Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:15

F_T schreef:
Exitium schreef:
Via Nu.nl:

zojuist
D66 weer grootste na voorlopige uitslagen Amsterdam en Hilversum

De voorlopige uitslagen van Amsterdam en Hilversum zijn binnen. In beide gemeenten scoort D66 aanmerkelijk beter dan de PVV, waardoor de partij van Rob Jetten nu weer de grootste is. In Hilversum is D66 de grootste geworden, in Amsterdam moeten ze GroenLinks-PvdA voor zich dulden.

Landelijk gezien staat D66 nu 14.730 stemmen voor de PVV.

Welke moeten we nu nog?

Venray,
Briefstemmers,

Welke verder nog?

Alleen Venray, Saba en Sint-Eustatius hebben nog geen uitslagen (of tussenstand) doorgegeven. Ook moeten de briefstemmen vanuit het buitenland nog geteld worden. Daarnaast zijn Amsterdam, Almere en Hilversum nog niet klaar met tellen, al hebben ze eerder wel een tussenstand doorgegeven.

Dit was zonet. Amsterdam en Hilversum zijn nu dus klaar. Dan houden we Almere, Venray, Saba en Sint-Eustrasius en de briefstemmers over.
Laatst bijgewerkt door Gruis op 30-10-25 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:16

MarlindeRooz schreef:
Saga schreef:
Ik durf daar echt niet op te vertrouwen dat ze daar niet op terugkomen.

Tja zo kan je bezig blijven.
Ik heb wel meer redenen om niet op de PVV te stemmen. :+

Jorex

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:18

Saba was ook al klaar toch?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:20

Ik voorspel enorme gezeik binnen de VVD omdat Dilan dwars gaat liggen. En dat ze dan uiteindelijk opstapt en als het aan mij ligt mag Karremans het dan doen. ;)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:22

.
Laatst bijgewerkt door Saga op 30-10-25 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:22

MarlindeRooz schreef:
Ik voorspel enorme gezeik binnen de VVD omdat Dilan dwars gaat liggen. En dat ze dan uiteindelijk opstapt en als het aan mij ligt mag Karremans het dan doen. ;)

Over de uitsluiting van GL/PvdA door de VVD wordt wel meer getwijfeld:

Volgens voormalig campagnestrateeg van de VVD Bas Erlings is er op het laatste moment, om kiezers voor zich te winnen, door de VVD hoog spel gespeeld. "De boodschap was: 'Stem op ons, anders krijg je Timmermans'. Ik denk dat het effectief was, maar of het goed is voor het vertrouwen – ik vraag het me af." ... Uiteindelijk denkt de voormalig strateeg dat D66 wel met JA21 in zee zal gaan als D66 daarmee een kabinet kan leiden. "En de VVD zal ook niet de oorzaak willen zijn dat er nieuwe verkiezingen moeten komen – dus als ze dan met de GroenLinks-PvdA moeten regeren, zullen ze dat doen."
Bron.

Met JA21 wordt nu wel een iets lastiger verhaal, aangezien dat nog geen meerderheid is.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:28

Ik ben wel benieuwd naar de stemmenverdeling binnen de VVD straks, de mensen waarvan ik weet dat ze erop gestemd hebben hebben wel nr 1 overgeslagen

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:31

Gruis schreef:
Alleen Venray, Saba en Sint-Eustatius hebben nog geen uitslagen (of tussenstand) doorgegeven. Ook moeten de briefstemmen vanuit het buitenland nog geteld worden. Daarnaast zijn Amsterdam, Almere en Hilversum nog niet klaar met tellen, al hebben ze eerder wel een tussenstand doorgegeven.

Dit was zonet. Amsterdam en Hilversum zijn nu dus klaar. Dan houden we Almere, Venray, Saba en Sint-Eustrasius en de briefstemmers over.

Saba is ook klaar, 45,2% D66 en 9,2% PVV (maar nog geen duizend mensen totaal). En Sint Eustatius komt net binnen met NSC als grootste, D66 24,1% en PVV 6,4%.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:36

Exitium schreef:
Gruis schreef:

Saba is ook klaar, 45,2% D66 en 9,2% PVV (maar nog geen duizend mensen totaal). En Sint Eustatius komt net binnen met NSC als grootste, D66 24,1% en PVV 6,4%.

Ik lees het net, inderdaad!
Op deze uitslagen wachten we nog, met tussen haakjes wanneer die uitslag verwacht wordt:
Venray (mogelijk vrijdag pas, gemeente houdt om 14.30 een persconferentie)
Almere (waarschijnlijk vandaag nog, 96 procent van de stemmen geteld)
Sint-Eustatius (onbekend, maar waarschijnlijk vandaag nog)
Briefstemmers buitenland (maandag)

Venray is volgens mij wel behoorlijk PVV? Hoe zit dat in Almere?

IMANDRA

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:39

Spannend!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:46

ruitje schreef:
Als ik de VVD was( ben ik niet :D ) zou ik nu voor oppositie kiezen.

Wat heeft de VVD in een van deze genoemde opties te winnen?

Helemaal mee eens.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:49

Gruis schreef:
Exitium schreef:

Op deze uitslagen wachten we nog, met tussen haakjes wanneer die uitslag verwacht wordt:

• Venray (34.101 stemgerechtigden) was twee jaar terug 27,9% PVV en 5,6% D66
  • Almere (158.693 stemgerechtigden) was twee jaar terug 26,5% PVV en 5,4% D66. Tussenstand na 2/3e van de stemmen dit jaar is 19,2% PVV en 16,7% D66
  • Briefstemmers (107.669 stemgerechtigden) was twee jaar terug 10,5% D66 en 6,3% PVV

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:50

Benzz schreef:
Jessix schreef:
Dat hoeft VVD niet voor elkaar te krijgen dat is aan D66. Maar VVD hoeft ook niet mee te doen aan een links kabinet.

D66,VVD, CDA en Gl/Pvda is geen links kabinet.

Neigt wel meer naar links van het midden met GL-PVDA erbij. In elk geval heel verschillend van VVD.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:55

Exitium schreef:
Gruis schreef:

• Venray (34.101 stemgerechtigden) was twee jaar terug 27,9% PVV en 5,6% D66
  • Almere (158.693 stemgerechtigden) was twee jaar terug 26,5% PVV en 5,4% D66. Tussenstand na 2/3e van de stemmen dit jaar is 19,2% PVV en 16,7% D66
  • Briefstemmers (107.669 stemgerechtigden) was twee jaar terug 10,5% D66 en 6,3% PVV

Potverjopje wat spannend

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:57

Oh wacht even, dat is de definitieve uitslag van Almere, die kwam blijkbaar net binnen :+

D66 momenteel op 1.763.615 stemmen, PVV op 1.748.460 stemmen. Zo'n 15k verschil dus. Dat gaat PVV in Venray niet goedmaken en bij briefstemmers verwacht ik eigenlijk meer stemmen voor D66 dan voor PVV
Laatst bijgewerkt door Exitium op 30-10-25 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:57

Saga schreef:
Ik moest hier wel om lachen. :')
Citaat:
VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz heeft vanochtend in haar woonplaats Amsterdam gestemd in het bijzijn van haar hond. Haar viervoeter kreeg na een interview met een RTL-verslaggever de plopkap van de microfoon te pakken.

[ Afbeelding ]

Als iemand zo'n mooi speeltje voor je neus houdt, kan je dat als beetje hond natuurlijk niet aan je voorbij laten gaan. :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:58

Denk dat alsnog de PVV inloopt of D66 voorbij loopt. Almere is idd behoorlijk PVV en Venray ook.
Baal ook van de gemeente waar ik woon, PVV de grootste, iets minder VVD, nog iets minder CDA en zelfs nog meer dan 1000 stemmen voor FVD (en SGP).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:01

mysa schreef:
Denk dat alsnog de PVV inloopt of D66 voorbij loopt. Almere is idd behoorlijk PVV en Venray ook.
Baal ook van de gemeente waar ik woon, PVV de grootste, iets minder VVD, nog iets minder CDA en zelfs nog meer dan 1000 stemmen voor FVD (en SGP).

Op nu.nl net een minuut geleden: (mét Almere meegerekend)
Landelijk gezien staat D66 nu 15.155 stemmen voor op de PVV.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:03

mysa schreef:

Ook hier nog even, net post aangepast maar er was erna alweer gepost: Almere was blijkbaar al de definitieve uitslag zag ik net, die was kort daarvoor binnengekomen. :)

D66 momenteel op 1.763.615 stemmen, PVV op 1.748.460 stemmen. Zo'n 15k verschil dus. Dat gaat PVV in Venray niet goedmaken en bij briefstemmers verwacht ik eigenlijk meer stemmen voor D66 dan voor PVV.

Waar ik woon is het PVV, kort daarop gevolgd door SGP. Dan D66, VVD, CDA (allemaal vrijwel even groot) en een stuk daar achter GL/PVDA. Een kleine 3.000 stemmen op de SGP en bijna 900 op FvD dan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:04

Ik lees net een post van Tim Hofman op Linkedin en dat zet mij wel even met de voeten weer op de grond ondanks de kans dat D66 de grootste lijkt te worden.

Citaat:
De verkiezingsuitslagen zijn zo goed als binnen. Jetten won, Wilders verloor. Althans, dat is wat we lezen. Maar wie even uitzoomt, ziet een geconsolideerd blok aan democratieverloederende en discriminerende ideeën.

Want: radicaal/extreem-rechts is niet verslagen, maar versplinterd.

PVV, FvD, JA21, BBB, SGP haalden in 2023 samen 51 zetels; ruim een derde. Dit jaar zijn het er (voorlopig) 49. Maar: op bijvoorbeeld asiel is herintreder 50PLUS evengoed een radicaal rechtse partij. (https://lnkd.in/ezt5zuwd)
Daar kun je nog een stabiele 6 zetels aan conservatisme (denk: queer- en vrouwenrechten) van DENK en CU bij optellen. En natuurlijk de fascismefaciliterende zetels van een radicaliserende VVD: eerder 24, nu 22. Nagenoeg hetzelfde gebleven dus, in totaal dekt dit gedachtegoed zo’n beetje de helft van de Tweede Kamer.

Maar wat betekent dat dan in de praktijk? Helemaal op de komma berekenen kunnen we het op moment van schrijven nog niet - de kiesdeler is nog niet bekend. Maar als we de kiesdeler van vorige jaren erbij halen (rond de 70.000 stemmen per zetel), kun je in ieder geval een sfeerbeeldje optekenen:

Zo’n 3,4 miljoen mensen stemden tegen de democratische rechtstaat in deze vorm. (PVV, FVD, JA21, BBB, SGP; dat is dus nog minus de 1,5 miljoen VVD-kiezers.)
Ruim 4,5 mensen stemden voor ontkenning van de genocide in Gaza. (BBB, VVD, PVV, JA21, SGP, CU.)
Meer dan 2,5 miljoen mensen vinden het terecht dat abortus in wetboek van strafrecht staat. (CDA, CU, SGP, BBB, DENK.)
Bijna 3 miljoen mensen stemden tegen ‘homogenezing’ verbieden. (PVV, DENK, FVD, SGP, CU.)
En: meer dan 6 miljoen mensen stemden voor strafbaarstelling illegaliteit. (PVV, VVD, NSC, BBB, FVD, SGP, JA21 en ja, ook CDA: https://lnkd.in/eBph3CDR)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 15:04

MarlindeRooz schreef:

of Heinen, die lijkt me ook wel prima.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:06

Ladyingreen schreef:
Ik zag het na de 20 zetels al aankomen dat Timmermans op zou stappen en gelijk heeft hij. Dat is niet laf, dat is juist toegeven dat je het niet goed gedaan hebt. En dan is de kans aan een ander. Timmermans is ontzettend verguisd tijdens de campagne en het label dat hij heeft gekregen (alles beter dan Timmermans) zal aan hem blijven kleven als hij door zou gaan. Als lid hoop ik dat ze voor een aansprekende, positieve, redelijke 'nieuwe' leider zullen gaan. Dus niet Klaver (wellicht tijdelijk voor de formatie).

De volgende leider van GL/PVDA gaat dit ook over zich heen krijgen. Dat Timmermans zo'n slechte reputatie heeft is geheel onterecht en slaat helemaal nergens op. Dit hebben we eerder bij Kaag gezien en ook Jetten gaat nu bakken met haat over zich heen krijgen. Net als de volgende leider van PVDA/GL, daar gaan ze zich ook volleid op storten met hun lastercampagnes.

Het was niet de fout van Timmermans dat hij niet populair was, maar het lag aan die lastercampagnes. Daar zijn veel mensen blijkbaar gevoelig voor want het heeft gewerkt. en dus gaat de volgende lijstrekker van PVDA/GL hetzelfde tegemoet.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:10

Loretta schreef:
Ladyingreen schreef:
Ik zag het na de 20 zetels al aankomen dat Timmermans op zou stappen en gelijk heeft hij. Dat is niet laf, dat is juist toegeven dat je het niet goed gedaan hebt. En dan is de kans aan een ander. Timmermans is ontzettend verguisd tijdens de campagne en het label dat hij heeft gekregen (alles beter dan Timmermans) zal aan hem blijven kleven als hij door zou gaan. Als lid hoop ik dat ze voor een aansprekende, positieve, redelijke 'nieuwe' leider zullen gaan. Dus niet Klaver (wellicht tijdelijk voor de formatie).

De volgende leider van GL/PVDA gaat dit ook over zich heen krijgen. Dat Timmermans zo'n slechte reputatie heeft is geheel onterecht en slaat helemaal nergens op. Dit hebben we eerder bij Kaag gezien en ook Jetten gaat nu bakken met haat over zich heen krijgen. Net als de volgende leider van PVDA/GL, daar gaan ze zich ook volleid op storten met hun lastercampagnes.

Het was niet de fout van Timmermans dat hij niet populair was, maar het lag aan die lastercampagnes. Daar zijn veel mensen blijkbaar gevoelig voor want het heeft gewerkt. en dus gaat de volgende lijstrekker van PVDA/GL hetzelfde tegemoet.

Hier ben ik ook bang voor. Maar de vervangen van Timmermans kán hier natuurlijk beter tegen opgewassen zijn.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:10

anjali schreef:
MarliesV schreef:
Ik ga er vanuit wie dan ook de PVV uitsluit om mee te regeren, ook FvD in dat rijtje past, daar wordt geen midden of linkse partij ook maar iets beter van, als je die bij de coalitie voegt.

Afwachten, PVV momenteel lichte voorsprong tov D66, we zullen het pas echt weten als alle stemmen geteld zijn.

Wilders heeft aangegeven dat als hij de grootste wordt, hij premier wil worden en wil gaan voor een eventueel minderheidskabinet. Kans van slagen daarin is niet zo heel groot. Maar democratisch gezien is dat zijn goed recht, als hij als grootste uit de bus komt.
Redt hij het niet dan is D66 aan zet voor een formatie poging.

Mijn vent vond het bijzonder slap van Timmermans om gelijk de stekker er uit te trekken, op zo'n verkiezingsavond. Ben heel benieuwd wie hem op gaat volgen.

Ik vind het ook raar van Timmermans. Als hij niet nr.1 wordt dan stopt hij er gelijk mee! Er zijn meer prijzen dan de eerste prijs, dat heb ik in de paardensport geleerd. Deze man kan niet tegen zijn verlies. Maar goed, ik vond hem niet leuk en zijn partij is ook niet de mijne, dus wat mij betreft prima.

Daaruit blijkt maar weer dat Timmermans alleen meedeed met het doel om premier te worden. Dat is niet gelukt, vandaar dat hij opstapt.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:12

Exitium schreef:
mysa schreef:

Ook hier nog even, net post aangepast maar er was erna alweer gepost: Almere was blijkbaar al de definitieve uitslag zag ik net, die was kort daarvoor binnengekomen. :)

D66 momenteel op 1.763.615 stemmen, PVV op 1.748.460 stemmen. Zo'n 15k verschil dus. Dat gaat PVV in Venray niet goedmaken en bij briefstemmers verwacht ik eigenlijk meer stemmen voor D66 dan voor PVV.

Waar ik woon is het PVV, kort daarop gevolgd door SGP. Dan D66, VVD, CDA (allemaal vrijwel even groot) en een stuk daar achter GL/PVDA. Een kleine 3.000 stemmen op de SGP en bijna 900 op FvD dan.

In totaal mochten in deze gemeente zo'n 34.000 mensen naar de stembus. Twee jaar geleden ging 77 procent van de kiezers in Venray naar de stembus, en werd de PVV dus de grootste, met 28 procent van de stemmen. Daarachter kwamen de VVD, met 16 procent van de stemmen, en NSC, op 14 procent.

Als we uitgaan van vorige keer is dat 0.77*0.28*34.000=7.330

Er moet wel heel wat gebeuren inderdaad om hier nog 15k stemmen vandaan te trekken.