Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Fenrir schreef:Maar je lijkt er even aan voorbij te gaan dat er wél mensen met een andere motivatie zijn, maar omdat die niet in jouw kringetje zitten, zijn die er in jouw ogen blijkbaar niet en gooi je het weer op 'die mensen'. Daar heb ik het over.
Maar dat is dus niet terecht. Jij wilt het beperken tot 'mijn kringetje' en dat ik steeds 'die mensen' zou zeggen, maar ik vind dat een flauwe manier om mijn verhaal te ondermijnen. (Overigens, taalkundig klopt het ook niet. Ik heb het niet over 'die mensen' als in 'dat soort mensen' maar over 'woorden die mensen geven' als in 'woorden die door mensen gegeven zijn' - ik gooi geen type mensen op een hoop. Maar ik vind wel dat mensen aangesproken mogen worden op hun daadwerkelijke actie, namelijk het stemmen op iemand die racistiche denkbeelden uitdraagt.)
Ik wil straks best verder op de andere punten ingaan, maar ik vind dit eerst belangrijk. Ik kijk wel degelijk verder, maar juist omdat ik verder kijk zie ik een grote discrepantie tussen woorden en acties. Jij interpreteert dat bewust verkeerd en gaat daar niet op in.
Ik heb overigens gezocht naar openlijke afwijzing van geweld en kwam tot deze mooie oproep: https://medium.com/@jessicashortall/vot ... .pxhtiuj5m
Daar komen ook werkelijk een paar stemmers aan bod die erop ingaan en actief actie willen ondernemen om het geweld te stoppen. Maar tegelijkertijd zie je hoe ongelofelijk moeizaam dat gaat.
En dat vind ik wel een probleem. Als mensen echt stemmen wegens andere motivatie moet het toch niet zo moeilijk zijn om dat af te wijzen? Ik vind ook dit statement erg belangrijk: "Yes, if [Hilary Clinton] were coming into power, I would demand a LOT of her. Yes to all of it. Politics is power, and she has none now. Trump does. So I hoped that those who voted for him would want to see him use that power for good."
Ik hoop dat ik dat ook doe, dat juist ook partijen en mensen waar ik wel op stem aan hoge standaarden hou. Maar ik hoop ook dat meer mensen zich nadrukkelijk uitspreken tegen alle geweld en intimidatie, zodat we de kans zo groot mogelijk maken dat het hier niet gebeurt.
Shadow0 schreef:Fenrir schreef:Het gaat om haar inhoud, niet hoeveel staten ze nog meer had moeten bezoeken. Ik heb vele mensen gesproken en die waren bang dat Clinton teveel van hetzelfde zou zijn. Ze wilden verandering; bijv. het feit dat Trump juist niét uit de politiek komt was voor hen een pro.
Dat zeggen ze. Maar ik trek dat dus in twijfel omdat die mensen niet verder gaan dan dat.
Als je namelijk op Trump zou stemmen omdat je werkelijk verandering zou willen, dan zou men nu verontwaardigd zijn omdat Trump gevestigde politici en mensen van Wallstreet aanneemt - en dus gewoon alles intact laat.
Die verontwaardiging blijft uit, waardoor ik de conclusie trek dat het argument dat men verandering wilde niet echt zwaar weegt.
Niniane schreef:Enzino, ik plaats links omdat ik het interessant vind om te lezen. Het is aan jou te beslissen of je er iets mee doet. Of moet ik je hand daarbij gaan vasthouden?
Niniane schreef:Je bent als (heteroseksuele) blanken geen minderheid. Dus ja, die taak valt op de schouders van degene die profiteren van het huidige systeem. Als jij dat wilt negeren is dat prima. Je bent in mijn ogen blind voor het racistische karakter van deze verkiezingen.
Niniane schreef:Trump wordt o.a. gesteund door de KKK. Zijn uitspraken wijzen er niet op dat hij geeft om de veiligheid van minderheden. Jij mag denken dat Trump beter veiligheid kan bewerkstelligen, dat is je goed recht. Ik zeg dat ik het daar niet mee eens ben.
Niniane schreef:Je mag je bovendien afvragen in hoeverre het nu werkelijk democratisch is wanneer de popular vote door de Democraten is gewonnen. En deze is nog steeds aan het stijgen.
Niniane schreef:En uiteraard moet er naar iedere groep geluisterd worden. Ook dat recht is er. Vrezen zij voor hun veiligheid, gezond en leven? Ik betwijfel het.
Shadow0 schreef:Enzino, nee, dat is een verkeerde interpretatie. Misschien kun je even teruglezen?
Waar ik misschien meer naar op zoek ben is bewijs dat mensen het menen als ze zeggen dat ze niet racistisch zijn. Dat bewijs je door je acties. Als mensen inderdaad om andere redenen om Trump gestemd hebben, dan is dit het moment om duidelijk te maken dat je het racisme dat erop gevolgd is niet steunt maar nadrukkelijk afwijst.
Maar ik wil dus ook nogmaals in dit topic vragen of mensen zich daarover uit willen spreken?
enzino schreef:Niniane schreef:Enzino, ik plaats links omdat ik het interessant vind om te lezen. Het is aan jou te beslissen of je er iets mee doet. Of moet ik je hand daarbij gaan vasthouden?
Ik noem dat spam. Links plaatsen zonder enige uitleg of de relevantie toelichten.
Je doel is ook duidelijk andere te overtuigen die links ook te lezen, doe er dan ook wat moeite voor en leg uit waarom men ze zou moeten lezen.Niniane schreef:Je bent als (heteroseksuele) blanken geen minderheid. Dus ja, die taak valt op de schouders van degene die profiteren van het huidige systeem. Als jij dat wilt negeren is dat prima. Je bent in mijn ogen blind voor het racistische karakter van deze verkiezingen.
En in mijn ogen heb jij waanideeën over het racistische karakter van deze verkiezing. Je komt met extreme website, extreme stellingen, maar onderbouwing blijft vaak uit.Niniane schreef:Trump wordt o.a. gesteund door de KKK. Zijn uitspraken wijzen er niet op dat hij geeft om de veiligheid van minderheden. Jij mag denken dat Trump beter veiligheid kan bewerkstelligen, dat is je goed recht. Ik zeg dat ik het daar niet mee eens ben.
Dat is dan weer jouw goed recht.Niniane schreef:Je mag je bovendien afvragen in hoeverre het nu werkelijk democratisch is wanneer de popular vote door de Democraten is gewonnen. En deze is nog steeds aan het stijgen.
Had je hier ook over lopen klagen als Trump de popular vote had gewonnen en Hillary de verkiezing?
Amerikanen stemmen op een bepaalde manier, en omdat jij je niet kan vinden in die manier betekend niet dat het ondemocratisch is. De popular vote ligt trouwens verdomt dicht bij elkaar (600.000 verschil op een populatie van 300 miljoen en met 130 miljoen mensen die een stem uitbrachten).Niniane schreef:En uiteraard moet er naar iedere groep geluisterd worden. Ook dat recht is er. Vrezen zij voor hun veiligheid, gezond en leven? Ik betwijfel het.
Ik weet niet waar iedereen voor vreest, maar is het ook niet belangrijk om te kijken of die vrees terecht is?
snuffie123 schreef:ook wordt er constant ingevuld dat mensen die op Trump hebben gestemd het eens zijn/goedkeuren wat hij zegt. Ook dat vind ik knap, want ik kan helaas nog niet de gedachte lezen van al die Amerikanen.
Laat ik het eens omdraaien. Waarom zou je op Clinton stemmen? Het is toch heel gevaarlijk zo'n corrupte president. Wie weet wat dat allemaal wel niet teweegbrengt.
Zo dat is er ook weer uit![]()
enzino schreef:Niniane schreef:Dat is schadelijk en wanneer je met Amerikaanse minderheden praat, is het onaanvaardbaar. Voor veel mensen riekt het naar fascisme.
Fascisme is anti-democratisch en Trump is verkozen tot president. Paradox?
Citaat:Brazil’s currency weakened around 1.6 percent against the dollar in afternoon trading, and the main Sao Paulo stock index fell more than 1 percent because of risk aversion and uncertainty over economic policy following Trump’s victory.
During the U.S. presidential campaign, Brazilian officials had openly preferred Democratic nominee Hillary Clinton to Trump, viewing him as unpredictable and opposed to freer trade. However, Wednesday Brazilian President Michel Temer sent a message to Trump expressing confidence they could work together to expand cooperation between their nations.
A Foreign Ministry official told Reuters that Brasilia may have trouble advancing a trade agenda with Trump because of Serra’s criticism of Trump in August, when he openly called on Americans to vote for Clinton.
“It put us in a delicate situation and could bury closer commercial ties,” said a senior ministry official who asked to remain unnamed because of the sensitivity of the matter. “This will be a complication, besides the fact that Trump does not like trade accords,” he told Reuters.
Citaat:We don’t know quite just yet how Donald Trump’s administration will impact Brazil. “The biggest problem for us, right now, is the uncertainty created by his victory,” posits Fernando Brancoli, a professor of international relations at Fundação Getulio Vargas. “Hillary Clinton was more open to free-trade deals; we knew what to expect from her.”
Notwithstanding the stock market results, Pedro Vartanian, a professor of economics at Mackenzie University, doesn’t believe that Trump’s election will have a major impact in trading deals between Brazil and the United States. “Regardless of who their president is, we don’t have much access to the American market,” he says. “Right now, all we can do is wait and see if he will fulfill promises like toughening the relationship with China.”
There is also the issue of immigration. There are currently 1.3 million Brazilians living in the United States – and most of them are undocumented. If Trump keeps his promises of mass deportations, it could severely impact those immigrants.
The Trump trend could spread around Latin America, and especially in Brazil. “People are tired of the establishment, and these individuals who describe themselves as ‘outsiders,’ even when they’re not, are capitalizing,” says Professor Fernando Brancoli. Brazil’s recent municipal elections showed the strength of this phenomenon when São Paulo elected, in the first-round election, a businessman with limited political experience. Does that ring any bells?
Brazilian Congressman Jair Bolsonaro celebrated the result. On Twitter, he declared: “The victory goes to the man who fought ‘everyone and everything.’ In 2018, Brazil will follow the same path.”
It might actually happen. Bolsonaro, a man who gained notoriety for his racist, homophobic rants, is polling at 10 percent for the presidential race. He is the candidate preferred by 25 percent of wealthy Brazilians. The question is, after Trump’s win, can we doubt such results?
snuffie123 schreef:Wauw wauw wauw, ik blijf het erg vermakelijk vinden dit topic.
Het komt er in mijn ogen eigenlijk op neer dat de mensen die op Trump hebben gestemd (of Wilders willen stemmen e.d.) zich moeten verantwoorden.
Citaat:ook wordt er constant ingevuld dat mensen die op Trump hebben gestemd het eens zijn/goedkeuren wat hij zegt. Ook dat vind ik knap, want ik kan helaas nog niet de gedachte lezen van al die Amerikanen. [/ quote]
???
Basisregel in een democratie: je stemt op de beste/ minst slechte kandidaat.
Vinden mensen dat dat djt is, IS dat per definitie tenminste impliciete instemming. Punt.
Citaat:Laat ik het eens omdraaien. Waarom zou je op Clinton stemmen? Het is toch heel gevaarlijk zo'n corrupte president. Wie weet wat dat allemaal wel niet teweegbrengt.
Zo dat is er ook weer uit![]()
snuffie123 schreef:Het komt er in mijn ogen eigenlijk op neer dat de mensen die op Trump hebben gestemd (of Wilders willen stemmen e.d.) zich moeten verantwoorden.
Citaat:Shadow: In je eenna-laatste post zie ik dat jij al weet wat er gaat gebeuren? Ik vind het knap hoor! Heel veel experts zijn er nog over aan het speculeren en weten het eigenlijk niet zo goed, maar jij kan zo de toekomst voorspellen alsof je het al hebt meegemaakt!
Citaat:Je vraagt trouwens steeds of mensen er vooruit willen komen, maar negeert mijn post waar ik dat heb gedaan...
Citaat:ook wordt er constant ingevuld dat mensen die op Trump hebben gestemd het eens zijn/goedkeuren wat hij zegt. Ook dat vind ik knap, want ik kan helaas nog niet de gedachte lezen van al die Amerikanen.
Citaat:Het blijft maar doorgaan en jullie blijven maar rechtvaardigingsgronden vragen om op trump te mogen stemmen.
Citaat:Laat ik het eens omdraaien. Waarom zou je op Clinton stemmen? Het is toch heel gevaarlijk zo'n corrupte president. Wie weet wat dat allemaal wel niet teweegbrengt.
Citaat:Niniane schreef:Dat is schadelijk en wanneer je met Amerikaanse minderheden praat, is het onaanvaardbaar. Voor veel mensen riekt het naar fascisme.
Fascisme is anti-democratisch en Trump is verkozen tot president. Paradox?
Citaat:Hillary Clinton is on course to receive more votes than any other US presidential candidate in history except Barack Obama – despite losing Tuesday’s election to Donald Trump.
With the last remaining ballots still being counted, analysts expect the Democrat to pull clear of the new President-elect in the popular vote even though she lost the electoral college tally by some margin.
At least four million votes are yet to be counted in the Democrat-leaning state of California. These are a combination of postal votes and ballots cast by people whose voting eligibility could not be verified on the day.
snuffie123 schreef:Zucht. Sorry maar ik hou hiermee op. Ik heb wel wat beters te doen dan in discussie gaan (of nouja discussie kan je het niet noemen) met mensen die totaal niet openstaan voor een andere mening dan zijzelf hebben.
Citaat:Ik kan nog zoveel tegenargumenten geven. Ook weer op de berichten die nu gereageerd hebben op mij. Maar ik zie (of nouja..) mensen die er totaal niet voor open staan en je veroordelen op de andere mening.
Shadow0 schreef:Enzino, nee, dat is een verkeerde interpretatie. Misschien kun je even teruglezen?
Waar ik misschien meer naar op zoek ben is bewijs dat mensen het menen als ze zeggen dat ze niet racistisch zijn. Dat bewijs je door je acties. Als mensen inderdaad om andere redenen om Trump gestemd hebben, dan is dit het moment om duidelijk te maken dat je het racisme dat erop gevolgd is niet steunt maar nadrukkelijk afwijst.
Maar ik wil dus ook nogmaals in dit topic vragen of mensen zich daarover uit willen spreken?
janderegelaa schreef:Om te eisen dat iemand aantoont dat hij geen racist is ondanks zijn stem op Trump is als de heksenjacht van vroeger in de middeleeuwen.