Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:21

Tango1979 schreef:
Is dat te simpel gedacht? Als iedereen in NL 10% zijn ecologische voetafdruk per jaar verminderd?

Dan kunnen er best veel vluchtelingen opgevangen worden. Want de voetafdruk van een vluchteling ligt vele malen lager dan die van de gemiddelde Nederlander.

En dat blijft zodra ze in Nederland zijn? Of stijgt die dan tot het niveau van een gemiddelde Nederlander?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:21

Ik vind het argument van een grote voetafdruk een beroerde reden om vlcuhtelingen te weigeren.

"Ik kan niet leven zonder dat ik de boel flink vervuil, en dus kan ik niet helpen, want als jij ook zo gaat leven hebben we een probleem" dat is hoe dat klinkt.

Dat staat volledig los van buiten de deur helpen.

Die ecologische voetafdruk creëert vluchtelingen, en dat zal de komende jaren alleen maar erger worden.
https://npokennis.nl/story/25/wat-is-ee ... luchteling

En om dan te roepen: ik kan ze niet helpen want voetafdruk, is anderen laten opdraaien voor problemen die wij hier veroorzaakt hebben.

De oplossing is je ecologische voetafdruk fors verkleinen en kijken hoe we een betere levensstandaard kunnen bereiken voor mensen die niet het geluk hadden dat hun wieg in het rijke westen stond.
En lokaal, maar ook thuis bed, bad en brood bieden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:22

996981 schreef:
Theoretisch prachtig ja. Gaat het in de praktijk ook zo?

“ Momenteel schrijft de Europese Unie voor dat minimaal 50 procent van de accu moet worden hergebruikt. Daar kun je al bijna aan komen door enkel de metalen en kunststof beschermlagen om de afzonderlijke componenten te hergebruiken.”

Heb jij enig idee hoe duur zo'n accu is?
Ja natuurlijk gaat het zo. Mensen gooien die achterlijk dure dingen echt niet weg. 1 accu cel vervangen kost al 2000 euro. Uiteraard wordt dat gerecycled.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:26

Avalanche schreef:
Ik vind het argument van een grote voetafdruk een beroerde reden om vlcuhtelingen te weigeren.

"Ik kan niet leven zonder dat ik de boel flink vervuil, en dus kan ik niet helpen, want als jij ook zo gaat leven hebben we een probleem" dat is hoe dat klinkt.

Die ecologische voetafdruk creëert vluchtelingen, en dat zal de komende jaren alleen maar erger worden.

En om dan te roepen: ik kan ze niet helpen want voetafdruk, is anderen laten opdraaien voor problemen die wij hier veroorzaakt hebben.

De oplossing is je ecologische voetafdruk fors verkleinen en kijken hoe we een betere levensstandaard kunnen bereiken voor mensen die niet het geluk hadden dat hun wieg in het rijke westen stond.

Knuppel in hoenderhok: waarom zijn we verantwoordelijk voor mensen die hun wieg niet in het westen stond.
Dat je als westen moet vergoeden voor waar je onrecht hebt gedaan zeker. Maar waarom zijn wij verantwoordelijk voor andere continenten die in oorlog zijn?

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:29

Als iedereen in nl met 10% verminderd, en de big five doen niet mee.. wat levert t onderaan de streep dan op voor de aarde?

En zouden de rijke oliestaten vluchtelingen op gaan vangen en eindelijk een keer hun uitstoot indammen? Ik vrees toch van niet hoor.. ze maken niet veel aanstalten lijkt.. is het daar nog geen 5 over twaalf?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:36

Avalanche schreef:

Je voetafdruk heeft niet enkel te maken met hoe je leeft hè? Collectieve voorzieningen hebben ook invloed.

Hoe meer mensen, hoe meer we van die collectieve voorzieningen nodig hebben.

En inderdaad, Nederlanders kunnen best minderen met verbruik. Maar volgens mij betekent dat alsnog niet dat we oneindig capaciteit hebben in NL. Dat heeft geen land, maar NL is nu eenmaal niet zo groot.

Niet iedereen is klimaatvluchtelingen hè? Volgens mij is het grootste deel nog steeds op de vlucht voor conflicten. Daar kijken we naar mijn idee veel meer van weg, dan het klimaat. En dat bedoelde ik met “kunnen we ze alleen binnen de Nederlandse landsgrenzen helpen”? Volgens mij kunnen we veel meer doen ook buiten de grenzen. Een goedmakertje van 15 miljoen is dan natuurlijk gewoon belachelijk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:39

Cer schreef:
Als iedereen in nl met 10% verminderd, en de big five doen niet mee.. wat levert t onderaan de streep dan op voor de aarde?

En zouden de rijke oliestaten vluchtelingen op gaan vangen en eindelijk een keer hun uitstoot indammen? Ik vrees toch van niet hoor.. ze maken niet veel aanstalten lijkt.. is het daar nog geen 5 over twaalf?

Dat zie je aan de klimaattop. De voorzitter is tevens eigenaar van een gas- en oliemaatschappij.
Er was gisteren een stukje over op rtl z geloof ik. Je mond valt open van verbazing.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:41

996981: Dat ben ik met je eens. En ik denk nog steeds dat het systeem op de schop moet. OV moet een stuk verbeteren, want het is nu gewoon niet goed genoeg. Het feit dat ik 2 uur onderweg zou zijn met het OV, en met de auto 25 minuten naar dezelfde plek is ronduit belachelijk.

En zo zijn er meer collectieve voorzieningen waarvan ik denk dat ze groener en beter kunnen, en ik denk dat dat kan op een manier die elkaar niet bijt.

Ik geloof ook echt dat je meer moet doen buiten onze landsgrenzen hoor :) maar het hele verhaal is allesbehalve zwart wit wat mij betreft.
Wintu schreef:
Knuppel in hoenderhok: waarom zijn we verantwoordelijk voor mensen die hun wieg niet in het westen stond.
Dat je als westen moet vergoeden voor waar je onrecht hebt gedaan zeker. Maar waarom zijn wij verantwoordelijk voor andere continenten die in oorlog zijn?

Ik weet niet of we daarvoor verantwoordelijk zijn. Maar ik vind er wel wat van om hulp te weigeren als je de capaciteit hebt om te helpen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:42

Waarbij ik niet zeg dat we niks moeten doen hoor,
Maar denken dat we hier de wereld gaan redden .. Nja … ik weet t niet hoor..

En inderdaad, goed punt van de voorzieningen.. we kunnen niet eens opvang regelen, dat mensen normaal kunnen slapen.. en de zorg? En de scholen? Banen zijn er wel maar mensen moeten meer kunnen dan slapen en werken,
Lijkt mij…

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:46

Maar, over of we die capaciteit (nog) hebben verschillen de meningen…

Als we mensen in het voorstadium al niet humaan kunnen opvangen, wat hebben we verderop in de trechter dan te bieden?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:48

Avalanche schreef:
996981: Dat ben ik met je eens. En ik denk nog steeds dat het systeem op de schop moet. OV moet een stuk verbeteren, want het is nu gewoon niet goed genoeg. Het feit dat ik 2 uur onderweg zou zijn met het OV, en met de auto 25 minuten naar dezelfde plek is ronduit belachelijk.

En zo zijn er meer collectieve voorzieningen waarvan ik denk dat ze groener en beter kunnen, en ik denk dat dat kan op een manier die elkaar niet bijt.

Ik geloof ook echt dat je meer moet doen buiten onze landsgrenzen hoor :) maar het hele verhaal is allesbehalve zwart wit wat mij betreft.
Wintu schreef:

Ik weet niet of we daarvoor verantwoordelijk zijn. Maar ik vind er wel wat van om hulp te weigeren als je de capaciteit hebt om te helpen.

Ik denk dat we de capaciteit echter niet meer hebben om immigranten in welke hoedanigheid dan ook, als voorheen op te vangen. En dan vind ik dat voorrang aan oorlogsvluchtingen moet gaan en niet naar buitenlandse studenten bijvoorbeeld. Meer nog ben ik voor opvang in de regio. Verder meer gezinnen ipv jonge mannen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:50

Je zou best gelijk kunnen hebben. De situatie zoals die in Ter Apel is schrijnend idd. Dat moet je niet willen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:51

996981 schreef:
Maar, over of we die capaciteit (nog) hebben verschillen de meningen…

Als we mensen in het voorstadium al niet humaan kunnen opvangen, wat hebben we verderop in de trechter dan te bieden?

Grootste deel van de statushouders zit na vijf jaar nog in de bijstand.

Buitenlandse studenten vanuit de eu, wordt door de Nederlandse overheid aanzienlijk voor betaald.

Als je als autochtone Nederlander amper rond kan komen en als alles duurder wordt, dan wringt dat, snap ik volkomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:55

996981 schreef:
Tango1979 schreef:
Is dat te simpel gedacht? Als iedereen in NL 10% zijn ecologische voetafdruk per jaar verminderd?

Dan kunnen er best veel vluchtelingen opgevangen worden. Want de voetafdruk van een vluchteling ligt vele malen lager dan die van de gemiddelde Nederlander.

En dat blijft zodra ze in Nederland zijn? Of stijgt die dan tot het niveau van een gemiddelde Nederlander?

Van de berekeningen en kritiek die ik tegenkom op de gewone voetafdruk rekensommen voor particulieren, komt uit dat zo'n 50% (of meer zelfs) "veroorzaakt" wordt door allerlei dingen waar jezelf geen invloed op hebt, maar die bv je overheid mede voor jouw doet.
Hoe dan ook zal een vluchteling die hier komt wonen een flink stuk meer voetafdruk hebben dan in land van herkomst. Veelal dingen als meer middelen nodig, verwarming, voedsel komt van verder weg ... En ja dat geeft weer meer druk in gebieden waar vluchtelingen vandaan komen.
En hoewel 10% minder voor veel mensen mogelijk is, zal het geen ruimte maken voor. Volgens mij kwam er in dit topic al eerder een berekening langs die aangaf dat nederland qua ecosysteem iets van 12 miljoen mensen aankan, en dat aantal zijn we al ver te boven. En zoals ook al aangegeven, delen van nederland hebben al een permanent verkeersinfarct, stroomnet kraakt, drinkwater wordt krap (niet gek met 18 miljoen waar draagkracht is voor 12) en dan nog eens al die andere problemen die o.a. door vergrijzing komen. Simplistisch : ons economisch systeem is onhoudbaar aangezien de aarde niet meegroeit en ook nog eens niet ingesteld op zoveel oudere en volgens sommige visies niet productieve individuen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:00

Tango1979 schreef:

Voor zulke overlastgevers in Ter Apel en Budel zekers.
Dacht het niet.
Voor zulke, een enkeltje terug.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:04

Ik ben zo benieuwd hoe meewerkend jij zou zijn als je gedwongen zou zijn op de grond te slapen in de ijzige kou.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:06

Avalanche schreef:
Ik ben zo benieuwd hoe meewerkend jij zou zijn als je gedwongen zou zijn op de grond te slapen in de ijzige kou.

Dan hoeven ze nog geen meisjes lastig te vallen of auto's open te breken.
Of vind je dat normaal?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:07

Je hoeft helemaal niet vegetarisch te worden om toch een kleine impact op het milieu te hebben,, een dag vleesloos levert het volgende al op;
1 maand douchewater
gemiddeld 1740 gram CO2-uitstoot.
Vermenigvuldig dat eens met 18 miljoen!
Laat staan dat dit wereldwijd zou worden gedaan.
We hebben het wel over onze boeren maar al dat vee verbruikt in totaal drie keer de oppervlakte die we in Nederland hebben.
Voor het leveren van vervoer leggen we in het buitenland beslag op twee keer zoveel grond.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:08

OleJon schreef:
Avalanche schreef:

Of vind je dat normaal?

Zeg ik dat?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:08

Wintu schreef:
Ik denk dat velen er geen zin in hebben om in te leveren, zodat er meer vluchtelingen opgevangen kunnen worden. Vooral al ze al geen cent over hebben aan het einde van de maand en er ook nog gespaard moet worden voor klimaatbeschermende maatregelen.

"Geen zin hebben", nu - dan máák je maar zin.
De bomen groeien niet tot in de hemel.
(Misschien niet populair om te zeggen.)
Mohanas Ghandi zei het al: 'de aarde kan iedereen geven wat zij of hij nodig heeft, maar voor ieders begeerte is de aarde te klein. (De man werd vermoord in 1948, dus kun je nagaan.)

Ondertussen heb ik wel degelijk te doen met de slachtoffers van rechts beleid - 'aan het einde van mijn geld heb ik nog een stuk maand over'.

Moeten sparen ivm milieumaatregelen zoals het isoleren van het (huur)huis is ook rechts beleid.
(Links geeft subsidies. Enne: dat werkt werkgelegenheid in de hand, dus de investering van de overheid betaalt zichzelf terug.)

En vluchtelingen toelaten hangt niet samen met de eigen levensstijl.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:12

Janneke2 schreef:

Niet echt de beste manier als je meer draagvlak wil genereren voor de opvang van vluchtelingen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:12

BigOne schreef:
Je hoeft helemaal niet vegetarisch te worden om toch een kleine impact op het milieu te hebben,, een dag vleesloos levert het volgende al op;
1 maand douchewater
gemiddeld 1740 gram CO2-uitstoot.
Vermenigvuldig dat eens met 18 miljoen!
Laat staan dat dit wereldwijd zou worden gedaan.
We hebben het wel over onze boeren maar al dat vee verbruikt in totaal drie keer de oppervlakte die we in Nederland hebben.
Voor het leveren van vervoer leggen we in het buitenland beslag op twee keer zoveel grond.

Keer 18 miljoen werkt natuurlijk niet. Een deel eet al (deels) vegetarisch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:13

Laat het dan 10 miljoen zijn, rekent ook wat gemakkelijker.
Vooral voor de drinkwater productie zou het zeker niet verkeerd zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:18

OleJon schreef:
Of vind je dat normaal?

In sommige opzichten is dit normaal. Meisjes lastig vallen hoort tot de Nederlandse cultuur.

Sorry.

Dat wil je mogelijk liever niet horen, maar het is wel zo.

Ik ben feminist genoeg om te weten dat sexueel geweld in Nederland normaal was en tot op de huidige dag veel voorkomt.

Verkrachting binnen het huwelijk "bestaat" pas sinds 1984.
...veel mensen denken dat wij reueueuze vrouwvriendelijk zijn, nou dat valt tegen.

En ik ben feminist genoeg om te weten dat het een refrein van alle eeuwen is 'Hoei, buitenlanders, die zitten aan onze vrouwen! Weg ermee!'

Ik ontken niet dat er problemen zijn, hoor.
Maar dat is géén onderscheid tussen 'Nederlanders en de rest'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:18

Exitium schreef:
Janneke2 schreef:

Niet echt de beste manier als je meer draagvlak wil genereren voor de opvang van vluchtelingen.

?

Ik vind dat die twee dingen los van elkaar staan.