Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sansevieria schreef:DubbelFun schreef:Ja, die ezel'beveiliging' mag ook naar het rijk der fabels
Er mocht vanaf dag 1 dat dit begon al heel erg veel naar het rijk der fabelen.
Die desinformatie door (zogenaamde) deskundigen die mensen heel lang op het verkeerde been heeft gezet is ook waar ik het meest boos om ben, had men vanaf dag 1 adequaat gehandeld, dan had die wolf niet zo snel kunnen leren wat prooi pakken betreft.
Nee, eerst een stroomnetje van 90cm. Dan 1 meter, och nee toch maar richting 1,10m.
Terwijl we zelf uit de praktijk al wisten dat zelfs 1.40 met een flink pak stroom erop niet afdoende was.
(Edit: 5 stroomdraden buitenkant op afstandshouders op de palen, tot hoogte 1.40m plus van de binnenkant vaste schapendraad ertegen, en dat hield de wolf 10 jaar geleden al niet buiten)
De verhalen van in de nacht op stal zetten, ik heb van kennissen uit Duitsland al járen geleden bewijs op film gehad dat dit niet zo was, die filmden de aanvallen die overdag gebeurden.
Mensen zijn uiteindelijk gestopt met melden en info doorgeven omdat ze bedreigd werden.
Ik durfde op een bepaald moment ook niet meer naar buiten in de ochtend, knoop in je maag voor wat je nu weer zou aantreffen![]()
Ben alleen maar dankbaar dat we zelf die zorgen niet (meer) hebben.
Sterkte voor iedereen die in een wolvengebied zit met zijn / haar dieren
Jessix schreef:Volgens mij doen de ezels enkel maar balken zodat je gewaarschuwd wordt. Verder geven ze geen bescherming.
Vreselijk zorgelijk voor je Elisa2. Hebben jullie wel zicht op de paarden? Overdag bedoel ik.
Onali schreef:Elisa2 schreef:Nee, ik was eerlijk gezegd nog in de veronderstelling dat het vooral s"nachts gebeurde
Komt net een zichtmelding binnen van 11.45 uur in Woudenberg.
Onali schreef:Elisa2 schreef:Nee, ik was eerlijk gezegd nog in de veronderstelling dat het vooral s"nachts gebeurde
Komt net een zichtmelding binnen van 11.45 uur in Woudenberg.
Citaat:Woudenberg Utrecht
08-10-2024
11.45 uur
Zichtmelding wolf op de Zegheweg in Woudenberg. Wolf liep op straat en rende daarna het weiland in.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:8 oktober 2024/Landkreis Leer/Rheiderland / Jemgum / Sappenborg/Duitsland
Het 2de rund deze week
https://www.facebook.com/biostf2019
Elisa2 schreef:Ja, ze lopen achter het huis bij mijn ouders..nu zijn die niet altijd thuis natuurlijk dus dat wordt nu wel een dingetje. En als zij binnen zijn kunnen ze niet het achterste deel van het weiland zien. Daar moeten we nog maar even over nadenken..wellicht camera toezicht?
Citaat:Advies: speciaal team moet helpen om vee te beschermen tegen de wolf
Dierhouders in Gelderland moeten hulp krijgen om hun dieren te beschermen tegen de wolf. Daarvoor zou er een speciaal team moeten komen, dat bijvoorbeeld helpt bij het plaatsen van extra veebeschermende rasters.
De Gelderlander 08.10.2024
<<Met dat dringende advies aan het provinciebestuur komt de Wolvencommissie Gelderland. Volgens de commissie, die bestaat uit veehouders, terreineigenaren, faunabeheerders en vertegenwoordigers van gemeenten, is extra hulp hard nodig.
Wolven vallen steeds meer vee aan. Dierhouders maken nu vaak geen gebruik van rasters, omdat het bijvoorbeeld veel werk is om deze goed te plaatsen.
‘Veehouders moeten worden geholpen tegen de wolf’
,,Gelderland, met name de Veluwe, kampt met veel aanvallen van de wolf. De aanwezigheid van het dier neemt toe en we kunnen daar op korte termijn niets aan veranderen”, zegt Jan Markink, voorzitter van de Wolvencommissie Gelderland. Dus, zegt hij, moeten veehouders worden geholpen.
De Wolvencommissie stelt voor om 2 miljoen euro te investeren in het zogeheten Team Veebescherming. De commissie draagt Stichting Landschapsbeheer Gelderland voor als partij die dit in de praktijk kan uitvoeren.
Extra hulp is hard nodig, stelt de commissie, die onder andere is opgericht om de provincie te adviseren over het beperken van wolvenschade. Het huidige debat lijkt alleen maar verder te polariseren, stelt Markink. ,,Er is veel commotie. Onder dierhouders, maar ook onder bewoners en andere betrokkenen.”
Er is veel commotie. Onder dierhouders, maar ook onder bewoners en andere betrokkenen
Jan Markink
Vorige week was Markink nog op een bijeenkomst in Ermelo. ,,Veehouders hebben last van de situatie en ik bemerkte ook angst. Er zijn mensen die het gebied niet meer in durven met een hond of kind. Dit zijn emoties die we serieus moeten nemen: het laat zien hoe groot de noodzaak is actie te ondernemen.”
Ook vrijwilligers
Om die redenen adviseert de Wolvencommissie de provincie om een ‘proactieve benadering richting dierenhouders’ aan te nemen. ,,We willen een Team Veebescherming opzetten dat bestaat uit betaalde krachten én vrijwilligers. Zij kunnen hobbyhouders en professionele dierhouders kosteloos adviseren én ondersteunen, vaker en gestructureerder dan we dat nu doen.”
Voor het plaatsen van veebeschermende rasters is steeds meer animo onder dierhouders, merkt de Wolvencommissie. ,,We zien dat ze goed helpen, als ze goed geplaatst zijn en onderhouden worden. Daar bestaat soms nog miscommunicatie over.”
Het is namelijk best een uitdaging: de onderste stroomdraad moet 20 centimeter van de grond worden geplaatst. Het gras moet goed gemaaid zijn, zodat de elektriciteit niet weglekt. Bij sloten en wildwallen moet goed nagedacht worden over de constructie. En er mogen niet per ongeluk wat stenen naast liggen, anders kan de wolf er alsnog overheen springen.
,,Het is dus iets wat nauw luistert en niet iets wat je zomaar even doet”, concludeert Markink. ,,Des te meer reden om dierhouders hier extra in te ondersteunen.”>>
Nieuwsbrieven
Subsidie wolfwerende maatregelen groot succes, Veldbezoeken van de Wolvencommissie, en nog veel meer...
Artikel de Gelderlander
https://www.gelderlander.nl/ede/advies- ... ~a9bbfbcd/
DuoPenotti schreef:Ik ben bang dat er overdag steeds meer aanvallen gaan zijn.
Steeds meer mensen stallen toch hun dieren op in de nacht of stoppen helemaal met het dieren houden.
De wolf heeft toch honger, hij heeft op een gegeven moment niet veel meer keuze dan overdag jagen.
je zou verdorie een zak hondenvoer aan de omheining hangen...
Elisa2 schreef:Betalen zij het dan ook?
Jessix:
Ja precies dat dus..eerder stonden ze hier vaak echt zo lang mogelijk buiten. Van 7u s"morgens tot soms 10/ 11u s"avonds. Dat kan nu allemaal niet meer. Ik ben bang dat tegen de tijd dat de onrust opgemerkt wordt dat het misschien al te laat is? Dankjewel in ieder geval, ik hoop ook echt dat het afdoende is.
anjali schreef:DuoPenotti schreef:Ik ben bang dat er overdag steeds meer aanvallen gaan zijn.
Steeds meer mensen stallen toch hun dieren op in de nacht of stoppen helemaal met het dieren houden.
De wolf heeft toch honger, hij heeft op een gegeven moment niet veel meer keuze dan overdag jagen.
je zou verdorie een zak hondenvoer aan de omheining hangen...
Nee geen hondenvoer aanbieden! Daar lok je ze immers alleen maar mee. Als je ze gaat voeren kom je er niet meer vanaf!
Maar dan nog... wat wil je doen : naar buiten hollen en proberen 1 of misschien wel meerdere wolven weg te jagen?? Met gevaar voor eigen leven??Citaat:En als zij binnen zijn kunnen ze niet het achterste deel van het weiland zien. Daar moeten we nog maar even over nadenken..wellicht camera toezicht?