Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:16

Elnienjo: Hoe weet je hoe het die landen zou zijn vergaan als we ons daar niet hadden vertoond?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:17

Zij beredeneert ingeval wel vanuit het standpunt van de ontdekkkingsreizigers. ‘We komen de beschaving brengen.’ :j :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:19

Vanzelfsprekend. :D

elnienjo

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:22

Goed nieuws voor Afro Americans die zich niet thuis voelen in Amerika:
Citaat:
Minister Ghana tegen Afro-Amerikanen: ‘Als het jullie niet bevalt in Amerika, kom dan naar Afrika’

https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... ar-afrika/

(wellicht geldt het ook voor de ontevredenen in Nederland en Belgie)

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:40

Interessante website... Die ik niet echt serieus kan nemen. Ik vind het opvallend dat vooral rechts georiënteerde opinie blogs, youtube kanalen, heel erg strooien met woorden als 'extremisten, leugenaars, fascisten, propaganda'.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:43

Knudd schreef:
Interessante website... Die ik niet echt serieus kan nemen. Ik vind het opvallend dat vooral rechts georiënteerde opinie blogs, youtube kanalen, heel erg strooien met woorden als 'extremisten, leugenaars, fascisten, propaganda'.

Je moet wat in tijden van mediacensuur.

Maar deze Britse site plaatst wel het zelfde artikel:
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/0 ... leave-not/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:43

Alle geschiedenis uitingen moeten gewoon op de plek blijven waar ze nu staan , gewoon met duidelijke uitleg erbij en dan hoeft niemand er zich aan te storen. Gebeurt al vaker bij sommige standbeelden en huizen dus hoe gemakkelijk kan het zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:45

bigone schreef:
Alle geschiedenis uitingen moeten gewoon op de plek blijven waar ze nu staan , gewoon met duidelijke uitleg erbij en dan hoeft niemand er zich aan te storen. Gebeurt al vaker bij sommige standbeelden en huizen dus hoe gemakkelijk kan het zijn.

Ben ik helemaal voor!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:47

Elnienjo waarom ervaar jij de nos (en een poster van de vorige pagina ) als media censuur? Omdat dit zeer inhoudelijke artikel daar niet staat? Dat zij dus niet schrijven dat die Amerikanen naar Ghana kunnen? Terwijl ze net zo Amerikaans (misschien wel meer....) zijn dan de witte bevolking.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:53

lenaa_tje schreef:
Elnienjo waarom ervaar jij de nos (en een poster van de vorige pagina ) als media censuur? Omdat dit zeer inhoudelijke artikel daar niet staat? Dat zij dus niet schrijven dat die Amerikanen naar Ghana kunnen? Terwijl ze net zo Amerikaans (misschien wel meer....) zijn dan de witte bevolking.

Ik ervaar mediacensuur omdat alles nogal pro BLM is wat de klok slaat in de Nationale media.
Daarom google ik 'ns wat verder, simpelweg omdat NPO, nu.nl, AD e.d. te eenzijdig berichten over deze schokkende ontwikkelingen.
Maar het artikel stond dus ook op een Britse nieuwssite (dat is toch geen extreme?)
Ze hadden schijnbaar het beeld van Columbus gesloopt en trapten figuurlijk tegen Amerika. We zien in Nederland ook steeds meer dat mensen zich niet in de eerste plaats Nederlander voelen. Dus vandaar misschien die oproep van die Ghanese minister.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:11

Het artikel niet Elnienjo maar wel de opmerking er onder dat iemand nog wel wat mensen wist om naar Ghana te gaan. Daarmee word geen overtreding begaan maar het is duidelijk wie daarmee bedoeld worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:49

mysa schreef:
Waarom zou je die zogenaamde helden op een voetstuk zetten? Die beelden zullen gemaakt zijn in een tijd waarop men heel anders dacht dan tegenwoordig. Tijden waarin slavernij normaal gevonden werd. Tijden waarin men het de normaalste zaak van de wereld vond om een ander land te onderwerpen, de bevolking uit te knijpen en de rijke grondstoffen naar het moederland te verschepen.

Prima dat die geschiedenis niet wordt uitgewist. Maar in het straatbeeld horen die beelden m.i. niet.

Dat uitbuiten gebeurt nog steeds, alleen hebben we daar nu multinationals voor in plaats van regeringen. Punt blijft nog steeds dat onze welvaart grotendeels elders bij elkaar wordt verdiend, vaak door mensen die daar zelf niet veel voor krijgen. We geven het een andere naam, plakken er een ander stickertje op, maar verder is er op veel punten weinig veranderd.

Waar het bij die helden op hun voetstukken om gaat, is dat zij vaak substantiële rijkdommen hierheen hebben hebben gebracht, hier de welvaart hebben vergroot, hier een grote bestuurlijke of culturele invloed hebben gehad, of onze invloed op internationaal gebied hebben vergroot. Kortom, ze hebben iets gedaan waar Nederland of hun lokale gemeenschap op dat moment of achteraf gezien (de standbeelden zijn vaak pas later neergezet) wat aan heeft gehad.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 01:17

bigone schreef:

Inderdaad. En voor mij voegt dat juist waarde toe , als ik door een plaats loop.

Dat de geschiedenis leeft of dat positief of negatief is , en hoe ik of een ieder dat voelt of ziet is persoonlijk.

Ik ben in diverse landen geweest . En ik vind het soms mooi hoe je dan juist door iets aan het denken wordt gezet.

Of dat ik juist geraakt wordt en op ga zoeken wat er is gebeurd.

Landen waar je in sommige gebieden niks had.Maar enkel dezelfde appartementen en verder niks. Daar kreeg ik een soort van ongemakkelijk en leeg gevoel.

Daarnaast als mix zijnde waar diverse nationaliteiten in zitten; vind ik het dus echt bizar allemaal.

Aan de ene kant ; 1 ouder, 2 soorten bloed aan bloed vergieten tegen elkaar hebben gedaan. In de oorlog.
En dan dan aan andere kant geschiedenis mijn andere ouder; 2 culturen.
En de kant van mijn ene ouder en andere ouder ; dan ga je het over koloniseren uiteindelijk hebben .
Ga je dan met de rest vd familie om tafel zitten dan zit oa China ook aan die tafel.
De communist {:}

Wie kan mij volgen? En dan gaan mensen die 2 witte ouders hebben die beide uit Nederland komen ook voor mij uitstippelen dat ik ook A of B moet vinden.
Of als ik dat beeld wil laten staan dan ik hun niet begrijp. En anderen hun gevoelens kwets.

Mensen die zwart zijn , mij dan vinden dat ik te verwestert ben .En geen respect heb voor mijn voorvaderen ( mbt verwestert tja ben in nl geboren)

Ik vind juist dat meerdere dingen naast elkaar mogen bestaan. En ook het verleden.
En daarom feiten bij de beelden en een niet gekleurde uitleg daar kan ik mij in vinden .

Over de media,
Persoonlijk vind ik ook NPO wat eenzijdig.
En bepaalde standpunten benadrukken
En dat vind ik niet kunnen voor staats televisie.

Maar dat is iets ervaarde ik in andere landen in Europa ook Dan ging ik bijvoorbeeld fox nieuws lezen.
Of kranten uit andere landen.

De post van oomens boven dit berichtje vind ik ontzettend goed verwoord

Citaat:
Dat uitbuiten gebeurt nog steeds, alleen hebben we daar nu multinationals voor in plaats van regeringen. Punt blijft nog steeds dat onze welvaart grotendeels elders bij elkaar wordt verdiend, vaak door mensen die daar zelf niet veel voor krijgen. We geven het een andere naam, plakken er een ander stickertje op, maar verder is er op veel punten weinig veranderd.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 01:26

elnienjo schreef:
Goed nieuws voor Afro Americans die zich niet thuis voelen in Amerika:
Citaat:
Minister Ghana tegen Afro-Amerikanen: ‘Als het jullie niet bevalt in Amerika, kom dan naar Afrika’

https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... ar-afrika/

(wellicht geldt het ook voor de ontevredenen in Nederland en Belgie)

De Telegraaf als bron posten is iets, maar met de Dagelijkse standaard kom je écht helemaal nergens :+ Dat is de grootste eenzijdige kulsite die ik heb mogen aanschouwen.

Daarnaast is het veel generaties geleden dat veel gekleurde mensen daar vandaan zijn gekomen. Zou hetzelfde zijn als jouw voorvaderen ergens in Hongarije woonden terwijl jij niks en niemand anders kent dan in Nederland en mensen hier opeens roepen dat je maar terug moet naar Hongarije als het je hier niet bevalt. Slaat toch nergens op? 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 05:22

oomens schreef:

Kopt helemaal.

Sommige zitten hier het Nederlandse slavernijverleden te veroordelen, maar posten die veroordelingen wel met hun mobieltje gemaakt met grondstoffen die slaven in Afrika bij elkaar verzameld hebben en dat door slaven in China in elkaar is gezet.

Denk daar maar eens over na als je straks een kopje koffie drink (gemaakt van koffiebonen mogelijk ook geplukt door moderne slaven).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:18

Lynnepinny schreef:
De Telegraaf als bron posten is iets, maar met de Dagelijkse standaard kom je écht helemaal nergens :+ Dat is de grootste eenzijdige kulsite die ik heb mogen aanschouwen.

Daarnaast is het veel generaties geleden dat veel gekleurde mensen daar vandaan zijn gekomen. Zou hetzelfde zijn als jouw voorvaderen ergens in Hongarije woonden terwijl jij niks en niemand anders kent dan in Nederland en mensen hier opeens roepen dat je maar terug moet naar Hongarije als het je hier niet bevalt. Slaat toch nergens op? 8)7

Ik kwam bij die site uit omdat er geen neutrale site bestaat die twee zijden van de medaille belicht. Daar schiet de media dus in tekort. Door eenzijdige belichting komen mensen dus bij de extremere sites terecht.

Het gaat me om de groeiende ontevredenheid en hekel aan het land waar ze wonen. Een veel liberaler land als Nederland bestaat volgens mij niet. Het komt over als schoppen om te schoppen.
En ook in Amerika kun je als Afro Amercan alles bereiken; zelfs president worden!
Het filmpje wat ik gisteren plaatste met interviews met Morgan Freeman en Denzel Washington die deze rellen afkeuren zegt wel genoeg.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:26

elnienjo schreef:
Lynnepinny schreef:

Ik kwam bij die site uit omdat er geen neutrale site bestaat die twee zijden van de medaille belicht. Daar schiet de media dus in tekort. Door eenzijdige belichting komen mensen dus bij de extremere sites terecht.

Het gaat me om de groeiende ontevredenheid en hekel aan het land waar ze wonen. Een veel liberaler land als Nederland bestaat volgens mij niet. Het komt over als schoppen om te schoppen.
En ook in Amerika kun je als Afro Amercan alles bereiken; zelfs president worden!
Het filmpje wat ik gisteren plaatste met interviews met Morgan Freeman en Denzel Washington die deze rellen afkeuren zegt wel genoeg.

Maar rellen afkeuren is 1 ding ontkennen dat er racisme is en de verantwoordelijkheid volledig leggen bij mensen die het ervaren is een tweede. Dan probeer je wat mij betreft het racisme goed te praten.

Het stukje zelfs president worden zegt het al. Dat moet toch niet uitmaken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:48

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:00

is er een land waar ook in de wereld wat geen slavernij verleden heeft!!

bizar eigenlijk dat we zo naar het verleden blijven kijken en ondertussen wegkijken van de huidige slavernij/uitbuiting , b.v. we blijven kleding dragen, goederen gebruiken geproduceerd in lage lonen landen, goedkope krachten inhuren uit het oostblok, koffie drinken

het verleden kan ik niet meer veranderen het heden wel

hier blijven wonen betekent ook: accepteer de lusten en de lasten - net als ik als blanke dat moet

veel mensen komen naar de westerse landen - wie heeft geen slavernij verleden - om de kansen die het land hen bied

slagen in het leven ligt niet aan een kleur maar aan je instelling, een ander de schuld blijven geven lost niets op

jammer dat het bij een groep - blank of zwart - niet lukt om te slagen in het leven en hun frustraties op deze manier uitten en alles aan het verleden (blijven) hangen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-06-20 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:01

MCE schreef:

bizar eigenlijk dat we zo naar het verleden blijven kijken en ondertussen wegkijken van de huidige slavernij/uitbuiting , b.v. we blijven kleding dragen, goederen gebruiken geproduceerd in lage lonen landen, goedkope krachten inhuren uit het oostblok, koffie drinken

hier blijven wonen betekent ook: accepteer de lusten en de lasten - net als ik als blanke dat moet

veel mensen komen naar de westerse landen - wie heeft geen slavernij verleden - om de kansen die het land hen bied

slagen in het leven ligt niet aan een kleur maar aan je instelling, een ander de schuld blijven geven lost niets op

jammer dat het bij een groep - blank of zwart - niet lukt om te slagen in het leven en hun frustraties op deze manier uitten

_/-\o_

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:25

MCE schreef:

jammer dat het bij een groep - blank of zwart - niet lukt om te slagen in het leven en hun frustraties op deze manier uitten en alles aan het verleden (blijven) hangen

Oh dat niet slagen is toch prima... ja vervelend. Het is wel vervelend als dat bewezen aan je huidskleur ligt. Dat is toch belachelijk?
Huurhuizen zijn al niet voor het oprapen. Maar als je toevallig zwart bent of achternaam die buitenlands klinkt krijg je het huis niet.
Als die ongelijkheid er nu niet was maar die ongelijkheid is er wel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:27

MCE schreef:

Dat vind ik ook zo bizar. er zijn genoeg hedendaagse problemen waar iets mee gedaan moet worden. Maar men blijft liever in het verleden hangen. Het verleden moet je van leren. Maar je moet er niet in blijven hangen. De hedendaagse problemen blijven nu gewoon liggen.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 14-06-20 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:29

Loretta schreef:
MCE schreef:

Dat vind ik ook zo bizar. er zijn genoeg hedendaagse problemen waar iets mee gedaan moet worden. Maar men blijft liever in het verleden hangen.

Maar het hedendaags probleem blijft wel dat er gediscrimineerd wordt op huidskleur en afkomst.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:30

lenaa_tje schreef:
Maar het hedendaags probleem blijft wel dat er gediscrimineerd wordt op huidskleur en afkomst.

Dat los je alleen niet op door in het verleden te blijven hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:39

lossen het vernielen van standbeelden/ plunderingen en vernielingen daar iets mee op, nee het wordt alleen maar groter

gaan bewust naar de huisjesmelkers, verhuurders, als het om woningen gaat
deze protesten slaan nu veel meer op het verleden en niet op het heden, daar kun je het verschil maken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-06-20 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt