Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:35

Benzz schreef:
Volgens mij vergeten we dat er best veel beroepsgroepen hebben moeten stoppen de afgelopen 60 jaar, zonder enige financiele tegemoetkoming.

Maar die hoefde waarschijnlijk niet 22% van hun bedrijfsontroerendgoed bij de slager af te zetten?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:36

ok, beroepsgroepen die gedwongen werden? Waarbij beroep/prive hetzelfde zijn?
en don't worry....wij hebben in totaal 28 koeien/kalveren, we moeten dit jaar al 4 koeien verplicht weg doen. Best veel op een aantal van 28

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:40

Kinke schreef:
en don't worry....wij hebben in totaal 28 koeien/kalveren, we moeten dit jaar al 4 koeien verplicht weg doen. Best veel op een aantal van 28

Waarom is het voor andere beroepsgroepen die verdwijnen minder erg dan voor een boer?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:08

Kinke schreef:

Met als reden? Geen grond genoeg?
En dat van binnen varkens naar scharrel varkens een klap geld kan kosten snap ik, De meeste varkensboeren hebben hier geen grond voor ( helaas)

Kinke

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:14

nee, de derogatie wordt afgebouwd. En wij kunnen afvoer van mest niet betalen

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:22

Benzz schreef:
Kinke schreef:

Waarom is het voor andere beroepsgroepen die verdwijnen minder erg dan voor een boer?

Het zal niet voor iedereen hetzelfde zijn, maar een boer (zeker met een kleiner aantal dieren) zal vaak ook een emotionele band met zijn dieren opbouwen. Dat gebeurt gewoon niet zo snel met een winkelvoorraad of een administratie en dat maakt afscheid nemen waarschijnlijk ook net iets makkelijker.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:26

Benzz schreef:
Kinke schreef:

Ik heb dat al eens aangegeven, mijn vader ruim 20 jaar geleden door strengere milieuwetgeving gedwongen gestopt. Pand is gelukkig wel overgenomen door de gemeente, zijn voorraad en machines kon hij nergens kwijt, dus voor een habbekrats verkocht en zat hij ineens van 80 uur werken pw volledig thuis.
Hij was geen boer, maar wel op zijn 15e bij zijn vader in het bedrijf begonnen en later voor zichzelf.
Heeft nooit iets anders gedaan en kon op zijn 60e ook niet meer opnieuw beginnen, dus gedwongen zijn vermogen opgegeten, dus inkomensverlies, immers geen uitkering of pensioen op zijn 60e.

Ook daar kunnen emotionele gevolgen groot zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 22:54

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:01

Jep

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 23:15

BigOne schreef:
Laten ze eerst eens komen met cijfers van ongebruikte emmissies, daar zijn woo verzoeken voor ingediend maar Wiersma heeft dit ( waarom) op het laatste moment geblokkeerd.
En laten ze de melkveehouders van 55 + die geen opvolgers hebben ( bijna altijd kleine jongens) een goed aanbod doen.
Elke koe die geen 145 kg stikstof en 135 kg methaan produceert is winst.

Denk jij hier nu ook nog zo over als een kleine veehouder als Kinke 4 koeien weg moet doen? Of zou je dat ook liever anders zien?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:01

Benzz schreef:
Kinke schreef:

Inderdaad. Het is een beetje ot en sien romantiek. Mijn kantoorbaan in de randstad is net zo goed een way of life. Mijn hele leven is erop aan gepast. Ik doe alleen typische dingen die mensen doen met zo'n baan. Sterker nog, ik ga me er nog meer in onderdompelen door naar Amsterdam te verhuizen. Ik ben as we speak nog mails aan het beantwoorden.

Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind voor de boeren. Maar het wordt ook wel enorm veromantiseerd allemaal.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:02

Benzz schreef:
Kinke schreef:

Ik denk dat het voor andere beroepsgroepen ook heel erg is als er gedwongen gestopt moet worden. Sommige beroepen verdwijnen nu eenmaal, worden door automatisering of industrialisatie overbodig.

Ik geloof echter niet dat voedselproductie overbodig wordt.

Ik denk dat het op heel veel familiebedrijven letterlijk 'over mijn lijk' zal worden als de gedwongen onteigening en beroepsverbod doorgang vindt. Mijn man denkt daar in ieder geval wel zo over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:21

journee schreef:
BigOne schreef:
Laten ze eerst eens komen met cijfers van ongebruikte emmissies, daar zijn woo verzoeken voor ingediend maar Wiersma heeft dit ( waarom) op het laatste moment geblokkeerd.
En laten ze de melkveehouders van 55 + die geen opvolgers hebben ( bijna altijd kleine jongens) een goed aanbod doen.
Elke koe die geen 145 kg stikstof en 135 kg methaan produceert is winst.

Denk jij hier nu ook nog zo over als een kleine veehouder als Kinke 4 koeien weg moet doen? Of zou je dat ook liever anders zien?

Ja, want misschien heeft ergens in kinkes regio een boer 40 ipv 60 op stal en kan er zo iets geregeld worden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:28

Raineri schreef:
Benzz schreef:

Inderdaad. Het is een beetje ot en sien romantiek. Mijn kantoorbaan in de randstad is net zo goed een way of life. Mijn hele leven is erop aan gepast. Ik doe alleen typische dingen die mensen doen met zo'n baan. Sterker nog, ik ga me er nog meer in onderdompelen door naar Amsterdam te verhuizen. Ik ben as we speak nog mails aan het beantwoorden.

Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind voor de boeren. Maar het wordt ook wel enorm veromantiseerd allemaal.

Woon jij ook op je kantoor dan? En lopen jouw werkuren ook het klokje rond?

Tenzij jij bij een computervirus ook om 4 uur 'snachts op kantoor op de veearts staat te wachten, is het gewoon een baan en niet vergelijkbaar.
Laatst bijgewerkt door journee op 24-01-25 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:30

BigOne schreef:
journee schreef:

Ja, want misschien heeft ergens in kinkes regio een boer 40 ipv 60 op stal en kan er zo iets geregeld worden.

Hoe bedoel je iets geregeld worden?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:40

journee schreef:

Tenzij jij bij een computervirus ook om 4 uur 'snachts op kantoor op de veearts staat te wachten, is het gewoon een baan en niet vergelijkbaar.

Moet opa wel ook al op kantoor gewoond hebben....

Ik snap sowieso niet waarom niet-boeren voor een boer gaan bepalen of het erg is of niet. Wie ben jij dan om dat te bepalen?

Wat anders:
Waarom gaat het hier nog niet over het nieuwsbericht betreft de EU die NGO's subsidies heeft gegeven om voor de Green Deal van Timmermans te lobbyen.

Dat is pas echt on-democratisch en een afbrokkeling van de scheiding der machten.

Ik vind het echt echt schandalig en het staaft het onderbuikgevoel betreft hoe beleid tot stand komt...

Niet oke.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:59

We bepalen niet of het wel of niet erg is voor een boer, maar dat het ook anderen overkomt. Kleine zelfstandigen, MKB-ers, waar voor de (financiele) gevolgen en hun leven ook totaal veranderd en daar is geen enkel begrip voor., behalve voor de boer is het erger......

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 01:13

Electra63 schreef:
We bepalen niet of het wel of niet erg is voor een boer, maar dat het ook anderen overkomt. Kleine zelfstandigen, MKB-ers, waar voor de (financiele) gevolgen en hun leven ook totaal veranderd en daar is geen enkel begrip voor., behalve voor de boer is het erger......

Wat jouw vader is overkomen was ook niet okee. Maar als iemand denkt dat het wonen op een familiebedrijf waar je 24 uur per dag mee bezig bent en dus letterlijk je leven is, vergelijkbaar is met een kantoorbaan, dan begrijp je het volgens mij niet helemaal.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 01:21

ruitje schreef:
Wat anders:
Waarom gaat het hier nog niet over het nieuwsbericht betreft de EU die NGO's subsidies heeft gegeven om voor de Green Deal van Timmermans te lobbyen.

Dat is pas echt on-democratisch en een afbrokkeling van de scheiding der machten.

Ik vind het echt echt schandalig en het staaft het onderbuikgevoel betreft hoe beleid tot stand komt...

Niet oke.

Daarover zit ik dus al sinds gisteren op mijn handen, beetje. Het is toch regelrechte corruptie? En dan zit de man in kwestie voor een camera te stamelen dat hij er allemaal niks van wist. KEurig met zijn mediagetrainde wenkbrauwtjes omhoog. Mr. Vermoorde Onschuld himself.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 02:24

ruitje schreef:
journee schreef:

Moet opa wel ook al op kantoor gewoond hebben....

Ik snap sowieso niet waarom niet-boeren voor een boer gaan bepalen of het erg is of niet. Wie ben jij dan om dat te bepalen?

Wat anders:

Niet oke.

Staat letterlijk in m'n bericht genoemd. Het gaat mij om het veromantiseren. Ik zie wel in waarom ik tijden geen energie had te reageren. Goed lezen wordt veelal niet gedaan.
Uiteindelijk is een boer een ondernemer. Dit hangt ook al tijden als het zwaard van damocles boven het hoofd. Met de creatie van een agrarisch export product is een direct gevolg dat boeren ondernemender dienen te zijn. En, daarmee ook goed om te gaan met dergelijke ontwikkelingen.

Desondanks wil ik benadrukken dat het probleem meer zijden heeft en dat dit niet het enige aspect is. We hebben tevens te maken met visieloze politiek en een verwende consument. Dit voordat geopperd wordt dat ik verkondig dat het volledig hun eigen schuld is. De waarheid is altijd grijs.
Zoals je wellicht al doorhad gaat het niet om de vergelijking kantoorbaan vs boer en wie er harder werkt of wat meer een way of life is. Het gaat erom dat het veromantiseren een drogreden is. Het is gewoon altijd vervelend. En ja iemand kan heel gepassioneerd over boeren zijn. Prachtig toch? Maar dat legitimeert niet waarom iets belangrijker is dan een ander.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 05:13

journee schreef:
Electra63 schreef:

Wat jouw vader is overkomen was ook niet okee. Maar als iemand denkt dat het wonen op een familiebedrijf waar je 24 uur per dag mee bezig bent en dus letterlijk je leven is, vergelijkbaar is met een kantoorbaan, dan begrijp je het volgens mij niet helemaal.

Mijn vader had geen kantoorbaan en werkte 80 uur per week, kon niets anders en had ineens niets meer.

Jij begrijpt het ook niet.
Niet alleen boeren overkomt dit.
Gedwongen stoppen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 08:17

Nogmaals Electra: ontzettend erg wat je vader overkomen is. Het ding nu is, dat er boeren noodgedwongen moeten stoppen terwijl Schiphol doorgroeit, een Indiase staalfabriek, gevestigd in nl weigert te verduurzamen, tenzij de Nederlandse staat een flinke duit in het zakje doet en de doelstellingen dus nog steeds niet gehaald zullen worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 08:46

Kinke schreef:
Jep

Maar over welk bedrag praat je dan bij vier koeien?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 08:48

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 08:49

Veronica2 schreef:
ruitje schreef:
Wat anders:

Niet oke.

Daarover zit ik dus al sinds gisteren op mijn handen, beetje. Het is toch regelrechte corruptie? En dan zit de man in kwestie voor een camera te stamelen dat hij er allemaal niks van wist. KEurig met zijn mediagetrainde wenkbrauwtjes omhoog. Mr. Vermoorde Onschuld himself.

dit is inderdaad (weer) zeer bizar.. dat dat allemaal kan en mag (en waarschijnlijk de doofpot in gaat)