steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:10

Ik denk ook dat het huidige business model van een groot deel van de agrarische sector zijn langste tijd heeft gehad.
Maar dat is niet zo zeer een bedreiging maar juist een kans.
Minder intensieve veehouderij,minder extreem grote bedrijven, meer grondgebonden, minder import meer diversiteit en vooral produceren voor een lokale markt (lees:de EU).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 06:55

Tiepfoudt schreef:
8nnemiek schreef:
Als je een muur om Nederland zou bouwen dan hadden we binnen no-time een oostvaasdersplassen tafereel op grote schaal..

Deze begrijp ik niet?

Eén ding is zeker, als er een muur gebouwd wordt om Nederland is er in ieder geval genoeg voedsel voor iedereen :D

Dan is er even heel veel voedsel, en daarna veel te weinig. Een groot deel van het veevoer wordt namelijk geïmporteerd. Er is niet genoeg akkerland en weiland in Nederland om onze veestapel én onze bevolking te voeren. We kunnen nooit zelfvoorzienend zijn. Ook dat heb ik al eerder uitgebreid uitgelegd incl links/bronnen en plaatjes ;)
https://www.boerderij.nl/Home/Achtergro ... k-119430E/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:32

8nnemiek schreef:
Tiepfoudt schreef:
Eén ding is zeker, als er een muur gebouwd wordt om Nederland is er in ieder geval genoeg voedsel voor iedereen :D

Dan is er even heel veel voedsel, en daarna veel te weinig. Een groot deel van het veevoer wordt namelijk geïmporteerd. Er is niet genoeg akkerland en weiland in Nederland om onze veestapel én onze bevolking te voeren. We kunnen nooit zelfvoorzienend zijn. Ook dat heb ik al eerder uitgebreid uitgelegd incl links/bronnen en plaatjes ;)

De alle niet grondgebonden veehouderij is dan snel verdwenen, verhongerde dieren die verzuipen in de mest.
Geen import van grondstoffen voor voer en geen export van mest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:59

Tiepfoudt schreef:
@Nikass en @8nnemiek:

Omdat niet iedereen vindt dat die omstandigheden erbarmelijk zijn.
Omdat ooit werd gekozen voor nooit meer honger.
Omdat al die boeren die daaruit voort gekomen zijn ook bestaansrecht hebben.
Omdat als wij stoppen met produceren, het wel ergens anders geproduceerd wordt.
Omdat er boeren zijn die met heel veel passie 24/7 voor hun dieren klaar staan.

Over dierenwelzijn kun je twisten. Maar dat vindt jij off topic, dus die sla ik even over.

Als wat je ooit hebt ingezet nu niet meer werkt, ga je dan stug door op de ingeslagen weg, of pas je je strategie aan?
Op dit moment is er allesbehalve sprake van honger; er zijn nogal wat welvaartsziektes waar de bevolking direct en indirect onder te lijden heeft.
En eens met Janneke; onze overproductie hier heeft elders in de wereld armoede veroorzaakt.

Boeren hebben zeker bestaansrecht, mits ze met hun tijd meegaan.
Nogmaals: ik ben van mening dat de overheid de boeren moet steunen bij het omvormen van hun bedrijf.
Maar verandering is wèl nodig. Dan kunnen ze nog steeds met heel veel passie voor hun dieren klaar staan.

"Als wij het niet doen doet een ander het" vind ik een drogreden. Getuigt niet van visie of principes.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:06

Die Annabel die schrijft niet heel aardig nee. Maar wat schiet je daadwerkelijk op met het pleasen van Hielke? Door jullie een veer in je achterste te steken denkt hij de boeren als kiezers te behouden. Zijn jullie problemen daarmee opgelost?
Bovendien kan hij niet lezen, want Annabel schrijft nergens dat ze de boeren uit het land wil weren.
Ik snap dat de harde toon van Annabel niet in goede aarde valt (voor mij hoeft het ook niet zo) maar ik denk dat D66 meer kansen biedt aan de boeren, dan het CDA, dat voor de lieve vrede alles maar weer op de lange baan schuift en om de hete brei heen draait. Met het gezin als hoeksteen van de samenleving hoog in het vaandel interesseert het ze geen moer welke wereld er aan de volgende generaties nagelaten wordt.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:35

@Nikass: vanwege tijdgebrek zal ik later vandaag op jou post willen reageren :)

fransje23 schreef:
Ik denk ook dat het huidige business model van een groot deel van de agrarische sector zijn langste tijd heeft gehad.
Maar dat is niet zo zeer een bedreiging maar juist een kans.
Minder intensieve veehouderij,minder extreem grote bedrijven, meer grondgebonden, minder import meer diversiteit en vooral produceren voor een lokale markt (lees:de EU).

Als dat jou mening is, dan is dat prima. En een mening kun je op verschillende manieren brengen. Op de manier waarop jij dat doet, door jou mening als een mening te presenteren ("ik denk"), blijf je in gesprek. Het compleet tegenovergestelde lees ik in de brief van Annabel Broers. Als ik die lees, dan denk ik: jeetje, vanwaar al die haat? En dat komt dan van iemand die de ambitie heeft om de politiek in te gaan. Treurig. Er zijn veel manieren waarop je boeren tegen in het harnas kunt jagen. Dit is daar een mooi (?) voorbeeld van. Op deze manier ga je boeren allesbehalve motiveren om te blijven investeren in duurzaamheid en dierenwelzijn. Op deze manier gaan de hakken in het zand.

8nnemiek schreef:

fransje23 schreef:
De alle niet grondgebonden veehouderij is dan snel verdwenen, verhongerde dieren die verzuipen in de mest.
Geen import van grondstoffen voor voer en geen export van mest.

Nou nou, wat een vertrouwen in ons innoverend vermogen }>

Er zullen veel, heel veel aanpassingen nodig zijn. Maar ik denk dat het kan. De WUR denkt dat het kan. Als we alles wat we nu exporteren, zélf opeten, komen we al een heel eind. De productie zal weliswaar afnemen, maar onze koeien bvb zullen ook zonder krachtvoer melk blijven geven. Varkens zijn kringloopdier nummer 1 die heel veel voedsel waar wij mensen onszelf te goed voor vinden, opeten.

https://resource.wur.nl/nl/show/Nederla ... oedsel.htm

https://www.nporadio1.nl/wetenschap-tec ... en-voedsel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:17

Mijn punt staat toch echt duidelijk uitgelegd in de links die je post :')
"zullen veel intensieve varkens- en kippenhouders moeten stoppen"
"Maar ons dieet zou wel flink veranderen."

Maw, de veeteelt zoals we die nu kennen zou niet houdbaar zijn, veel bedrijven zouden moeten verdwijnen anders sterven ze van de honger. We kúnnen niet alle huidige dieren voeden met voedsel uit Nederland.

Daarom is het nodig dat er minder dieren in Nederland worden gehouden. We hebben ze niet nodig, ze zijn schadelijk voor mens en milieu en er moet veel voer voor geïmporteerd worden.
Kringlooplandbouw ís niet mogelijk op deze schaal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:54

Anne_GTI schreef:
SBB vergeet gemakshalve dat alleen wat schaapjes op je heideveld niet voldoende is. Misschien moeten ze eens gaan nadenken over hoe dat vroeger ook alweer ging... de heide werd geplagd en die plaggen gebruikten de boeren. Kan nu ook. Plaggen door de shredder ipv bomen en uitrijden over de landbouwgrond. Verbetering van de bodemstructuur en de heide wordt verarmd. Win-win

Als import Drent anap ik niets van de steek onder water aan het adres van SBB.

"Heidelandschap IS cultuurlandschap", de waarheid als een koe.
Plaggen gebeurt elk jaar.
...en wat vroeger als eerste over de essen ging (akkers....) was de schapenmest uit de potstal, niet de plaggen hei. (Dat was materiaal om huizen van te bouwen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-10-19 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:56

8nnemiek schreef:
Mijn punt staat toch echt duidelijk uitgelegd in de links die je post :')
"zullen veel intensieve varkens- en kippenhouders moeten stoppen"
"Maar ons dieet zou wel flink veranderen."

Maw, de veeteelt zoals we die nu kennen zou niet houdbaar zijn, veel bedrijven zouden moeten verdwijnen anders sterven ze van de honger. We kúnnen niet alle huidige dieren voeden met voedsel uit Nederland.

Daarom is het nodig dat er minder dieren in Nederland worden gehouden. We hebben ze niet nodig, ze zijn schadelijk voor mens en milieu en er moet veel voer voor geïmporteerd worden.
Kringlooplandbouw ís niet mogelijk op deze schaal.

Eens.....

De overmaat aan dierlijke producten bewijst ook steeds vaker de oorzaak te zijn van veel ziekten.
Voor de volksgezondheid zal het ook veel beter zijn ietwat gematigder te consumeren.

In alles een stapje terug om nog vooruit te kunnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 09:59

Dit is overigens een inspirerende film. Er zijn wereldwijd veel meer van dit soort bedrijven.
Het toont aan hoe natuur en boer weer in evenwicht kunnen zijn wanneer de voorwaarden daarvoor weer kloppen. Niets zo intelligent in natuur, en dus ook fascinerend te zien hoe de natuur de balans herstelt.

Het roer moet om. En dan hebben we boeren hard nodig. In deze film zijn de voorwaarden minder gunstig, Californie is namelijk gortdroog. In Nederland hebben we ontzettend veel vruchtbare grond.

https://www.biggestlittlefarmmovie.com

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:00

Tiepfoudt schreef:
@Janneke2: voor de zoveelste keer verwijs ik je terug naar mijn 2/3/4/5(ik ben de tel kwijtgeraakt)-na-laatste bericht.

...waarom eigenlijk?

Ik heb ze stuk voor stuk gelezen.

Mijn eigen antwoord op de 'waarom vraag' luidt dat wij heel menselijk naar dezelfde feiten kijken en er een andere mening over hebben.
Dat kan, en een uitwisseling van standpunten kan verrijkend zijn.

Mij op mij bekende feiten wijzen voegt weinig toe.

....en wellicht zit ik er glad naast, dat hoor ik dan wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:57

Tiepfoudt schreef:
Varkens zijn kringloopdier nummer 1 die heel veel voedsel waar wij mensen onszelf te goed voor vinden, opeten.

Ja maar 12 miljoen varkens is wel wat veel om puur vanuit de kringloop te voeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:42

Please correct me if I am wrong: op industriële schaal varkens etensresten voeren mag niet meer ivm ziekten.

[Het oude 'spaarvarken' op de individuele boerderij ('nu' de kliekjes opeten, in november geslacht worden en daarmee de boeren de winter doorhelpen) mag wellicht nog wel en kan gelden als recycling. Dat is/was een mooi systeem.]

Dan gaat het dus om varkens die granen etc etc gevoerd krijgen ""rechtstreeks"" van de akkers.
....daar kun je voor kiezen, maar blijft het effect dat je die akkers ook voor mensenvoedsel had kunnen gebruiken. Het is dus inefficiënt en dus niet zo handig als het doel is dat Nederland richting zelfvoorzienende landbouw gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:49

Precies :j

Een quote via google:
Citaat:
Eiwitconversie is een moeilijk klinkend woord dat aangeeft hoeveel kilo plantaardige eiwitten er nodig is om een kilo dierlijke eiwitten te maken. Een concreet voorbeeld hiervan is hoeveel kilo graan een koe moet eten om uiteindelijk één kilo vlees op te leveren.

Deze verhouding verschilt per diersoort – zo kost één kilo kippenvlees ca. 2 kg. plantaardig materiaal, is er voor een kilo varkensvlees 4,5 kg. veevoer nodig en voor een kilo rundvlees kan dit oplopen tot maar liefst 13 kilogram! Het zelf opeten van de plantaardige eiwitten is dan ook een veel efficiënter gebruik van het beschikbare voedsel.

Natuurlijk is lang niet alles dat wordt verbouwd als veevoer ook geschikt voor menselijke consumptie, maar landbouwgrond die wordt ingezet voor het verbouwen van veevoer, kan niet meer worden gebruikt voor het verbouwen van voedsel voor mensen.

Als wij één kilo vlees eten dan is daar dus veel meer landbouwgrond voor nodig dan wanneer wij één kilo bonen zouden eten. Terwijl de voedingswaarde redelijk vergelijkbaar is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:15

@tiepfoudt, respect voor het geduld dat jij met de boer-bashers hebt! ik haak af.

Bedankt voor de steun aan de boeren. fijn dat dit een leuk en positief topic is gebleven. NOT :(

op naar Den Bosch vandaag en Den Haag volgende week... en wat daarna gaat komen. Wij laten ons niet zomaar wegpesten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:16

maar dan gaan we dus heel beperkt eten, want lang niet alle landbouwgrond is geschikt om gewassen op te verbouwen. En aangezien we blijkbaar niet meer mogen exporteren en importeren wordt de spoeling wel dun

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:22

inderdaad juval, tiepfoudt is goed bezig, engelengeduld blijkbaar :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:23

Janneke2 schreef:
Please correct me if I am wrong: op industriële schaal varkens etensresten voeren mag niet meer ivm ziekten.

Je mag wel bijproducten van de levensmiddelenindustrie voeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:24

juval schreef:
@tiepfoudt, respect voor het geduld dat jij met de boer-bashers hebt! ik haak af.

Bedankt voor de steun aan de boeren. fijn dat dit een leuk en positief topic is gebleven. NOT :(

op naar Den Bosch vandaag en Den Haag volgende week... en wat daarna gaat komen. Wij laten ons niet zomaar wegpesten.

Zo negatief is het topic toch niet?

Het is een discussie en kritisch maar bashers?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:26

Boeren wegpesten? Jammer dat je het zo ervaart.

Er worden hier door veel verschillende mensen allerlei feiten aangedragen die volledig genegeerd worden of met onjuiste argumenten worden tegengesproken. Dat heeft niks te maken met of iemand boer is of niet. Het enige dat mensen hier proberen is duidelijk te maken wat nu precies het probleem is in Nederland en wat de gevolgen en nadelen zijn van teveel vee.
Het enige wat de 'boeren' lijken te doen is glashard ontkennen dat er überhaupt een probleem is..
Dat is heel jammer, want ik denk dat íedereen hier heel graag een goede oplossing zou zien, zowel voor de boeren als voor Nederland en voor de dieren.
Als het probleem niet wordt erkent dan is het onmogelijk om tot een oplossing te komen, ik hoop dat jullie je dat realiseren. We kunnen nu eenmaal niet op dezelfde voet verder, hoe graag de boeren en de burgers en de politiek dat ook zouden willen. Dat heeft absoluut niks te maken met boeren pesten :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:26

Kinke schreef:
maar dan gaan we dus heel beperkt eten, want lang niet alle landbouwgrond is geschikt om gewassen op te verbouwen. En aangezien we blijkbaar niet meer mogen exporteren en importeren wordt de spoeling wel dun

En daar komt de grondgebondenheid om de hoek.
Land wat enkel geschikt is voor begrazing kan prima voor veeteelt gebruikt worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:30

Kinke schreef:

Stel dat Nederland ooit zelfvoorzienend zou moeten worden (niet dat dat snel zal gebeuren, maar stél, we willen volledig over op kringloop landbouw) dan zouden zeker niet alle dieren weg hoeven. Koeien op het land passen prima binnen de kringlooplandbouw. Alleen zou er minder plek zijn voor intensieve veeteelt (voornamelijk varkens en kippen). Tiepfoudt had daar een link van gedeeld.

Ik denk ook dat dat is waar we naartoe moeten, die kringlooplandbouw.
Maar dat wordt schijnbaar gezien als 'boer bashen' :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:37

juval schreef:

Alhoewel ik de emotie begrijp.... is dit wat boeren gaat nekken. De verkeerde mensen de schuld geven.

CDA heeft boeren genaaid, en groene partijen maar ook weldenkende burgers willen boeren helpen naar een duurzaam model.
Daarvoor zijn gewoon minder dieren nodig, en dat is noodzaak.

De boeren die ik ken gruwen ook van de fabrieksmatige wijze van werken. Iedereen wint bij een ander model.

Blijven schoppen en je verongelijkt voelen (hoe begrijpelijk ook) werkt contraproductief.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:42

Kinke schreef:

Welnee.
Voedseldiversiteit is ook hier uitstekend te realiseren, dit gebeurt op plekken waar de voorwaarden nog veel minder gunstig zijn.

Veel mensen zijn hier zeer ongezond, hebben hart- en vaatziekten, zijn te zwaar, de overmaat aan dierlijke producten is echt funest.
Een nieuw model zal ook voorzien in een betere volksgezondheid.
Of de huidige politiek dat ondersteunt is de vraag; er wordt namelijk goed geld verdient aan het ziek maken van mensen (verrijkt voedsel, veel dierlijk voedsel), maar ook aan de zorg die aan die mensen verleent wordt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:47

Ik vind het juist interessant om deze discussie te lezen van beide kanten en ook met onderbouwde toelichtingen. En hoe mensen tegen een omslag kijken.
Het is echter wel zo dat boeren ook heus wel mee willen denken en werken, maar op deze acute, agressieve en volledig neerbuigende manier is het logisch dat er zo gereageerd wordt. Iets afpakken van mensen werkt niet, bij niemand. Of het nu voor natuur of iets anders is. Bezit is bezit. Samen naar de toekomst kijken hoe het anders kan, daar zit de winst. Dus waar willen we over 5 of 10 jaar staan. En ga daar je visie op vaststellen. Maak op basis daarvan een afroombeleid en ga om tafel met eventuele vrijwillige stoppers. En kom niet met een nieuw pakket aan eisen en beperkingen met terugwerkende kracht...