Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:19

BigOne schreef:
Laat het dan 10 miljoen zijn, rekent ook wat gemakkelijker.
Vooral voor de drinkwater productie zou het zeker niet verkeerd zijn.

Klopt. Minderen met vlees zou enorm helpen :) gelukkig zelf überhaupt niet de behoefte om iedere dag vlees te eten met avondeten, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat mijn voorkeur qua broodbeleg wel bij vleeswaren ligt… ook niet goed natuurlijk evenmin als kaas.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:29

Janneke2 schreef:
Wintu schreef:
Ik denk dat velen er geen zin in hebben om in te leveren, zodat er meer vluchtelingen opgevangen kunnen worden. Vooral al ze al geen cent over hebben aan het einde van de maand en er ook nog gespaard moet worden voor klimaatbeschermende maatregelen.

"Geen zin hebben", nu - dan máák je maar zin.
De bomen groeien niet tot in de hemel.
(Misschien niet populair om te zeggen.)
Mohanas Ghandi zei het al: 'de aarde kan iedereen geven wat zij of hij nodig heeft, maar voor ieders begeerte is de aarde te klein. (De man werd vermoord in 1948, dus kun je nagaan.)

Ondertussen heb ik wel degelijk te doen met de slachtoffers van rechts beleid - 'aan het einde van mijn geld heb ik nog een stuk maand over'.

Moeten sparen ivm milieumaatregelen zoals het isoleren van het (huur)huis is ook rechts beleid.
(Links geeft subsidies. Enne: dat werkt werkgelegenheid in de hand, dus de investering van de overheid betaalt zichzelf terug.)

En vluchtelingen toelaten hangt niet samen met de eigen levensstijl.

Ik ben het totaal niet met je eens. Mensen zeggen dat ze maar zin moeten maken is sowieso al niet handig. Dat tegen mensen zeggen die niet rond kunnen komen is het ronduit wreed.

Idd de bomen groeien niet tot in de hemel en ook in Nederland niet, op een gegeven moment valt van de zogenaamde 'kale kip' niet meer te plukken, ook niet als je ze verteld dat ze dan maar zin moeten maken.

Subsidies zijn fantastisch, maar zoals we allemaal wel weten, dekt dit een klein deel van de kosten, dan moet je de rest van die kosten nog wel kunnen betalen en dat kunnen sommigen dus niet, die mensen zullen dus uberhaupt al geen gebruik maken van die subsidie.

Vluchtelingen alleen misschien niet, maar immigranten wel degelijk, dat kost de staat miljarden en wie dient dat op te brengen...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:31

Janneke2 schreef:
OleJon schreef:
Dan hoeven ze nog geen meisjes lastig te vallen of auto's open te breken.
Of vind je dat normaal?

In sommige opzichten is dit normaal. Meisjes lastig vallen hoort tot de Nederlandse cultuur.

Sorry.

Dat wil je mogelijk liever niet horen, maar het is wel zo.

Ik ben feminist genoeg om te weten dat sexueel geweld in Nederland normaal was en tot op de huidige dag veel voorkomt.

Verkrachting binnen het huwelijk "bestaat" pas sinds 1984.
...veel mensen denken dat wij reueueuze vrouwvriendelijk zijn, nou dat valt tegen.

En ik ben feminist genoeg om te weten dat het een refrein van alle eeuwen is 'Hoei, buitenlanders, die zitten aan onze vrouwen! Weg ermee!'

Ik ontken niet dat er problemen zijn, hoor.
Maar dat is géén onderscheid tussen 'Nederlanders en de rest'.

Dus dat moeten we dan al maar gewend zijn en accepteren of waar klagen we over?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:31

Janneke2 schreef:
Exitium schreef:

Niet echt de beste manier als je meer draagvlak wil genereren voor de opvang van vluchtelingen.

?

Ik vind dat die twee dingen los van elkaar staan.

?

Leg eens uit

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:32

Ga je serieus cultuurverschillen mbt omgang tussen mensen en dus ook man-vrouw ontkennen Janneke? Wauw….

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:39

Wintu schreef:
Vluchtelingen alleen misschien niet, maar immigranten wel degelijk, dat kost de staat miljarden en wie dient dat op te brengen...

Waarop baseer je dat immigranten de staat miljarden kost?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:45

Wintu schreef:
Ik denk dat velen er geen zin in hebben om in te leveren, zodat er meer vluchtelingen opgevangen kunnen worden. Vooral al ze al geen cent over hebben aan het einde van de maand en er ook nog gespaard moet worden voor klimaatbeschermende maatregelen.

Citaat:
"Geen zin hebben", nu - dan máák je maar zin.
De bomen groeien niet tot in de hemel.
(Misschien niet populair om te zeggen.)
Mohanas Ghandi zei het al: 'de aarde kan iedereen geven wat zij of hij nodig heeft, maar voor ieders begeerte is de aarde te klein. (De man werd vermoord in 1948, dus kun je nagaan.)

Ondertussen heb ik wel degelijk te doen met de slachtoffers van rechts beleid - 'aan het einde van mijn geld heb ik nog een stuk maand over'.

Moeten sparen ivm milieumaatregelen zoals het isoleren van het (huur)huis is ook rechts beleid.
(Links geeft subsidies. Enne: dat werkt werkgelegenheid in de hand, dus de investering van de overheid betaalt zichzelf terug.)

En vluchtelingen toelaten hangt niet samen met de eigen levensstijl.

Citaat:
Ik ben het totaal niet met je eens. Mensen zeggen dat ze maar zin moeten maken is sowieso al niet handig.

... dat moge waar zijn.
Ik ben uit 1960 en calviniste.

Luxe is voor mij luxe - geen gewoonte.
Citaat:
Dat tegen mensen zeggen die niet rond kunnen komen is het ronduit wreed.

... dat zeg ik nadrukkelijk niet.
Ik zeg dat ik te doen heb met de slachtoffers van rechts beleid.
(Denk aan werkende armen.)
"Werken moet lonen", dus graag het minimumloon eindelijk eens verhogen.

(Nu zijn er details waar we over kunnen debatteren, maar wie niet kan rondkomen gaat niet 3x per jaar met het vliegtuig, als we het hebben over de ecologische voetafdruk.)
Citaat:
Subsidies zijn fantastisch, maar zoals we allemaal wel weten, dekt dit een klein deel van de kosten

Nee.

Ik heb geen glazen bol,
dus ik weet niet wat voor kabinet we krijgen en wat voor beleid er gevoerd gaat worden.
Rechts beleid houdt in dat het liedje 'eigen verantwoordelijkheid' wordt gespeeld,
in principe mag je het zelf uitzoeken.
Uitzonderingen zijn doorgaans geld voor de rijken: van hypotheekaftrek tot subsidie voor een stekkerauto.

Dus bij een rechts kabinet (... de afgelopen twaalf jaar...) mag je er idd zelf voor opdraaien.

Links beleid ziet er anders uit.
(Maar niet iedereen weet dat, want het is lang geleden. Sommigen waren nog schoolkind toen er links beleid bestond...)

Citaat:

?
"Het kost de staat miljarden?"
Immigranten komen rijkdom brengen. Arbeid, kennis, ervaring - het overeind houden/ stimuleren van de economie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:49

Benzz schreef:
Wintu schreef:

Waarop baseer je dat immigranten de staat miljarden kost?

De gemiddelde kosten voor de opvang van een asielzoeker zijn € 76,60 per dag. Met 46500 asielzoekers zit je dus al op € 3.561.900

In dit bedrag zitten onder meer de kosten van:

huisvesting;
personeel COA;
gezondheidszorg;
levensonderhoud.
De kosten voor inburgering zitten niet in dit bedrag.

Kosten registratie, beveiliging, beoordelen
Naast kosten voor opvang zijn er nog andere uitgaven. Bijvoorbeeld voor:

politie: die asielzoekers registreert en voor de beveiliging zorgt;
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND): die asielverzoeken beoordeelt;
Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V): die helpt bij de terugkeer van afgewezen vreemdelingen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ielzoekers

Op de kleine coa locatie in het dorp zit 24/7 beveiliging voor de duur van het bestaan. Voor een beveiliger moet je rekening houden met een tarief van gemiddeld € 45,- per uur. Op basis van vijf jaar kom je qua beveiliging al op € 1.971.000 enkel voor deze locatie.

Al met al zal het inderdaad in de miljarden lopen.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:52

We hadden het over immigranten en niet over vluchtelingen. Immigranten brengen geld op en veel ook.

Overigens krijgen we subsidie voor het opvangen van vluchtelingen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:54

Benzz schreef:
We hadden het over immigranten en niet over vluchtelingen. Immigranten brengen geld op en veel ook.

immigrant

iemand die zich als buitenlander in een bepaald land komt vestigen; inkomend landverhuizer

Edit: iedere vluchteling is dus immigrant, niet iedere immigrant is vluchteling.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:59

996981 schreef:
Benzz schreef:

immigrant

iemand die zich als buitenlander in een bepaald land komt vestigen; inkomend landverhuizer

Edit: iedere vluchteling is dus immigrant, niet iedere immigrant is vluchteling.

Het was een reactie op Wintu...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:01

Benzz schreef:
996981 schreef:

immigrant

Het was een reactie op Wintu...

Excuses. Ik wist niet dat je dan als andere poster uitgesloten was om te reageren :+

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:02

Klinkt als erg veel geld en is het natuurlijk ook. Laten we zeggen een paar miljard per 5 jaar? Als we ook de subsidies meenemen.

Even als vergelijking: we geven 40 miljard per jaar uit aan fossiele subsidies. Dus lage tarieven gas, geen belasting op kerosine

https://nos.nl/artikel/2490599-fossiele ... an-gedacht

Dus kost het geld? Ja zeker. Maar je kan kiezen waar je geld aan uitgeeft. En een vluchteling kunnen helpen, is imo een stuk belangrijker dan een subsidie aan een grootvervuiler.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:04

Benzz schreef:

Staat het in verhouding? Vluchtelingen mogen niet werken en eenmaal statushouder zitten velen jarenlang in de bijstand. Maken ze gebruik van voorzieningen en alles wat de nederlandse verzorgingsstaat maar te bieden heeft. Arbeidsmigranten... ben ik niet zeker over, studenten kosten enkel geld, expats leveren misschien wel geld op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:06

Deze week besloten bij de Raad van State: vluchtelingen mogen werken.

Dwz: het mocht 24 weken per jaar - maar dat staat een normaal dienstverband in de weg.

Het mag nu gewoon het hele jaar.

En studenten van buiten de EU: universiteiten zijn er dol op.
Ze komen in grote getale, en betalen 'non EU' bedragen.
("A-sociaal veel.")
...de minister van hoger onderwijs heeft de universiteiten vorig jaar tot de orde geroepen 'dat de kwaliteit niet mocht lijden onder de lucratieve kwantiteit'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-12-23 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:06

Tango1979 schreef:
Klinkt als erg veel geld en is het natuurlijk ook. Laten we zeggen een paar miljard per 5 jaar? Als we ook de subsidies meenemen.

Even als vergelijking: we geven 40 miljard per jaar uit aan fossiele subsidies. Dus lage tarieven gas, geen belasting op kerosine

Dus kost het geld? Ja zeker. Maar je kan kiezen waar je geld aan uitgeeft. En een vluchteling kunnen helpen, is imo een stuk belangrijker dan een subsidie aan een grootvervuiler.

Ipv subsidie aan een grootvervuiler of aan een vluchteling kan men het ook investeren in betere lonen voor mensen in de zorg/ onderwijs of in blauw op straat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:09

Tango1979 schreef:

Absoluut eens dat subsidie op fossiele brandstoffen belachelijk zijn!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:11

Idd heel vreemd als we een transitie naar groene energie willen.

Janneke2

... en met dat vluchtelingen mogen werken is die tegenstelling van de baan.

Vluchtelingen kunnen prima werken in de zorg (van verzorgende tot arts - afhankelijk van iemands eerdere opleiding en werkervaring).

Of onderwijs of noem maar op.

(Accoord: algemene inburgering, inburgering op deze specifieke werkvloer, etc - dat wel.
Maar dat is van een andere orde dan jarenlang verplicht stilzitten en daarna moeizaam inburgeren en ondertussen een uitkering etc etc.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-12-23 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Excuses. Ik wist niet dat je dan als andere poster uitgesloten was om te reageren :+[/quote]
Zo bedoel ik dat niet, echter was in haar bericht al een verschil tussen immigrant en vluchteling gedaan. Het ging dus al specifiek om immigranten ex vluchtelingen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:15

Janneke2 schreef:
... en met dat vluchtelingen mogen werken is die tegenstelling van de baan.

Vluchtelingen kunnen prima werken in de zorg (van verzorgende tot arts - afhankelijk van iemands eerdere opleiding en werkervaring).

Of onderwijs of noem maar op.

(Accoord: algemene inburgering, inburgering op deze specifieke werkvloer, etc - dat wel.
Maar dat is van een andere orde dan jarenlang verplicht stilzitten en daarna moeizaam inburgeren en ondertussen een uitkering etc etc.)

Zolang “slechts” 42% van de statushouders, vallend onder de beroepsbevolking een baan hebben zou ik niet te hard van stapel lopen…

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:15

Wintu schreef:
Benzz schreef:

Staat het in verhouding? Vluchtelingen mogen niet werken en eenmaal statushouder zitten velen jarenlang in de bijstand. Maken ze gebruik van voorzieningen en alles wat de nederlandse verzorgingsstaat maar te bieden heeft. Arbeidsmigranten... ben ik niet zeker over, studenten kosten enkel geld, expats leveren misschien wel geld op.

Arbeidsmigranten is de grootste groep en die betalen ook belasting. Maken gebruik van supermarkten enz enz. Dus die leveren geld op en houden een gedeelte van de economie in stand.
Studenten leveren kennis.
Expats hetzelfde als arbeidsmigranten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:20

Grote electorale schommelingen: Kiezers rennen weg bij VVD en vallen bij Wilders in de schoot

VVD-kiezers zijn absoluut niet te spreken over de opstelling van Yesilgöz tijdens de eerste fase van de kabinetsformatie. De liberale volkspartij daalt in een nieuwe peiling van peil.nl maar liefst 8 zetels naar een totaal van 16. De PVV (+5) stijgt naar 42 virtuele zetels, een evenaring van het peilingsrecord uit januari 2016.

Het formatieproces lijkt al na tien dagen moervast te zitten, en dat gaat tot op heden vooral ten koste van de VVD. Pvda/GroenLinks daalt ook 3 zetels (naar 22), NSC verliest 1 zetel (19), terwijl BBB (+3) en D66 (+2), CDA (+1) en Volt (+1) juist populairder zijn geworden.

Bijna de helft van de ondervraagden (48%) denkt dat er in 2024 nieuwe Tweede Kamerverkiezingen zullen zijn. Onder D66- en PvdA/GL-kiezers is dit 60 procent, terwijl 40 procent van de PVV- en BBB-achterban deze mening is toegedaan.
Ondertussen vindt een grote meerderheid van de rechtse kiezers het acceptabel als Geert Wilders premier wordt in een kabinet waaraan hun partij deelneemt. Bij PVV-stemmers (93%) en BBB (92%) gaat de champagne open, terwijl ook in het NSC-kamp (67%) en bij de VVD-achterban (68%) meer dan twee derde Wilders als premier een prima idee lijkt. 58 procent van alle stemmers vindt Wilders in het Torentje acceptabel als hun partij meeregeert.

Bron(nen): Maurice.nl
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... -de-schoot

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:26

Benzz schreef:
Wintu schreef:

Arbeidsmigranten is de grootste groep en die betalen ook belasting. Maken gebruik van supermarkten enz enz. Dus die leveren geld op en houden een gedeelte van de economie in stand.
Studenten leveren kennis.
Expats hetzelfde als arbeidsmigranten.

Studenten vergaren hier kennis, kosten de staat geld en gaan weer weg.

Arbeidsmigrant: Zoals gezegd is een arbeidsmigrant iemand die vanuit het buitenland naar Nederland verhuist om hier te komen werken.
Velen verhuizen echter niet naar nederland... hoe werkt het dan.

Expats hebben een behoorlijk belastingvoordeel hier

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:42

Wintu schreef:
Studenten vergaren hier kennis, kosten de staat geld en gaan weer weg.

Arbeidsmigrant: Zoals gezegd is een arbeidsmigrant iemand die vanuit het buitenland naar Nederland verhuist om hier te komen werken.
Velen verhuizen echter niet naar nederland... hoe werkt het dan.

Expats hebben een behoorlijk belastingvoordeel hier

Volgens mij betalen die studenten ook fors. Overigens hebben onze eigen studenten ook profijt van de kennis van buitenlandse studenten.

Hoezo verhuizen ze niet naar Nederland? Arbeidsmigranten?