Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:26

@Hermelientje: zo heb ik tijdens mijn studie gehoord over een Afrikaanse antropoloog (ja ze bestaan ;)) die onderzoek deed naar onze Nederlandse samenleving. De man was nog het meest verbaasd over het feit dat opvoeders hier achter elke struik een pedofiel verwachten (dit was in de tijd rond Dutroux) maar ondertussen wel dagelijks met een kind voor en een kind achterop de fiets onbeschermd tussen de tramrails door laveren. :')

De blik van een buitenstaander relativeert de zaken zo mooi hè :)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:33

Ik ben in de stad opgegroeid en heb er bewust voor gekozen om in een dorp te gaan wonen.
Ik voelde me echt niet veilig meer. Ik heb een dochter die op straat steeds lastig gevallen werd. Ze dorst op een gegeven moment niet eens meer de hond uit te laten.
We hadden een hondenuitlaatplaats die tevens hangplek was voor marokkaanse jongeren. Ik ben getuige van een incident waarbij alle jongeren onder gejoel over geparkeerde auto's van bewoners liepen. Ik heb daar wat van gezegd en politie gebeld. Bijna alle auto's waren beschadigd. Vanaf de volgende dag lag er overal glas op de hondenuitlaatplaatsen en mijn auto werd bekrast.
Als ze het mij hadden gevraagd had ik zeker gezegd dat het steeds onveiliger werd.

Nu in een dorp waar iedereen elkaar kent en op elkaar let, in goede zin van het woord! Mijn voordeur die niet op slot hoeft overdag. Iedereen blijft van elkaars auto's af. Iedereen helpt elkaar. Dit is Nederland zoals ik het graag zou zien.
De kinderen zijn beleeft, tieners zeggen keurig gedag! Het kan dus wel!!
waarom dat grote verschil!?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:45

Ik denk dat als je in de stad woont, eraan went, of zelfs bewust opzoekt dat er een gebrek aan sociale controle is.
Ik weet nog wel, in de tijd dat ik de stad ophemelde (meer dan 10 jaar terug), dat ik helemaal moest terugwennen, toen ik was verhuisd naar mijn oude dorp, aan het feit dat er voorbijgangers bleven staan of iets zeiden, als ik iets aan mijn auto aan het repareren was, of mijn ramen aan de straatkant stond te lappen.
Of dat je nooit ongemerkt lang op je werk kon blijven (ik zag je auto nog staan?) je ramen open kan laten met onweer, je was in de regen buiten kon laten hangen, enz.

Ik ben trouwens wel bewust uit de stad weggegaan, ik deed een keer de deur open en daar stond een leuk jong stel, die vroeg of ze de theedoek van mijn binnenplaats mochten komen vissen.
Ik dacht: die lui wonen enkele huizen boven mij en ik ken ze nieteens! Sterker nog, ik ken niemand hier!
Wil ik hier wonen?

Toen ben ik weggegaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:00

Dus eigenlijk wonen jullie heerlijk veilig in jullie dorp?
Iedereen is aardig, helpt elkaar en er gebeurt nooit wat? Geen hangjongeren, alcohol/drugsmisbruik, werkeloosheid, vergrijzing, ondernemers die failliet gaan?
Nooit geen problemen in geen enkel dorp? :z

Dan snap ik eerlijk gezegd, helemaal niet dat er in vele dorpen zoveel PVV-stemmers zijn?
Hoofdzaak PVV is immers veiligheid en islam.
Daar hebben dorpelingen dus nooit last van, dus waarom zou je dan op de PVV stemmen?
ik weet het al: AOW en geen bezuinigingen op de zorg ;) De speerpunten van de PVV.

shilady

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:06

Ik moet eerlijk zeggen dat het stukje waar ik woon best veilig is :)
Maar een paar kilometer verders zou ik niet doodgevonden willen worden . en mede door nare ervaringen daar in die buurt en in rotterdam heb ik pvv gestemd :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:15

Electra63 schreef:
]
Dan snap ik eerlijk gezegd, helemaal niet dat er in vele dorpen zoveel PVV-stemmers zijn?

Bij ons niet nee. Volgens mij was de PVV ook niet vertegenwoordigd, ofzoiets vaags.

De hangjongeren, Marokkanen en criminaliteit heb ik al veel eerder ergens besproken, ik blijf niet herhalen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:17

Electra63 schreef:

Misschien uit solidariteit met de stadsbewoners ? :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:20

hier is hij ook niet echt gepromoot of vertegenwoordig maar tocht is er veel op gestemd :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:20

Medelijden, misschien ;) :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:21

Nicolletje schreef:
Medelijden, misschien ;) :P

Ja laten we het daar maar op houden ;)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:22

Electra63 schreef:
Iedereen is aardig, helpt elkaar en er gebeurt nooit wat? Geen hangjongeren, alcohol/drugsmisbruik, werkeloosheid, vergrijzing, ondernemers die failliet gaan?

Daar hebben dorpelingen dus nooit last van, dus waarom zou je dan op de PVV stemmen?
ik weet het al: AOW en geen bezuinigingen op de zorg ;) De speerpunten van de PVV.

Omdat een PVV stemmer, in tegenstelling tot een linkse blijkbaar, verder kijkt dan eigen woongebied. Een PVV stemmer wil dat het overal in Nederland zo wordt als in die dorpjes. Daarom.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:32

In dat bovenste zit wel een kern van waarheid :D
Als we kennissen (of mijn zusje) uit Amsterdam op visite krijgen, kost dat altijd heel veel moeite.
Het liefst worden ze aan de rand van Amsterdam,daar waar de tram stopt, opgehaald.
Het liefst komen ze helemaal niet maarja dat kan je op zijn tijd ook niet maken en moet je wel de stad uit.
Net alsof Amsterdam een platte pannenkoek is en daarbuiten niets.

Ik grap dan wel eens: Pas op! Je bent buiten Amsterdam, straks val je van de wereld af!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:20

jantergouw schreef:
Omdat een PVV stemmer, in tegenstelling tot een linkse blijkbaar, verder kijkt dan eigen woongebied. Een PVV stemmer wil dat het overal in Nederland zo wordt als in die dorpjes. Daarom.

Eeehh... maar misschien willen mensen in de stad dat niet? De stad heeft zijn eigen charme. Ik heb met veel plezier mijn halve leven in A'dam gewoond, ook in de zogenaamde "beruchte wijken". En dan gaat een of ander dorpsfiguur mij vertellen dat dat niet goed is en dat het anders moet?

New York kan je toch ook geen dorp van maken? Moet je ook niet willen. Mensen kiezen er voor om in de stad te gaan wonen om andere zaken dan dorpsrust. Ik kon niet wachten tot ik uit mijn dorp weg kon, vond het saai en verstikkend.

Jij wil gewoon terug naar de jaren 50 ofzo, toen alles lekker kneuterig en klein was. Zo is de wereld niet meer en het zal ook nooit meer zo worden en dat vinden heel veel mensen prima!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:24

volgens mij wordt er in de dorpen meer pvv gestemd omdat mensen bang zijn dat er dingen gaan veranderen of zo.

De angst voor het onbekende is vast erger dan de angst voor het bekende. Daarbij komt dat er in de steden natuurlijk meer nieuwe Nederlanders zitten die juist géén pvv stemmen. Die heb je in de dorpen weer minder.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:47

sallandval schreef:
volgens mij wordt er in de dorpen meer pvv gestemd omdat mensen bang zijn dat er dingen gaan veranderen of zo.

De angst voor het onbekende is vast erger dan de angst voor het bekende. Daarbij komt dat er in de steden natuurlijk meer nieuwe Nederlanders zitten die juist géén pvv stemmen. Die heb je in de dorpen weer minder.

Dat eerste denk ik ook :j

Maar wat ik niet snap is het onderscheid tussen wat "nieuwe Nederlanders" stemmen en "oude Nederlanders". Nieuwe Nederlanders zijn toch ook gewoon Nederlanders? Wat is de meerwaarde van het niet mee rekenen van hun stem? Zodat je kan zien hoeveel "oude Nederlanders" anders stemmen dan "nieuwe nederlanders"? Wat is daar de meerwaarde van?

Ik wil persoonlijk niet terug naar mijn dorp omdat daar veel rijke, rechtse angsthazen wonen. Feit is dat veel hogere inkomens VVD stemmen. Dan kan ik iedereen met een hoger inkomen wel weg laten in een verkiezingsanalyse van mijn dorp maar wat heb ik eraan?

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:49

jantergouw schreef:
Electra63 schreef:

En ik weet dat ik aangevallen wordt als ik het zeg, maar een groot aantal PVV stemmers is gewoonweg dom. ( En alsjeblieft nu niet heel flauw alleen deze zin gaan citeren en mijn toelichting eruit laten want dat soort dingen zijn heel irritant :} ) Niet omdát ze op de PVV stemmen, maar een onvoorstelbaar groot gedeelte van de bevolking interesseert zich niet in politiek, kijken niet naar partijpunten en programma's. En als dan één of andere man met geblondeerd kapsel roept dat hij eens eventjes alle problemen op gaat lossen en ook maar meteen vertelt hoe, dán wordt er op gestemd. Dat spreekt aan. Dáárom heeft de PVV een groot deel van de stemmers.
Bovendien heb ik gemerkt dat in heel veel dorpen allochtonen niet welkom zijn. Sterker nog, ze worden weggepest. Heb dit persoonlijk mee gemaakt en schaam me hier af en toe echt voor. Hoe kún je een gezin met 4 jonge kinderen zo erg het leven zuur maken, kinderen treiteren, ouders uitschelden, teksten op een schutting kalken, alleen maar om "die buitenlanders" weg te krijgen? Dat is toch niet normaal?! Neem van mij aan, discriminerende mensen wonen écht niet alleen in steden.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:34

Waves schreef:
jantergouw schreef:

Eeehh... maar misschien willen mensen in de stad dat niet? De stad heeft zijn eigen charme. Ik heb met veel plezier mijn halve leven in A'dam gewoond, ook in de zogenaamde "beruchte wijken". En dan gaat een of ander dorpsfiguur mij vertellen dat dat niet goed is en dat het anders moet?

New York kan je toch ook geen dorp van maken? Moet je ook niet willen. Mensen kiezen er voor om in de stad te gaan wonen om andere zaken dan dorpsrust. Ik kon niet wachten tot ik uit mijn dorp weg kon, vond het saai en verstikkend.

Jij wil gewoon terug naar de jaren 50 ofzo, toen alles lekker kneuterig en klein was. Zo is de wereld niet meer en het zal ook nooit meer zo worden en dat vinden heel veel mensen prima!

Misschien niet, maar proberen zullen we het! Wees daar maar zeker van. Alle pestregisters zullen opengetrokken worden door VVD en PVV. Ze zijn de :7!

xKnol schreef:
jantergouw schreef:

En ik weet dat ik aangevallen wordt als ik het zeg, maar een groot aantal PVV stemmers is gewoonweg dom.

Misschien is het waar dat een groot deel van de PVVers dom is, maar zo dom dat ze PVDA stemmen en achter een partijleider aanlopen, die in het debat steevast niet uit zijn woorden kan komen, zijn ze ook weer net niet. Zoals je ziet, kan het altijd nog dommer! :j
Gelukkig heb jij daar voorlopig nog niks mee te maken, want je mag pas over 2 jaar stemmen. :D
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 17-08-10 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:39

Waves schreef:
Mensen kiezen er voor om in de stad te gaan wonen om andere zaken dan dorpsrust. Ik kon niet wachten tot ik uit mijn dorp weg kon, vond het saai en verstikkend.

Precies :j Ik woon in een stad en met plezier omdat het een stad is. IK wil niet dat dat wordt omgetoverd in een of ander dorp.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:44

Sluit ik me bij aan. Dorpen zijn anders dan steden, dat maakt het juist zo leuk. Ik woon in een dorp en ga voor sommige zaken naar de stad. Niets mis mee!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:49

Waves schreef:
Maar wat ik niet snap is het onderscheid tussen wat "nieuwe Nederlanders" stemmen en "oude Nederlanders". Nieuwe Nederlanders zijn toch ook gewoon Nederlanders? Wat is de meerwaarde van het niet mee rekenen van hun stem? Zodat je kan zien hoeveel "oude Nederlanders" anders stemmen dan "nieuwe nederlanders"? Wat is daar de meerwaarde van?

Geen meer- of minder waarde... maar een constatering.

Als je zelf nieuwe Nederlander bent (zoals ik; ik ben import zeg maar) dan ga je niet zo snel op de pvv stemmen (lijkt me). Dus als er ergens meer nieuwe nederlanders wonen zullen daar vanzelfsprekend minder pvv stemmers zitten.

Want: als in een stad 50% van buitenlandse afkomst is en in een dorp bijvoorbeeld 0%... en van álle originele Nederlanders stemt weer 25% pvv (bijvoorbeeld)...
dan stemt in die stad statistisch gezien dus (25 van de 50 =) 12,5% pvv en in dat dorp de volle 25%.

beetje (erg) versimpeld maar het gaat om het sommetje

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:55

Alet74 schreef:
Sluit ik me bij aan. Dorpen zijn anders dan steden, dat maakt het juist zo leuk. Ik woon in een dorp en ga voor sommige zaken naar de stad. Niets mis mee!

Ik vraag me eigenlijk af waarom de PVV meent mijn woonomgeving te veranderen aan hun normen...
Alsof er een groep Nederlanders is die meer recht heeft over beslissen wat de inrichting moet zijn. (En nou ja, over normen gesproken, het is in elk geval duidelijk dat als je terug moet vallen op pesterijen die niet al te streng zijn. Vreemd en opmerkelijk voor een groep die haatzaaien een kwalijke actie vindt.)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:06

Als ze toch niet streng zijn, zal ook geen mens er over vallen of er zich iets van aantrekken. Iedereen blij. De PVV stemmer heeft het gevoel dat er wat gebeurt, en degene die het betreft merkt er niks van. Een situatie waar iedereen wint. Wat wil je nog meer?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:08

jantergouw schreef:
Als ze toch niet streng zijn, zal ook geen mens er over vallen of er zich iets van aantrekken. Iedereen blij. De PVV stemmer heeft het gevoel dat er wat gebeurt, en degene die het betreft merkt er niks van. Een situatie waar iedereen wint. Wat wil je nog meer?

Daar merk ik zeker wel wat van. De manier van omgaan met elkaar lijdt ernstig onder die niet-strenge normen. En mijn woonomgeving lijdt er ook onder als er gestreefd wordt dat terug te brengen tot een of ander jaren50-dorp.

Dus, waarom meen je dat je dat aan anderen op moet leggen?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:11

Dan moet je bij de linkse partijen zijn die jarenlang de sluimerende problemen onder het kleed geveegd hebben, Shadow. Als ze kordaat opgetreden hadden toen dat nog kon, zou het er vandaag de dag heel anders uitzien allemaal. Wie zijn kont brandt, moet op de blaren zitten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:11

sallandval schreef:
Geen meer- of minder waarde... maar een constatering.

Als je zelf nieuwe Nederlander bent (zoals ik; ik ben import zeg maar) dan ga je niet zo snel op de pvv stemmen (lijkt me). Dus als er ergens meer nieuwe nederlanders wonen zullen daar vanzelfsprekend minder pvv stemmers zitten.

Want: als in een stad 50% van buitenlandse afkomst is en in een dorp bijvoorbeeld 0%... en van álle originele Nederlanders stemt weer 25% pvv (bijvoorbeeld)...
dan stemt in die stad statistisch gezien dus (25 van de 50 =) 12,5% pvv en in dat dorp de volle 25%.

beetje (erg) versimpeld maar het gaat om het sommetje

Eh.. in de stad stemt dan gewoon 6,25 % PVV.... Ik snap je sommetje wel maar ik mis de redenatie waarom je de stemmen van de nieuwe nederlanders weg zou laten bij je berekening.

Wat heb je eraan dat je dan weet dat 12,5 % van de originele NL (wat dat ook moge zijn) in een bepaalde stad PVV stemt?