Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:05

Brainless schreef:
Dan nog zou ik persoonlijk willen blijven werken. Werken is niet alleen voor 't geld, maar ook sociale contacten, verandering van een omgeving, het kan een verrijking zijn en noem maar op.
Ik heb in het begin (toen de kids klein waren) ook nog gewerkt, maar toen het kon ben ik gestopt.
Nu ben ik behulpzaam op school (als je ziet hoeveel moeite het de school koste om genoeg voorleesmoeders te krijgen...), toen ik nog niet verhuisd was paste ik weleens op de kids van mijn vriendin. Ik heb genoeg sociale contacten naast die van mijn gezin, maar ik ken ook mensen die geen behoefte hebben aan extra contacten; niet iedereen is een mensen mens.

Ik heb altijd een drukke baan gehad en was helemaal in de veronderstelling niets anders te willen. Ook dacht ik dat ik het vervelend zou vinden om helemaal thuis te zitten, maar nu? Ik vind het helemaal super. Ik ben er als mijn kids thuis komen, ik kan zelf met mijn kids naar clubs/zwemles/schoolreisjes/sportdagen ed.
Ook heeft mijn zoon extra begeleiding naast school wat ook veel tijd en reistijd vergt.

Naschoolseopvang is tot groep 8 en dan? Je moet dan wel een gastouder kunnen vinden (in de buurt) waar je kind naar toe kan. Hier in de buurt gaat dat niet lukken, maar dat vind ik dus nu ook geen probleem omdat ik niet van plan ben om overdag te gaan werken.

Als een kind naar klas 1 gaat is het 12, dan kan het toch wel alleen thuis zijn 's middags?

Ik wil later zeker blijven werken naast m'n kinderen. Ik wil dolgraag kinderen, maar vind het zonde om zo hard te leren voor niks, persoonlijk. + Dat ik niet geheel afhankelijk wil zijn..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:18

yole schreef:
Ik kies voor het leven en dan wel het leven NU en niet binnen 30 jaar.

:D Heel slim! Laat dat andere maar over aan duruk goutrug :+
Citaat:
Niet willen werken staat niet gelijk aan niks doen en zorgen voor financiële middelen hoeft niet persé 'werken' te heten.. ;)

Kwestie van een andere naam geven, of heb je een beter/ander idee? *nieuwsgierig*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:05

joyce B schreef:
Met mannen die niet durven te zeggen dat ze willen dat hun vrouw ook werkt om financieel bij te dragen en dan ineens vertrekken O:)

Je hebt het dus gewoon nog steeds niet begrepen. Jammer dan :evaw:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:16

Rebeccaa schreef:
[maar vind het zonde om zo hard te leren voor niks, .

Dat is het voor de samenleving ook; weggegooid geld.
Je hebt geen HBO nodig om een baby de tiet te geven, de wasmachine aan te zetten, de verjaardagskaarten te schijven en warme prak op tafel te zetten.
Dat is zonde van de investering van iedereen.

Zoals ik al eerder schreef zijn vrouwen zeker niet slechter opgeleid dan mannen.
Zitten er veel meer vrouwen thuis dan mannen.
Veel beter opgeleide vrouwen zijn huisvrouw voor een slechter opgeleide kostwinner.
Lijkt me een slechte rekensom voor de samenleving.

De oplossing is meer huismannen :)*
Je krijgt wat je beloont. Dus is het niet de bedoeling uit werken gaan van de huisvrouw positief te discrimineren. Dan krijg je vrouwen met een dubbelrol. Niet meer huismannen...
Dat huisman botst echter ook met wat vrouwen zélf belonen; de succesvolle man; de succesvolle kostwinner heeft het meeste succes. Niet de ´banketstaaf´ (want zo zien veel vrouwen dat toch écht wel) met het schort voor en afwashanden. Tja, en je krijgt wat je beloont.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:03

Rebeccaa schreef:
Brainless schreef:
Dan nog zou ik persoonlijk willen blijven werken. Werken is niet alleen voor 't geld, maar ook sociale contacten, verandering van een omgeving, het kan een verrijking zijn en noem maar op.
Ik heb in het begin (toen de kids klein waren) ook nog gewerkt, maar toen het kon ben ik gestopt.
Nu ben ik behulpzaam op school (als je ziet hoeveel moeite het de school koste om genoeg voorleesmoeders te krijgen...), toen ik nog niet verhuisd was paste ik weleens op de kids van mijn vriendin. Ik heb genoeg sociale contacten naast die van mijn gezin, maar ik ken ook mensen die geen behoefte hebben aan extra contacten; niet iedereen is een mensen mens.

Ik heb altijd een drukke baan gehad en was helemaal in de veronderstelling niets anders te willen. Ook dacht ik dat ik het vervelend zou vinden om helemaal thuis te zitten, maar nu? Ik vind het helemaal super. Ik ben er als mijn kids thuis komen, ik kan zelf met mijn kids naar clubs/zwemles/schoolreisjes/sportdagen ed.
Ook heeft mijn zoon extra begeleiding naast school wat ook veel tijd en reistijd vergt.

Naschoolseopvang is tot groep 8 en dan? Je moet dan wel een gastouder kunnen vinden (in de buurt) waar je kind naar toe kan. Hier in de buurt gaat dat niet lukken, maar dat vind ik dus nu ook geen probleem omdat ik niet van plan ben om overdag te gaan werken.

Als een kind naar klas 1 gaat is het 12, dan kan het toch wel alleen thuis zijn 's middags?

Ik wil later zeker blijven werken naast m'n kinderen. Ik wil dolgraag kinderen, maar vind het zonde om zo hard te leren voor niks, persoonlijk. + Dat ik niet geheel afhankelijk wil zijn..

Veel kinderen (12+) die alleen thuis zijn zie je na een tijdje in het dorp rondhangen.
Mijn zoon heeft ook nog eens moeite om bepaalde beslissingen te nemen als er wat onverwachts gebeurd (Syndroom van Asperger). Dan is het vervelend als hij nergens snel terecht kan. Beide buren werken en dan kan hij niet zomaar even ergens naar toe.
Ook voelt het niet prettig dat mijn zoon bv elke week 2 middagen alleen thuis zit (wij wonen in het buitengebied). En ik heb vanaf mijn 19de "gewoon" overdag gewerkt tot mijn 35ste, dus ik heb niet helemaal niets gedaan met mijn studie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:17

Huertecilla schreef:
joyce B schreef:
Met mannen die niet durven te zeggen dat ze willen dat hun vrouw ook werkt om financieel bij te dragen en dan ineens vertrekken O:)

Je hebt het dus gewoon nog steeds niet begrepen. Jammer dan :evaw:

Of jij mij niet... Laten we het op een Mars en Venus verschilletje houden ;)
Wel vriendelijk blijven h`e? Y;(

@ Brainless:
Heel herkenbaar. Juist kinderen die buiten de opvang vallen, gaan vaak rondzwerven op straat, hangen met vriendjes rond op het schoolplein of het park etc. Ouders die werken kunnen geen toezicht houden, en daar wordt helaas wel eens misbruik van gemaakt.
Tuurlijk gebeurd dit ook wel bij ouders die wel thuis zijn, toch scheelt het in de sociale controle als tieners afspreken bij elkaar en er bijna altijd iemand thuis is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:25

Huertecilla schreef:
Je krijgt wat je beloont. Dus is het niet de bedoeling uit werken gaan van de huisvrouw positief te discrimineren. Dan krijg je vrouwen met een dubbelrol. Niet meer huismannen...
Dat huisman botst echter ook met wat vrouwen zélf belonen; de succesvolle man; de succesvolle kostwinner heeft het meeste succes. Niet de ´banketstaaf´ (want zo zien veel vrouwen dat toch écht wel) met het schort voor en afwashanden. Tja, en je krijgt wat je beloont.

Tja, iets wat door de "evolutie" en geschiedenis in onze genen en cultuur is verweven als noodzaak voor een goed leven en succesvol nageslacht, is er niet in enkele tientallen jaren uit :P
Geef ons nog een 50 tot 100 jaar en dan zijn de rollen vast al veel meer in balans...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:33

Huertecilla schreef:
Rebeccaa schreef:
[maar vind het zonde om zo hard te leren voor niks, .

Dat is het voor de samenleving ook; weggegooid geld.
Je hebt geen HBO nodig om een baby de tiet te geven, de wasmachine aan te zetten, de verjaardagskaarten te schijven en warme prak op tafel te zetten.
Dat is zonde van de investering van iedereen.

Toch willen ze maar wat graag dat kinderopvangleidsters straks een HBO-diploma hebben, in verband met goed kunnen begeleiden en stimuleren van de ontwikkeling van kinderen en goed kunnen observeren en analyseren en planmatig kunnen bijsturen wanneer er iets mis gaat.
Ook is er inmiddels een universitaire opleiding tot leerkracht basisonderwijs...

Goed opgeleide moeders/vaders/ouders geven over het algemeen een voorsprong mee aan hun kinderen ten opzichte van laagopgeleide moeders/vaders/ouders.
Scheelt de samenleving ook geld aan extra begeleiding en duur opgeleide crèche leidsters voor "bijspijkeren" van dreumessen en peuters die eigenlijk gewoon lekker zouden moeten spelen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:59

joyce B schreef:
Goed opgeleide moeders/vaders/ouders geven over het algemeen een voorsprong mee aan hun kinderen ten opzichte van laagopgeleide moeders/vaders/ouders.

1. Is dat opleiding of intelligentie?
2. Voorsprong waarin? In gelukkig worden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:20

joyce B schreef:
Huertecilla schreef:

Tja, iets wat door de "evolutie" en geschiedenis in onze genen en cultuur is verweven als noodzaak voor een goed leven en succesvol nageslacht, is er niet in enkele tientallen jaren uit :P
Geef ons nog een 50 tot 100 jaar en dan zijn de rollen vast al veel meer in balans...

Nah, dat is ook in duizend jaar niet weg want er is geen selectiecriterium. De huisman verwekt níet meer kinderen dan de succesman.
Nog steeds wel selctie op ´succes´. Nog steeds is dat een vaderschapscriterium dus een evolutionaire succesfactor.

De mens gaat wellicht wel snel achteruit met betrekking tot selectie op het fenotype.
De cosmetische chirurgie verandert namelijk een niet in een wel.

joyce B

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:00

hebben mensen zich nooit afgevraagd waarom lelijke succesvolle mannen zulke mooie vrouwen kunnen krijgen? :P Succes/geld/macht is belangrijker dan uiterlijk...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:16

Huertecilla schreef:
joyce B schreef:

1. Is dat opleiding of intelligentie?
2. Voorsprong waarin? In gelukkig worden?

1. Beiden, als je er tenminste vanuit kunt gaan dat deze hoogopgeleiden ook daadwerkelijk intelligent zijn.
2. Voorsprong op zowel aangeboren intelligentie (wederom ervanuitgaande dat deze hoogopgeleiden intelligent zijn) als op intellectueel milieu. Wetenschappelijk is bewezen dat kinderen die zijn opgegroeid in een intellectueel milieu een hogere intelligentie ontwikkelen. Over geluk zegt dit allemaal niet zoveel, behalve dan dat ander wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat hoogopgeleiden zichzelf vaker typeren als 'gelukkig'. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat hoogopgeleiden vaker een beroep uitoefenen dat ze leuk vinden, of een beroep waarvoor ze moeite hebben gedaan om het te mogen uitoefenen (wat ook weer bijdraagt aan een positieve evaluatie van het beroep, maar dit wordt wel een erg breed zijspoor zo).

Ik denk overigens dat de balans tussen man/vrouw wel degelijk stijgende is, puur vanuit het culturele stuk gezien (het evolutionaire stuk is niet het enige dat van invloed is op de ontwikkeling van de mens, dit is slechts één theorie. We zijn ook aan andere invloeden onderhevig, zoals normen en waarden van de maatschappij waarin we leven. En die zijn, hetzij langzaam, wel degelijk aan het verschuiven). Vrouwen kúnnen/mógen studeren, en kunnen zichzelf daarna waarschijnlijk onderhouden, dus de maatschappelijke noodzaak voor de man om zijn vrouw te onderhouden, is hiermee verdwenen. Natuurlijk zijn er vrouwen die niet kunnen/willen studeren, en zij blijven hiermee wel in het traditionele plaatje hangen. Ook zijn er ongetwijfeld gezinnen waarbij de man werkt en de vrouw thuisblijft, omdat 'dat nou eenmaal zo hoort'. Ik denk echter dat men zich steeds bewuster wordt van de mogelijkheden en dat het langzaam steeds meer gemeengoed wordt dat ook de man bij de kinderen blijft.

Ik ben het eens met Huertecilla dat de man evenveel recht heeft om bij de kinderen te blijven, als de vrouw. Het zijn ook de kinderen van de man, en als hij verantwoordelijkheid neemt op dit gebied (en niet zoals bij een voorbeeld ergens eerder in dit topic, maar half voor ze zorgt), kan hij net zo goed voor de kinderen zorgen.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk: mijn vriend is hoogopgeleid en ik ben bezig met een wo-studie. Het ideale plaatje voor de toekomst dat wij voor ogen hebben, is dat we beiden parttime werken en dus ook beiden parttime bij de kinderen zijn. Bovenal vind ik echter belangrijk dat het stel samen beslist hoe dit gaat (en dat de man en de vrouw uiteraard allebei open hun mening kunnen zeggen, zonder suggestieve opmerkingen/verwachtingen van de ander). Sommige mannen zullen het niets vinden om bij de kinderen te blijven, andere mannen zullen het fantastisch vinden (net zoals sommige vrouwen het vreselijk en andere het fantastisch zullen vinden).

Ik beperk mij nu weer tot het geïnteresseerd stil meelezen. :)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:37

Vrienden van ons hebben jaren geleden laten berekenen hoe zwaar de extra kosten wegen die de 2de loontrekkende met zich meebrengt in het geval van een gezin met 2 kinderen. Na aftrek van de kosten voor kinderopvang, 2de wagen en belastingen bleek dat de 2de loontrekkende met een gemiddeld inkomen full-time ging werken voor 200 euro/maand.

Ik vraag me af in hoeverre de omgekeerde stelling het geval is... Een kind verwekken en dragen gaat ons nog wel af... Vervolgens willen we zo onnatuurlijk mogelijk bevallen (met epidurale of keizersnede) en gooien we het kind in de opvang want opvoeden/ zorg dragen is zwaar en lastig... dan liever zo snel mogelijk werken...

Is het full-time gaan werken (wat niet meer is dan prestaties onder dwang leveren in ruil voor geld) van 1 van de 2 loontrekkenden niet veel meer kiezen voor eigen welzijn wanneer ze dit verkiezen boven de opvoeding van het nageslacht?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:39

VogeltjeM schreef:
Ik denk echter dat men zich steeds bewuster wordt van de mogelijkheden en dat het langzaam steeds meer gemeengoed wordt dat ook de man bij de kinderen blijft.

Ik denk dat dit níet zo is. Ik denk dat deze ontwikkeling totaal tot stilstand is gekomen.
De metro-sexuele man en de vrouw die duizend poten moet hebben is allemaal niet zo ideaal gebleken als het werd voorgesteld toen nog geen hond aan dat model voldeed.
Nu zegt menigeen ´been there, done the, did not like it´.

Verder denk idat dat veel vrouwen (net veel mannen) door wat voor oorzaken dan ook het traditionele model helemaal top vinden.
Daarbij hebben met name vrouwen win-win; én wat ze eigenlijk prima vinden én kunnen klagen want ze zijn achtergesteld :D

Mannen en vrouwen zíjn niet gelijk. Laat hen toch gewoon doen wat hen het beste afgaat. Dat dat in onderling overleg in wederzijdse perceptie van gelijkwaardigheid. Dit laatste, die perceptie van gelijkwaardigheid, is fundamenteel voor duurzaam, de inhoud is niet belangrijk.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:40

Vind ik dan erg kortzichtig van die vrienden als je daarom niet gaat werken. Dat zal inderdaad een paar jaar het plaatje zijn, maar met 4 jaar gaan kinderen naar school en verdwijnen de kosten van kinderopvang. Intussen heb je wel een paar jaar gewerkt en je zelf ontplooit en is je positie op de arbeidsmarkt beter geworden, zodat je na die vier jaar een veel hoger salaris kunt krijgen. Als je helemaal niets doet kun je straks achter de kassa of zo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:43

@Bloodymary
Ook als je kids naar school gaan heb je vaak (eigenlijk altijd) de hulp van de BSO nodig. Vooral als je hele dagen werkt.

Of anders moet je baas het ook goed vinden dat je niet werkt:
-voor 9:00 en na 15:00 uur
-op woensdag en vrijdagmiddag
- alle schoolvakantie
- als je kid ziek zijn / vrije dag hebben

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:44

yole schreef:
Vrienden van ons hebben jaren geleden laten berekenen hoe zwaar de extra kosten wegen die de 2de loontrekkende met zich meebrengt in het geval van een gezin met 2 kinderen. Na aftrek van de kosten voor kinderopvang, 2de wagen en belastingen bleek dat de 2de loontrekkende met een gemiddeld inkomen full-time ging werken voor 200 euro/maand.

Ha YOLE!!!!!!!

Fijn wat van je te lezen!

Ik stuur je zo gelijk een mail met zomaar fotos van gister.

De financieën zijn voor een groot deel afhankelijk van de fiscale situatie. Allerlei niveleringen, stimuleringen en andere betutteling die we met zijn allen willen en welke onder de streep niet zelden het tegendeel bereiken.
Dat is werkelijkheid welke totaal kan bootsen met wat partners eigenlijk zouden willen.
Heel begrijpelijk als je niet voor een grijpstuiver een berg kwali-tijd wil inruilen. Dat is duur betaalde tijd niet met je eigen grut.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:46

Brainless schreef:
@Bloodymary
Ook als je kids naar school gaan heb je vaak (eigenlijk altijd) de hulp van de BSO nodig. Vooral als je hele dagen werkt.

Weet ik, maar dat kost lang niet zo veel als de dagopvang uit het rekenvoorbeeld.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:48

als je meerdere kinderen hebt ben je wel heel wat langer als 4 jaar voor een habbekras aan het werken

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:50

Tja, als je niet wilt dan blijf je maar lekker achter he.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:51

mariellede schreef:
als je meerdere kinderen hebt ben je wel heel wat langer als 4 jaar voor een habbekras aan het werken

Dat klopt. Alleen in mijn geval al 7 jaar, als ik dat zo zou hebben opgelost. En ik heb maar twee kinderen, die 3 jaar schelen qua leeftijd. Al had ik er nog 1, dan zat ik al gauw aan de 10 jaar voor bijna niks werken...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:55

Bloodymary schreef:
Brainless schreef:
@Bloodymary

Weet ik, maar dat kost lang niet zo veel als de dagopvang uit het rekenvoorbeeld.

Nou... het ophalen (en wegbrengen) naar en van school/BSO met een busje kost ook veel geld (net zo veel als 2 a 3 uur opvang..).
Als je 2 kinderen hebt, rekenen ze dat natuurlijk dubbel...
De bedragen per uur van het BSO is in verhouding duurder dan een baby die de hele dag naar het KDV gaat.

Dan moet je kind natuurlijk ook door het BSO van en naar zwemles/voetbal worden gebracht of van een kinderfeestje worden opgehaald... allemaal extra kosten die wel betaald moeten worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:57

Bloodymary schreef:
Tja, als je niet wilt dan blijf je maar lekker achter he.

Waarmee achter??
Het ligt er toch ook aan in welke branche je werkzaam bent/was.

Mss was ik wel cassiere, dan kan ik zo weer aan het werk.
Mss was ik wel kapster... dan kan je na 10 jaar ook zo weer aan het werk (evt met kleine cursus).
Mss was ik wel schoonmaakster... dat kan ook na 10 jaar weer zo worden opgepakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:58

mariellede schreef:

Daar gáán we weer.
Voor de kinderen mógen zorgen én klagen *\o/*

Met alle begrip voor de soms echt niet altijd leuke of stressloze situatie vind ik ouderschap van een stel gezonde kinderen iets om voor _/-\o_
Tijd met je kinderen kúnnen delen ís al ´betaling´ in kwali-tijd.
Schiet maar gerust op mij als Martiaan, doch dat is gewoon mijn mening.
Dat veel mannen daar pas bij een tweede leg bij een jonge deerne achter komen is een gevolg van onze traditionele normen en waarden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:59

HC, volgens mij bedoelde mariellede dat je voor een habbekrats op je werk zit als je kinderopvangkosten hebt.