Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blue_Eyes schreef:Ik hoor van collega's dat ze aangegeven zijn bij het FvD omdat het boek van Baudet niet op de literatuurlijst in VWO 6 mag. Ik vind dat toch best eng en niets meer te maken hebben met 'inventariseren van linkse indoctrinatie', dat slaat meteen door in 'ik ben het niet met mijn docent eens dus ik geef hem aan'. En dát vind ik een héél enge ontwikkeling.
Dee_Es schreef:Brr, dit geeft wel weer aan dat de vraagtekens die sommigen hier stellen bij Baudet echt niet overdreven zijn. Maar wat een gebrek aan vertrouwen in de indentiteit en cultuur van een land als je zo bang bent voor een handje vol allochtonen. Maar goed, ik heb echt heel weinig met het conservatieve gedachtegoed.
Janneke2 schreef:Blue_Eyes schreef:Ik hoor van collega's dat ze aangegeven zijn bij het FvD omdat het boek van Baudet niet op de literatuurlijst in VWO 6 mag. Ik vind dat toch best eng en niets meer te maken hebben met 'inventariseren van linkse indoctrinatie', dat slaat meteen door in 'ik ben het niet met mijn docent eens dus ik geef hem aan'. En dát vind ik een héél enge ontwikkeling.
...ik wist dat TB een vleugel op zijn kamer heeft, maar heeft de man nou ook literaire aspiraties....?
(En er was iets met 'dat kunstenaars, wetenschappers en journalisten de maatschappij te gronde richten', neem ik mij te herinneren.)
secricible schreef:Tja, anderzijds... dit is de zienswijze van een nederlandse politicus in opkomst. Is het niet juist belangrijk dat onder de begeleiding van het onderwijs te lezen en te bespreken? Het gesprek te openen over wat hier gezegd wordt?
Nu ik dit typ, ik weet niet of de nederlandse literatuurlijst dan de plek er voor is, maar wat mij betreft mogen dit soort dingen zeker bespreekbaar worden gemaakt op school. Moet er niet aan denken dat een scholier dit leest en als "waarheid" aanneemt.
IMANDRA schreef:secricible schreef:Tja, anderzijds... dit is de zienswijze van een nederlandse politicus in opkomst. Is het niet juist belangrijk dat onder de begeleiding van het onderwijs te lezen en te bespreken? Het gesprek te openen over wat hier gezegd wordt?
Nu ik dit typ, ik weet niet of de nederlandse literatuurlijst dan de plek er voor is, maar wat mij betreft mogen dit soort dingen zeker bespreekbaar worden gemaakt op school. Moet er niet aan denken dat een scholier dit leest en als "waarheid" aanneemt.
Bespreekbaar maken zeker, ik ben ook zeker niet voor helemaal verbieden. Ik vind het alleen geen plek in de Nederlandse literatuurlijst hebben, maar hey, ik ben geen Nederlands docent dus mag er niks van zeggen.
Optie voor maatschappijleer wellicht? Paar bladzijden uit het boek bespreken in de klas en hoe zulke uitspraken van invloed zijn op een politicus etc?
IMANDRA schreef:https://www.parool.nl/amsterdam/amsterd ... v2DpmaqJVA
Prachtig!
Het is trouwens toch vrij normaal dat je bepaalde boeken niet mag lezen als VWO'er? Staat me bij dat ik echt Nederlandse literatuur moest lezen en niet-al-eerder goedgekeurde boeken moesten toestemming van de docent krijgen.
Jildau schreef:
IMANDRA schreef:Jildau schreef:
Ook Eric Balemans zat fout. Dus? Gaat erom dat iedereen behalve de PVV en FvD er nu afstand van neemt.
Edit: vind dat meldpunt van VVD toch een tikkeltje anders eigenlijk. Niet de goede manier, maar toch een hele andere soort melding waar het om gaat:
"De VVD opende het meldpunt op haar website zodat ouders en scholieren teksten met vooroordelen over religie, politiek, levenshouding en etniciteit kunnen melden"
https://www.trouw.nl/home/vijftig-klachten-bij-vvd-meldpunt-schoolboeken~a9f44805/
Jildau schreef:IMANDRA schreef:Ook Eric Balemans zat fout. Dus? Gaat erom dat iedereen behalve de PVV en FvD er nu afstand van neemt.
Edit: vind dat meldpunt van VVD toch een tikkeltje anders eigenlijk. Niet de goede manier, maar toch een hele andere soort melding waar het om gaat:
"De VVD opende het meldpunt op haar website zodat ouders en scholieren teksten met vooroordelen over religie, politiek, levenshouding en etniciteit kunnen melden"
https://www.trouw.nl/home/vijftig-klachten-bij-vvd-meldpunt-schoolboeken~a9f44805/
Ik zie oprecht het verschil niet.. Beide meldpunten voor linkse indoctrinatie.
"In het Nederlandse onderwijs worden leerlingen/studenten aan de lopende band geïndoctrineerd met de favoriete politieke opvattingen van hun leraren. Om de omvang van het probleem in kaart te brengen heeft Forum voor Democratie een meldpunt geopend waar iedereen voorbeelden van indoctrinatie naartoe kan sturen."
Jildau schreef:Toen ik op de middelbare school maatschappijleer kreeg was de politieke voorkeur van de docent ook overduidelijk. Vond ik toen al irritant.. Bepaalde partijen werden bij voorbaat al als 'niet belangrijk' bestempeld en verder niet behandeld. Ik vind dat je bij een vak als maatschappijleer niet je eigen voorkeur kunt uiten als docent. Dat moet puur theoretisch behandeld worden.
Ik begrijp zo'n meldpunt dus ergens wel. Om in te zien of het daadwerkelijk veel voorkomt.
Heeft iemand de bron voor me dat FvD heeft opgeroepen om leraren te filmen?
mysa schreef:Is dat zo? Mijn zonen kwamen een stuk rechtser van het voortgezet onderwijs dan ze waren toen ik ze er afleverde.