[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:18

elnienjo schreef:
Vind het raar dat gevangenen mee mogen stemmen.

En ik vind het raar hoe nonchalant jij met andermans grondrechten om gaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:27

elnienjo schreef:

Ik niet!

Ze zijn toch ook burgers?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:45

fransje23 schreef:
Eerste geïnterviewde dakloze zegt PvvD. Tot zover de theorie.. :D

Daklozen hebben wel vaak een hond. Sommigen zijn zelfs dakloos geworden vanwege hun honden. Omdat ze uit hun woning gezet werden omdat ze de honden niet wilden wegdoen waar klachten over waren gekomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:48

fransje23 schreef:
ruitje schreef:
Alhoewel ik zijn Maslov idee wel snapte, als jij geen eten, geen huis, geen werk hebt: is de kans iets groter dat je stemt op een partij die daar iets aan doet, dan dat je niet aan jezelf denkt maar aan dieren ofzo?
Opzich zie je dat wel parallel lopen ook, dat de landen waar mensen het goed hebben er anders naar dieren gekeken word.

Dat laatste is waar maar ook genuanceerder.
In landen waar mensenlevens en -rechten weinig waard zijn hebben dieren nog minder rechten.
Maar dat heeft niet per definitie met voedsel en onderdak te maken.
In bijvoorbeeld de rijke golfstaten zijn dieren ook wegwerpartikelen maar dat zijn arbeiders daar ook
Overigens Vraag Ik mij af of de dak- en thuisloze gaan stemmen?

Nu is het programma van de PvvD ook .wel iets uitgebreider dan enkel de bioindustrie weg.

De PvdD heeft ook een goed sociaal programma voor mensen. Zelfs enigszins gelijkend op dat van de SP.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:48

Over het algemeen is er een duidelijke tendens dat de mensenrechten en basale behoeften eerst op orde moeten zijn in een maatschappij voordat men over dierenrechten en dierenwelzijn gaan denken. Dat zie je in veel landen/hun geschiedenis terug. Dit is echter wel maatschappij-gewijs. Er zullen altijd mensen zijn waarbij alles op orde is en toch niets geven om dierenwelzijn en mensen die niets hebben, maar toch een huisdier hebben en daarvoor zo optimaal mogelijk willen zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:49

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:

Ik niet!

Ze zijn toch ook burgers?

Burgers die vanwege een veroordeling een deel van hun rechten kwijt zijn geraakt. Het stemrecht zou daar net zo goed ook onder kunnen vallen... of niet. Voor beide gevallen kan je argumenten bedenken, niet heel boeiend met relatief weinig gevangenen in NL en geen duidelijke politieke voorkeur onder mensen die een veroordeling hebben gehad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:17

Volgens mij is het idee van de PvdD dat mensen 'hun problemen' afwentelen op dieren.
(Dus is het niet meer 'ons' probleem.)

....daar zit iets in: zo werkt macht, en politiek gaat over macht.

En zeker in de agrarische sector speelt dit: de boeren hebben decennia lang klem gezeten tussen 'er moet en zal geproduceerd worden', idioot lage prijzen, geen mogelijkheid om als individuele boer (of als sector) een vuist te maken tegen Appie Heyn en consorten (dan ben je opeens kartel en dat mag niet) -
... en nadat de boeren klem zijn gezet (in economisch opzicht) ,
worden de dieren klemgezet (kistkalveren, kippen op 1 A4-tje, etc etc etc.).

En de PvdD stelt onomwonden dat de economische groei het probleem is (ouderwetse types denken : 'het kapitalisme').

En niet de individuele boeren.

(... en boeren zijn ook ondernemers en kunnen weinig met 'dat linkse gepraat'. Zucht.)

Foaly

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:42

Gevangenen en stemrecht: zodra je gevangenen/mensen met een strafblad hun stemrecht gaat ontnemen, wordt het voor de overheid een stuk makkelijker om mensen van de tegenpartij buitenspel te zetten. Je pakt ze op voor een klein vergrijp waar 'toevallig' een gevangenisstraf op staat, en hoppa. Weer een stem voor de oppositie minder. Dat moet je echt niet willen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:53

Als je toch de rechterlijke macht onder controle hebt, waarom zou je dan de aanhangers van de tegenpartij oppakken en niet de tegenpartij? Dat zijn een stuk minder mensen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:08

enzino schreef:
Als je toch de rechterlijke macht onder controle hebt, waarom zou je dan de aanhangers van de tegenpartij oppakken en niet de tegenpartij? Dat zijn een stuk minder mensen.

Systeem is dan inderdaad erg toepasbaar voor oppositieleiders.

Je ziet op de wereld genoeg praktijkvoorbeelden....
Als de mensen die continu roeptoeteren dat ze in Nederland niets mogen zeggen daar ook eens naar zouden kijken...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:27

Janneke2 schreef:
En zeker in de agrarische sector speelt dit: de boeren hebben decennia lang klem gezeten tussen 'er moet en zal geproduceerd worden', idioot lage prijzen, geen mogelijkheid om als individuele boer (of als sector) een vuist te maken tegen Appie Heyn en consorten (dan ben je opeens kartel en dat mag niet) -
... en nadat de boeren klem zijn gezet (in economisch opzicht) ,
worden de dieren klemgezet (kistkalveren, kippen op 1 A4-tje, etc etc etc.).

Landbouw en, EU, politiek zijn met elkaar verweven.
In de eerste instantie zaten de boeren helemaal niet klem. De EU heeft na WO2 de missie "nooit meer honger voor onze mensen" gehad. Dat was een enorm succes, maar er is alleen niet tijdig aan de rem getrokken.
Boterberg en melkplas waren het gevolg en in de slipstream werden de producten op de wereldmarkt gedumpt waardoor arme landen nog armer werden omdat ze geen eerlijke prijs kregen.
Toen kwam het melkquotum en suikerquotum . Veel boerenprotest maar uiteindelijk bleek het een zege. Relatief constante melkprijs, verhandelbaar bij stoppen etc.
Inmiddels werden de milieugevolgen duidelijk en werd dierwelzijn belangrijker. Daardoor is de intensieve veehouderij ook onder vuur komen te liggen.
De intensieve veehouderij is vooral te vinden in gebieden waar melkvee en akkerbouw lastiger zijn. Bij arme zandgronden bijvoorbeeld..Helaas zijn de natuurgebieden in die streken ook erg kwetsbaar.

Naar mijn mening is het grote probleem in de landbouw dat er om iedereen tevreden houden niet op de lange termijn is gedacht. Belangrijke beslissingen zijn te ver vooruit geschoven.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

De macht van de supermarkten is groot maar zeker met internet zijn er inmiddels wel meer kanalen. Denk aan bijvoorbeeld aan Grutto.
Ook zit er verschil in de zuivelfabrieken, een Cono zet al veel langer en beter in op duurzaamheid dan Friesland Campina. Maar Cono richt zich dan ook op een ander deel van de markt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:35

fransje23 schreef:
Cowboy55 schreef:
Ik zeg maar weer: initiating self destruction button in 5....4......3..... etc.

Misschien moeten we een pool doen wie het eerste met ruzie vertrekt of onder eigen naam verder gaat? :Y)

‘Onder eigen naam verder gaan’ moet dan niet in de poll. Want ze gaan natuurlijk ALLEMAAL onder eigen naam verder, unicorns als ze zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:38

Foaly schreef:
Gevangenen en stemrecht: zodra je gevangenen/mensen met een strafblad hun stemrecht gaat ontnemen, wordt het voor de overheid een stuk makkelijker om mensen van de tegenpartij buitenspel te zetten. Je pakt ze op voor een klein vergrijp waar 'toevallig' een gevangenisstraf op staat, en hoppa. Weer een stem voor de oppositie minder. Dat moet je echt niet willen :n

Nee, precies.

De regel in Nederland is, dat de strafrechter in uitzonderlijke gevallen iemand 'het passieve en actieve stemrecht' kan ontnemen.
Pal na de oorlog is het bij NSB'ers wel toegepast.
Tegenwoordig wordt het nauwelijks gebruikt - ook al heb je nog zulke vreselijke dingen gedaan, je blijft een burger met rechten, dus ook het stemrecht. (Gekozen worden in de gemeenteraad terwijl je een gevangenisstraf uitzit 'is onpraktisch', maar je mag je kandidaat stellen.)

En ik vond het heel erg om te lezen dat iemand op bokt stelde dat 'vanwege haar verleden' Sigrid Kaag 'geen rol zou mogen spelen in de politiek'.
... naar Nederlandse begrippen moet je dan schuldig zijn aan zeer ernstige misdrijven. (= Ik vind het nog al een beschuldiging.)
Of ach, wellicht is het een totaal gebrek aan inzicht in het Nederlandse staatsbestel, niet iedereen krijgt dat met de paplepel ingegoten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:56

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:39

Ik heb van de week met verbazing naar die dame van BBB bij Jinek zitten kijken. Daarna die oude tweets van haar (don't shoot the messenger).

Ik gun agrarisch Nederland oprecht betere vertegenwoordigers met meer in hun mars dan deze dame en een club als farmers defence force.

Die moeten toch te vinden zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:48

Janneke2 schreef:
Foaly schreef:

Nee, precies.

De regel in Nederland is, dat de strafrechter in uitzonderlijke gevallen iemand 'het passieve en actieve stemrecht' kan ontnemen.
Pal na de oorlog is het bij NSB'ers wel toegepast.
Tegenwoordig wordt het nauwelijks gebruikt - ook al heb je nog zulke vreselijke dingen gedaan, je blijft een burger met rechten, dus ook het stemrecht. (Gekozen worden in de gemeenteraad terwijl je een gevangenisstraf uitzit 'is onpraktisch', maar je mag je kandidaat stellen.)

En ik vond het heel erg om te lezen dat iemand op bokt stelde dat 'vanwege haar verleden' Sigrid Kaag 'geen rol zou mogen spelen in de politiek'.
... naar Nederlandse begrippen moet je dan schuldig zijn aan zeer ernstige misdrijven. (= Ik vind het nog al een beschuldiging.)
Of ach, wellicht is het een totaal gebrek aan inzicht in het Nederlandse staatsbestel, niet iedereen krijgt dat met de paplepel ingegoten.

De man van Sigrid Kaag is lid (geweest?) van een organisatie die terroristische aanslagen in Israel heeft gepleegd. Volgens haar zou hij dat nu niet meer doen en is hij nu tandarts.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:52

Hij was minister van gezondheidszorg bij de Palestijnse Autoriteit. Voor zover ik weet. En ambassadeur in Zwitserland. Dat is toch net even wat anders dan een bommengooiende terrorist.

Edit: en dat is haar echtgenoot hè, niet zijzelf.
Laatst bijgewerkt door mysa op 20-03-21 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:53

Ach joh, klein nuanceverschil :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:57

Foaly schreef:

Bizar. En dat dan in combinatie met het willen invoeren van minimumstraffen...
Dahaag, grondrechten en Trias Politica.

Overigens is het volgens mij allang niet meer zo dat rijke mensen vvd stemmen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:02

mysa schreef:
Hij was minister van gezondheidszorg bij de Palestijnse Autoriteit. Voor zover ik weet. En ambassadeur in Zwitserland. Dat is toch net even wat anders dan een bommengooiende terrorist.

Edit: en dat is haar echtgenoot hè, niet zijzelf.

Het is net vanuit welke hoek je de informatie krijgt. Ik begrijp goed dat mensen die pro-Israel zijn dit allemaal niets vinden.De andere kant daarentegen weer wel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:30

Nouja, wat vooral het punt is denk ik is dat ze het huwelijk geheim gehouden( wat misschien wel logisch was want hij was minister onder de PLO/Arrafat, en die heeft EN een nobel prijs gehad EN is door een deel van de wereld als terrorist aangemerkt) . Dus ja, de ene helft van de wereld vind dat hij in een regering heeft gezeten met een terrorist, de andere helft niet. Is natuurlijk wel wat anders dan hem presenteren als 'tandarts' . Ik snap wel dat ze er niet open over was, je weet dat er gezeik van komt.

Ze is toen het bekend was uit haar functie gezet.

Dus nouja, om te zeggen dat dat een handige situatie is: niet echt.

Maarja, misschien is Rutte ook wel getrouwd met een heel erg raar mens, weten we ook niks van :')

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:37

ruitje schreef:
Maarja, misschien is Rutte ook wel getrouwd met een heel erg raar mens, weten we ook niks van :')

Dat zou dan het best bewaarde geheim ooit zijn volgens mij! :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:42

Nee joh, Mark Rutte zit zo diep in de kast dat ie regelmatig dieren uit Narnia tegenkomt :')

Sorry, misschien niet erg chic en een hoog Story-gehalte, I know. Maar het zou me niets verbazen.
Laatst bijgewerkt door Foaly op 20-03-21 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:44

Foaly schreef:
Nee joh, Mark Rutte zit zo diep in de kast dat ie regelmatig dieren uit Narnia tegenkomt :')

Dan kan ie niet getrouwd zijn? ;)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:45

Touché :')