13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lessien_2810

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:02

Zeilende komkommer is weer in het nieuws...
Ik lees eerlijk gezegd liever dat koningin Beatrix haar enkel verstuikt.
Wat is hier precies de nieuwswaarde van?

Mijn moeder heeft een dikke vette boete gekregen omdat wij een week buiten de vakantie om naar de USA gingen toen mijn vader kanker-stervende was...Ik vraag me af wat de eerlijkheid hierin is en of haar ouders ook zo'n belachelijk bedrag op mogen hoesten.

Heel leuk voor haar, maar ik vind het een verwend/verwaand nest.
Zul je zien dat ze straks overal banen krijgt aangeboden omdat ze in het nieuws is geweest, terwijl ondertussen de kinderen die naar school zijn gegaan voor hun brood moeten vechten. Laat dan alle kinderen op wereldreis gaan!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:20

Dat zij lekker in haar eentje op wereld reis gaat,
prima zij liever eenzaam dan ik.
Dat ze haar een uitzondering op de wet geven,
:n
Laat dat kind lekker naar school gaan, lol maken met vriendinnen en leren.
Ja ze zal er misschien wel zelf voor hebben gekozen...
Maar of ze later nog zo blij is met haar keuze?
Stel ze breekt iets kan niet meer zeilen tja wat kun je dan als meisje dat op haar 13/14e is gestopt met school,
volgens mij niet zo veel.
Het leven is niet alleen lange leven de lol,
ook zij zou ooit in de problemen komen met haar niet afgemaakt school...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:17

In tegenstelling tot velen in dit topic vind ik het wel mooi dat zo'n grietje er volledig voor gaat en zich niet laat tegenhouden door regels en de gevestigde orde.

X_Linz_X

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:23

is ze niet Nederlands meer?
en komt ze dus ook niet meer terug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:24

Wat kunnen jullie zagen en zeuren! Ik ben blij dat er tenminste nog iemand is die voor haar vrijheid gaat, en zoals hierboven gezegd, zich niet laat tegenhouden door de regels en de maatschappij!

En volgens mij kan je op een zeilboot net zo goed (wie weet wel beter) wiskunde leren dan thuis of snel even op de bus hoor... haar reis heeft dus niets met slim of dom te maken (sommige reacties hier... |o )

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:38

Heb het niet echt gevolgd, maar mooi dat ze er voor gegaan is en nu bijna weer terug is.

Wie zijn wij om te oordelen over het leven en de keuzes van een ander... :)

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:47

Anne_GTI schreef:

In tegenstelling tot velen in dit topic vind ik het wel mooi dat zo'n grietje er volledig voor gaat en zich niet laat tegenhouden door regels en de gevestigde orde.

Ik ben het volledig met je eens. Natuurlijk, school is belangrijk enz enz enz, daar hebben jullie allemaal gelijk in. Maar... een droom achterna jagen is het mooiste wat er is. Het feit dat die droom anders is dan iets dat in het 'normaal' beeld valt is juist zo mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:49

Goh wat vind iedereen school toch belangrijk...meisje gaat wellicht wel met hulp van haar vader een leuke zeilschool opstarten daar zo....zo een dom havo diploma schenkt je heus geen diploma op een succesvol en gelukkig leven...tegenwoordig is google je best friend en dat niet alleen maar de opleidingen vragen ook alleen maar in elkaar geflanste werkstukken met google als bron..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:08

Ben ik het mee eens russel. :) Ik vind school zeker geen prio. En al die regeltjes tegenwoordig.. ik vind dat je vrij mag beslissen over je leven op dit vlak.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:23

Anne_GTI schreef:

Deels mee eens. Dat iemand dromen naleeft, juich ik alleen maar toe! Maar. Die regels zijn er niet voor niets, die zijn er om te zorgen dat iemand met een diploma van school gaat (en dus meer kans op een baan heeft) en om te voorkomen dat een kind aan onnodige gevaarlijke situaties blootgesteld wordt. En, laat die regels dan ook voor iedereen hetzelfde zijn. Dus niet de één wel op wereldreis terwijl de ander een boete krijgt voor een weekje vakantie buiten de vakantietijd om.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:24

Heino,
Ik sluit mij helemaal bij jou aan.

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:00

sweetheart schreef:
Anne_GTI schreef:

Ik ben het volledig met je eens. Natuurlijk, school is belangrijk enz enz enz, daar hebben jullie allemaal gelijk in. Maar... een droom achterna jagen is het mooiste wat er is. Het feit dat die droom anders is dan iets dat in het 'normaal' beeld valt is juist zo mooi.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:03

Heino schreef:
Anne_GTI schreef:

Deels mee eens. Dat iemand dromen naleeft, juich ik alleen maar toe! Maar. Die regels zijn er niet voor niets, die zijn er om te zorgen dat iemand met een diploma van school gaat (en dus meer kans op een baan heeft) en om te voorkomen dat een kind aan onnodige gevaarlijke situaties blootgesteld wordt. En, laat die regels dan ook voor iedereen hetzelfde zijn. Dus niet de één wel op wereldreis terwijl de ander een boete krijgt voor een weekje vakantie buiten de vakantietijd om.

Misschien is het dan eens tijd om die regels te veranderen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 02:29

http://nos.nl/artikel/249039-jongen-van ... asium.html

Hoort deze jongen volgens de criticasters op Laura niet gewoon indiaantje te spelen op zijn 13e?

Inmiddels is hij 14 en studeert zowel wis- als natuurkunde en beunt daarnaast nog leuk bij als DJ.

Ik vind dat bewonderenswaardig, zowel van Erik als van Laura. Beide wenden hun uitzonderlijke talent al op jonge leeftijd aan. Hun talent ligt alleen op heel verschilldende vlakken waardoor een talent als Erik alle lofzang krijgt en Laura door het slijk gehaald wordt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:56

Nee hoor, ook wat betreft die Erik vind ik ook dat hij beter op de middelbare school had kunnen blijven en dáár verdieping had kunnen krijgen.

En Myrthe, ja, laten we kinderen lekker aan gevaren bloot gaan stellen. Die regels zijn er nu eenmaal niet voor niets, zit een hele berg onderzoek achter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:35

patatkraam schreef:
Tja kan me er niet druk om maken. Het is haar leven. :')

Ja maar wel op de centen van de anderen en dat vind ik niet kunnen, want het is puur vakantievieren.

Dus als het nou echt haar leven is en haar geld of van de ouders dan is het inderdaad, ga lekker je gang en geniet ervan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:33

Anne_GTI schreef:

Helemaal mee eens!
Ik denk dat ze op deze reis meer geleerd heeft dan wanneer ze braaf naar school was gegaan.
Ja, ze mist een jaar school, ze kan dit toch weer oppakken waar ze gebleven was?
Wat is het verschil met een jaar overdoen op school omdat je erg druk was met pony's / manege of een jaar zeilen?
Ja in het eerste geval zat ik nog wel in de schoolbanken maar voerde verder niks uit. Dat gaat een stukje moeilijker als je aan het zeilen bent. :+

En ik vind ook dat kinderen wel een week in schooltijd met een zieke vader naar de USA mogen. Die week haal je wel weer in.
De nederlandse samenleving is overgecontroleerd geworden, er is geen echte vrijheid in onze samenleving, het is net alsof als je je maar aan de regels houdt. Treed je buiten de gebaande paden dan ben je de pineut.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:00

Anne_GTI schreef:
http://nos.nl/artikel/249039-jongen-van ... asium.html

Hoort deze jongen volgens de criticasters op Laura niet gewoon indiaantje te spelen op zijn 13e?

Inmiddels is hij 14 en studeert zowel wis- als natuurkunde en beunt daarnaast nog leuk bij als DJ.

Ik vind dat bewonderenswaardig, zowel van Erik als van Laura. Beide wenden hun uitzonderlijke talent al op jonge leeftijd aan. Hun talent ligt alleen op heel verschilldende vlakken waardoor een talent als Erik alle lofzang krijgt en Laura door het slijk gehaald wordt.

Helemaal met jou eens, Anne_GTI.

WAarom zou het gebaande pad van onze maatschappij de optimale manier zijn voor íedereen om groot te worden?

Op een ander forum volg ik het verhaal van een net zo begaafde jongen als Erik, die zo depressief werd van de middelbare school, dat hij in 3VWO van richting veranderde, meubelmakerij ging doen middels een verkort traject en door omstandigheden inmiddels alleen, maar met volle inzet, een zaakje draaiende houdt tot de eigenaar weer beter is!
En dat met zoveel inzet doet dat zijn hele omgeving versteld staat, want tot voor kort was hij een onderpresterende VWOér waarvoor de diagnose 'ADD' alleen maar een kwestie van tijd leek....

Dus wie zijn wij om te bepalen dat Erik maar middelbare school zou moeten doen met wat 'verrijking?', als deze jongen gelukkig is? Hij is blijkbaar geen standaard kind, dus wellicht dat de 'standaarden' die wij als Enige Juiste Norm zien, voor hem alleen maar frusterend, of zelfs slopend zijn?

Kijk dat verhaal hierboven van dat meisje dat niet naar haar stervende vader mag, toch gaat waardoor moeder een hoge boete krijgt, vind ik belachelijk: maar kan Laura Dekker iets doen aan de onmenselijkheid van die beslissing?

Wie zijn wij om te bepalen dat Laura en Erik, en nog vele andere kinderen die voor 'andere wegen' kiezen dan wij voor ze hadden uitgestippeld, het verkeerd doen? Of 'er later spijt van zullen krijgen'.
Hoe weet je dat nou?

Volgens mij, Heino, is dat onderzoek meestal ook niet van toepassing op individuele kinderen. Laura Dekker heeft in mijn ogen bewezen dat ze deze reis aankon, ze heeft hem namelijk gemaakt en zag er niet ondervoed of verwaarloosd uit.

Er is ook een jongen die al op zijn 10de begon met het beklimmen van hele hoge bergen, af en toe komt ie langs op het jeugdjournaal als hij weer een berg beklommen heeft. Dat zijn toch ook geen normale ontberingen voor zon joch, maar als hij dat zelf graag wil, waarom niet?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:14

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:22

Misschien hebben ze straks een baan al dan niet omdat ze een bekend gezicht hebben.
Maar hebben ze geen baan omdat ze geen afgeronde opleiding hebben betalen hun ouders dan verder voor hun onderhoudt of moeten wij dat doen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:37

randalinpony schreef:
Volgens mij, Heino, is dat onderzoek meestal ook niet van toepassing op individuele kinderen. Laura Dekker heeft in mijn ogen bewezen dat ze deze reis aankon, ze heeft hem namelijk gemaakt en zag er niet ondervoed of verwaarloosd uit.

Nee omdat zo'n hele horde volgboten achter zich had, dus de kans op piraten was al verkleind. Maar ze had/heeft ook kans op leerachterstand, depressie door eenzaamheid etc. Ik zou die gok niet durven nemen met mijn kinderen :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:42

russel schreef:
Goh wat vind iedereen school toch belangrijk...meisje gaat wellicht wel met hulp van haar vader een leuke zeilschool opstarten daar zo....zo een dom havo diploma schenkt je heus geen diploma op een succesvol en gelukkig leven...tegenwoordig is google je best friend en dat niet alleen maar de opleidingen vragen ook alleen maar in elkaar geflanste werkstukken met google als bron..

Tja maar als ze nu later iets overkomt lichamelijk waardoor ze op een gegeven moment in haar leven niet meer zou kunnen zeilen en haar "beroep" dus niet meer kan uitvoeren, dan heeft ze niets om op terug te vallen zonder diploma's. De veiligheid van een diploma als vangnet die heeft ze niet als ze helemaal stopt met school. Vlgs laatste berichten doet ze al een aantal maanden niets aan school en komt ze er niet aan toe. Diploma's zijn de laatste jaren alleen maar belangrijker geworden in de maatschappij. Dat zal voor de toekomst alleen maar "erger" worden denk ik. Dus je kennis of toekomst onderbouwen met een opleiding is misschien toch niet zo dom?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:50

Ik snap de ophef over het missen van een paar maanden school niet zo goed.
Als iemand blijft zitten dan lopen ze toch ook een jaar achter bij de rest van de leeftijdgenoten?
Laura kan toch school weer oppakken. Deze ervaring neemt toch niemand haar meer af?
Zelf heb ik tot m'n 26e gestudeerd, ok, niet zo gepland maar wel zo gelopen.
Net of een diploma zo heilig is, vooral als je in een ander vakgebied rolt en je diploma eigenlijk een nietszeggend vodje is geworden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:12

Esther schreef:
Anne_GTI schreef:

Helemaal mee eens!
Ik denk dat ze op deze reis meer geleerd heeft dan wanneer ze braaf naar school was gegaan.
Ja, ze mist een jaar school, ze kan dit toch weer oppakken waar ze gebleven was?
Wat is het verschil met een jaar overdoen op school omdat je erg druk was met pony's / manege of een jaar zeilen?
Ja in het eerste geval zat ik nog wel in de schoolbanken maar voerde verder niks uit. Dat gaat een stukje moeilijker als je aan het zeilen bent. :+

En ik vind ook dat kinderen wel een week in schooltijd met een zieke vader naar de USA mogen. Die week haal je wel weer in.
De nederlandse samenleving is overgecontroleerd geworden, er is geen echte vrijheid in onze samenleving, het is net alsof als je je maar aan de regels houdt. Treed je buiten de gebaande paden dan ben je de pineut.

Dus ze maken regels om ze te laten overtreden?
Stel ik wil nu naar India,
tja ik heb helaas mijn paspoort niet bij me.
Volgens de regels mag ik dan niet over de grens...
Maar ja als zij de regels mag overtreden mag ik dat ook toch?
Dan kunnen we alle regels wel overtreden.
Het is geen week maar een paar jaar.
Die haal je niet zo maar weer in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:34

@Kaus: me dunkt dat er wel een klein verschilletje zit in ouders die vakanties buiten de schoolvakanties boeken een flinke boete geven, en een meisje waarvan de vader op sterven ligt beletten haar vader nog eens te kunnen zien.

Eerste, prima, tweede: onmenselijk!

@Heino: ik snap het argument van die volgboten niet zo goed, dat is toch alleen maar prima dat die er waren? Kennelijk hebben Laura en haar ouders ook dát goed geregeld?

En die eenzaamheid, ik denk dat een zelfgekozen eenzaamheid iemand sterker maakt. In tegenstelling tot de mensonterende eenzaamheid die ieder jaar een heleboel scholieren moeten doormaken, omdat zij gepest worden, thuis geen steun krijgen of zelfs mishandeld en misbruikt worden, enz...
Zolang er nog scholen in dit land bestaan waar niets tegen pesten wordt ondernomen, met ernstige psychische problemen of zelfs zelfdoding tot gevolg, mogen wij wel zwijgen over Laura Dekker.

Net of school een garantie tegen eenzaamheid is. Mijn eenzaamste jaren waren de middelbare school. Daarna werd het alsmaar beter. ;)