Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tiepfoudt schreef:8nnemiek schreef:Als je een muur om Nederland zou bouwen dan hadden we binnen no-time een oostvaasdersplassen tafereel op grote schaal..
Deze begrijp ik niet?
Eén ding is zeker, als er een muur gebouwd wordt om Nederland is er in ieder geval genoeg voedsel voor iedereen
8nnemiek schreef:Tiepfoudt schreef:Eén ding is zeker, als er een muur gebouwd wordt om Nederland is er in ieder geval genoeg voedsel voor iedereen
Dan is er even heel veel voedsel, en daarna veel te weinig. Een groot deel van het veevoer wordt namelijk geïmporteerd. Er is niet genoeg akkerland en weiland in Nederland om onze veestapel én onze bevolking te voeren. We kunnen nooit zelfvoorzienend zijn. Ook dat heb ik al eerder uitgebreid uitgelegd incl links/bronnen en plaatjes
https://www.boerderij.nl/Home/Achtergro ... k-119430E/
Tiepfoudt schreef:@Nikass en @8nnemiek:
Omdat niet iedereen vindt dat die omstandigheden erbarmelijk zijn.
Omdat ooit werd gekozen voor nooit meer honger.
Omdat al die boeren die daaruit voort gekomen zijn ook bestaansrecht hebben.
Omdat als wij stoppen met produceren, het wel ergens anders geproduceerd wordt.
Omdat er boeren zijn die met heel veel passie 24/7 voor hun dieren klaar staan.
fransje23 schreef:Ik denk ook dat het huidige business model van een groot deel van de agrarische sector zijn langste tijd heeft gehad.
Maar dat is niet zo zeer een bedreiging maar juist een kans.
Minder intensieve veehouderij,minder extreem grote bedrijven, meer grondgebonden, minder import meer diversiteit en vooral produceren voor een lokale markt (lees:de EU).
8nnemiek schreef:Dan is er even heel veel voedsel, en daarna veel te weinig. Een groot deel van het veevoer wordt namelijk geïmporteerd. Er is niet genoeg akkerland en weiland in Nederland om onze veestapel én onze bevolking te voeren. We kunnen nooit zelfvoorzienend zijn. Ook dat heb ik al eerder uitgebreid uitgelegd incl links/bronnen en plaatjes
https://www.boerderij.nl/Home/Achtergro ... k-119430E/
fransje23 schreef:De alle niet grondgebonden veehouderij is dan snel verdwenen, verhongerde dieren die verzuipen in de mest.
Geen import van grondstoffen voor voer en geen export van mest.
Anne_GTI schreef:SBB vergeet gemakshalve dat alleen wat schaapjes op je heideveld niet voldoende is. Misschien moeten ze eens gaan nadenken over hoe dat vroeger ook alweer ging... de heide werd geplagd en die plaggen gebruikten de boeren. Kan nu ook. Plaggen door de shredder ipv bomen en uitrijden over de landbouwgrond. Verbetering van de bodemstructuur en de heide wordt verarmd. Win-win
8nnemiek schreef:Mijn punt staat toch echt duidelijk uitgelegd in de links die je post![]()
"zullen veel intensieve varkens- en kippenhouders moeten stoppen"
"Maar ons dieet zou wel flink veranderen."
Maw, de veeteelt zoals we die nu kennen zou niet houdbaar zijn, veel bedrijven zouden moeten verdwijnen anders sterven ze van de honger. We kúnnen niet alle huidige dieren voeden met voedsel uit Nederland.
Daarom is het nodig dat er minder dieren in Nederland worden gehouden. We hebben ze niet nodig, ze zijn schadelijk voor mens en milieu en er moet veel voer voor geïmporteerd worden.
Kringlooplandbouw ís niet mogelijk op deze schaal.
Tiepfoudt schreef:@Janneke2: voor de zoveelste keer verwijs ik je terug naar mijn 2/3/4/5(ik ben de tel kwijtgeraakt)-na-laatste bericht.
Citaat:Eiwitconversie is een moeilijk klinkend woord dat aangeeft hoeveel kilo plantaardige eiwitten er nodig is om een kilo dierlijke eiwitten te maken. Een concreet voorbeeld hiervan is hoeveel kilo graan een koe moet eten om uiteindelijk één kilo vlees op te leveren.
Deze verhouding verschilt per diersoort – zo kost één kilo kippenvlees ca. 2 kg. plantaardig materiaal, is er voor een kilo varkensvlees 4,5 kg. veevoer nodig en voor een kilo rundvlees kan dit oplopen tot maar liefst 13 kilogram! Het zelf opeten van de plantaardige eiwitten is dan ook een veel efficiënter gebruik van het beschikbare voedsel.
Natuurlijk is lang niet alles dat wordt verbouwd als veevoer ook geschikt voor menselijke consumptie, maar landbouwgrond die wordt ingezet voor het verbouwen van veevoer, kan niet meer worden gebruikt voor het verbouwen van voedsel voor mensen.
juval schreef:@tiepfoudt, respect voor het geduld dat jij met de boer-bashers hebt! ik haak af.
Bedankt voor de steun aan de boeren. fijn dat dit een leuk en positief topic is gebleven. NOT![]()
op naar Den Bosch vandaag en Den Haag volgende week... en wat daarna gaat komen. Wij laten ons niet zomaar wegpesten.
Kinke schreef:maar dan gaan we dus heel beperkt eten, want lang niet alle landbouwgrond is geschikt om gewassen op te verbouwen. En aangezien we blijkbaar niet meer mogen exporteren en importeren wordt de spoeling wel dun
Kinke schreef:maar dan gaan we dus heel beperkt eten, want lang niet alle landbouwgrond is geschikt om gewassen op te verbouwen. En aangezien we blijkbaar niet meer mogen exporteren en importeren wordt de spoeling wel dun
juval schreef:@tiepfoudt, respect voor het geduld dat jij met de boer-bashers hebt! ik haak af.
Bedankt voor de steun aan de boeren. fijn dat dit een leuk en positief topic is gebleven. NOT![]()
op naar Den Bosch vandaag en Den Haag volgende week... en wat daarna gaat komen. Wij laten ons niet zomaar wegpesten.