Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:10

Ik zeg thuis altijd Sherry :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:13

8nnemiek schreef:

Nou je spreekt het eigenlijk uit als thier-ríé Bau-deh hoor!!!

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:24

8nnemiek schreef:

Ik schreef laatst bijna Thierrytomaat ipv Cherrytomaat :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:27

Blue_Eyes schreef:
Ik hoor van collega's dat ze aangegeven zijn bij het FvD omdat het boek van Baudet niet op de literatuurlijst in VWO 6 mag. Ik vind dat toch best eng en niets meer te maken hebben met 'inventariseren van linkse indoctrinatie', dat slaat meteen door in 'ik ben het niet met mijn docent eens dus ik geef hem aan'. En dát vind ik een héél enge ontwikkeling.

...ik wist dat TB een vleugel op zijn kamer heeft, maar heeft de man nou ook literaire aspiraties....?

(En er was iets met 'dat kunstenaars, wetenschappers en journalisten de maatschappij te gronde richten', neem ik mij te herinneren.)

Anoniem

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:28

Hij vond dat oa Rem Koolhaas een misdadiger tegen de mensheid was. :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:28

Dee_Es schreef:
Brr, dit geeft wel weer aan dat de vraagtekens die sommigen hier stellen bij Baudet echt niet overdreven zijn. Maar wat een gebrek aan vertrouwen in de indentiteit en cultuur van een land als je zo bang bent voor een handje vol allochtonen. Maar goed, ik heb echt heel weinig met het conservatieve gedachtegoed.

Ik ben niet conservatief maar sta er ook niet per se negatief tegenover. Alleen wel als het deze vorm aanneemt. Nog iets waarbij ik associaties heb, dat afkeuren van moderne kunst, door Fvd komt me ook niet onbekend voor. (iets met entartete ;( )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:41

Janneke2 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik hoor van collega's dat ze aangegeven zijn bij het FvD omdat het boek van Baudet niet op de literatuurlijst in VWO 6 mag. Ik vind dat toch best eng en niets meer te maken hebben met 'inventariseren van linkse indoctrinatie', dat slaat meteen door in 'ik ben het niet met mijn docent eens dus ik geef hem aan'. En dát vind ik een héél enge ontwikkeling.

...ik wist dat TB een vleugel op zijn kamer heeft, maar heeft de man nou ook literaire aspiraties....?

(En er was iets met 'dat kunstenaars, wetenschappers en journalisten de maatschappij te gronde richten', neem ik mij te herinneren.)

Nou ja, literair, literair... :') Maar hij schrijft. Zie hier.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:00

https://www.parool.nl/amsterdam/amsterd ... v2DpmaqJVA

Prachtig!

Het is trouwens toch vrij normaal dat je bepaalde boeken niet mag lezen als VWO'er? Staat me bij dat ik echt Nederlandse literatuur moest lezen en niet-al-eerder goedgekeurde boeken moesten toestemming van de docent krijgen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:09

Resistance schreef:
Hij vond dat oa Rem Koolhaas een misdadiger tegen de mensheid was. :+

Op basis waarvan?
Links-indoctrinerende architectuur :?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:11

Afbeelding

De literatuur van Thierry. Ik snap wel dat het niet op de leeslijst mag :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:36

Tja, anderzijds... dit is de zienswijze van een nederlandse politicus in opkomst. Is het niet juist belangrijk dat onder de begeleiding van het onderwijs te lezen en te bespreken? Het gesprek te openen over wat hier gezegd wordt?
Nu ik dit typ, ik weet niet of de nederlandse literatuurlijst dan de plek er voor is, maar wat mij betreft mogen dit soort dingen zeker bespreekbaar worden gemaakt op school. Moet er niet aan denken dat een scholier dit leest en als "waarheid" aanneemt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:43

secricible schreef:
Tja, anderzijds... dit is de zienswijze van een nederlandse politicus in opkomst. Is het niet juist belangrijk dat onder de begeleiding van het onderwijs te lezen en te bespreken? Het gesprek te openen over wat hier gezegd wordt?
Nu ik dit typ, ik weet niet of de nederlandse literatuurlijst dan de plek er voor is, maar wat mij betreft mogen dit soort dingen zeker bespreekbaar worden gemaakt op school. Moet er niet aan denken dat een scholier dit leest en als "waarheid" aanneemt.

Bespreekbaar maken zeker, ik ben ook zeker niet voor helemaal verbieden. Ik vind het alleen geen plek in de Nederlandse literatuurlijst hebben, maar hey, ik ben geen Nederlands docent dus mag er niks van zeggen :)).

Optie voor maatschappijleer wellicht? Paar bladzijden uit het boek bespreken in de klas en hoe zulke uitspraken van invloed zijn op een politicus etc?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:29

IMANDRA schreef:
secricible schreef:

Bespreekbaar maken zeker, ik ben ook zeker niet voor helemaal verbieden. Ik vind het alleen geen plek in de Nederlandse literatuurlijst hebben, maar hey, ik ben geen Nederlands docent dus mag er niks van zeggen :)).

Optie voor maatschappijleer wellicht? Paar bladzijden uit het boek bespreken in de klas en hoe zulke uitspraken van invloed zijn op een politicus etc?

Kan Rutte het bespreken tijdens zijn les :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:03

IMANDRA schreef:
https://www.parool.nl/amsterdam/amsterd ... v2DpmaqJVA

Prachtig!

Het is trouwens toch vrij normaal dat je bepaalde boeken niet mag lezen als VWO'er? Staat me bij dat ik echt Nederlandse literatuur moest lezen en niet-al-eerder goedgekeurde boeken moesten toestemming van de docent krijgen.

Ja juist. Niet alles gaat op de literatuurlijst, daar zijn echt wel eisen aan.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:42

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:46

Jildau schreef:

Ook Eric Balemans zat fout. Dus? Gaat erom dat iedereen behalve de PVV en FvD er nu afstand van neemt.

Edit: vind dat meldpunt van VVD toch een tikkeltje anders eigenlijk. Niet de goede manier, maar toch een hele andere soort melding waar het om gaat:
"De VVD opende het meldpunt op haar website zodat ouders en scholieren teksten met vooroordelen over religie, politiek, levenshouding en etniciteit kunnen melden"
https://www.trouw.nl/home/vijftig-klachten-bij-vvd-meldpunt-schoolboeken~a9f44805/

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:57

IMANDRA schreef:
Jildau schreef:

Ook Eric Balemans zat fout. Dus? Gaat erom dat iedereen behalve de PVV en FvD er nu afstand van neemt.

Edit: vind dat meldpunt van VVD toch een tikkeltje anders eigenlijk. Niet de goede manier, maar toch een hele andere soort melding waar het om gaat:
"De VVD opende het meldpunt op haar website zodat ouders en scholieren teksten met vooroordelen over religie, politiek, levenshouding en etniciteit kunnen melden"
https://www.trouw.nl/home/vijftig-klachten-bij-vvd-meldpunt-schoolboeken~a9f44805/

Ik zie oprecht het verschil niet.. Beide meldpunten voor linkse indoctrinatie.

"In het Nederlandse onderwijs worden leerlingen/studenten aan de lopende band geïndoctrineerd met de favoriete politieke opvattingen van hun leraren. Om de omvang van het probleem in kaart te brengen heeft Forum voor Democratie een meldpunt geopend waar iedereen voorbeelden van indoctrinatie naartoe kan sturen."

https://www.renaissanceinstituut.nl/actueel
Laatst bijgewerkt door Jildau op 28-03-19 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:01

Is dat zo? Mijn zonen kwamen een stuk rechtser van het voortgezet onderwijs dan ze waren toen ik ze er afleverde. ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:05

Jildau schreef:
IMANDRA schreef:

Ik zie oprecht het verschil niet.. Beide meldpunten voor linkse indoctrinatie.

"In het Nederlandse onderwijs worden leerlingen/studenten aan de lopende band geïndoctrineerd met de favoriete politieke opvattingen van hun leraren. Om de omvang van het probleem in kaart te brengen heeft Forum voor Democratie een meldpunt geopend waar iedereen voorbeelden van indoctrinatie naartoe kan sturen."

Vooroordelen in boeken benoemen vind ik toch iets anders dan je leraar aangeven omdat die een andere politieke voorkeur heeft en daar toevallig een keer een opmerking over maakt. Ik zei al, het is niet de goede manier, maar op zich geen verkeerd iets om je op te richten. Ik denk dan aan bijv. 'Mensen met een kleurtje zijn dommer' om maar iets extreems te noemen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:09

Toen ik op de middelbare school maatschappijleer kreeg was de politieke voorkeur van de docent ook overduidelijk. Vond ik toen al irritant.. Bepaalde partijen werden bij voorbaat al als 'niet belangrijk' bestempeld en verder niet behandeld. Ik vind dat je bij een vak als maatschappijleer niet je eigen voorkeur kunt uiten als docent. Dat moet puur theoretisch behandeld worden.

Ik begrijp zo'n meldpunt dus ergens wel. Om in te zien of het daadwerkelijk veel voorkomt.

Heeft iemand de bron voor me dat FvD heeft opgeroepen om leraren te filmen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:13

Oh, mijn docenten maatschappijleer ook hoor. Maar dat was in de jaren zeventig. En we namen allemaal een loopje met ze.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:16

Jildau schreef:
Toen ik op de middelbare school maatschappijleer kreeg was de politieke voorkeur van de docent ook overduidelijk. Vond ik toen al irritant.. Bepaalde partijen werden bij voorbaat al als 'niet belangrijk' bestempeld en verder niet behandeld. Ik vind dat je bij een vak als maatschappijleer niet je eigen voorkeur kunt uiten als docent. Dat moet puur theoretisch behandeld worden.

Ik begrijp zo'n meldpunt dus ergens wel. Om in te zien of het daadwerkelijk veel voorkomt.

Heeft iemand de bron voor me dat FvD heeft opgeroepen om leraren te filmen?

Zo'n meldpunt is volkomen nutteloos. Leerlingen krijgen straf en gaan hun docent terugpakken door hem aan te melden bij FvD..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:20

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:35

Adelaide71 schreef:
Jildau schreef:

Wat het niet minder fout maakt zeg... hou op. Dit doet echt denken aan praktijken van 19-vroeger.

Niu, inderdaad zeg.. hopelijk sterft het dit keer net zo'n stille dood als toen...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 21:18

mysa schreef:
Is dat zo? Mijn zonen kwamen een stuk rechtser van het voortgezet onderwijs dan ze waren toen ik ze er afleverde. ;)

Dat komt niet door het voorgezet onderwijs weet ik vrijwel zeker. Er zijn echt amper zeer rechts georiënteerde scholen. Of het moet een zwaar christelijke school zijn.

Ik vind het persoonlijk vooral jammer dat de samenleving zo ver uit elkaar staat de laatste tijd..