Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:42

lenaa_tje schreef:
Maar het hedendaags probleem blijft wel dat er gediscrimineerd wordt op huidskleur en afkomst.

Er zijn toch genoeg geslaagde donkere mensen in Nederland. Ligt denk meer aan opvoeding.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:43

MCE schreef:
lossen het vernielen van standbeelden/ plunderingen en vernielingen daar iets mee op, nee het wordt alleen maar groter

gaan bewust naar de huisjesmelkers, verhuurders, of wie ook discrimineert

En daar zeg ik dus ook niks van maar als je kijkt naar het aantal mensen wat protesteert en het aantal mensen wat dingen vernield staat dat totaal niet in verhouding.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:43

MCE schreef:
lossen het vernielen van standbeelden/ plunderingen en vernielingen daar iets mee op, nee het wordt alleen maar groter

Denk dat door dit soort acties nog veel minder mensen hun vingers willen branden aan mensen met andere afkomst.

En er zijn ook geen Nederlandse bekende allochtonen die die BLM-ers oproepen dat het klaar moet zijn met hun provocaties en vernielingen.

In NL lijkt het of je alleen tot het eliteclubje BN-ers mag horen als je er 'n linkse mening op na houdt. Kijk naar de Braboneger. Die is bekend geworden door zijn pro-zwarte piet vlogs. Maar om werk als BN-er te krijgen is ie opeens 180 graden gedraaid en is ie sindsdien ook anti-piet.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 14-06-20 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:44

elnienjo schreef:
Ik kwam bij die site uit omdat er geen neutrale site bestaat die twee zijden van de medaille belicht. Daar schiet de media dus in tekort. Door eenzijdige belichting komen mensen dus bij de extremere sites terecht.

Je kunt ook gewoon een paar goede kranten lezen, dan krijg je vanzelf verschillende benaderingen en overwegingen te lezen van mensen die al langer over een bepaald onderwerp hebben nagedacht. Of er zelfs een studie van gemaakt hebben.
Boeken van wetenschappers in het betreffende veld of meer algemene wetenschap, kunnen je ook goed op weg helpen.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:52

Tim Scott is een donkere Amerikaan. Tevens 1 van de 3 zwarte senatoren die Amerika telt.
Hij is Senator van South Carolina en republikein.
Ik zag laatst een intervieuw met hem , waarin hij ook terug gaat naar de arme buurt gaat waarin hij is opgegroeid.
Uitleg geeft waarom hij geen democraat is.

Wat zijn werk inhoud hoe hij zelf hedendaagse problemen probeert aan te pakken. Omstandigheden probeert te verbeteren.

Die man krijgt ook van alles over zich heen, oa dat hij gekocht is door de republikeinen etc.

Ik ontken niet dat er disciminatie is. Echter, het gebeurd ook de andere kant op.
En dan door een aantal mensen die actie voeren.
In kleding die gemaakt is in de lage lonen landen door kinderen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:58

lenaa_tje schreef:
MCE schreef:
is er een land waar ook in de wereld wat geen slavernij verleden heeft!!

bizar eigenlijk dat we zo naar het verleden blijven kijken en ondertussen wegkijken van de huidige slavernij/uitbuiting , b.v. we blijven kleding dragen, goederen gebruiken geproduceerd in lage lonen landen, goedkope krachten inhuren uit het oostblok, koffie drinken

het verleden kan ik niet meer veranderen het heden wel

hier blijven wonen betekent ook: accepteer de lusten en de lasten - net als ik als blanke dat moet

veel mensen komen naar de westerse landen - wie heeft geen slavernij verleden - om de kansen die het land hen bied

slagen in het leven ligt niet aan een kleur maar aan je instelling, een ander de schuld blijven geven lost niets op

jammer dat het bij een groep - blank of zwart - niet lukt om te slagen in het leven en hun frustraties op deze manier uitten en alles aan het verleden (blijven) hangen

Oh dat niet slagen is toch prima... ja vervelend. Het is wel vervelend als dat bewezen aan je huidskleur ligt. Dat is toch belachelijk?
Huurhuizen zijn al niet voor het oprapen. Maar als je toevallig zwart bent of achternaam die buitenlands klinkt krijg je het huis niet.
Als die ongelijkheid er nu niet was maar die ongelijkheid is er wel.

Nou dat zie ik echt niet, hier in de gemeente is het zo dat als je ingeschreven bent als NL dat je minstens 10 jaar moet wachten op een huurhuis. Waarom? omdat statushouders voorrang krijgen. Ik zie dus een discriminatie de andere kant op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:04

MCE schreef:

Als zelfs Ghandi en Churchill al fout waren in de ogen van de BLM beweging. Dan vraag ik mij toch wel af waar de grens ligt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:09

Laten we het nu is gewoon bij ons land houden alhoewel dit een wereldwijd probleem is.
Gisteren in mijn kleine dorpje , een pikzwarte jongeman , wilde zijn ov kaart opladen met creditcard. Dat wil dus niet,meisje achter de counter sprak geen woord Engels . Dan spring ik in en help , doe ik trouwens bij iedereen. De jongeman bedankte mij netjes en hield zich ontzettend goed aan de Corona regels. Een stuk beter dan de meesten. Ik heb even met hem gepraat en gevraagd of hij zijn ov kaart nog kon gebruiken. Nee dus, hij kon telebankieren en ik heb hem geld op zijn kaart gezet en een tikkie gestuurd die hij meteen betaalde. Dus hoe moeilijk kan helpen zijn, nu ben ik ook wel goed van vertrouwen maar 90 % van de Nederlanders , ook die demonstranten waren doorgelopen.
Buiten de winkel bedankte hij me nogmaals en kwam eindelijk de grote glimlach te voorschijn.
Het is zo simpel , ga het gesprek aan en kijk niet weg, maar heb ook begrip voor alle kanten. Van zwart naar blank en van blank naar zwart.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:13

@elisa2 ik heb het over particuliere woningmarkt en ook bij de sociale woningbouw die jij noemt ligt de fout niet bij de statushouder. Daar ligt de fout bij veel en veel te weinig sociale woningbouw omdat enorm veel huizen verkocht zijn. Iedereen zou een huis moeten kunnen kopen nou daar is ook al gebleken dat, dat niet kan. Maar dat is een heel ander probleem.
Het percentage woningen wat naar statushouders gaat is ook klein. En gemeentes mogen dit nu wijzigen maar ze blijven (terecht) verantwoordelijk voor huisvesting.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 14-06-20 09:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:13

elnienjo schreef:
In NL lijkt het of je alleen tot het eliteclubje BN-ers mag horen als je er 'n linkse mening op na houdt. Kijk naar de Braboneger. Die is bekend geworden door zijn pro-zwarte piet vlogs. Maar om werk als BN-er te krijgen is ie opeens 180 graden gedraaid en is ie sindsdien ook anti-piet.

Ik volg de BN-ers al helemaal niet meer. Zodra iemand echt bekend wordt krijgen ze kapsones en zijn ze naar mijn mening niet leuk meer om te volgen. wanneer je tot dat clubje wilt behoren moet je inderdaad een voorgedrukte mening kopieren. Zo nep allemaal.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:16

Loretta schreef:
MCE schreef:
bizar eigenlijk dat we zo naar het verleden blijven kijken en ondertussen wegkijken van de huidige slavernij/uitbuiting , b.v. we blijven kleding dragen, goederen gebruiken geproduceerd in lage lonen landen, goedkope krachten inhuren uit het oostblok, koffie drinken

Dat vind ik ook zo bizar. er zijn genoeg hedendaagse problemen waar iets mee gedaan moet worden. Maar men blijft liever in het verleden hangen. Het verleden moet je van leren. Maar je moet er niet in blijven hangen. De hedendaagse problemen blijven nu gewoon liggen.

Zoals die elektrische auto die zo wat door de strot geduwd word.
Je weet wel met die accu waar de hedendaagse slaaf de grondstof van delft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:22

Deze had ik van de week al gedeeld.

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:23

Loretta schreef:
Als zelfs Ghandi en Churchill al fout waren in de ogen van de BLM beweging. Dan vraag ik mij toch wel af waar de grens ligt.

Maar Churchill is dan ook bepaald geen onomstreden figuur hoor.

https://www.bbc.com/news/magazine-29701767

(En ik heb een paar biografieën van hem gelezen).

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:24

Heel goed voorbeeld. Loretta.
Druk maken om wat onze voor ouders ooit gedaan hebben, wat niemand ooit nog kan veranderen.
Daar niet van leren, nee rellen, maar niet tegen wat nu belangrijk is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:25

mysa schreef:
Loretta schreef:

Maar Churchill is dan ook bepaald geen onomstreden figuur hoor.

https://www.bbc.com/news/magazine-29701767

(En ik heb een paar biografieën van hem gelezen).

En ook Ghandi was (zeker in zijn jongere jaren) ook echt niet vlekkeloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:26

Loretta schreef:
elnienjo schreef:

Ik volg de BN-ers al helemaal niet meer. Zodra iemand echt bekend wordt krijgen ze kapsones en zijn ze naar mijn mening niet leuk meer om te volgen. wanneer je tot dat clubje wilt behoren moet je inderdaad een voorgedrukte mening kopieren. Zo nep allemaal.

jammer, al die nep

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:33

lenaa_tje schreef:
@elisa2 ik heb het over particuliere woningmarkt en ook bij de sociale woningbouw die jij noemt ligt de fout niet bij de statushouder. Daar ligt de fout bij veel en veel te weinig sociale woningbouw omdat enorm veel huizen verkocht zijn. Iedereen zou een huis moeten kunnen kopen nou daar is ook al gebleken dat, dat niet kan. Maar dat is een heel ander probleem.
Het percentage woningen wat naar statushouders gaat is ook klein. En gemeentes mogen dit nu wijzigen maar ze blijven (terecht) verantwoordelijk voor huisvesting.

Ja hier spelen meerdere problemen een rol. De oplossing ligt ook niet in Nederland volbouwen denk ik.

Hoe het particulier gaat weet ik niet, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen een baan en een vast inkomen moeten hebben om deze hoge huren te kunnen betalen. Of er hier gediscrimineerd wordt weet ik niet, maar zou niet moeten in ieder geval imo.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:39

Elisa2 schreef:
lenaa_tje schreef:

Ja hier spelen meerdere problemen een rol. De oplossing ligt ook niet in Nederland volbouwen denk ik.

Hoe het particulier gaat weet ik niet, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen een baan en een vast inkomen moeten hebben om deze hoge huren te kunnen betalen. Of er hier gediscrimineerd wordt weet ik niet, maar zou niet moeten in ieder geval imo.

Eens hoor en daar moet iedereen ook aan voldoen (of dat geen onmogelijke eisen zijn is een tweede .....)
https://www.ad.nl/wonen/een-derde-amste ... ~a3d44c21/

Nou sorry voor de AD bron volgens sommige .. er is meer te vinden hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:44

lenaa_tje schreef:
Maar jij vind dus wel dat we geschiedenis moeten wissen? Of wat wil je dan?
Waarom is wissen het enige juiste. Tussen op een voetstuk plaatsen en wissen zit ook heel veel.

Precies: dus we kunnen kiezen om mensen niet op een voetstuk te plaatsen, en stonden ze daar, dan kunnen we daar gewoon zonder al te veel moeite vanaf halen en daar wat anders plaatsen. Maar we hoeven niets te wissen, en het kan gewoon in de geschiedenisboeken, geschiedenislessen en musea.

Tieneke

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:50

Wat een hypocrisie. Is het niet tijd om naar het heden te kijken? Apple, Samsung, H&M, Primark, C&A en zo veel andere merken zijn gebouwd op (kind)slavernij. Kindjes die vandaag de cobalt in Congo opgraven voor onze telefoons? En er is nog zo veel andere moderne slavernij.

Ik vraag me af wie van die mensen die zo hard roept om die standbeelden weg te halen geen telefoon heeft met cobalt uit Congolese kinderhanden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:51

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:
Maar jij vind dus wel dat we geschiedenis moeten wissen? Of wat wil je dan?
Waarom is wissen het enige juiste. Tussen op een voetstuk plaatsen en wissen zit ook heel veel.

Precies: dus we kunnen kiezen om mensen niet op een voetstuk te plaatsen, en stonden ze daar, dan kunnen we daar gewoon zonder al te veel moeite vanaf halen en daar wat anders plaatsen. Maar we hoeven niets te wissen, en het kan gewoon in de geschiedenisboeken, geschiedenislessen en musea.

Dan vind ik dat musea meer bereikbaar moeten zijn. Voor veel mensen zijn die niet bereikbaar.
Ik blijf erbij dat bij geschiedenis leren de omgeving ontzettend belangrijk is.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 14-06-20 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:54

Tieneke schreef:
Ik vraag me af wie van die mensen die zo hard roept om die standbeelden weg te halen geen telefoon heeft met cobalt uit Congolese kinderhanden.

Met hun telefoon die door moderne slaven is gemaakt filmen ze hun beeldenstorm over slavenhandelaren uit het verleden. De ironie kan niet groter.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:59

Loretta schreef:
Tieneke schreef:

Met hun telefoon die door moderne slaven is gemaakt filmen ze hun beeldenstorm over slavenhandelaren uit het verleden. De ironie kan niet groter.

Beide zo waar!!

Levend hier in rijkdom en luxe.
Klagen over wat ze toch allemaal word aangedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:59

En daarom heet het ook "virtue signaling". Het is de bedoeling zo goed en virtuoos mogelijk te lijken op social media en daar kan je het verder bij laten.

Scherpe kritiek hebben op misstanden maar er verder niets aan doen, naar demonstraties gaan om selfies te maken en te roepen dat je wat hebt gedaan, en vervolgens gewoon verder gaan met je normale leven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:01

Maar er gaan ook heek veel dingen niet goed .... als of je tegen een muur loopt te praten tegen mensen die blijven ontkennen dat alles prima is. Je zal er maar boos van worden en dingen gaan vernielen.