Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:58

Ik was 9 toen 9/11 gebeurde. Volgens mij maakte het niet heel veel indruk op me. Nouja, ik vond het wel erg! Maar ik werd er niet bang van voor in mijn eigen omgeving.

Ik denk dat we toch moeten proberen in te zien wat onze 'bangheid' betekent voor de terroristen zelf. Ze vinden het geweldig! Ik wil ze die lol al helemaal niet gunnen.

Ik ga gewoon naar de HMH dit weekend en ze kunnen me de pot op. Je kan net zo goed (grotere kans) dood gaan aan een auto ongeluk of een nare ziekte. Ik kijk fiets al een half jaar uit naar dit concert. Die lui gaan mijn pret niet bederven.

#fiets _-:(
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 17-11-15 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:59

Na iedere aanslag merk je een week of wat veel angst bij iedereen. Dat was na 9-11, London, Madrid en nu Parijs.

purny

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:01

Ik denk dat we voorlopig geen aanslag zullen krijgen. Iedereen is nu in opperste staat en paraatheid. Over een tijdje wanneer het echt weer wat rustiger is zal er weer wat gebeuren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:03

Nog niks gevonden.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:03

Het is ook gewoon eigenlijk dom om niet te gaan en dan in mijn geval Londen. De kans dat er een aanslag gepleegd zou worden, zou even groot zijn geweest als er in Parijs niks was gebeurd. Dan had ik er waarschijnlijk niet eens bij stilgestaan.
Het is ook zo dat alles nu ontzettend uit wordt vergroot in de social media. Al Qaida is al, weet ik het hoe lang, bezig met aanslagen e.d. Maar 10 jaar geleden was er gewoon minder social media, mensen maken elkaar dan niet bang en de paniek is toch minder groot.

Waar ik heel erg bang voor ben, is dat er zoveel angst wordt gezaaid dat we uiteindelijk allemaal maar binnen blijven, uit angst dat er iets met je kan gebeuren. Dat kan ik geen leven meer noemen. Ik heb dat dus nu al een beetje.

Mocht ik overigens gewoon naar Londen gaan, dan mijd ik denk ik liever wel de metro. Ik loop wel. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:06

Ik was 18 op dat moment. Stond te wachten op de bus naar huis na school toen ik het hoorde. Weet nog goed dat ik toen dacht "wtc torens in new york? wat voor torens zijn dat?" :+ Was toen absoluut niet met actualiteit bezig. Nu nog heel weinig eigenlijk, al volg ik het nieuws over de aanslagen sinds vrijdag wel. Komt mede omdat mijn vriend in het buitenland zit voor werk op dit moment, en met het vliegtuig naar huis moet komen binnen dit en ergens begin december. Voor 1x ga ik blij zijn als hij veilig is geland.

Meer dan eens heb ik met moslim-collega's gesprekken gehad over geloof, en dat kwam altijd op hetzelfde neer. Ja, ze verkiezen dat hun kinderen ook een partner vindt die moslim is. Nee, ze gaan niet akkoord met terrorisme en extremisme, dat hoort niet bij de islam en heeft er in hun ogen niks mee te maken. Ieder zijn ding, we zijn in de eerste plek mensen en niemand is beter of meer waard dan de ander.

Wat 1 van hen ooit eens zei, was best treffend: ze willen wel de grootste leider zijn van de wereld, maar eigen opofferingen maken doen ze niet. Alleen maar brainwashen en hun volgelingen vragen om zichzelf op te blazen. Zelf kruipen ze in een gat onder de grond om verstoppertje te spelen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:10

_xrose schreef:
Het is ook gewoon eigenlijk dom om niet te gaan en dan in mijn geval Londen. De kans dat er een aanslag gepleegd zou worden, zou even groot zijn geweest als er in Parijs niks was gebeurd. Dan had ik er waarschijnlijk niet eens bij stilgestaan.
Het is ook zo dat alles nu ontzettend uit wordt vergroot in de social media. Al Qaida is al, weet ik het hoe lang, bezig met aanslagen e.d. Maar 10 jaar geleden was er gewoon minder social media, mensen maken elkaar dan niet bang en de paniek is toch minder groot.

Waar ik heel erg bang voor ben, is dat er zoveel angst wordt gezaaid dat we uiteindelijk allemaal maar binnen blijven, uit angst dat er iets met je kan gebeuren. Dat kan ik geen leven meer noemen. Ik heb dat dus nu al een beetje.

En DAT, precies DAT is dus het deel waarvan IK zeg: dat ga je me dus niet flikken, IS bomvest-loser. Jij gaat me NIET vertellen hoe ik mijn leven ga leiden. Nu niet en nooit niet.

Mag ik je veel wijsheid, dapperheid en plezier wensen in London? Mooie stad.......

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:12

Ik denk dat het echt uitmaakt of dit je eerste 'oorlog' is of niet. Als het je eerste keer is is het veel heftiger. Zelf ben ik opgegroeid in de Koude Oorlog. Toen was er niet direct geweld, maar wel constante dreiging met atoomwapens en de 'vijand' heel dichtbij (Oost-Duitsland).

Daarna kwam de Irak-oorlog. Dat was mijn eerste echt grote oorlog. Weet ik nog heel goed. Ik was toen 12. Ik heb daarbij ook veel nagedacht over wie er nou goed en kwaad was, oliebelangen, etc.
Daarna kwam 9/11 en de daarop volgende Afghanistan-oorlog. Dat vond ik allemaal al zwaar overdreven, dat geherdenk en alle heisa die eromheen werd gemaakt. Ik dacht dat het typisch Amerikaans was, maar helaas gebeurt hier nu hetzelfde.

Ik weet niet, ik kan me er niet echt druk over maken. Ik denk dat je dat in de loop van de tijd leert.
Niet dat ik me geen zorgen maak over de situatie in de wereld, maar ik ben persoonlijk niet bang.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:15

Ik was 11... Zie nog zo de vuurballen uit de toren komen die later mensen bleken te zijn die eruit gesprongen waren... Dat ik me af vroeg wat een hel het daar binnen moest zijn dat een mens die keuze maakt... Het puin... Hoe de wereld even stil stond. Veel meer en intenser dan nu eigenlijk... Geeft te denken hoezeer ook wij meer gewend zijn aan dergelijk geweld...

Toen was de wereld stil... De hele wereld. Veel meer mensen hielden hun adem in in mijn ervaring dan nu. Ik was toen bij mijn vader aan het spelen.. En toen kwam er een extra nieuwsuitzending ipv mijn Pokemon ... Nu wisten sommige mensen t pas de dag erna.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:18

LindyH schreef:
Ik denk dat het echt uitmaakt of dit je eerste 'oorlog' is of niet. Als het je eerste keer is is het veel heftiger. Zelf ben ik opgegroeid in de Koude Oorlog. Toen was er niet direct geweld, maar wel constante dreiging met atoomwapens en de 'vijand' heel dichtbij (Oost-Duitsland).

Daarna kwam de Irak-oorlog. Dat was mijn eerste echt grote oorlog. Weet ik nog heel goed. Ik was toen 12. Ik heb daarbij ook veel nagedacht over wie er nou goed en kwaad was, oliebelangen, etc.
Daarna kwam 9/11 en de daarop volgende Afghanistan-oorlog. Dat vond ik allemaal al zwaar overdreven, dat geherdenk en alle heisa die eromheen werd gemaakt. Ik dacht dat het typisch Amerikaans was, maar helaas gebeurt hier nu hetzelfde.

Ik weet niet, ik kan me er niet echt druk over maken. Ik denk dat je dat in de loop van de tijd leert.
Niet dat ik me geen zorgen maak over de situatie in de wereld, maar ik ben persoonlijk niet bang.

Ik lig een (deel van) de Vietnamoorlog op je voor -O- Wellicht heb je wel een punt. Aan de andere kant zijn 'vuile oorlogen' zoals dit soort terroristische shyte weer net iets.......indrukwekkender dan 'wij versus zij'........er is geen echt tastbare 'zij', zeker nu Jihadi John plof heeft gedaan...... *\o/*

Edit: je bent de Afghanistan oorlog vergeten. De Sovjets en de Mujahedin en Rambo en zo..... :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:20

Vietnam was ik er net niet, Joegoslavie echter wel, dat was ook een vreselijke oorlog.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:22

Ik heb ook al wat oorlogen "meegemaakt", maar door de mobiele telefoons en camera's, het Internet en Social Media komt er wel veel meer informatie (vaak ook onjuist) binnen. Toen zag je het op het nieuws en las je het in de krant en was het nieuws al oud en soms achterhaald.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 18-11-15 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:23

Die beelden vond ik ook vreselijk, in het begin wou het gewoon niet binnendringen dat het écht was, geen film. Dat leek zo onwerkelijk. Volgens mij heb ik me er toen expres voor afgesloten en ben ik doorgegaan met leven. De hele nasleep van Afghanistan en de oorlog heb ik niet meer gevolgd. Eerlijk gezegd ben ik daar nu blij om. Het heeft me een hoop kopzorgen en aardig wat onbevangen gelukkige momenten in de plek gegeven.

Nu daarentegen, nu maak ik me wél zorgen. Mijn partner moet met het vliegtuig naar huis komen, vanuit Kroatië, waar hij nu tijdelijk werkt sinds september. Hij kan iemand met een bomgordel ook niet beletten om te ontploffen als die naast me staat, maar zijn aanwezigheid hier zou me toch een stuk meer geruststellen. Gewoon het idee dat hij safe and sound thuis is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:23

R12312 schreef:
Vietnam was ik er net niet, Joegoslavie echter wel, dat was ook een vreselijke oorlog.

Ik heb wat collega's die daar waren. Die zijn er gelukkig (op 1 na) goed doorheen gekomen, mentaal gezien.....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:24

Varekaj schreef:
Die beelden vond ik ook vreselijk, in het begin wou het gewoon niet binnendringen dat het écht was, geen film. Dat leek zo onwerkelijk. Volgens mij heb ik me er toen expres voor afgesloten en ben ik doorgegaan met leven. De hele nasleep van Afghanistan en de oorlog heb ik niet meer gevolgd. Eerlijk gezegd ben ik daar nu blij om. Het heeft me een hoop kopzorgen en aardig wat onbevangen gelukkige momenten in de plek gegeven.

Nu daarentegen, nu maak ik me wél zorgen. Mijn partner moet met het vliegtuig naar huis komen, vanuit Kroatië, waar hij nu tijdelijk werkt sinds september. Hij kan iemand met een bomgordel ook niet beletten om te ontploffen als die naast me staat, maar zijn aanwezigheid hier zou me toch een stuk meer geruststellen. Gewoon het idee dat hij safe and sound thuis is.

Kroatie is politiek niet echt interessant voor de IS om een vliegtuig uit de lucht te halen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:24

Oh ja, Joegoslavië nog vergeten. Dat was ook dichtbij en in een vakantieland.

De Afghanistanoorlog met de Sovjets heb ik niet zo bewust meegekregen. Net nog een tikje te jong denk ik.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:25

Ik was 6 met 9/11. Echt veel besef had ik er niet van op dat moment, maar ik weet nog wel dat ik na het zien van de beelden een aantal jaren níet meer met het vliegtuig wilde reizen.

Weet er iemand wat er nu juist wél aan de hand is in Hannover? Gezien dat van de ambulance blijkbaar niet waar bleek te zijn en de media alles maar meteen online gooit zonder boe of ba...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:27

LindyH schreef:

De Afghanistanoorlog met de Sovjets heb ik niet zo bewust meegekregen. Net nog een tikje te jong denk ik.

Ik bedenk me net: mijn collega Frank was met Unifil in Libanon in 80. Toen was ik 14. Denk dat ik nu even een midlife crisis ga krijgen...... _O-

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:29

Nee is niks gevonden gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:34

R12312 schreef:
Varekaj schreef:

Kroatie is politiek niet echt interessant voor de IS om een vliegtuig uit de lucht te halen.

Dat weet ik, maar het is wel een vliegtuig richting België. Daarnaast weet je niet hoe het gaat uitdraaien en zit hij qua kilometers gezien dichter bij Syrië dan wij. Het zit vooral tussen de oren, maar ik wil 'm nu voor 1x echt graag thuis hebben.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 00:59

Electra63 schreef:
Ik heb ook al wat oorlogen "meegemaakt", maar door de mobiele telefoons en camera's, het Internet en Social Media komt er wel veel meer informatie (vaak ook onjuist) binnen. Toen zag je het op het nieuws en las je het in de krant en was het nieuws al oud en soms achterhaald.

Dat is ook nog zo ja. Dat merk je hier in het topic al. Er wordt van alles geroepen en de helft blijkt achteraf niet waar of blijkt wel mee te vallen. Maar je hebt het toch al tot je genomen en het telt wel op bij je gevoel van onveiligheid.
Vroeger kreeg je alleen de informatie die driedubbel bevestigd was.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:02

saskiakefie schreef:
Iris82 schreef:
Ik vraag me af of het dreigingsniveau in Nederland opgehoogd zal worden nu.

Dat denk ik haast wel. Belgie is het nu ook al behoorlijk hoog.

Het dreigingsniveau in NL is 3, al een paar maanden. Hoger kan niet, dan heb je een noodsituatie. Dus eerst lezen en dan roepen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:09

Cowboy55 schreef:
LindyH schreef:

Ik bedenk me net: mijn collega Frank was met Unifil in Libanon in 80. Toen was ik 14. Denk dat ik nu even een midlife crisis ga krijgen...... _O-

Ik 17....dus naar bejaardenhuis?? :D

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 01:13

9/11 was ik nog werkzaam in de luchtvaart en net geland met eenzelfde soort vliegtuig, een B757. De generatie van mijn ouders weet nog precies wat ze deden tijdens de moord op JFK, mijn generatie heeft dat met 9/11.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:42

Dit is voor mij wel de oorlog die de meeste indruk maakt omdat er het meeste beeldmateriaal van beschikbaar is.