Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nyaleti schreef:Misschien een domme vraag hoormaar gaan schapen in principe op stal of blijven die jaarrond buiten staan? Dan niet van een herders kudde natuurlijk maar schaapjes bij de boer of iemand als hobby vee.
De koeien staan veel al weer op stal, misschien de schapen rond deze periode ook weer. Wat staat er nog wel buiten: paarden.. Dus die zullen alleen maar meer gepakt worden.
Ik vind het wel een lastige kwestie hoor want het eerste wat ik dacht toen ik die melding las, was: "Weer Wekerom.. zet hem dan in godsnaam op stal." Terwijl ik natuurlijk heel goed weet dat het niet zo zwart wit is.
tienus63 schreef:Ik denk dat zo’n toeterluchthoorn het beste legale alternatief is.
Maakt een bak herrie en je alarmeert er ook nog anderen mee in de hoop dat je niet meer alleen bent.
tienus63 schreef:Volgens mij gaat een aanval zo bliksemsnel, de enige manier om het voor te zijn is met een jachtgeweer bij de weide te staan en niet af te wachten of je beest gepakt wordt.
De schutkleur van een wolf vind ik zelf formidabel en doodeng.
Als ie zich stil houdt in de stuiken of het hoge gras, heb je het beest volgens mij amper in de gaten.
Althans dat vind ik bij het zien van de filmpjes.
Elisa2 schreef:Ja daar ben ik ook bang voor en mijn ouders zijn al op leeftijd, denk dat het al gebeurd is voordat er iemand ingegrepen kan hebben. Wellicht dat als de paarden een wolvengeur ruiken dat ze toch in paniek raken. Dat ze dat verschil wel kunnen ruiken. Maar ja, wat dan?
Ben haast wel geneigd om een buks aan te schaffen ofzo..maar ja, ik woon er zelf niet.
Jessix, je doet er in ieder geval alles aan..het is en blijft inderdaad een rot situatie.
Dreamboy schreef:DuoPenotti schreef:Misschien daarbij nog een rookbom
https://noodsignalenshop.nl/rookbom/#:~ ... aanwijzing.
Instinctief zijn dieren daar ook bang van
En hoe steek je zoiets aan dan met twee hondenriemen in de hand?
Dreamboy schreef:DuoPenotti schreef:Misschien daarbij nog een rookbom
https://noodsignalenshop.nl/rookbom/#:~ ... aanwijzing.
Instinctief zijn dieren daar ook bang van
En hoe steek je zoiets aan dan met twee hondenriemen in de hand?
DubbelFun schreef:Ja, die ezel'beveiliging' mag ook naar het rijk der fabels
Mist schreef:Nog een idee dat voor sommige mensen misschien bruikbaar is. Wolven verkennen eerst de wei in 99% van de tijd. Ik kan de steeds diverse wildcamera's rond de wij staan ook al had ik mijn hoge hek eromheen. De mijne waren van het merk Secacam. Deze sturen onmiddellijk foto's door naar je GSM. Werkt dus met een telefoonkaartje maar je koopt eigenlijk van dat bedrijf een aantal foto's bijvoorbeeld 500 of 1000. Degene die ik heb die pakken een afstand van ongeveer 30 meter en geven goed beeld ook 's nachts. Volgens mij kostte hij destijds rond de 230 euro.
Citaat:8 oktober 2024/Nederland
Wolf doodt bij daglicht Shetlandveulen in De Valk: ‘Ik ben er zó klaar mee’
DE VALK
Eén of enkele wolven hebben dinsdagochtend rond acht uur een veulen van een Shetlandpony gedood in een weiland in De Valk. Daarvan is Miranda Boels-Smolders overtuigd.
Naast haar woning aan de Lage Valkseweg - nabij de kruising met de Hoge Valkseweg en de Koperensteeg - ligt een weilandje. ,,Dat is van mijn buren en er liepen drie Shetlandpony’s en een ezel, die zijn van iemand anders.’’ De ezel is er volgens haar bijgezet, omdat een adviseur van BIJ12, het bureau dat voor provincies de wolvenzaken regelt, heeft gezegd dat dit dier wolven afschrikt.
HARD BALKEN
Maar toen Miranda vanochtend om kwart over acht naar buiten liep om de fiets van haar zoontje te pakken, hoorde ze de ezel hard balken. ,,Op hetzelfde moment werd mijn man gebeld door een buurman die schapen heeft. De buurman was op zijn beurt gebeld door een vrachtwagenchauffeur, die een wolf had gezien bij het veulen. Toen we gingen kijken, was het al te laat. Mijn maag draaide zich om, het veulen was afgeslacht en een stuk door het weiland gesleurd, dat zag je aan de bloedsporen in het gras. Wat later in de ochtend hoorden we dat twee wolven rond half negen waren gezien op de Laarweg bij Wekerom.’’
ADVIEZEN BIJ12
De inwoonster van De Valk heeft zelf een 26 jaar oude Shetlander en twee paarden, die op dat moment nog binnen stonden. Ongeveer een half jaar geleden is er iemand van BIJ12 bij haar langs geweest voor advies over een wolfwerend hek. ,,Dan heb je het over een stevige afrastering van tenminste 1.20 meter met vijf stroomdraden op verschillende hoogten. We hebben 2.000 euro subsidie gekregen, maar zijn zeker 10.000 euro kwijt.’’
BOERENZWALUWEN
De andere adviezen die ze kreeg, was gaas aanbrengen boven de open boerderijdeur en haar dieren ‘s nachts binnen houden. De maatregelen hebben ook een keerzijde, ervoer Miranda. ,,Afgelopen zomer vlogen de boerenzwaluwen, een beschermde vogelsoort, zich dood tegen het gaas en op de stroomdraden van de wolfwerende afrastering staat zoveel voltage dat egels, hazen en dassen geëlektrocuteerd worden. Je moet namelijk één van de draden dichtbij de grond hebben, omdat wolven volgens experts altijd eerst proberen of ze er onderdoor kunnen.’’
VEILIG OP HET ERF?
En of de wolfwerende afrastering afdoende bescherming biedt als de dieren buiten zijn, is volgens haar zeer de vraag. ,,De adviseur van BIJ12 kon geen garantie geven, omdat wolven slim zijn en heel snel leren. Binnen een maand of drie, vier gaan ze er misschien alsnog overheen. Elders zie je dat ook al gebeuren. Ik wil mijn dieren beschermen, maar ik weet niet hoe. Soms moet ik vroeg naar mijn werk en dan zet ik de paarden en pony voor acht uur buiten, maar wat als er dan wolven lopen? Ik zorg er nu al voor dat de dieren uiterlijk om zes uur ‘s avonds binnen staan.’’
Ook over haar teckeltje en een oudere hond met drie poten maakt ze zich zorgen. ,,Ik ga niet meer wandelen in het bos bij het Kootwijkerzand, omdat daar ook wolven lopen. Maar zijn ze hier op het erf nog wel veilig?’’
NIET DE EERSTE KEER
Het is niet de eerste keer dat wolven toeslaan in deze omgeving, vertelt de Valkse. ,,Eind januari dit jaar werden een klein stukje verderop aan de Lage Valkseweg twee schapen gedood en raakte er één zwaargewond. En in maart werden zelfs drie pony’s gedood door wolven, een meter of tweehonderd hier vandaan. Nu is het dus weer raak. En op camerabeelden van een garagebedrijf in de buurt zag je een tijd terug ‘s nachts gewoon vijf wolven over de Lage Valkseweg lopen.’’
MOEDELOOS EN RADELOOS
De beelden van het uit elkaar gerukte veulen hebben haar aangegrepen. ,,Het weiland zal volgens de regels van BIJ12 misschien geen officieel wolfwerend raster hebben, maar dat dit allemaal kan in ons land, vind ik walgelijk’’, stelt Miranda. ,,Schapen, jongvee, pony’s en paarden moeten worden opgehokt en de wolf heeft vrij spel. En vanmorgen rond acht uur was het al licht, de Lage Valkseweg is een drukke weg en er fietsen rond die tijd ook allemaal schoolkinderen. Stel dat er wat met één van hen gebeurt. Ik doe daarom ook een oproep aan de gemeente en provincie om in actie te komen. Ik ben er zó klaar mee en ook moedeloos en radeloos!’’
PONY IN WEKEROM
Zoals eerder gemeld werd zaterdagochtend 28 september ook een Shetlandpony gedood in een weiland aan de Roekelseweg in het buitengebied van Wekerom. Een buurman fotografeerde kort na acht uur een wolf op het erf van hetzelfde perceel.
De Edese burgemeester René Verhulst meldde dezelfde dag in een reactie dat hij zich ,,ernstige zorgen’’ maakt dat wolven zich op klaarlichte dag door bewoond gebied verplaatsen en daar andere dieren aanvallen, in een omgeving waar ook kinderen spelen.
DNA-onderzoek moet zowel in Wekerom als in De Valk nog officieel bevestigen dat het om wolvenaanvallen gaat. De eigenaren hebben dan recht op een financiële tegemoetkoming.
https://www.edestad.nl/lokaal/dieren/10 ... -klaar-mee
Citaat:Woudenberg Utrecht
08-10-2024
17.30 uur
Ik liep net op de Rumelaarseweg in Woudenberg en zag daar de wolf lopen, hij liep richting het kruispunt.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf