Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Krips

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:28

Prima :D Ik hoop niet dat ik je beledigd heb. Dat was namelijk echt niet mijn bedoeling.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:32

van mij mag je.

omdat ik het ieder mens gun! dat meen ik serieus.

maar omdat het een voorwaarde is van mijn God dat alleen gelovigen het paradijs zullen verdienen accepteer ik die voorwaarde zonder twijfel. omdat ik wel geloof dat God het niet moeilijk voor de mensheid maakt maar makkelijk en omdat ik geloof dat Hij de meeste rechtvaardige is en hij Alwijs.

het is een moeilijke kwestie. dan denk ik bv aan mijn eigen ouders, waar je toch zielsveel van houd.. aan de andere kant is het heel hard voor mij persoonlijk dat mijn ouders geen moslim zijn.

ik vind het heeeeel ingewikkeld om uit te leggen.

het is hard om te zeggen 'als je als ongelovige dood gaat dan zal je het paradijs niet binnen gaan', maar zo geloof ik het wel en daarom ben ik ook moslim geworden.
aan de andere kant, misschien is het minder kwetsens voor 'ongelovige' als ik denk, omdat ze toch niet in de hel/hemel geloven???

nogmaals, ik wil niemand kwetsen.

het is een overtuiging, een geloof.

ik denk dat iedere gelovige dit enigzins begrijpt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:35

jameyskatje schreef:
ja eigenlijk 'de hijaab' het bedekken van je lichaam zodat alleen je gezicht en handen nog zichbaar zijn. geen strakke kleding, geen doorzichtige kleding, geen zwaar geparfumeerde kleding, netjes en bescheiden. dus inderdaad, je haren, boezem, hals en oren bedekt. gezicht is van oor tot oor van kin tot haarlijn zegmaar

hoofddoek is natuurlijk alleen dat stukje stof op je hoofd, die je op 100 manier kan dragen

Waar staat dat dan? Heb lang niet alles gelezen (eigk maar klein deel want er is zooooo veel te lezen)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:36

bovenaan pagina 38 had ik wat overleveringen en koranteksten beschreven. anders kan je misschien ook even googleen? (want ik wil nu eigenlijk achter de pc vandaan)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:40

Ik ga op zoek ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:41

JK. Ik ben echt heel dankbaar voor je eerlijkheid. Want ik snap je precies! En het is echt iets wat ik me al heel lang afvraag. Vind het heel fijn dat ik hier zo openlijk met je over kan praten. (Klinkt misschien heel slijmerig. Maar ik meen het echt)

Nou genoeg offtopic.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:46

Krips, heb je het "geloof jij?" topic gelezen? Komen ook veel van zulke vragen in voor en geven verschillende gelovigen antwoord op :)

JK: ik kan nergens expliciet vinden dat de hoofddoek verplicht is, er wordt alleen verwezen naar bedekking van lichaamsdelen (maar niet precies hoe enzo)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:51

Jaa. maar in dat topic kwam ik een beetje te laat binnen vallen. Kon het ook steeds niet bijhouden. En heb het dus niet gevolgd. Want dan moest ik 40 pagina's bijlezen :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:53

Haha ja ik heb het op een gegeven moment ook maar opgegeven want het gaat zo snel! Maar wel interessant om te lezen :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:00

haha nou geweldig! ik ben overigens niet gekwest hoor, helemaal niet! gekukkig jij ook niet. het zijn wel echt hele gevoelige onderwerpen om te bespreken vind ik. vind het ook moeilijk.

ok nu weer ontopic haha

-- @ heino. nee 'hoofddoek' staat niet letterlijk in de Qoran, wel woorden als hijab, khimar, djibab. dat is dus de taalkwestie.

(bv, in de koran staat bv ook 'en komt tot uw akkers zoals u dat wilt.. daarmee wordt bedoeld dat je met je vrouw omgang mag hebben zoals je het wilt en niet zoals bij andere religies alleen op 1 bepaalde manier/voorwaarde). met de akkers wordt vrouwen bedoeld, vruchtbare vrouwen eigenlijk. om maar even een voorbeeld te geven van de schrijfstijl van de Qoran.

we zitten ten 1e met een VERtaalprobleem, ten 2e met een nuanceprobleem (de teksten zijn 1400 jaar oud, in arabie en in de tijd van dichters.) dit is dus zoooo ingewikkeld. maar gelukkig zijn er mensen die deze taal en betekenissen bestuderen. er zijn verschillende oordelen, namelijk verplicht, aangeraden, grijs gebied, afgeraden, verboden. in het nederlands zijn bepaalde woorden vertaald als 'zeg', 'moeten', 'mag geen' maar zoals ik al zei. de nederlandse taal is zo beperkt vergeleken met het klassiek arabisch.

"En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, .....

"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes....

In een overlevering staat dat Asma, de dochter van een van de trouwste metgezellen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) kwam (om hem te zien) een dunne jurk dragend; hierop draaide hij van haar weg en zei: “O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van de menstruatie heeft bereikt, mag geen deel van haar lichaam gezien worden behalve dit (en hij wees naar zijn gezicht en handen).”

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:01

Ja, dat je het moet bedekken snap ik. Maar toch niet persé met hoofddoek?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:08

de vrouwen in de tijd van de islam bedekten zich met stof. er staat ook dat ze de sluiers over de boezems moeten laten hangen.. die sluiers waren uiteraard van stof. ze maakte ze van hun jurken en gordijnen

hoe bedoel jij het dan? bv dmv een muts, colltrui en sjaaltje over de boezen of dergelijk? want het is ook een reden dat moslimvrouwen herkenbaar zijn om deze manier.

als het maar aan de voorwaarde voldoet. en volgens mij kom je dan altijd uit bij een stuk stof. of het persé 'stof' moet zijn.. hm, zal ik eens na moeten vragen. maar het is wel het meest praktische, kan me er niets anders bij voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:10

Je kunt in het conservatieve verleden blijven hangen of met je tijd mee gaan. Zo ook het geloof. Het christendom probeert aardig mee te schuiven met het verstrijken van de eeuwen en sommige moslims ook. Jouw waarheid is niet DE waarheid JK, ik vind het echt stuitend dat je insinueert dat een moslima zonder hoofddoek minder gelovig als jij.

En we leven in 2010, als een moslima wil roken, moet ze dat toch lekker zelf weten? Toen de koran geschreven werd bestond de sigaret niet eens!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:11

jameyskatje schreef:
hoe bedoel jij het dan? bv dmv een muts, colltrui en sjaaltje over de boezen of dergelijk? want het is ook een reden dat moslimvrouwen herkenbaar zijn om deze manier.

als het maar aan de voorwaarde voldoet. en volgens mij kom je dan altijd uit bij een stuk stof. of het persé 'stof' moet zijn.. hm, zal ik eens na moeten vragen. maar het is wel het meest praktische, kan me er niets anders bij voorstellen.

Ja, ik vind het nogal onduidelijk of men bvb ook petjes mag dragen, of sjaaltje idd :)
Faye: volgens mij roken mensen al enorm lang en zo oud is de Koran nog niet :P

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:12

Super dat je het allemaal zo goed en uitgebreid uitlegt JK!
Maar wat ik me dan nog afvraag, de Koran is ook heel lang geleden geschreven/ontstaan. Net zoals de Bijbel. Moet je dit boek dan ook niet zien in de tijd waarin dit is geschreven? En dat er dus op bepaalde gebieden ruimte zou moeten zijn voor nieuwe inzichten? Ik ben wel benieuwd hoe 'men' hier onder Moslims over denkt.
Ik zie dat Faye eenzelfde gedachte heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:13

Dan is het helemaal onbegrijpelijk dat vrouwen een boek volgen wat ze elke gelijkwaardigheid met een man ontzegt. DAT is pas discriminatie!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:19

faye schreef:
Dan is het helemaal onbegrijpelijk dat vrouwen een boek volgen wat ze elke gelijkwaardigheid met een man ontzegt. DAT is pas discriminatie!

Hmmm lastig, want opzich zegt de Islam ook dat mannen en vrouwen op de meeste gebieden gelijkwaardig zijn :) Waar schrijft de Koran (of anderszins) voor dat vrouwen onderdanig zijn aan mannen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:23

faye, verklaar je nader: "ik vind het echt stuitend dat je insinueert dat een moslima zonder hoofddoek minder gelovig als jij."

daarbij zijn mannen en vrouwen voor Allah gelijkwaardig. een beetje onderzoek en je zal hier achter komen. dit heeft God meerdere malen in zijn boek vermeld. waar is jou mening op gebasseerd?

daarom is het voor jou waarschijnlijk onbegrijpelijk, dat de snelst groeiende religie in de wereld 65% meer vrouwen aantrekt dan mannen.. waarschijnlijk is dat voor jou onbegrijpelijk omdat je dus denkt dat de vrouw minderwaardig is in de islam. mocht je er meer over willen weten kan je me pb-en (of de zoekfunctie op bokt gebruiken) dan wil ik je wel het 1 en ander vertellen over de man-vrouw situatie in de islam.

ik vind je niet erg aangenaam de discussie binnen stormen, eerder aanvallend. ik heb ook het idee dat je mijn reacties niet werkelijk en goed hebt gelezen..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:31

overigens Faye, blijf ik overal respectvol en maak ik meerdere malen duidelijk dat dit MIJN GELOOF, MIJN OVERUIGING is en dat de kwesties islamitsich gezien zo zijn. ik druk dus niemand de religie op en laat daarbij iemand die anders geloof ook in zijn waarde. erg jammer dat jij die nuance niet kan opmaken

Alet74 schreef:
Super dat je het allemaal zo goed en uitgebreid uitlegt JK!
Maar wat ik me dan nog afvraag, de Koran is ook heel lang geleden geschreven/ontstaan. Net zoals de Bijbel. Moet je dit boek dan ook niet zien in de tijd waarin dit is geschreven? En dat er dus op bepaalde gebieden ruimte zou moeten zijn voor nieuwe inzichten? Ik ben wel benieuwd hoe 'men' hier onder Moslims over denkt.
Ik zie dat Faye eenzelfde gedachte heeft.

het is inderdaad in een bepaalde tijd. context. cultuur. volk ontstaan.

toch maakt dat de regels niet onbruikbaar in deze tijd. de islam is eigenlijk universeel.

de islam is er niet enkel voor de arabieren gekomen (slechts 1/5 deel van alle moslims wereldwijd is arabier). de islam is er voor de gehele mensheid gekomen. welke tijd, welk land, welk geslacht dan ook.

1 van de grootste zonden in ons geloof is bida' dat is een religieuze vernieuwing/innovatie. volgens onze religie is het geloof voltooid en alles wat er daarna (na de profeet) aan toegevoegd wordt zal verworpen worden.

ik zie de islam niet als iets ouderwets en ik zie 'het ongeloof'(tussen haakjes, maar ik merk dat gelovigen tegenwoordig als ouderwets worden bestempeld) ook niet als 'beter ontwikkeld/moderner'.

integendeel. in ons geloof is het 'ongeloof' juist iets ouderwets en de islam is als een zegel der religie gekomen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:42

FaberSmid schreef:
jameyskatje heeft u mijn pb ontvangen, met de vraag aan u?
Dat laatste in uw reactie komt niet zo vriendelijk over, om eerlijk te zijn.

excuses hiermee bedoelde ik enkel 'geloof het of geloof het niet, wat betreft de verplcihting van de hoofddoek'.. niet over het geloven uberhaupt in de islam. dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk, zal ik nooit opleggen, zeker niet op zo'n manier. de meesten weten dat inmiddels wel van mij. maar ik had het er bij moeten zetten om misverstanden te voorkomen, beetje dom

Citaat:
geloof het of geloof het niet.
als je het niet gelooft is vast de hele islamitische wereld inclusief de geleerden gek. en mag je van mij in je eigen waarheid geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:02

Als de vrouw zich moet bedekken en de man niet, dan discrimineer je de vrouw. Zo simpel is het. En ik ben niet aanvallend, heb nu de tijd niet om quotes van je te zoeken JK, maar je hebt meerdere keren geinsinueerd dat moslimvrouwen zonder hoofddoek of met make up niet zo goed gelovig zouden zijn als jij....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:10

@Faye
Mijn oma vind mij ook minder "goed" gelovig omdat ik een broek draag.
Dit wil niet zeggen dat ik niet welkom ben of dat zij mij niet respecteert.

Ik zie het probleem niet.....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:19

jameyskatje schreef:
excuses hiermee bedoelde ik enkel 'geloof het of geloof het niet, wat betreft de verplcihting van de hoofddoek'.. niet over het geloven uberhaupt in de islam. dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk, zal ik nooit opleggen, zeker niet op zo'n manier. de meesten weten dat inmiddels wel van mij. maar ik had het er bij moeten zetten om misverstanden te voorkomen, beetje dom.

Ok dan begrijp ik u beter, begrijp ik u ook dar u er 100 % indien haalbaar voor gaat?
Ben benieuwd naar uw antwoord op mijn vraag, wat berreft waarom het dragen van de hoofddoek?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:42

Brainless schreef:
@Faye
Mijn oma vind mij ook minder "goed" gelovig omdat ik een broek draag.
Dit wil niet zeggen dat ik niet welkom ben of dat zij mij niet respecteert.

Ik zie het probleem niet.....

voel jij je niet ongemakkelijk bij je oma,omdat je weet dat ze jou minder goed gelovig vind?

puur nieuwsgierigheid,ik probeer me dat gewoon voor te stellen.

en ik snap ook wel dat als je voor een geloof gaat,je dat zo volledig mogelijk wil doen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:49

@ fabersmid:

ja inderdaad. zo goed mogelijk, maar wel met de nadruk op het woordje mogelijk. niet alles is mogelijk, voor sommige dingen moet je het ook mentaal kunnen trekken zegmaar. moeilijk uit te leggen, maar als ik weet dat iets verboden is dan laat ik het en probeer ik er zoveel mogelijk uit de buurt te blijven en als ik weet dat iets verplicht is doe ik mijn uiterste best om dat na te leven. maar perfect zijn is onmogelijk.