Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:07

Mensen die werken maken fouten. Dat Rutte een fout maakt vind ik niet erg. Maar dat hij al 'n week glashard aan 't liegen is en dat liegen blijft volhouden, dát maakt voor mij dat hij voorgoed afgedaan heeft. Ik kan hem (net als Grapperhaus) niet meer voor vol aan zien, laat staan vertrouwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:14

elnienjo schreef:
Mensen die werken maken fouten. Dat Rutte een fout maakt vind ik niet erg. Maar dat hij al 'n week glashard aan 't liegen is en dat liegen blijft volhouden, dát maakt voor mij dat hij voorgoed afgedaan heeft. Ik kan hem (net als Grapperhaus) niet meer voor vol aan zien, laat staan vertrouwen.

Dat is dus nu net de vraag waar het om draait. Want ik denk dat Rutte een hele slimme man is en een rasechte politicus en wanneer hij aangeeft dat alle andere fractievoorzitters het gespreksverslag van hem mogen lezen terwijl hij wist dat de naam omtzigt daar zou zijn genotuleerd had hij al meteen gezegd, vorige week dat het ter sprake was gekomen. Dus, ondanks dat hij met veel is weggekomen, ik denk in dit geval nog steeds dat hij dit echt niet meer wist.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:50

Hij kan zich iets te vaak iets niet meer herinneren. En dat gaat doorgaans niet om trivialiteiten. Als het nu z'n eerste vergeetachtigheidje was geweest. Het is echt wel duidelijk dat hij niet op luis in de pels Omtzigt zit te wachten. En het is ook begrijpelijk dat daar onderling best wel over gesproken wordt. Maar als je er op deze manier mee wordt geconfronteerd omdat de verkenner zo onnoemelijk slordig is, dan is gelijk toegeven dat je vast tussen neus en lippen wel iets hebt laten ontvallen in die richting veel minder schadelijk dan vol inzetten op 'daar heb ik geen herinnering aan'.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:52

Daks schreef:
:') dit is inderdaad een reactie van iemand die de politiek tussendoor niet volgt. Zijn/haar stemgedrag laat gelden via een stemwijzer en daarbij dus blijkbaar niet verder kijkt dan wat de computer vertelt. Chapeau :')

Wat een arrogantie !

Ik volg de politiek al vanuit mijn jeugd, met een oma die al jong voor de Rode Vrouwen van de PvdA actief was. Ik kijk politieke debatten. Ik volg politieke partijen en verschillende politici op SM. Ik lees partijprogramma's, maar vooral kijk ik naar stemgedrag.

Toch kan ik mij veel meer vinden in de mening van Relaxed, dan van jou :D .

En ik heb niet op de VVD gestemd.
Ook al ben JIJ het niet eens met Rutte of de VVD, het is nog steeds veruit de grootste partij van Nederland. Die kan je niet wegzetten als ongeïnteresseerde kiezers.
Dat vind ik vooral van stemmers op one-issue-partijen, zeker als je bijv. op FvD stemt om de Corona-situatie. En niet weet waar de partij verder voor staat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:54

elnienjo schreef:
Hij kan zich iets te vaak iets niet meer herinneren. En dat gaat doorgaans niet om trivialiteiten. Als het nu z'n eerste vergeetachtigheidje was geweest. Het is echt wel duidelijk dat hij niet op luis in de pels Omtzigt zit te wachten. En het is ook begrijpelijk dat daar onderling best wel over gesproken wordt. Maar als je er op deze manier mee wordt geconfronteerd omdat de verkenner zo onnoemelijk slordig is, dan is gelijk toegeven dat je vast tussen neus en lippen wel iets hebt laten ontvallen in die richting veel minder schadelijk dan vol inzetten op 'daar heb ik geen herinnering aan'.

Een deel van het CDA moet Omtzigt ook niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:58

Electra63 schreef:
elnienjo schreef:

Een deel van het CDA moet Omtzigt ook niet.

Klopt. Snap ook niet waarom Omtzigt toch bij die partij blijft hangen. Hij kan beter 'n eigen partij beginnen. Trekt ie vast een groot deel van 't CDA leeg.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:30

Alsof Omtzigt dat zou willen? Daar zie ik hem echt niet voor aan.

Wat Rutte betreft snap ik echt dat hij zaken niet kan herinneren. Hij zit niet hele dagen op bokt lekker rustig aan te doen. Als ik drie meetings van een uur op een ochtend achter elkaar aan heb, dan ben ik compleet gesloopt en moet ik zaken opschrijven voor mezelf. Het is snel schakelen en heel veel informatie absorberen.

Ik ben altijd heel blij als er aantekeningen worden gemaakt, maar weet ook van mezelf dat ik die direct door moet gaan, anders kan ik geen zinnig commentaar meer erop geven.

En dan dit dag in dag uit... Ik zou het niet kunnen. Maar goed gelukkig zijn er onfeilbare bokkers die tijd hebben en het beter weten. Ik zou zeggen: ga de politiek in en dien het land.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:30

bigone schreef:
elnienjo schreef:

Dat is dus nu net de vraag waar het om draait. Want ik denk dat Rutte een hele slimme man is en een rasechte politicus en wanneer hij aangeeft dat alle andere fractievoorzitters het gespreksverslag van hem mogen lezen terwijl hij wist dat de naam omtzigt daar zou zijn genotuleerd had hij al meteen gezegd, vorige week dat het ter sprake was gekomen. Dus, ondanks dat hij met veel is weggekomen, ik denk in dit geval nog steeds dat hij dit echt niet meer wist.

Helemaal met bigone en Sakura789 eens. :)

Verder las ik net dat de CU niet meer in een volgend kabinet wil zitten met Rutte als premier. Ik verwacht dat meer partijen die eis gaan stellen, dus er is een reële kans dat hij niet meer de volgende minister-president gaat worden.
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-04-21 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:37

elnienjo schreef:
Klopt. Snap ook niet waarom Omtzigt toch bij die partij blijft hangen. Hij kan beter 'n eigen partij beginnen. Trekt ie vast een groot deel van 't CDA leeg.

Dat kan hij beter niet doen want er zijn al genoeg nieuwe kleine partijen want de geschiedenis leert dat die partijen die waanzinnig populair waren in hun eigen geledingen het vaak erg moeilijk hebben.
Wilders heeft zich met succes zich afgesplitst van de VVD, hij was een "leerling" van Frits Bolkestein . Maar bv Ria Verdonk met "trots op NL" heeft het niet gered en zo nog wel meer eenlingen die het niet gered hebben. Daarnaast zou het zonde zijn als het CDA nog kleiner wordt, althans in mijn ogen.
Nog nooit heb ik op het CDA gestemd maar een grote belangrijke middenpartij voor de balans vind ik wel belangrijk. Zoals ik ook voor de balans een grote rechtse partij (die is er ook VVD) en een grote linkse partij (is teveel versnippert iets dat je merkt in het politieke debat en invloed) is. Op links zie ik dan van echt links naar gematigd links (SP, GL, PvvD, PvdA, D66). En ja ik weet dat er veel mensen zijn die D66 een rechtse partij vinden maar dat vind ik niet. Ik zie juist liever een tegenovergestelde beweging nl dat al die versnipperde partijen een grote linkse partij gaan vormen ook al snap ik dat dit voor de PvvD niet echt evident is zoals ook voor een partij als de boerenpartij (meer rechts midden partij vind ik dat, want denk dat er veel ex CDA-ers overgestapt zijn naar de BP).
In mijn ogen hebben links en rechts elkaar nodig zoals de mens water en brood. Vandaar dat ik nooit die afschuw zo herken tegenover mensen die op normale partijen stemmen met eigen opvattingen. Voor mij is dat het totale spectrum van VVD tot en met links de SP en alles wat er tussen zit. Wat dat betreft herken ik me vooral in Jessix die ondanks dat we politiek andere ideeën hebben wel de functie ziet van die verschillende partijen en dat het goed is voor het democratisch proces dat mensen verschillend stemmen.
FvD en PVV en JA21 vind ik zelf te extreem en tel ik even niet mee. Dat zijn in mijn ogen populistische partijen waarvoor het kritisch uitkijken is. Want die kunnen het politieke gezonde klimaat erg verstoren en juist integratie en acceptatie tegen gaan doordat tegenstellingen vergroot worden. Waarvan ik dan FvD een echte racistische partij vind dat ook gebleken is intern met die ruzies van de afgelopen tijd (wolf in schaapskleren vind ik Baudet).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:43

Ja ik las het ook van CU. Mooie kans om dan toch van hem af te komen. 2 miljoen stemmen die de prullenbak dan in kunnen want het is uiteindelijk de kamer die kiest.

Ik heb het al eerder gezegd maar zal het nog een keer herhalen. Ik vind het wel stom dat Rutte zich niet kan herinneren het over Omtzigt te hebben gehad. Gezien de situatie is het beter als hij zijn ontslag indient. Een samenwerking zit er niet meer in en als ze al een kabinet kunnen vormen dan klapt het binnen de kortste keren. Dat is niet handig in een Corona crisis en straks een economische crisis.

Ik hoop wel dat de vvd iemand naar voren schuift. Zo niet dan ben ik voortaan wel klaar met stemmen, denk ik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:47

Baudet spoort niet helemaal, maar JA21 is denk een goeie kanshebber om 'n blijvertje te worden. Waar ik normaal in mijn omgeving altijd borden van het CDA zag in verkiezingstijd, stond het nu vol met JA21. BBB zal nog wel te klein zijn om overal in 't land te adverteren. Hoop voor haar dat ze stand houdt en volgende keer een hoop ex-CDAers kan wegsnoepen. Misschien kan zij met Omtzigt verder. Dan kan Omtzigt rustig verder spitten in de beerput.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:48

Jessix schreef:
Ja ik las het ook van CU. Mooie kans om dan toch van hem af te komen. 2 miljoen stemmen die de prullenbak dan in kunnen want het is uiteindelijk de kamer die kiest.

Ik heb het al eerder gezegd maar zal het nog een keer herhalen. Ik vind het wel stom dat Rutte zich niet kan herinneren het over Omtzigt te hebben gehad. Gezien de situatie is het beter als hij zijn ontslag indient. Een samenwerking zit er niet meer in en als ze al een kabinet kunnen vormen dan klapt het binnen de kortste keren. Dat is niet handig in een Corona crisis en straks een economische crisis.

Ik hoop wel dat de vvd iemand naar voren schuift. Zo niet dan ben ik voortaan wel klaar met stemmen, denk ik.

Waarom komt het CU er nu pas mee? Als ze bij de stemming gelijk de motie tot aftreden gesteund hadden was Rutte nu exit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:49

Op de een of andere manier heb ik het idee dat Rutte echt nu gaat nadenken over zijn positie ook al zei hij met bravoure dat hij aan zou blijven en vertrouwen terug gaat winnen. Ik ben er nog niet zo zeker van dat hij aanblijft. Ik hoop wel dat hij dan nog in Den Haag blijft want de VVD heeft wel heel veel stemmen gehad en daar mag hij gerust trots op zijn want dat is een hele prestatie.

Jessix wel altijd blijven stemmen hoor dat is zo belangrijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:49

Haha pien_2010! Ik vind D66 nou echt een mooi voorbeeld van het midden. (Maar zie mezelf ook niet als rechts) Groen en sociaal genoeg om aantrekkelijk te zijn voor links, maar tegelijkertijd liberaal genoeg om ook voor rechts interessant te zijn. Ik hoor deze partij in beide ‘kampen’ genoemd worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:50

Sakura789 schreef:
Wat Rutte betreft snap ik echt dat hij zaken niet kan herinneren. Hij zit niet hele dagen op bokt lekker rustig aan te doen. Als ik drie meetings van een uur op een ochtend achter elkaar aan heb, dan ben ik compleet gesloopt en moet ik zaken opschrijven voor mezelf. Het is snel schakelen en heel veel informatie absorberen.

Dat is natuurlijk helemaal waar. Hoe meer je aan je hoofd hebt hoe meer er soms ook verdwijnt.
Probleem bij Rutte is ook vooral dat hij altijd iets vergeet op de momenten dat het hem heel goed uit lijkt te komen. Daarnaast heeft hij een lange politieke geschiedenis van 10 jaar wat natuurlijk zo of zo mee speelt op dit moment. En ja, Rutte wordt nu zelf eens slachtoffer van de politieke spelletjes die hij zelf in het verleden eerder al vaak genoeg gespeeld en ook gewonnen heeft. Je kunt nu eenmaal niet altijd de winnaar zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:51

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:51

pien_2010 schreef:
Op de een of andere manier heb ik het idee dat Rutte echt nu gaat nadenken over zijn positie ook al zei hij met bravoure dat hij aan zou blijven en vertrouwen terug gaat winnen. Ik ben er nog niet zo zeker van dat hij aanblijft. Ik hoop wel dat hij dan nog in Den Haag blijft want de VVD heeft wel heel veel stemmen gehad en daar mag hij gerust trots op zijn want dat is een hele prestatie.

Ik hoop dat hij zich terugtrekt. Ik zou het heel jammer vinden als hij uiteindelijk moet vertrekken. Zonde van een lange politieke carrière.

Daarbij is er gewoon geen samenwerking en het land heeft juist nu een sterke regering nodig. Dit gedoe moet over zijn.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:52

@Elnienjo
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:52

Jessix schreef:
Haha pien_2010! Ik vind D66 nou echt een mooi voorbeeld van het midden. (Maar zie mezelf ook niet als rechts) Groen en sociaal genoeg om aantrekkelijk te zijn voor links, maar tegelijkertijd liberaal genoeg om ook voor rechts interessant te zijn. Ik hoor deze partij in beide ‘kampen’ genoemd worden.

Ik vind ze juist extreem met dat klimaat en pro-Europa. Bij mij eindigen ze bij alle kieswijzers onderaan, samen met Groen Links.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:53

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:58

Jessix schreef:

Klopt Jessix dat hoor ik ook en daar zit ook zeker een kern van waarheid in. Als ik kijk naar mezelf, ben ik behoorlijk links alleen vind ik een bepaalde redzaamheid en eigen verantwoordelijkheid ook belangrijk net als het vangnet voor mensen die zorg nodig hebben en hulp als ze niet in staat zijn om zelf daar voor te zorgen.
Nu (universitair en hoger) onderwijs voor alle mensen uit alle lagen van de bevolking onder druk staat vind ik het onderwijs stimuleren ook belangrijker geworden. En ook dat op dat gebied veel geïnvesteerd wordt. Nog steeds is het zo, zo zag ik laatst op TV, dat in de 6de klas tegen Nederlandse kinderen die meerdere culturen in zich hebben, vaak een te laag school vervolg advies wordt gegeven. Met alle gevolgen van dien. Die jongeren lopen al bij de start van hun leven zo'n achterstand op, dat is ongekend en daar zou veel meer aandacht voor moeten komen.
Kaag weet van uit haar eigen gezin, kinderen van twee culturen, welke gevolgen dat vaak heeft in het leven van die kinderen.
Wat ik met deze post wil zeggen, er zijn veel facetten die stemgedrag bepalen en ik geloof dat veel mensen net als ik niet 100% links of rechts zijn. Voor mij ligt dat vaak veel genuanceerder.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:00

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:

Klopt Jessix dat hoor ik ook en daar zit ook zeker een kern van waarheid in. Als ik kijk naar mezelf, ben ik behoorlijk links alleen vind ik een bepaalde redzaamheid en eigen verantwoordelijkheid ook belangrijk net als het vangnet voor mensen die zorg nodig hebben en hulp daar ze niet in staat zijn om zelf daar voor te zorgen.
Nu (universitair en hoger) onderwijs voor alle mensen uit alle lagen van de bevolking onder druk staat vind ik het onderwijs stimuleren ook belangrijker geworden. En ook dat op dat gebied veel geïnvesteerd wordt. Nog steeds is het zo, zo zag ik laatst op TV, dat in de 6de klas tegen Nederlandse kinderen die meerdere culturen in zich hebben, vaak een te laag school vervolg advies wordt gegeven. Met alle gevolgen van dien. Die jongeren lopen al bij de start van hun leven zo'n achterstand op, dat is ongekend en daar zou veel meer aandacht voor moeten komen.
Kaag weet van uit haar eigen gezin, kinderen van twee culturen, welke gevolgen dat vaak heeft in het leven van die kinderen.
Wat ik met deze post wil zeggen, er zijn veel facetten die stemgedrag bepalen en ik geloof dat veel mensen net als ik niet 100% links of rechts zijn. Voor mij ligt dat vaak veel genuanceerder.

Ze kunnen beter beroepsonderwijs meer stimuleren. Al die omhoog gevallen tussenmanagers die je kweekt in universiteiten leiden tot onnodige veel te hoog betaalde functies die gemist kunnen worden.
Terwijl er veel meer behoefte is aan lassers en loodgieters bijvoorbeeld.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:01

Jessix schreef:
pien_2010 schreef:

Ik hoop dat hij zich terugtrekt. Ik zou het heel jammer vinden als hij uiteindelijk moet vertrekken. Zonde van een lange politieke carrière.

Daarbij is er gewoon geen samenwerking en het land heeft juist nu een sterke regering nodig. Dit gedoe moet over zijn.

Helemaal met bovenstaande berichten eens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:02

Dit kan nog weleens spannend worden. Binnen de VVD zitten vast ook wel wat poppetjes die nu een kans ruiken. Als Rutte blijft zitten kan dit ook nog wel eens zorgen voor rotzooi binnen de VVD. Rutte is echt enorm politiek verzwakt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:05

Jessix schreef:

Ik hoop dan echt dat er eens iets van dat groene en socialere gezicht van D66 naar voren komt. De laatste jaren was D66 behoorlijk neo liberaal. Maar ze konden dan ook niet veel anders in het kabinet met de VVD.