Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:34

Wie heeft die mensen gekozen ? :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:50

Sammie schreef:
Ik vermoed dat een klein cursusje hoe is de huizencrisis komen overwaaien vanuit amerika en hoe dat effect heeft gehad op de wereldeconomie geen overbodige luxe is. Het enige wat je de nederlandse en Europese politiek kwalijk kan nemen is hoe ze daarmee om zijn gegaan. Niet dat ze het veroorzaakt hebben. Die basis was al gelegen eind jaren negentig begin 00.

Hier ben ik het mee eens.

Gohya
Begin jaren 80 wilden wij een huurhuis, wachttijd was toen 6 jaar. Wij hebben daarom toen een huis gekocht. De rente was toen net begonnen met dalen, wij kochten het met 12,7% rente :D
Het gebrek aan goede, betaalbare huurhuizen, bestaat al sinds de oorlog en zal altijd blijven bestaan. Iedereen wil immers wel een betaalbaar, goed huurhuis.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:19

Dat de woningnood al oud is dat weet ik wel,maar het is de laatste jaren erg toegenomen.Nu wacht je minimaal 10 jaar op een huurhuis.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:26

gohya schreef:
Dat de woningnood al oud is dat weet ik wel,maar het is de laatste jaren erg toegenomen.Nu wacht je minimaal 10 jaar op een huurhuis.

Maar dan nog is dit niet de schuld van Rutte en Samsom.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:34

Electra63 schreef:
gohya schreef:

Maar dan nog is dit niet de schuld van Rutte en Samsom.

Dat vind jij,mijn mening is heel anders,samen met nog vele mensen. ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:39

Sammie schreef:
Wie heeft die mensen gekozen ? :D

Van Agt en den Uijl? Ikke niet. Mocht nog niet stemmen destijds......

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:26

gohya schreef:

We zijn het er over eens, dat de problemen in de woningmarkt al tientallen jaren bestaat?
Dan kan je niet verwachten van het huidige kabinet, dat zij dit (snel) oplossen terwijl sprake is van een grote wereldwijd economische crisis met vele (internationale) problemen en gevolgen.

Iedere partij die een snelle oplossing biedt, vertelt sprookjes.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:06

Zoals ik probeerde aan te geven door middel van “(En neemt sowieso jaren in beslag vanwege aanvragen vergunningen enz.)” is woningbouw eigenlijk nagenoeg anticyclisch. Als je er vanuit gaat dat de gemiddelde economische curve (groei, stagnatie etc.) zeven jaar is (de langdurige bloei die we voorheen hadden was redelijk zeldzaam te noemen en werd eigenlijk nog zo lang gevoed door bubblebeslissingen). Als je er vervolgens vanuit gaat dat de gemiddelde beslissing van dat stukje wordt bebouwd tot de weg langs de vergunningen, ontwerpen, aannemen en besteden, bezwaren, verkopen en dan pas bouwen 5 tot 10 jaar (en dan nog hopen dat je geen zeldzame hamster of oud Romeins bouwwerk tegenkomt) neemt wordt er dus in de ‘magere’ jaren gebouwd.

Het is niet voor niks dat dit kabinet ‘versneld’ wil bouwen. En dan ook kijkt naar bestaande bouw ombouwen. Immers als ze de ‘reguliere’ weg nemen duurt het dus zo 5 jaar eer je in Nederland überhaupt profijt krijgt van deze maatregelen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:37

Electra63 schreef:
gohya schreef:

We zijn het er over eens, dat de problemen in de woningmarkt al tientallen jaren bestaat?
Dan kan je niet verwachten van het huidige kabinet, dat zij dit (snel) oplossen terwijl sprake is van een grote wereldwijd economische crisis met vele (internationale) problemen en gevolgen.

Iedere partij die een snelle oplossing biedt, vertelt sprookjes.

Het gaat er om,dat ze nu opeens wél kunnen bouwen en renovéren,enz.Nu er huizen nodig zijn voor de vluchtelingen kan het opeens wel snel.Nu is er geen enkel probleem om te bouwen en te verbouwen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:32

gohya schreef:
Het gaat er om,dat ze nu opeens wél kunnen bouwen en renovéren,enz.Nu er huizen nodig zijn voor de vluchtelingen kan het opeens wel snel.Nu is er geen enkel probleem om te bouwen en te verbouwen.

Precies, de autochtone bevolking wordt/voelt zich gediscrimineerd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:38

Dat is ook wel raar en apart, maar het kabinet redeneert nu dat er wel geld is. Overigens is ‘snel’ ook relatief, omdat dit nog wel zeker 1 tot 2 jaar, wellicht zelfs drie jaar (in het kader van het ontmoedigingsbeleid) zal duren. Plus deze huizen zijn er niet voor de vluchtelingen, maar voor statushouders. Die zitten nu nog steeds in de AZC’s omdat er ook voor hen geen ruimte was om door te stromen naar een (sociale) huurwoning. Deze statushouders zullen nu genoegen moeten nemen met een verbouwd kantoor oid en krijgen niet meer zoals voorheen een ‘gewone’ sociale woning. De gemiddelde ‘Nederlander’ die een huurhuis zoekt wedijvert op die manier niet meer met de statushouders danwel asielzoeker. En dat was voorheen wel zo, waarbij de statushouders soms ook voorrang kregen.

Dus je kunt je afvragen of de regering nu iets ‘goeds’ of iets ‘fouts’ doet. :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:39

tamary schreef:
gohya schreef:

Precies, de autochtone bevolking wordt/voelt zich gediscrimineerd.

Speak for yourself please.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:19

Sammie schreef:
Dat is ook wel raar en apart, maar het kabinet redeneert nu dat er wel geld is. Overigens is ‘snel’ ook relatief, omdat dit nog wel zeker 1 tot 2 jaar, wellicht zelfs drie jaar (in het kader van het ontmoedigingsbeleid) zal duren. Plus deze huizen zijn er niet voor de vluchtelingen, maar voor statushouders. Die zitten nu nog steeds in de AZC’s omdat er ook voor hen geen ruimte was om door te stromen naar een (sociale) huurwoning. Deze statushouders zullen nu genoegen moeten nemen met een verbouwd kantoor oid en krijgen niet meer zoals voorheen een ‘gewone’ sociale woning. De gemiddelde ‘Nederlander’ die een huurhuis zoekt wedijvert op die manier niet meer met de statushouders danwel asielzoeker. En dat was voorheen wel zo, waarbij de statushouders soms ook voorrang kregen.

Dus je kunt je afvragen of de regering nu iets ‘goeds’ of iets ‘fouts’ doet. :)

Hoe is het mogelijk dat er nu opeens wél genoeg geld is? ze blijven bezuinigen op de zorg.Als er genoeg geld zou zijn,hoeft er toch ook niet blijvend bezuinigd te worden?
In de psychiatrie bezuinigen ze gewoon door,meer en meer ongelukken gebeuren er doordat ze mensen met een psychische stoornis gewoon laten lopen en niet meer helpen.
Als er geld genoeg is,stop dan in beide geld,dus huizen én de zorg.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:14

Ik heb de hoop al zo'n beetje opgegeven om te begrijpen waarom er voor vluchtelingen opeens wel heel veel geld is en voor al jaren lopende en zeer dringende zaken binnen NL BV niet.
Mja, dit wordt afgedaan als: wij hebben het hardstikke goed, dus niet zo klagen.
En als je terecht kritische vragen stelt, ben je een zeikerd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:14

MarvanTom schreef:
Ik heb de hoop al zo'n beetje opgegeven om te begrijpen waarom er voor vluchtelingen opeens wel heel veel geld is en voor al jaren lopende en zeer dringende zaken binnen NL BV niet.
Mja, dit wordt afgedaan als: wij hebben het hardstikke goed, dus niet zo klagen.
En als je terecht kritische vragen stelt, ben je een zeikerd.

Volgens Rutte is een voedselbank,kledingbank helemaal niet nodig in Nederland,want er is geen armoede.Niemand kan die man aan zijn verstand brengen dat er wel degelijk Hollandse armoede is.

Waar ter wereld gaan ze Debateren over Sesamstraat? te gek voor woorden,of er geen belangrijkere zaken zijn,zoals de problemen in ons land,het vluchtelingen probleem,enz.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:25

Zonder afbreuk te doen aan armoede in Nederland, is dit niet te vergelijken als je moet vluchten voor oorlogsgeweld en helemaal niets meer hebt. Daarbij wordt je thuisland (en familie/vrienden) verlaten, onderschat, dat doe je niet voor een kleurentelevisie en wat andere luxe producten.

Omdat de noodopvang van vluchtelingen op veel weerstand stuit in veel gemeenten en er een tekort is, maar er toch een oplossing gezocht moet worden voor deze vluchtelingen, lijkt mij het prima om voorzieningen te treffen, zoals leegstaande kantoorpanden ombouwen. Zoals Sammie al aangaf, zijn sommige voorzieningen voor statushouders, die nu nog in de AZC's zitten, dus die nemen geen woning in beslag van de "gewone" Nederlander.
Daarbij levert het werkgelegenheid op in de bouw en aanverwante bedrijven, dus goed voor de economie. :D

De regering heeft geen keuze, de vluchtelingen zullen toch ergens opgevangen moeten worden. Of willen jullie ze op straat aan hun lot laten? Met alle gevolgen van dien?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 23:35

Volgens mij is die verklaring heel makkelijk, er is nu nood aan de man. Dat was er ook al wel, maar niet in vergelijking met wat er nu aan nood bij gekomen is...

Je wil graag bezuinigen en je probeert dat door te voeren, tot de grens of tot iets daar over. En dan komt er ineens een vluchtelingen crisis, dan moeten er toch extra potjes open getrokken worden.

Ik gok dat dat ongeveer zo gaat :P

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:02

Het gaat er mij om dat hij durft te zeggen dat het met iedereen in Nederland zo geweldig goed gaat.Dat is niet zo,hij liegt gewoon.Daar gaat het mij om.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:58

gohya schreef:
Het gaat er mij om dat hij durft te zeggen dat het met iedereen in Nederland zo geweldig goed gaat.Dat is niet zo,hij liegt gewoon.Daar gaat het mij om.

Ik denk, dat hij bedoelt, dat het over het algemeen goed gaat met Nederland. In allerlei lijstjes en indexen m.b.t. geluk, welvaart enz. staat Nederland heel hoog. Ook al is het nu minder, er zijn nog steeds veel voorzieningen in Nederland in vergelijking met andere landen. Er is hier geen oorlog en er zijn hier geen natuurrampen (op de aardbevingen in Groningen na). Voor ieder kind is er recht op gratis onderwijs en zorg tot 18 jaar. Iedereen heeft een inkomen door werk of een uitkering.
Het kan altijd beter natuurlijk. :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:49

Zolang er nog mensen een dak boven het hoofd hebben in Nederland en een pan met eten gaat het goed. Pas als iedereen zonder huis en haard komt te zitten kan je je achter je oren gaan krabben. Wij mogen blij zijn met een zorgstelsel als dit. Komen we in het ziekenhuis dan hoeven we alleen de 375 euro te betalen. In heel wat andere landen ben je de Sjaak en mag je voor de totale rekening opdraaien.
Maar waar leg je je prioriteit? Aan een paar keer minder uit eten of vakantie of aan een rekening...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:52

Electra63 schreef:
gohya schreef:

Ik denk, dat hij bedoelt, dat het over het algemeen goed gaat met Nederland. In allerlei lijstjes en indexen m.b.t. geluk, welvaart enz. staat Nederland heel hoog. Ook al is het nu minder, er zijn nog steeds veel voorzieningen in Nederland in vergelijking met andere landen. Er is hier geen oorlog en er zijn hier geen natuurrampen (op de aardbevingen in Groningen na). Voor ieder kind is er recht op gratis onderwijs en zorg tot 18 jaar. Iedereen heeft een inkomen door werk of een uitkering.
Het kan altijd beter natuurlijk. :D

Nee hij zegt duidelijk en vaker:er is geen Armoede in Nederland.Voedsel en kledingbanken zijn niet nodig.
Natuurlijk is het hier veel beter en welvarender,maar wil niet zeggen dat er geen armoede is.
Vaak docu's gezien bij Nieuwsuur van ouderen die de hele week een boterham moeten eten en alleen op zondag warm eten hebben.En dit zijn dan ook nog alleenstaande ouderen.

Ook genoeg mensen die geen dak boven hun hoofd hebben,die niet bij het leger des heils kunnen slapen omdat het vol zit.Die geen eten hebben.Nog nooit gezien hoe een zwerver eten uit prullebakken haalt? doet die echt niet voor de lol of omdat die niet zou sporen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:53

purny schreef:
Zolang er nog mensen een dak boven het hoofd hebben in Nederland en een pan met eten gaat het goed. Pas als iedereen zonder huis en haard komt te zitten kan je je achter je oren gaan krabben. Wij mogen blij zijn met een zorgstelsel als dit. Komen we in het ziekenhuis dan hoeven we alleen de 375 euro te betalen. In heel wat andere landen ben je de Sjaak en mag je voor de totale rekening opdraaien.
Maar waar leg je je prioriteit? Aan een paar keer minder uit eten of vakantie of aan een rekening...

Er zijn genoeg mensen die niet eens weten wat uit eten is,wat vakantie is!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:07

Daklozen kiezen vaak voor zo'n leven, hoor. Meestal hebben daklozen ook gewoon psychische problemen. Voor dat je dakloos wordt, is er een batterij aan instanties waar je terecht kan en kunt. Veel mensen kiezen dat pad zelf niet. Kiezen dus bewust om dakloos te zijn. Slechts een heel klein deel weet die weg niet te vinden. (en ik denk wel dat dat pad/ niet vinden van de weg de laatste jaren door de bezuinigingen alleen maar groter is geworden).

Leger des Heils zijn 'particuliere' initiatieven, die meer dan een slaapplaats proberen te bieden als die mensen dat willen. Maar omdat het particulier is zijn ze afhankelijk van giften en donaties en ja dan kan het vol zitten.

Dan de armoede.. Nee echt armoede bestaat niet in Nederland. Om armoede te bepalen moet je eerst een maatstaf hebben, wel is er een groep die het financieel niet breed heeft. De bijstand is een van de laatste opvangnetten en meer zou het ook niet moeten zijn. Je kan het niet luxe hebben in de bijstand, want dat staat haaks op mensen die zich 40u of meer per week uit de naat werken en dan net zoveel of zelfs minder overhouden. Dat zou niet moeten kunnen. Voedsel- en kledingbanken zijn wel nodig en zullen altijd nodig zijn. Ik denk ook niet dat daar iets mis mee is. Maar als je mij vraagt is de bijstand genoeg om sober van te leven zal ik toch met ja beantwoorden. Sleutelwoord is echter wel sober. Al je geld aan kattenvoer, roken, het nieuwste mobieltje etc uitgeven kan dus niet.. Maar dat is soms wel wat mensen doen. De gaten zitten nog net niet in hun kleding, maar ze paffen wel een pakje a 9 euro (of wat het tegenwoordig mag kosten) per dag weg. En vervolgens klagen ze dat ze zo weinig overhouden. En daarvoor alleen al zijn voedselbanken nodig. Een deel kan niet met geld omgaan en het brengt ook heel veel stress met zich mee om constant op je geld te moeten letten. Ik weet ook niet hoe Rutte het precies heeft verwoord, maar dat ze niet nodig zijn ben ik niet met hem eens. Ze zijn al op zn minst nodig om een extra steuntje of ademruimte te geven. Want met het weinige bijstandsgeld (alleenstaande) moet je heel heel heel zorgvuldig omgaan wil je daar mee rondkomen.

Niet uit eten gaan of op vakantie gaan is luxe.. Als je dat niet doet (en geloof mij er zijn zat mensen die genoeg geld hebben en ook niet talen naar vakantie of uiteten gaan) ben je niet perse armoedig. Als je dat soort dingen onder armoede rekent ja dan is wel een flink gat tussen jouw opvatting van armoede en dat van Mark Rutte.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:16

Sammie genoeg daklozen die zo terecht zijn gekomen door het verliezen van hun baan of door een scheiding,die kiezen hier echt niet voor.

Je kunt Hollandse armoede ook niet vergelijken met armoede in andere landen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:20

Nee Gohya, door verlies van een baan kom je niet direct op straat te staan en dat geldt ook voor na een scheiding. Er zijn dan echt nog een aantal te nemen vangnetten waar je terecht kunt, maar tegenwoordig moet je die wel zelf actief aanspreken. Zonder meer informatie kan ik ook niet aangeven welke stappen zij hadden kunnen nemen. Verlies van een baan geeft recht op ww en/of bijstand. Als het ontslag is krijgen ze, onder bepaalde omstandigheden, soms nog wel wat mee. Maar daarna moet je wel even zorgen dat je ww en/of bijstand aanvraagt...
En na een scheiding.. tja.. eigen huis? Huurhuis? Crashen bij familie? Ook tal van mogelijke opties. Zonder meer info niks zinnigs over te zeggen.