Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 08:54

Vanochtend in de krant stond dat er 1586 boeren zich hadden aangemeld voor vrijwillige uitkoop. Waarvan al 1323 goedgekeurd zijn. Dat vind ik goed nieuws. Wat ik dan niet begrijp is waarom dit beleid is geschrapt. Als iets, zo blijkt, succesvol is waarom je daar dan niet mee door gaat.

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 09:21

Oprecht denk ik dat het helemaal niet de bedoeling is om dit probleem op te lossen daar er op de achtergrond teveel financiële belangen spelen. Er zijn onder zat boeren doe of al veranderd zijn, of zich willen laten uitkopen, maar de grote industrie achter de boeren wil dat helemaal niet.
En dit kabinet,.zo lijkt het wel, wil helemaal niet zaken oplossen maar eerder verdeeldheid en problemen zaaien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 09:44

996981 schreef:
Nogmaals Electra: ontzettend erg wat je vader overkomen is. Het ding nu is, dat er boeren noodgedwongen moeten stoppen terwijl Schiphol doorgroeit, een Indiase staalfabriek, gevestigd in nl weigert te verduurzamen, tenzij de Nederlandse staat een flinke duit in het zakje doet en de doelstellingen dus nog steeds niet gehaald zullen worden.

Maar zo gaat het altijd...... mijn vader hield zich keurig aan wet- eb regelgeving en door een algemene maatregel/verordening moest hij weg, terwijl 5 km hemelsbreed er grote vervuilende fabrieken stonden, waaronder de vuilverwerking.
Die sloot pas 15 jaar later.

Maar het gaat mij niet om mijn vader, er zijn vaker bedrijven gedwongen gesloten of verhuisd met alle gevolgen voor eigenaars en/of personeel. Mensen die niet meer aan het werk konden komen en uiteindelijk in de bijstand kwamen
Of hun huis moesten verkopen.

Dat is gewoon poedersuiker en voelt vaak oneerlijk, voor iedereen.
Maar dat het voor een boer altijd erger is, dat is niet waar.
Soms zal het voor een boer, die geen opvolging heeft of ziek is, misschien wel een zege zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 09:51

Citaat:
Dat is gewoon poedersuiker en voelt vaak oneerlijk, voor iedereen.
Maar dat het voor een boer altijd erger is, dat is niet waar.
Soms zal het voor een boer, die geen opvolging heeft of ziek is, misschien wel een zege zijn.

Heel erg mee eens. Hoe vaak ik niet gedacht heb :" je moest eens weten wat de overheid ons werkveld aangedaan heeft". Alleen is dat geruisloos gegaan en wij hadden niet de mogelijkheid om met tractors het land te ontregelen. Dus dat was een geruisloze actie.
Kijk ook naar Zuid Limburg waar nu pas middels een documentaire aandacht komt voor de mijn sluiting en de enorme gevolgen waar de mensen nog onder lijden. Was echt een catastrofe want 75000 mensen waren in een klap werkeloos en dat ontwrichte de hele regio want er waren geen alternatieven. Drama. En nog nooit vertoond in Nederland.
Dat is wat anders als een grote pot met geld weggeven dat gereserveerd was voor d boeren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:29

Wie zegt er precies dan dat het voor een boer per definitie altijd erger is?

Ik vind dat de boeren de afgelopen decennia schandalig behandeld zijn. Dat is een mening. Ik vind ook dat andere (beroeps)groepen schandalig behandelt zijn en nog steeds worden. Maar daar gaat nu, hier, de discussie niet over. Ga je dat nu in de huidige discussie inbrengen wordt het een wedstrijdje wie het erger heeft (gehad).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:31

ruitje schreef:
Wat anders:
Waarom gaat het hier nog niet over het nieuwsbericht betreft de EU die NGO's subsidies heeft gegeven om voor de Green Deal van Timmermans te lobbyen.

Dat is pas echt on-democratisch en een afbrokkeling van de scheiding der machten.

Ik vind het echt echt schandalig en het staaft het onderbuikgevoel betreft hoe beleid tot stand komt...

Niet oke.

Ik deel deze nog maar eens. Heb het idee dat er overheen gelezen is. Anders was er vast meer reactie op gekomen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:37

Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-01-25 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:51

pien_2010 schreef:
Heel erg mee eens. Hoe vaak ik niet gedacht heb :" je moest eens weten wat de overheid ons werkveld aangedaan heeft". Alleen is dat geruisloos gegaan en wij hadden niet de mogelijkheid om met tractors het land te ontregelen. Dus dat was een geruisloze actie.
Kijk ook naar Zuid Limburg waar nu pas middels een documentaire aandacht komt voor de mijn sluiting en de enorme gevolgen waar de mensen nog onder lijden. Was echt een catastrofe want 75000 mensen waren in een klap werkeloos en dat ontwrichte de hele regio want er waren geen alternatieven. Drama. En nog nooit vertoond in Nederland.
Dat is wat anders als een grote pot met geld weggeven dat gereserveerd was voor d boeren.

Ook zonder tractor heeft iedereen het recht om te demonstreren toch? Daar was deze week nog een debat over in de kamer. Iedereen mag demonstreren, of het nu voor bestaanszekerheid, het klimaat, de oorlog of een hoger salaris is. Het land wordt niet alleen door boeren ontregeld, ook activisten die zich aan snelwegen vastplakken ontregelen, of demonstranten tegen Zwarte Piet, Israel of coronamaatregelen. Dus ik vind niet dat je boeren mag verwijten voor hun zaak op te komen.

Nogmaals, waar ook niet op wordt ingegaan hier, quote ik mijn eerder bericht. Er zijn (nog) geen alternatieven voor voedselproductie, dat blijft nodig.

juval schreef:
Benzz schreef:

Waarom is het voor andere beroepsgroepen die verdwijnen minder erg dan voor een boer?

Ik denk dat het voor andere beroepsgroepen ook heel erg is als er gedwongen gestopt moet worden. Sommige beroepen verdwijnen nu eenmaal, worden door automatisering of industrialisatie overbodig.

Ik geloof echter niet dat voedselproductie overbodig wordt.

Ik denk dat het op heel veel familiebedrijven letterlijk 'over mijn lijk' zal worden als de gedwongen onteigening en beroepsverbod doorgang vindt. Mijn man denkt daar in ieder geval wel zo over.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:56

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:59

maar als De Heus of Campina een bijeenkomst voor boeren sponsort is de wereld te klein.. of niet?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:01

pien_2010 schreef:
Kinke schreef:
Jep

Maar over welk bedrag praat je dan bij vier koeien?

Ik heb dit even opgezocht, maar ben geen boer, dus correct me if I'm wrong!

Fosfaatrechten €54,- per stuk gemiddeld 43 nodig per koe is €2322,-

Mest afvoer per koe per jaar inmiddels circa €1000,-

Bovenstaande is dus per koe en dat dus maal 4...dan heb toch een behoorlijk spaarpotje nodig.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:07

996981 schreef:
BigOne schreef:
Wanneer ik dit artikel lees dan denk ik dat het allemaal zwaar overdreven is mbt subsidies voor “klimaatactivisten “
https://nos.nl/l/2552973

En wanneer ik dit lees ! Dan zijn de milieu verdedigers heel hard nodig ;

https://pointer.kro-ncrv.nl/hoe-rechtse ... rpedeerden

Het doel heiligt de middelen? Of wat bedoel je precies

Het lijkt er meer op dat de NGO's geld hebben gekregen om nog een klein beetje gelijk speelveld te creëren in de lobby. NGO's die opkomen voor de natuur/klimaat/ect hebben vaak geen grote zak geld, wat lobby uit het bedrijfsleven wel heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:12

Maar de problemen van de boeren met name over de veestapel zijn al tientallen jaren bekend en door lobby van belanghebbenden en angst van de politiek om echte maatregelen te nemen, is er nooit voldoende actie genomen en nu is het te laat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:12

NGO's hebben doorgaans veel subsidie, want ANBI, en krijgen ook veel geld van publiek en loterijen (en dwangsommen die geïnd kunnen worden na rechtzaken)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:15

996981 schreef:

Ik vind dat de boeren de afgelopen decennia schandalig behandeld zijn. Dat is een mening. Ik vind ook dat andere (beroeps)groepen schandalig behandelt zijn en nog steeds worden. Maar daar gaat nu, hier, de discussie niet over. Ga je dat nu in de huidige discussie inbrengen wordt het een wedstrijdje wie het erger heeft (gehad).

Toch is er veel meer aandacht (en sympathie) voor de boer die zijn boerderij verliest dan voor al die andere beroepsgroepen. Verklaar dat dan is? Ik ben het eens dat er een geromantiseerd plaatje leeft van de boer, die op zijn veld met vlindere en spelende koeien ons voedsel verbouwd.

En zijn beroepsgroepen schandalig behandeld, of heeft de tijd ze gewoon ingehaald. De wereld verandert in sneltreinvaart. Je past je aan, of gaat ten onder. Denk recent nog Blokker. Of the body shop, v&D, en ga zo maar door. Het is niet aan de overheid beroepsgroepen de broek omhoog te houden, tenzij ze essentieel zijn voor de maatschappij. Voedselvoorziening is dat, maar wel op een manier dat deze duurzaam, toekomstgericht en passend bij de doelen van de overheid is. En niet gericht op veel meer produceren dan nodig. Ondernemer zijn is risico lopen. Als je in plaats van zelf veranderd verwacht dat de wereld zich schikt naar jou houdt het op gegeven moment op.

Waarom heeft niemand het over de leraren, of mensen in de zorg? Ook mensen wiens beroepsveld enorm is veranderd en veelal veel zwaarder is geworden. Díe hebben niet zo’n geoliede marketingmachine en worden voor mijn gevoel enorm vergeten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:17

Ladyingreen schreef:
996981 schreef:
Het doel heiligt de middelen? Of wat bedoel je precies

Het lijkt er meer op dat de NGO's geld hebben gekregen om nog een klein beetje gelijk speelveld te creëren in de lobby. NGO's die opkomen voor de natuur/klimaat/ect hebben vaak geen grote zak geld, wat lobby uit het bedrijfsleven wel heeft.

Ik wou net zeggen, is dat echt zo oneerlijk? Het bedijfsleven investeert stevig in de lobby, waarom is dat bij natuurbelang ineens corrupt en vies? Weer typisch gevalletje meten met twee maten. Er is véél minder sympathie voor klimaaractivisten.

Oh, aanvullend - ik heb de keuringsdienst van waarde aflevering over babypotjes gezien. De EU norm voor pesticiden is veel strenger voor groentes die babypotjes in gaan. Ik schrik daar van, want kook graag vers voor mijn kindje en veel groenten. Kocht al veel bio maar nu definitief over. Werd ook benoemd dat mensen die bij velden in de buurt wonen die veel pesticides gebruiken inderdaad neurologische schade krijgen (denk inderdaad parkinson, dementie en alzheimer). Schokkend gewoon hoe krachtig die lobby is en hoe geld boven gezondheid wordt gezet.
Laatst bijgewerkt door nps op 24-01-25 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:18

Raineri schreef:
Inderdaad. Het is een beetje ot en sien romantiek. Mijn kantoorbaan in de randstad is net zo goed een way of life. Mijn hele leven is erop aan gepast. Ik doe alleen typische dingen die mensen doen met zo'n baan. Sterker nog, ik ga me er nog meer in onderdompelen door naar Amsterdam te verhuizen. Ik ben as we speak nog mails aan het beantwoorden.

Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind voor de boeren. Maar het wordt ook wel enorm veromantiseerd allemaal.

Het is echt niet vergelijkbaar. Ik denk dat het grootste verschil is dat je met dieren leeft en je voor je voortbestaan afhankelijk bent van de natuur. Dat zit compleet verweven in je bestaan, in je familiehistorie. Dat je midden in de nacht een paar uur bezig bent met een koe die moet kalven, dat het spannend is of het helemaal goed gaat. Dat je blijft wachten tot het kalf zelf kan drinken, het geslurp als het lukt :) , of als er iets ernstigs is gebeurd, je in spanning op de veearts wacht. Verdriet/onmacht als het misgaat, een extra lieve koe, een paar maanden per jaar bezig zijn met genoeg voer binnenhalen, turen naar de lucht, kijken op de weerapp, genieten van een zonsondergang over de wei, grutto's die capriolen uithalen, de zwaluwen die ieder jaar rond dezelfde datum weer komen logeren, mopperend een geknapte waterleiding repareren, zwerfkatten die over het erf struinen, overleggen met een adviseur over hoe je in vredesnaam nog wat kunt verdienen, je administratie op orde houden. Bedenken welke stier het beste bij een koe past, een koe uit een familielijn waar je opa mee is gestart. Het onderhouden van de machines, hopen dat de loonwerker nog op tijd is ivm een dreigende lucht etc.etc.etc.
Mijn man en ik werken allebei gewoon buiten de deur, van ons kleine koppeltje koeien kun je misschien net droog brood eten. Ik woon hier sinds 2007, daarvoor gewoon opgegroeid met een vader die in een fabriek werkte, een moeder die toen we wat ouder waren ook een paar uur in de week ergens schoonmaakte en oppaste. Wij woonden buiten het dorp, hadden ook altijd al allerlei dieren maar ik weet 100% zeker dat je geen idee hebt wat boer zijn betekent. Het is geen beroep, het is wie je bent.
En ook ik werk voor m'n werkgever wel eens over, op een raar tijdstip. Totaal onvergelijkbaar

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:18

BigOne schreef:
Wanneer ik dit artikel lees dan denk ik dat het allemaal zwaar overdreven is mbt subsidies voor “klimaatactivisten “
https://nos.nl/l/2552973

En wanneer ik dit lees ! Dan zijn de milieu verdedigers heel hard nodig ;

https://pointer.kro-ncrv.nl/hoe-rechtse ... rpedeerden

Bedankt voor het delen.

Ik heb het de laatste dagen erg druk, dus weinig nieuws gezien en gelezen.

Ik hecht meer waarde aan de NOS en Pointer dan de Telegraaf met journalisten als Weird Duk en De Winter.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:19

BigOne schreef:
Denk jij hier nu ook nog zo over als een kleine veehouder als Kinke 4 koeien weg moet doen? Of zou je dat ook liever anders zien?

Ja, want misschien heeft ergens in kinkes regio een boer 40 ipv 60 op stal en kan er zo iets geregeld worden.[/quote]

Een boer kan geen brood verdienen met 40 koeien

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:20

nps schreef:
996981 schreef:

Toch is er veel meer aandacht (en sympathie) voor de boer die zijn boerderij verliest dan voor al die andere beroepsgroepen. Verklaar dat dan is? Ik ben het eens dat er een geromantiseerd plaatje leeft van de boer, die op zijn veld met vlindere en spelende koeien ons voedsel verbouwd.

En zijn beroepsgroepen schandalig behandeld, of heeft de tijd ze gewoon ingehaald. De wereld verandert in sneltreinvaart. Je past je aan, of gaat ten onder. Denk recent nog Blokker. Of the body shop, v&D, en ga zo maar door. Het is niet aan de overheid beroepsgroepen de broek omhoog te houden, tenzij ze essentieel zijn voor de maatschappij. Voedselvoorziening is dat, maar wel op een manier dat deze duurzaam, toekomstgericht en passend bij de doelen van de overheid is. En niet gericht op veel meer produceren dan nodig. Ondernemer zijn is risico lopen. Als je in plaats van zelf veranderd verwacht dat de wereld zich schikt naar jou houdt het op gegeven moment op.

Waarom heeft niemand het over de leraren, of mensen in de zorg? Ook mensen wiens beroepsveld enorm is veranderd en veelal veel zwaarder is geworden. Díe hebben niet zo’n geoliede marketingmachine en worden voor mijn gevoel enorm vergeten.

wat een onzin hier allemaal.

De wereld veranderd, de beroepen veranderen. Ook de agrarische bedrijven zijn gemoderniseerd en meer geautomatiseerd.
Maar het echte doel van de sector: VOEDSEL PRODUCEREN blijft altijd nodig. Dat de Blokker failliet is is heel erg en triest, maar er zijn duizenden andere bedrijven die ongeveer dezelfde producten verkopen.

En ja, het werk als agrariër is geromantiseerd, niet altijd terecht, maar vaak ook wel. En wat zou daar mis mee zijn. Boeren worden geboren, die weten hun hele leven niet anders dan dat ze het bedrijf van de familie overnemen. Daar hebben ze een opleiding voor gevolgd en in meegegroeid. Dat is een heeeel ander leven dan de meesten zich kunnen voorstellen. Niet heel romantisch vaak hoor, het is gewoon keihard werken voor weinig. Maar het is wel een passie en een levenswerk. Jammer dat je het niet zo kunt zien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:22

Electra63 schreef:
We bepalen niet of het wel of niet erg is voor een boer, maar dat het ook anderen overkomt. Kleine zelfstandigen, MKB-ers, waar voor de (financiele) gevolgen en hun leven ook totaal veranderd en daar is geen enkel begrip voor., behalve voor de boer is het erger......

hoezo geen 'enkel' begrip? Dat is ook vreselijk.
Het is totaal onvergelijkbaar

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:28

Wat is er onvergelijkbaar aan?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:33

Ik hoop heel erg dat er heel veel boeren in Nederland blijven die voedsel willen/mogen produceren. Want ik eet het liefst producten uit Nederland.

Een melkveehouder kan ik nog inkomen dat het heel heel diep verankerd zit in het 'zijn'. Dat het een fantastisch beroep is. Maar van veel andere takken zoals vleesvarkens, kippen, eenden, kalveropfok....is dat als boer écht leuk? Voelt dat als iets natuurlijks doen? Lijkt het ondertussen niet meer als een fabriek? Is dat wat je als boer écht met ziel en zaligheid wil doen? Los van de portemonnee?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:36

dat weet ik niet, ik kan niet voor een ander spreken. Mijn man zijn oudste vriend was varkenshouder, die moest vorig jaar stoppen. Die heeft echt niet alleen verdriet om het slopen van de schuren

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 11:36

Shadow0 schreef:
Wat is er onvergelijkbaar aan?

misschien ff een stukje naar boven scrollen?