Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:55

Is wel erkend en ben ook opgenomen in doelgroepregister. En als ik het niet trek moest ik zelfs aan de bel trekken, want dan ging de volgende procedure opgestart worden met eventueel nog minder uren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:58

Het ging over zebrastreep, die haar inkomen vermeldde maar niet dat het parttime was en dus leek alsof ze ver onder minimunloon zat

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:04

Oh sorry hoofdpijn van gisteren in de zon zitten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:03

Karl66 schreef:
Popstra schreef:
Misschien kun je er ook even bij vermelden dat de lage inkomens recht hebben op allerlij subsidies die de hoge inkomens dus niet krijgen.

Je bedoelt net zoals de hogere inkomens veel meer aftrekposten voor de belasting hebben?

Ik bedoel alles wat jij hier neer zet gewoon op het nieuws was en je dat stukje wat ik plaatste niet noemde.

Maar denk je in ons land niet hoeft te klagen hoor met al die subsidies enz. Je moet enkel de weg weten en sommigen zijn daar heel goed in en andere niet.
Rijk zijn word je overigens niet van op je luie gat zitten...je moet wel Willen werken. En dan heb ik het nket over 40 uurtjes.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:07

Sizzle schreef:
Als je iets over loon schrijft is het wel handig om dat in voltijd of per uur uit te drukken. Nu leek het net of je echt illegaal uitgebuit werd. Met een beperkt aantal uren zit iemand natuurlijk al vrij snel onder een bepaalde inkomensgrens. Als dat niet door (erkende) ziekte is dan wordt dat uiteraard niet aangevuld met subsidies.

Fijn dat je een betere baan gevonden hebt :)

Nou ja het is alsnog niet netjes dat ik voor een niv 2 betaald krijgt ipv niv 4. Ik wil super graag uit huis maar dat kan ik met de huidige baan niet eens betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:25

Maar daar ben je zelf bij toch op het moment dat je een contract tekent? Even heel banketstaaf gezegd misschien maar ik laat mij niet onderbetalen. Ik heb zelf 2 hbo bachelors en kom dan voor minder ook mijn bed niet uit :=

Natuurlijk snap ik dat mensen die luxe niet altijd hebben maar dan is het accepteren dat je niet veel betaald krijgt. Ik moet echt wel full time werken met parttime werken zou ik mijn koophuis ook niet kunnen betalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:55

Er zijn maar weinig mensen die op een part-time salaris het huis uit kunnen dat was 20 jaar terug niet anders.
Ik had destijds ook helaas een deeltijd (80%) contract tegen minimumloon, maar daar deed ik nog 2 andere baantjes naast.

Maar hoe dan ook super dat je nu wat geschikters hebt. Een oproepcontract zonder vastgelgde uren is altijd gewoon waardeloos. Dat is 1 van de redenen dat in bepaalde sectoren mensen niet gingen testen voor covid. Die konden echt hun uren niet missen.
Waardeloze situaties zijn dat, als dat je hoofdinkomen is.

Echter dwalen we nu wel erg af.

Hebben jullie al collega‘s uit Oekraine?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:37

Spenk schreef:
Maar daar ben je zelf bij toch op het moment dat je een contract tekent? Even heel banketstaaf gezegd misschien maar ik laat mij niet onderbetalen. Ik heb zelf 2 hbo bachelors en kom dan voor minder ook mijn bed niet uit :=

Natuurlijk snap ik dat mensen die luxe niet altijd hebben maar dan is het accepteren dat je niet veel betaald krijgt. Ik moet echt wel full time werken met parttime werken zou ik mijn koophuis ook niet kunnen betalen.

Tja er waren wat andere beloftes gedaan op mijn werk wat ze niet zijn nagekomen uiteindelijk helaas... ze hadden mij zoveel meer beloofd. Het komt ook door plotselinge bezuinigen na het overlijden door een cliënt waardoor de uren enorm werden teruggezet. En de vaste contracten gaan voor.

Het is gewoon pech dat er wat dingen zijn voorgevallen waardoor ik ook niet meer uurtjes kan draaien.

Nu ik weet dat ik meer kan verdienen ga ik daar ook niet meer terug hoor...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:18

Oh je bent er dus al weg? Ik lees ook steeds met verbazing jouw verhalen.

Als je in de zorg werkt idd zsm weg als ze rare dingen doen, je kan overal in de zorg werk vinden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:50

verootjoo schreef:
Oh je bent er dus al weg? Ik lees ook steeds met verbazing jouw verhalen.

Als je in de zorg werkt idd zsm weg als ze rare dingen doen, je kan overal in de zorg werk vinden.

Even heel offtopic hoor maar morgen laatste werkdag :D En maandag nog een kleine afsluiting dit vindt ik namelijk toch wel belangrijk voor de cliënten.

Mij verbaasd niks meer in dat bedrijf moet ik zeggen.... Ik ben blij dat ik ervan af ben als ik merk hoeveel negatieve energie het kost.

Het is niet zo dat ik er met ruzie of boze gevoelens weg ga , ik zie het als een grote les want ik wil er toch iets positiefs van maken. Ik heb nu ook gekozen voor een plek waar je niet een al te grote band op kunt bouwen met je cliënten , en waar alles kleinschalig is. Wat meer afstand van je werk is toch wel belangrijk voor mij en mijn rust. En ook hingen er zoveel voordelen aan mijn nieuwe baan dat ik het niet kon laten schieten.

--

Nu weet on topic. Ik heb vandaag voor het eerst weer getankt sinds de mega hoge benzine prijzen. 2,28 betaald en ik denk dat ik nog niet mag klagen ik was 45 kwijt voor een halve tank. Vorige keer toen het nog onder de 2 euro zat was ik iets van 40 kwijt dus ik mag nog niet klagen.

Wel valt het mij op dat de prijzen enorm verschillen. Ik kwam ook langs een plek daar was het 2,18 ( het klikt haast goedkoop)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:59

Ik ving gisteren op dat vrijdag de benzine een stuk goedkoper zou moeten worden?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:00

pmarena schreef:
Ik ving gisteren op dat vrijdag de benzine een stuk goedkoper zou moeten worden?

Klopt want de accijns gaat omlaag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:07

Accijns er af + de 21% BTW over die accijns, is iets van 20 cent voor benzine en dacht 13 voor diesel totaal.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:17

Dan blijft 't dus ca 30 cent duurder dan in België? Nu scheelt 't 50 cent.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:42

Hier zullen de prijzen dan misschien net onder de 2 euro uit gaan komen als de accijns eraf gaan.

Het verschilt hier heel erg waar je tankt trouwens qua prijzen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:51

Zebrastreep schreef:
Hier zullen de prijzen dan misschien net onder de 2 euro uit gaan komen als de accijns eraf gaan.

Het verschilt hier heel erg waar je tankt trouwens qua prijzen

En het tijdstip waarop je gaat tanken kan ook schelen. Ik heb zo’n app waarop je alle tankstations en prijzen kan zien en zag dat het overdag soms 10 cent duurder is dan ‘s avonds.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:54

In Duitsland zag ik gisteren ook al prijzen van 2.30 :oo
Hier is in het dorp nu ook de 2 frank een feit. Vorige week zat het er nog onder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:31

_San87_ schreef:
Ik lees net dat Vattenfall de prijzen omhoog gaat zetten per april. Daar vind ik wel wat van...

https://www.ad.nl/geld/vattenfall-verho ... ~af03983c/

MyWishMax schreef:
_San87_ schreef:
-O- Ik heb echt net sinds februari een variabel contract bij hen. Daarvoor vast, maar die liep af en variabel was de beste optie... Vooral omdat ze 2 keer per jaar de tarieven aanpassen, januari en juli oid. Zat vorig jaar al met lager verbruik als alle jaren ervoor, maar hogere kosten zelfs met de belasting die verlaagd was. Hoger termijn bedrag kan ik niet betalen.

Dus dit is best wel een poedersuiker bericht...

Heb je van Vattenfall zelf al wat gehoord?

Ik vind t poedersuiker voor je :.

Vandaag kwam de mail pas van vattenfall. Eigenlijk is dat toch asociaal? Klanten pas 1 dag van te voren inlichten over verhoging van tarieven,?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:20

Het excuus van Vattenfall was dat ze in zoverre verhogen dat de vermindering van belasting op energie oplevert. Dus mensen er per saldo niet op achteruit gaan, zo kan ik er ook wel een paar bedenken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:26

Is de zonnebloem olie al uit de schappen verdwenen bij jullie?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:32

Afgelopen week was hij bij ons in de super op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:57

Wij gebruiken geen zonnebloemolie dus ik let er niet zo op. Maar vorige week bij een supermarkt had iemand voor mij 2 flessen en degene daar weer voor, had een paar trays vol :=

En bij een andere supermarkt stond een speciale mooie officiële aanbiedingsstand met allerlei zonnebloem- en andere olie flessen, waarom ze daar dan een schreeuwerige aanbieding van maken terwijl het schaars dreigt te worden.... :=

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:03

Sizzle schreef:

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:25

Sizzle schreef:

Ja, al een week of 2. Hingen briefjes van 1 fles pp, maar ik heb ze daarna ook niet meer bijgevuld gezien en juist briefjes dat het niet meer op voorraad was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:40

Denk dat dit iets zorgelijker is :
https://nos.nl/liveblog/2423299-oekrain ... in-roebels
Citaat:
Opec+ houdt vast aan hogere olieproductie

Opec+, het kartel van dertien olieproducerende landen met een paar tijdelijke bondgenoten als Rusland, is voornemens de olieproductie weer iets op te voeren. Het is de verwachte uitkomst van het Opec+beraad. In mei zullen elke dag 432.000 vaten olie meer opgepompt worden dan nu, om zo aan de vraag naar olie te voldoen en de olieprijs af te remmen.

De Opec is al maanden bezig de olieproductie op te voeren, na eerder de olieproductie ingeperkt te hebben. Uit productiecijfers blijkt echter dat het toegezegde aantal extra vaten bij lange na niet gehaald wordt. Sommige landen slagen er niet in de productie vast te houden of op te voeren en dus wordt minder olie opgepompt dan gezegd.

Rusland, geen Opec-lid maar een partner, is momenteel 's werelds grootste olie-exporteur, goed voor 12 procent van de hele oliemarkt. Russische olie is goed voor een kwart van de Europese olieconsumptie.

Vermoeden dat dit het geval is had ik al, maar het ook lezen is niet leuk.