neergezet als een gevaarlijk of barbaars volk.

Laat je niet misleiden door propaganda van welk land dan ook. Wat er in Iran gebeurt (en ook in andere landen) is verschrikkelijk.

Dit is een oproep tot nuance, empathie en menselijkheid. Oordeel niet over een volk op basis van wat enkelen aan de top doen.

Deze oorlog gaat niet over een nucleair programma. Het gaat niet over het bevrijden van het Iraanse volk. Het gaat zoals zó vaak over geld, olie en macht.

Laten we niet opnieuw dezelfde fout maken. We waren er nog bij toen de wereld werd meegezogen in de propaganda rond Irak. Massavernietigingswapens die er niet bleken te zijn. Een "bevrijdingsmissie" die leidde tot decennia van chaos, lijden en destabilisatie.

Laten we nu volwassen genoeg zijn om te herkennen wanneer geschiedenis zich dreigt te herhalen dit keer met Iran als doelwit.

De echte prijs wordt altijd betaald door gewone mensen.

En heb alsjeblieft begrip voor Iraniërs die zich dagelijks zorgen maken om hun familie. Voor velen van ons is dit geen abstracte, politieke discussie. Dit is geen onderwerp voor debat of analyse. Dit is ons leven. Voor ons gaat het niet om ideologie of internationale verhoudingen. Het gaat om onze geliefden.

Laten we menselijkheid nooit uit het oog verliezen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:03

Maar in tegenstelling tot Irak heeft Iran toch nooit ontkent dat ze uranium aan het maken zijn? En dat ze daar niet mee willen stoppen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:08

Maar wat maakt dat dat andere landen het recht geeft om aan te vallen?

Dan zouden álle landen (ook de Westerse vriendjes-landen...) met uranium, kernkoppen etcetera aangevallen moeten worden, inclusief USA zelf...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:16

Kuch-olie-kuch

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:16

Het recht nier per se. In het geval van Israël heb ik er wel begrip voor. Iran reclameert al decennia dat ze Israël van de kaart gaan vegen.

Dan is de aanval misschien de beste verdediging?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:19

Ik heb geen begrip voor mensen, landen, whatever die geweld inzetten als er ook nog maar 0.0001% kans is dat er geweldloze mogelijkheden zijn.

Dat een land iets wil van een ander land of iets níet wil van een ander land, is geen reden om geweld in te zetten.

USA was hier héél duidelijk de agressor en heel duidelijk degene die uit is op escalatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:26

Ik heb het niet over de VS, maar over Israël en dat ik begrip heb dat zij niet gaan afwachten maar de aanval inzetten.

Kon het anders? Geen idee. Ik ben geen midden-oosten deskundige. Kennelijk is Israël naar de bevolking van Iran wel heel humaan door ze te waarschuwen en tijd te geven te evacueren.

Hadden ze dat humane maar richting Gaza :\.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:28

Ik denk ook niet dat wij de kennis bezitten om te kunnen oordelen of Israël zich wel/niet terecht zodanig bedreigd heeft gevoeld om Iran aan te vallen. Ik hoop alleen voor iedereen dat het allemaal snel voorbij is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:35

Vanaf 1995 zegt Netanyahu al dat Iran kernbommen maakt en binnen enkele maanden dat ze actief zijn. Dus ergens zit hij de boel ook vreselijk op te hitsen.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 11:57

Klein beetje off-topic, maar enkele pagina's geleden ging het over Spanje en de NAVO-norm. Nu lees ik op Nu.nl Spanje ontloopt dankzij diplomatieke truc van Rutte verhoogde NAVO-norm, waar staat:

Zondag werd ook dit laatste obstakel uit de weg geruimd. Rutte deed toen een laatste voorstel. In de concepttekst van de slotverklaring verving hij de tekst "Wij zeggen toe" door de tekst "Bondgenoten (lees: NAVO-landen) zeggen toe". Daarmee ligt er nu een slotverklaring waar alle 32 lidstaten zich in kunnen vinden.

Wat is hier nu het diplomatieke verschil? Concreet verschil tussen 'wij'en 'bondgenoten'? Te verfijnde retoriek voor mij :')