Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:41

Maar ehm... tegen de tijd dat het voorste deel van het konvooi Kiev heeft bereikt, is het achterste deel nog een halve dag onderweg? >;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:42

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:05

Ik zit nu op die facebook pagina te kijken waar NOS ook info vandaan haalt (link stond erbij) maar echt |( |( |(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:07

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:08

Viaplay? In hoeverre is dat belangrijk?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:14

Ja viaplay is vanaf 1 maart beschikbaar in NL, maar staat totaal los van de oorlog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:15

ik snap niet zo goed wat dat bericht dan moet zeggen?

Daarnaast, het is toch zo dat linkdumps zonder toelichting niet helemaal de bedoeling zijn? :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:16

Marcella kan er ook weinig aan doen dat dat in één en dezelfde podcast besproken wordt natuurlijk :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:16

Ja dan kopieer je het niet mee :P

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:17

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:27

Die militaire oefeningen, dat hebben we eerder gehoord ….

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:28

oomens schreef:
Ze doen niet mee aan het strafhof.

Babootje schreef:
Dat maakt niet uit. Zodra Poetin zich buiten Rusland bevindt, wordt hij opgepakt en voor het gerecht gesleept.

_San87_ schreef:
In de praktijk natuurlijk wel. Je kunt Poetin wel voor t ICC dagen, maar als hij niet komt en veroordeeld wordt bij verstek kun je nog zo veel straffen geven, die gaat hij niet uitzitten.

En al komt ie wel, zijn land erkent het ICC niet. Dus zal met straffen ook nooit meegaan.

Ik weet best dat het in de praktijk lastig en misschien wel onmogelijk is Poetin te pakken te krijgen.
Maar het is niet zo dat Poetin niet veroordeeld kan worden "omdat Rusland niet meedoet".
Als het dan symboliek is dan is het maar symboliek. Hij (en dat zal overigens ook voor zijn inner circle zo gelden) worden volledig geisoleerd. En kunnen zich niet meer vrij bewegen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:32

Bron NOS

Citaat:
'Belarussische militairen in Oekraïne'
Belarussische militairen zijn de regio van Tsjernihiv binnengedrongen, een stad bij de Belarussische grens. Dat meldt een woordvoerder van plaatselijke Oekraïense militairen, schrijft het Oekraïense parlement.

De Belarussische president Loekasjenko zei eerder vandaag nog dat zijn leger niet van plan is om zich te voegen bij Rusland, meldde staatspersbureau Belta.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:32

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:22

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:23

Ankara - Turkije heeft besloten de crisis in Oekraïne een oorlog te noemen en krijgt daarmee de handen vrij om de doorvaart van Russische oorlogsschepen door de Dardanellen en de Bosporus richting de Zwarte Zee te verbieden. Dat is een streep door de rekening van de Russen, waarmee NAVO-lid Turkije weer meer in het westerse kamp terugkeert.
Bron Telegraaf. Artikel is premium dus geen link geplaatst

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:26

Weet niet of dit hier mag, maar mijn schoonzusje (getrouwd met mijn broer) is Oekraïense.
Haar ouders en ene broer wonen in een afgelegen dorpje en andere broer heeft vrouw en kinderen afgezet bij de grens van Polen en gaat nu naar Kiev om te vechten.

Mijn broer vroeg ons in de familie-app om wat geld te doneren, vooral haar ouders en broer zijn ook actief anderen aan het helpen terwijl ze zelf ook weinig hebben.
Mocht er iemand willen doneren, dan kan ik je wat info sturen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:37

Babootje schreef:
oomens schreef:
Ze doen niet mee aan het strafhof.

Babootje schreef:
Dat maakt niet uit. Zodra Poetin zich buiten Rusland bevindt, wordt hij opgepakt en voor het gerecht gesleept.

_San87_ schreef:
In de praktijk natuurlijk wel. Je kunt Poetin wel voor t ICC dagen, maar als hij niet komt en veroordeeld wordt bij verstek kun je nog zo veel straffen geven, die gaat hij niet uitzitten.

En al komt ie wel, zijn land erkent het ICC niet. Dus zal met straffen ook nooit meegaan.

Ik weet best dat het in de praktijk lastig en misschien wel onmogelijk is Poetin te pakken te krijgen.
Maar het is niet zo dat Poetin niet veroordeeld kan worden "omdat Rusland niet meedoet".
Als het dan symboliek is dan is het maar symboliek. Hij (en dat zal overigens ook voor zijn inner circle zo gelden) worden volledig geisoleerd. En kunnen zich niet meer vrij bewegen.

Natuurlijk kan hij veroordeeld worden, maar meer dan symbolisch zal dat niet zijn. Niet dat dat erg is, trouwens. In de praktijk gebeurt dat nu al, met al die sancties, en ga er maar van uit dat dat zich niet zomaar herstelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:39

Monchou schreef:
Weet niet of dit hier mag, maar mijn schoonzusje (getrouwd met mijn broer) is Oekraïense.
Haar ouders en ene broer wonen in een afgelegen dorpje en andere broer heeft vrouw en kinderen afgezet bij de grens van Polen en gaat nu naar Kiev om te vechten.

Mijn broer vroeg ons in de familie-app om wat geld te doneren, vooral haar ouders en broer zijn ook actief anderen aan het helpen terwijl ze zelf ook weinig hebben.

Hoe gaat het in de meer afgelegen dorpen? Is daar net zo veel dreiging, of nog enige mogelijkheid tot opvangen?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:39

Babootje schreef:
Ankara - Turkije heeft besloten de crisis in Oekraïne een oorlog te noemen en krijgt daarmee de handen vrij om de doorvaart van Russische oorlogsschepen door de Dardanellen en de Bosporus richting de Zwarte Zee te verbieden. Dat is een streep door de rekening van de Russen, waarmee NAVO-lid Turkije weer meer in het westerse kamp terugkeert.
Bron Telegraaf. Artikel is premium dus geen link geplaatst

En dus als dadelijk zij de zee afsluiten, en Rusland toch besluit dat te negeren, wordt er voor het eerst confrontatie gezocht met een navo land.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:40

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:41

_San87_ schreef:
Monchou schreef:

Hoe gaat het in de meer afgelegen dorpen? Is daar net zo veel dreiging, of nog enige mogelijkheid tot
opvangen?

Nou ik heb mijn broer en schoonzus nog niet face-to-face gesproken, maar ik begrijp wel dat het nog meevalt op het platteland. De winkels zijn ook nog gewoon open etc (anders had geld sturen natuurlijk ook geen zin).
Ik begrijp dat er mensen vanuit de stad toch naar de afgelegen dorpen vluchten waar het nog relatief rustig is, vandaar extra steun met levensmiddelen en onderdak.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:42

Mars schreef:
Wat vinden jullie van de oproep van Anonymous om dmv restaurant reviews de Russische bevolking te informeren over wat er gaande is?

https://www.hln.be/ihln/anonymous-roept ... %2Ft.co%2F

Op zich is dat natuurlijk heel slim. Mits de Russische bevolking nog toegang heeft tot internet. Anders zet het weinig zoden aan de dijk, denk ik...

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:42

Monchou schreef:

Ik zou oppassen met zulke praktijken.
Iedereen kan op die manieren geld gaan vragen, vraag is of het op de juiste bestemming ooit gaat komen.
Is niet aanvallend bedoelt hoor! Misschien heb jij de juiste intenties maar dat weet je nooit zeker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:43

Monchou schreef:
_San87_ schreef:

Hoe gaat het in de meer afgelegen dorpen? Is daar net zo veel dreiging, of nog enige mogelijkheid tot
opvangen?

Nou ik heb mijn broer en schoonzus nog niet face-to-face gesproken, maar ik begrijp wel dat het nog meevalt op het platteland. De winkels zijn ook nog gewoon open etc (anders had geld sturen natuurlijk ook geen zin).
Ik begrijp dat er mensen vanuit de stad toch naar de afgelegen dorpen vluchten waar het nog relatief rustig is, vandaar extra steun met levensmiddelen en onderdak.

Ja, dat dacht ik al. De concentratie is op de steden.

Ik heb je een pm gestuurd :).