Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:40

Het is wel van belang om ervoor te zorgen dat de informatie feitelijk is. Je kunt natuurlijk daarover elke mening hebben die je wil, maar voor de deelnemers aan het topic moet meteen duidelijk zijn wat je neerzet als feitelijke informatie, en wat als mening.

Interessant, hoe er in de wereld naar het conflict gekeken wordt:
https://nos.nl/l/2499319

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:24

Ik zag vanmiddag in het nieuws de ruil / vrijlating van de gevangenen langs weerskanten.
Wat zitten er toch veel kinderen al jaren in Israël in de gevangenis. Het is haast niet te geloven :x
Wie doet zoiets en waarom zitten die kindertjes opgesloten ? Kunnen toch niet allemaal gevaarlijke terroristen zijn ?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:08

hwn schreef:
Ik vind niet dat het de inhoud sterk verandert, en heb net nog eens door zijn instagram gebladerd en zie toch wel opvallende gelijkenissen met Vlaams Belang, dus rechtser dan doorsnee NVA (tenzij NVA ook weer naar rechts opgeschoven is). Maar ja, we zijn het in dit topic nog niet vaak eens geweest, dus agree to disagree dan maar.

En goed nieuws: het staakt-het-vuren is met 2 dagen verlengd. Hamas krijgt nu o.a. tijd om 40 gijzelaars te zoeken die zoek geraakt zijn. Hopelijk wordt er intussen achter de schermen druk verder gewerkt aan een permanent staakt het vuren.

“Zoek geraakt”? :=

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:11

Pandora2 schreef:
Ik zag vanmiddag in het nieuws de ruil / vrijlating van de gevangenen langs weerskanten.
Wat zitten er toch veel kinderen al jaren in Israël in de gevangenis. Het is haast niet te geloven :x
Wie doet zoiets en waarom zitten die kindertjes opgesloten ? Kunnen toch niet allemaal gevaarlijke terroristen zijn ?

Op zich is het genoeg om een steen naar een tank (die eventueel op dat moment over je huis heen rijdt) of soldaat te gooien om vastgezet te worden, ook als je minderjarig bent. En wie doet zo iets? De militairen/politie ter plaatse. Tja, blijkbaar vindt een behoorlijk deel van de bevolking in Israël het acceptabel, als zij er van weten. Dat is natuurlijk ook nog de vraag, in hoeverre krijgen mensen de volledige waarheid voorgeschoteld?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:35

princequillo schreef:
hwn schreef:

En goed nieuws: het staakt-het-vuren is met 2 dagen verlengd. Hamas krijgt nu o.a. tijd om 40 gijzelaars te zoeken die zoek geraakt zijn. Hopelijk wordt er intussen achter de schermen druk verder gewerkt aan een permanent staakt het vuren.

“Zoek geraakt”? :=

Ja, er zouden er een aantal in handen zijn van Islamic Jihad en/of andere groeperingen. Hopelijk vinden ze ze terug en praten die groepen met elkaar, want 40 gijzelaars minder = weer aantal dagen korter staakt-het-vuren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:21

Heb je zelf gelezen wat je schreef? 40 gijzelaars minder = weer een aantal dagen korter staakt-het vuren? Dat is het relevante deel?

Popstra

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:28

Palestijnse kinderen werden vaak ook gewoon random opgepakt en mee genomen om vast te zetten in Israel.
Soort van machts vertoon zeg maar.
Ik heb er filmpjes van gezien. Huilende jochies van 10..12 jaar die door israelische soldaten in autos geduwd werden en mee genomen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:03

Er zitten sowieso veel kinderen (en ook volwassenen) in "administratieve detentie" dat wil zeggen: opgepakt zonder aanklacht en zonder proces. Je weet dus niet waarom je vast zit of voor hoe lang. Dat is mentaal ontzettend killing.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:42

Cowboy55 schreef:
Heb je zelf gelezen wat je schreef? 40 gijzelaars minder = weer een aantal dagen korter staakt-het vuren? Dat is het relevante deel?

Wat zijn voor jou de relevante delen? Of het meest relevante deel?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:56

FiveSports schreef:
Cowboy55 schreef:

Mwah…,dat ze 40 gijzelaars ‘kwijt’ zijn wellicht? En dat het maar de vraag is of die mensen ooit nog opduiken? Zo levend en onbeschadigd mogelijk? Roep maar wat…..

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:59

Cowboy55 schreef:
FiveSports schreef:

Mwah…,dat ze 40 gijzelaars ‘kwijt’ zijn wellicht? En dat het maar de vraag is of die mensen ooit nog opduiken? Zo levend en onbeschadigd mogelijk? Roep maar wat…..

Elke dode is een dode te veel.
Sinds 7 oktober zijn er dagelijks honderden (richting de 300) Palestijnse doden per dag en meer dan 700 gewonden door de Israëlische aanvallen.
Is het dan echt gek om het staak-het vuren als meest relevante deel te zien?

Ik denk dat het beide relevant is, daar niet van....

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:43

Ik snap wel wat Cowboy55 probeert te zeggen. Wapenstilstand is belangrijk maar de verwoording was wellicht niet heel handig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:38

Over die kinderen gisteravond nog een stukje gezien.
Zelfs stenen onder elkaar gooien, leidt vaak tot arrestatie. De palestijnse kinderen worden 's nachts uit hun huis gehaald, geblinddoekt afgevoerd en uren ondervraagd. De kinderen van kolonisten worden met een officieel bevel overdag samen met hun moeder opgehaald en ondervraagd.

Vanaf 12 jaar riskeren ze celstraffen. Echter zonder strafrecht, dus geen proces, geen reden, geen termijn.
Was een meisje van nu 23 jaar vrijgelaten die al 8 jaar in de gevangenis zat.

Ik kan dit echt niet vatten. En te bedenken dat Israël voor bijv de amerikanen soort van beloofde land is waar elke burger moet geweest zijn en gezien hebben. :x

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:56

Tja, de Amerikanen hebben Guantanamo Bay, dus daar zit wel een soort van logica in :x

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:22

Pandora2 schreef:
Over die kinderen gisteravond nog een stukje gezien.
Zelfs stenen onder elkaar gooien, leidt vaak tot arrestatie. De palestijnse kinderen worden 's nachts uit hun huis gehaald, geblinddoekt afgevoerd en uren ondervraagd. De kinderen van kolonisten worden met een officieel bevel overdag samen met hun moeder opgehaald en ondervraagd.

Vanaf 12 jaar riskeren ze celstraffen. Echter zonder strafrecht, dus geen proces, geen reden, geen termijn.
Was een meisje van nu 23 jaar vrijgelaten die al 8 jaar in de gevangenis zat.

Ik kan dit echt niet vatten. En te bedenken dat Israël voor bijv de amerikanen soort van beloofde land is waar elke burger moet geweest zijn en gezien hebben. :x

Echt afschuwelijk. En onbegrijpelijk dat je zo met kinderen omgaat.
Waar had je dit gezien?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:01

Het was of een reportage in het nieuws op vrt of in Terzake of De Afspraak op vrt Canvas, geen idee meer welke van de 3. Slecht geheugen hier :')

Exitium schreef:
Tja, de Amerikanen hebben Guantanamo Bay, dus daar zit wel een soort van logica in :x

Inderdaad. Daar had ik nog niet aan gedacht. :7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:37

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:14

Nikass schreef:
Waar had je dit gezien?

Zal idd één van die 2 zenders zijn, ik vond iets vergelijkbaars terug op de vrt nieuwssite:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... 4588&ei=13

Wat mij daarin meest choqueerde (behalve het feit dat Israël ook hiermee weer weg komt): sommige kinderen worden zelfs opgepakt omdat ze stenen gooien tegen de muur waarachter ze gevangen zitten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:22

Israël was al een jaar op de hoogte dat Hamas op 7okt zou aanvallen hoorde ik gisteren.
Shocking weer dit.
Naast het feit dat er alweer briefjes vanuit vliegtuigen worden gedropt met de boodschap naar het zuiden te gaan om vervolgens daar dan te bombarderen :x

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:30

Dat was hier in het topic eerder al vermeld maar werd niet geloofd...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:15

Oeps.
Was gisteren hier in het nieuws, dus ik dacht dat het ' nieuw ' nieuws was. Dat ze het iets van tevoren wisten, was wel bekend.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:15

Volgens mij was het eerder inderdaad bekend dat ze het al langer wisten, maar gisteren voor het eerst dat ze het al zolang wisten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:26

Ik heb eens de achtergrond van Ben Gvir (minister van veiligheid of zo) opgezocht. Betrokken bij terreur bij het ontmantelen van de nederzettingen in Gaza, doodsbedreigingen geuit tegen Rabin kort voor zijn dood (had het embleem van Rabins Cadillac afgebroken en gezegd: "als we tot bij je auto geraken, geraken we ook tot bij jou").

En nu had hij Nethanyahu gezegd: "Als de oorlog niet doorgaat/hervat wordt, zal de regering vallen" (en als Nethanyahu zijn onschendbaarheid verliest, wordt ie aangeklaagd wegens corruptie).

Daardoor zou het me eerlijk gezegd niet verwonderen als Ben Gvir 7 oktober heeft laten gebeuren (blijkbaar werd er zelfs ontwapend in die regio kort voordien, zou toch raar zijn als je weet van zo'n plannen) om zijn duivels plan ten uitvoer te (laten) brengen.

Ik vind de propaganda oorlog ook weer driester worden, er is nu een nieuwe hamas website online waarvan men (factchecks VRT) sterk vermoedt dat Israël erachter zit. Daarin wordt het doden van burgers en kinderen verheerlijkt, terwijl ze zelf altijd zijn blijven ontkennen dat ze het op burgers gemunt hadden, dus zou vreemd zijn dat ze het dan anders zeggen op hun site, die pas online is sinds 23 november nu (de exacte waarheid over 7 oktober zullen we nooit weten aangezien Israël nog nooit onafhankelijke onderzoekers toegelaten heeft).

Wat de vermiste gijzelaars betreft: ik hoorde dat Islamic Jihad er enkele dagen geleden een tiental vrijgelaten heeft in een aparte deal.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:28

Is er meer informatie over de gijzelaars die door Islamic Jihad genomen waren? Ik vraag me af wat zij hierin proberen te fixen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:57

Goede vraag, ik heb me dat niet eens afgevraagd, ik ging ervan uit dat ze ze vrijlieten uit goodwill omdat er (eventjes) niet meer gebombardeerd werd, maar da's mss wat naïef van mij.

Eventjes wat verder gezocht, niet het bericht dat ik eerst zag, maar deze is denk ik iets vollediger:
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... al-israel/ Blijkbaar zaten ze mee aan de onderhandelingstafel en ging het ook om de vrijlating van Palestijnse gevangenen.