Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 18:54

Hier 3 weken geleden bij de locale supermarkt stonden nog behoorlijk wat flessen. 1L voor €1,49. Heb toen 6 liter meegenomen, want per vulling gaat er 3 liter in mijn frituur. Dus 2x frituur verschonen heb ik nu genoeg. Al is het alleen maar voor het bakken van oliebollen strakjes in december, die 6 L komt binnen het jaar houdbaarheid wel op.

Nu is er niets meer te verkrijgen nee. Vorige werk nog even diezelfde flessen van €1,49 ineens voor €2,79 maar die waren nu óók uitverkocht uiteindelijk.

Alle soorten frituurolie zijn hier uitverkocht, olijfolie is vaak nog wél te verkrijgen en dat gebruik ik voornamelijk met koken en had nog voldoende (1 fles) op voorraad, dus hiervan niets hoeven kopen tot nu toe.

Eens kijken of Rusland écht de gaskraan dicht gaat draaien vanaf morgen... ik twijfel, ergens denk ik nog: "blaffende hond bijt niet, dit gaat nooit gebeuren" maar aan de andere kant.... had ik ook nooit verwacht dat hij überhaupt heel Oekraïne binnen zal vallen.

Als huishoudens zullen we er niet direct mee te maken krijgen, dat er geen gas meer geleverd wordt. Eerst wordt de grote industrie getroffen, maar prijsstijgingen zullen waarschijnlijk wél komen, voor de mensen die variabel zitten.....

Laten ze eens opschieten met die €800 energie toeslag.....

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:08

mvdende schreef:
Hier 3 weken geleden bij de locale supermarkt stonden nog behoorlijk wat flessen. 1L voor €1,49. Heb toen 6 liter meegenomen, want per vulling gaat er 3 liter in mijn frituur. Dus 2x frituur verschonen heb ik nu genoeg. Al is het alleen maar voor het bakken van oliebollen strakjes in december, die 6 L komt binnen het jaar houdbaarheid wel op.

Nu is er niets meer te verkrijgen nee. Vorige werk nog even diezelfde flessen van €1,49 ineens voor €2,79 maar die waren nu óók uitverkocht uiteindelijk.

Alle soorten frituurolie zijn hier uitverkocht, olijfolie is vaak nog wél te verkrijgen en dat gebruik ik voornamelijk met koken en had nog voldoende (1 fles) op voorraad, dus hiervan niets hoeven kopen tot nu toe.

Eens kijken of Rusland écht de gaskraan dicht gaat draaien vanaf morgen... ik twijfel, ergens denk ik nog: "blaffende hond bijt niet, dit gaat nooit gebeuren" maar aan de andere kant.... had ik ook nooit verwacht dat hij überhaupt heel Oekraïne binnen zal vallen.

Als huishoudens zullen we er niet direct mee te maken krijgen, dat er geen gas meer geleverd wordt. Eerst wordt de grote industrie getroffen, maar prijsstijgingen zullen waarschijnlijk wél komen, voor de mensen die variabel zitten.....

Heb je al op je rekening gekeken? Hier staat het er al even op

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:08

Ik zag al lege schappen toen het in het nieuws kwam, heb geen fles kunnen kopen.
Gelukkig geen frituur in huis, dus enkel voor het bakken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:09

Hopelijk draaien ze Groningen weer terug open.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:12

Telpeva schreef:
mvdende schreef:

Heb je al op je rekening gekeken? Hier staat het er al even op

Dat is alleen voor de mensen met uitkering die het meteen gestort zouden krijgen. Niet voor degene die het zouden moeten aanvragen. Ik heb het bijvoorbeeld vandaag gekregen, maar in mijn gemeente kan je het nog niet aanvragen

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:17

Ohja tuurlijk, ik typte weer eens voordat ik goed na had gedacht! Stom ook want dat wist ik al. Sorry ik heb hoofdpijn, ik geef gewoon die hoofdpijn de schuld :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:20

Haha, geeft niet! Hoofdpijn is een hele goede reden! :(:)

En het wisselt volgens mij ook enorm hoor. Mijn gemeente maakte het vandaag over, maar zijn er nog niet uit hoe ze het doen qua aanvragen. Je mag ze ook niet bellen erover :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:24

mvdende schreef:

Mooie kans om over te stappen op ossenwit
Viermiljoen keer lekkerder en gewoon nog (betaalbaar) verkrijgbaar :o :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 19:29

Telpeva schreef:
Ohja tuurlijk, ik typte weer eens voordat ik goed na had gedacht! Stom ook want dat wist ik al. Sorry ik heb hoofdpijn, ik geef gewoon die hoofdpijn de schuld :')

Ik moet het dus eerst aanvragen. Heb er 100% recht op, want zit op 100% van het sociaal minimum en het is voor inkomens tussen de 100-130%. Van het sociaal minimum.

Maar ook hier is de gemeente er nog niet uit hoe de aanvraag gedaan moet worden...

En nu ze óók de opvang vluchtelingen erbij krijgen, ben ik een beetje bang dat wij in het verdomhoekje geschoven worden.. misschien angst voor niets, maar mijn gevoel zegt dat de gemeentes niet heel happig zijn op het uitkeren van die €800 aan mensen die het eerst moeten aanvragen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:35

Nielojram schreef:
mvdende schreef:

Hopelijk gaan ze daar bij de frituurs ook weer mee werken, idd vele malen lekkerder!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:40

Friet vet schap was hier ook leeg.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:43

Dat ongemakkelijke gevoel en die angst kan ik mij goed voorstellen mvdende, heel naar is dat. Hopelijk pakken ze het goed aan zodat het leven voor iedereen betaalbaar blijft, want dit is niks zo. De prijzen niet, het niet weten waar je aan toe bent niet, het is voor veel mensen naar mijn idee behoorlijk ruk momenteel.

Zo jammer ook dat het nu opeens weer zo koud is, die stomme verwarming kan ook weer aan

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:48

Als je op gemeentelijke tegemoetkomingen moet wachten dan kan je er lang op wachten. Het moet namelijk eerst langs 5 mensen voordat het goedgekeurd is.. :+

Ik zou zeggen knijp maar in je handen als je het over 3 maanden pas hebt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:51

Purny dat is geheel afhankelijk waar je woont. Er zijn gemeentes die het 1e voorschot al hebben betaald en al een aantal die de volle 800 al hebben overgemaakt. Maar gemeentes moeten eerst betalen en dan kunnen ze wat terugvorderen bij het rijk. Een gemeente met zeer veel minima kan dan best in de problemen komen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:56

bigone schreef:
Purny dat is geheel afhankelijk waar je woont. Er zijn gemeentes die het 1e voorschot al hebben betaald en al een aantal die de volle 800 al hebben overgemaakt. Maar gemeentes moeten eerst betalen en dan kunnen ze wat terugvorderen bij het rijk. Een gemeente met zeer veel minima kan dan best in de problemen komen.

Kan, maar gemeentes hebben allemaal een extreem begrotingstekort. Allemaal over gehouden van de afgelopen 2 jaar maar ook omdat het stukje ggz bij de gemeenten terecht is gekomen.
En ik kan me voorstellen dat gemeenten niet weten waar ze het geld vandaan kunnen halen.
Zo zit ik nog steeds op een tegemoetkoming te wachten waar ik evt recht op heb en wacht hier al 14 weken op.
Daarom zeg ik ook dat je geluk mag hebben als je het over 3 maanden hebt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:59

elnienjo schreef:
Nielojram schreef:

Hopelijk gaan ze daar bij de frituurs ook weer mee werken, idd vele malen lekkerder!

Tuurlijk niet, is niet vegetarisch.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:03

Anoniem

_San87_ schreef:

Koeien eten gras.
Ik eet koeien.
Do I need to say more?

Jammer hè, dat het allemaal zo verpest wordt door die culinaire bevliegingen...

tamary

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:10

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:

So what? Snacks zijn (op de kaassoufle na) ook niet vegetarisch.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:15

tamary schreef:
Kabinet staat garant voor volledige bedrag voor alle minima tot 120% minimum :
https://nos.nl/artikel/2423297-kabinet- ... ompensatie
Dus dat probleem zou er niet moeten zijn.

Maar als je naar het hele compensatie gebeuren kijkt loopt dat allemaal niet zo snel.
Kijk maar naar Groningen en de toeslagenaffaire. Allemaal voorbeelden dat het niet zo vlot loopt.

En het is geen doemscenario maar iets waar de minima rekening mee kunnen houden. Dat het geld er niet zo snel is

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:19

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:

Patat is vegetarisch.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:19

tamary schreef:
Kabinet staat garant voor volledige bedrag voor alle minima tot 120% minimum :
https://nos.nl/artikel/2423297-kabinet- ... ompensatie
Dus dat probleem zou er niet moeten zijn.

Uit dat artikel:

"Het kabinet heeft verder toegezegd te gaan kijken of het haalbaar is om de belastvrije kilometervergoeding volgend jaar al te verhogen naar ongeveer 23 cent per kilometer. Dat is een wens van de VVD die lijkt te kunnen rekenen op een Kamermeerderheid."

Daar ben ik persoonlijk dan weer blij mee, woon 45 km enkele reis van m'n werk :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:20

Mijn oma bakte vroeger altijd de zelf gemaakte friet in de ossenwit. Was heerlijk.
Misschien ga ik het ook wel een keer doen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:21

elnienjo schreef:

Precies, fiets patat, vega kroketten/bitterballen, loempia's en vooral die nare mensen die geen vlees eten!