Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:08

Er is intussen op de Westelijke Jordaanoever ook een Belg opgepakt door Israël. Was een linkse activist die ging helpen met olijven plukken. De verdachte nam volgens Israël deel aan Hamas-activiteiten (hoezo, die zitten toch in Gaza?), demonstraties en opstootjes met soldaten. De versie van de organisatie waartoe hij (of zij?) behoorde (International Solidarity Movement - hun slogans: nonviolence - justice - freedom) was dat ze aanwezig waren als mensenrechtenwaarnemers toen een Palestijnse woning platgewalst werd door illegale kolonisten.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:27

@hahahatsjoe,
Je ontwijkt de vraag wat voor jou betrouwbare bronnen zijn....
Wel zo eerlijk om daar even op te antwoorden?

Anders kan je net zo goed jungle book gebruiken als bewijs.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:49

hahahatsjoe schreef:
Ik begin nu de bijna 10 PB's te begrijpen van de mensen die het knap vinden dat ik in het topic bleef reageren... Flashbacks van de corona topics waarin een aantal posters de wijsheid in pacht dacht te hebben (net als hier dus) waarbij elke andere mening neergesabeld werd... Kokervisie, domheid, wat is dat toch ?

... misschien heb ik een idee hoe dat komt.
Op zich is het prima om voor je mening op te komen, ook al krijg je tegengas.

Maar woordkeus doet er toe.
'(Anderen) menen de wijsheid in pacht te hebben'
en een andere mening
'wordt neergesabeld',
is 'kokervisie en' domheid'.

Zo spreken over discussie partners roept iets op.
(Koppigheid, wellicht.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:30

FiveSports schreef:
@hahahatsjoe,

Zij heeft familie die in Israel woont. Dan kijk je er heel anders tegenaan dan degenen die het nieuws hier alleen van de sociale media hebben. Ik ben er meerdere malen geweest als pelgrim\toerist en daardoor zeer betrokken pro-Israel.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:38

anjali schreef:
FiveSports schreef:
@hahahatsjoe,

Zij heeft familie die in Israel woont. Dan kijk je er heel anders tegenaan dan degenen die het nieuws hier alleen van de sociale media hebben. Ik ben er meerdere malen geweest als pelgrim\toerist en daardoor zeer betrokken pro-Israel.

Uhhh, anti-Israël geluiden komen volgens jou alleen van sociale media?
De ellende daar is al ongeveer 75jaar oud, er zijn talloze boeken over geschreven, ook door Israëliers zelf.
Bijzonder als je dat dan echt gelooft...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:05

anjali schreef:
FiveSports schreef:
@hahahatsjoe,

Er zijn meer mensen die contacten en familie hebben in de regio anjali.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:43

anjali schreef:
(...) Dan kijk je er heel anders tegenaan dan degenen die het nieuws hier alleen van de sociale media hebben. Ik ben er meerdere malen geweest als pelgrim\toerist en daardoor zeer betrokken pro-Israel.

Ik volg het nieuws via brave media die ik vertrouw (of verTrouw ;) ).
Ik ben in Israël geweest, als pelgrim, toerist en vrijwilliger.
Ik ben betrokken.

Maar absoluut niet pro-Netanyahu en consorten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 11:47

Ik heb 2 lieve vrienden in Israel, jonge mensen. kijk er ook niet anders tegen aan...
Je hoort hen er ook niet over.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:25

Ook in Israel wat de enige democratie in het Midden-Oosten is zijn er verschillende stromingen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 12:50

En wat heeft dit ermee te maken dat wij enkel van social media zouden lezen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:13

anjali schreef:
Ook in Israel wat de enige democratie in het Midden-Oosten is zijn er verschillende stromingen.

... ik geef toe dat Libanon niet de sterkste democratie ter wereld heeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 21:02

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:33

Klopt, en veel kritiek kunnen ze in ieder geval niet verdragen. Onze minister De Croo had duidelijk zijn steun voor de slachtoffers en 7 oktober en het recht op zelfverdediging uitgesproken, maar Nethanyahu beschuldigt hem nu van "steun aan terrorisme" omdat hij aan Palestijnse kant zei dat Israël het internationaal recht moet respecteren en het aantal burgerslachtoffers moet inperken.

Vandaar dat ik me al kan inbeelden dat onze Belgische "terroriste" ook helemaal niets fout gedaan heeft, ze heeft gewoon dingen gezien die Israël probeert te verbergen, en zo'n pottenkijkers willen ze het land uit.

En Nethanyahu doet dan nog alsof hij onze redder is omdat Hamas anders ook Brussel en Antwerpen zou aanvallen. Dat durf ik betwijfelen, maar mocht de wereld deze keer weer onverschillig gebleven zijn, dan kan ik me inderdaad wel voorstellen dat extremere organisaties hun pijlen wel op het westen zouden gaan richten. Het standpunt van onze regering vind ik echter best wel ok (niet helemaal mijn visie natuurlijk, ik ben wat radicaler dan de meesten, maar ben al blij dat onze politici niet naar iedereens pijpen dansen en geen schrik hebben om te zeggen waar het op staat).

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:43

Palestijnen in Jeruzalem kunnen geen feest vieren, omdat hun familie leden die grotendeels zonder aanklacht vastgezeten hebben, weer vrij zijn.
Israël ziet ze dan als terroristen ....wtf...

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:46

Hoe zouden we dat noemen? Vrouwen, kinderen, vastzetten zonder aanklacht... Misschien ontvoeren?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:57

@FiveSports, misschien hadden ze wel stenen gegooid naar Israëlische bulldozers die hun huizen platwalsten. Zo terroristisch dit 8)7

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:00

Elin_ schreef:
hahahatsjoe schreef:

Ja dat zeg ik. Een deel van de foto's en filmpjes zullen echt zijn, maar heel veel is nep. Kleine correctie: Hamas pleegt genocide, voor zover je hier kunt spreken van volkerenmoord. Die maakt onschuldige mensen op een festival af, de trekt burgers uit auto's en schiet ze dood, die schiet iedereen die ze zien binnen een kibboets dood. En beste Popstra, jij haalt je info uit de MSM, ik haal mijn info uit de harde werkelijkheid in Israel.

En Israël pleegt geen genocide wil je zeggen. Wauw.. Ik snap gewoon niet hoe je in een oorlog (het is gewoon oorlog, geen terreur of het is beide zeiden terreur wanneer je spreekt van de definitie onschuldige burgers doden voor een zogenaamd "hoger doel") zo zwart wit kan denken.

Ik volg een oorlogsjournalist op insta (ben even zijn naam kwijt) inclusief videos en kan je vertellen dat dat geen AI video's zijn, maar echt kinderen die daar gewoon doodgaan, zijn of zwaargewond zijn. En dat is dan goed te keuren, want het is voor Israël een oorlog? De beelden krijg je bijna niet van je netvlies.

Ik voel pure walging opkomen van je uitspraken (nee niet voor jou als persoon, maar je gedachtegoed is echt schokkend).

https://instagram.com/motaz_azaiza?igsh ... c2ODk2ZA==

Ik zit bijna niet meer op Bokt, dus een late reactie, maar de fotograaf is Motaz Azai.
Beelden van met name getraumatiseerde en gewonde en zelfs dode kinderen (en volwassenen) liegen niet!
Ik kan er vaak niet eens van slapen en dan kijk ik een aantal dagen niet!

Vreselijk wat Hamas heeft gedaan op 7 oktober, maar inmiddels vind ik de genocide door Israël vele malen erger.
De haat naar Israël zal alleen maar groeien.
Schande wat Netanyahu heeft aangericht.
De Palestijnen zitten als ratten in de val.

@Hahahatsjoe,
Je broer en zijn en jouw berichten/informatie is totaal niet objectief.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:14

@Electra, ja, ik had die naam ook al voorbij zien komen, hij heeft onlangs ergens een prijs ontvangen, soort heldenstatuut gekregen (terecht vind ik), maar was me niet helemaal duidelijk of hij nog in leven was.

En onze minister en zijn Spaanse collega hebben blijkbaar felicitaties gekregen van Hamas na hun bezoek aan het Midden-Oosten. Dat zal nu ook wel niet hun bedoeling geweest zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:28

hwn schreef:
@Electra, ja, ik had die naam ook al voorbij zien komen, hij heeft onlangs ergens een prijs ontvangen, soort heldenstatuut gekregen (terecht vind ik), maar was me niet helemaal duidelijk of hij nog in leven was.

En onze minister en zijn Spaanse collega hebben blijkbaar felicitaties gekregen van Hamas na hun bezoek aan het Midden-Oosten. Dat zal nu ook wel niet hun bedoeling geweest zijn.

Hij heeft gisteren nog foto's en films geplaatst, dus hij leeft nog.
Ongelooflijk dat mensen deze oorlogsdaden door Israël nog durven te ontkennen of te bagatelliseren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:14

https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/de-zevend ... d20231126/

Onze eerste minister Alexander De Croo (OpenVLD, dus centrum-rechts) beantwoordt vragen van de mensen. Iedereen mocht vragen insturen. Opmerking van de VRT: bij alle vragen (en het waren er blijkbaar honderden) was er maar één iemand die de verdediging van Israël op zich nam. Drie mensen ware uitgenodigd in de studio, en enkele studenten kwamen vanop afstand in beeld. Ik vond het heel interessante, welsprekende en intelligente vraagstellers, ze mogen van mij zo de politiek in. Vind onze minister ook niet zo slecht, niet makkelijk voor een chihuahua-landje als België om zijn bek open te trekken tegen de grote wolven.

Er was een andere minister in beeld die vond dat we te weinig deden tegen antisemitisme (werd met klem ontkracht door de premier), die had Israël een volwassen democratie genoemd (toen fronste ik toch de wenkbrauwen)

Voor wie het programma kan bekijken op TV: in hetzelfde programma kwam ook de verkiezingsuitslag van Wilders aan het woord.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:57

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/27 ... daanoever/

Terwijl de wapens even zwijgen in Gaza, gaat de repressie tegen Palestijnen op de West Bank onverminderd voort...

En in België hebben we ook onze politieke clowns:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/26 ... en-israel/
Theo Francken, één van onze politici (volgens mij extreem-rechts maar aangesloten bij een iets gematigder partij om zo een postje te krijgen) heeft op de Israëlische televisie onze eigen regering bekritiseerd en gezegd dat we te weinig doen tegen antisemitisme. Hij weet duidelijk het verschil niet tussen antisemitisme en antizionisme, dus zijn dossierkennis is even goed als zijn Engels: hij zei: ""The drop in the emmer who is totally full" :D :D :D . En dat hij even gaat janken bij de grootste oorlogsmisdadigers in de hedendaagse geschiedenis getuig ook niet echt van goede smaak. Ik hoop zo dat wij geen extreem-rechtse regering krijgen, ik zal me zo ergeren (of hen keihard uitlachen, ik kan al wat oefenen met deze)
Laatst bijgewerkt door hwn op 27-11-23 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:27

Jij weet het verschil niet tussen "één van onze ministers", wat hij niet is, en "voormalig staatssecretaris". Buiten burgemeester van Lubbeek heeft hij denk ik momenteel geen ander "postje".

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:45

OK dan, één van onze politici dan. Burgemeester is ook een politiek postje, dus zo fout is dat niet. Ben heel weinig op de hoogte van de Belgische politiek, moest van beide zelfs nog googlen bij welke partij ze waren, ik ben ook geen partijstemmer, kies altijd op inhoud, heb zo al bijna heel het rijtje afgegaan. Maar dat verandert niets aan de inhoud van de zaak, en ik zie dat ik niet de enige ben die hier toch grote ogen van opgezet heeft.

Edit: van mijn kant ook eens een kritische noot voor Palestijnse kant: het lijkt me niet zo verstandig dat de Palestijnse vrijgelaten jongeren direct met Hamas-vlaggen gaan lopen zwaaien. Die zitten binnen de kortste keren weer achter de tralies, en straks heeft Israël een argument om (zogezegd) achter Hamas aan te gaan op de West Bank.
Laatst bijgewerkt door hwn op 27-11-23 22:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:49

Je moet natuurlijk wel zorgen dat je zelf geen misinformatie verspreid, want hoe je het bracht kleurt de inhoud natuurlijk wel. En burgemeester of minister is natuurlijk wel degelijk een heel groot verschil. Zou maar erg zijn als dat niet zo was. Hij is ook gewoon verkozen in Lubbeek natuurlijk, dus dat postje is niet uit de lucht komen vallen.

Het is ook een beetje raar om iemand "volgens jou extreem-rechts" te noemen terwijl je zijn functie niet kent, moest googlen in welke partij hij zat en zelf zegt amper de politiek te volgen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:07

Ik vind niet dat het de inhoud sterk verandert, en heb net nog eens door zijn instagram gebladerd en zie toch wel opvallende gelijkenissen met Vlaams Belang, dus rechtser dan doorsnee NVA (tenzij NVA ook weer naar rechts opgeschoven is). Maar ja, we zijn het in dit topic nog niet vaak eens geweest, dus agree to disagree dan maar.

En goed nieuws: het staakt-het-vuren is met 2 dagen verlengd. Hamas krijgt nu o.a. tijd om 40 gijzelaars te zoeken die zoek geraakt zijn. Hopelijk wordt er intussen achter de schermen druk verder gewerkt aan een permanent staakt het vuren.