Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:09

:o? Nee, ik bedoel juist dat je er wel over moet praten, beide. Over alles wat belangrijks is. En niet na wat meer dan 5 jaar sorry ik moet wat vertellen (vul maar in). Maar dat was blijkbaar niet duidelijk?

laura1986

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:10

Maar dit gaat helemaal niet meer over vrouwen die niet willen werken eigenlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:11

laura1986 schreef:
:o? Nee, ik bedoel juist dat je er wel over moet praten, beide. Over alles wat belangrijks is. En niet na wat meer dan 5 jaar sorry ik moet wat vertellen (vul maar in). Maar dat was blijkbaar niet duidelijk?

Ha sorry, dan heb ik hem inderdaad mis begrepen. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:25

laura1986 schreef:
Maar dit gaat helemaal niet meer over vrouwen die niet willen werken eigenlijk.

Ook.
Het gaat over gelijkwaardigheid en de perceptie daarvan voor alle betrokken in een relatie.

´Je moet toch wát doen voor de kost´ wordt gedeeld door vrijwel iedereen.
Wanneer over het wát dan door de betrokkenen verschillend wordt gedacht en ook de gelijkwaardigheid verschillend wordt gewogen, dan is integere openheid van fundamenteel belang.
Als bv de voltijd werkende kostwinner tegen vrouw en omgeveing ´in moet gaan´ dan is de kans op openheid klein en de kans op druk ervaren groot.
Dat gaat dan niet duurzaam goed. Komt waarschijnlijk als ´ineens was de rat er met xx vandoor. Nooit wat gezegd.´ Niet goed, maar niet zo raar.
¨als hij maar niet denkt dat hij er goedkoop vanaf komt.´ is dan heel gebruikelijk, maar heel onredelijk. Ook heel kortzichtig. Daar was hij mogelijk net voor gevlucht :)*
Het in een dergelijke situatie echt een taak van de betreffende vroúw om vroegtijdig, aan het begín van rolverdeling, op een positeve en laagdrempelige manier achter de échte mening van de partner te komen ook al vindt ze het antwoord wellicht niet leuk.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:34

Waarom de taak van de vrouw? Eigenbelang?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:44

laura1986 schreef:
Waarom de taak van de vrouw? Eigenbelang?

Uiteraard en uit liefde.
Uit liefde omdat je graag wil dat jouw partner gelukkig is.
Uit eigenbelang omdat als een donderslag bij heldere hemel stranden van de relatie niet in je belang is.

Dat geldt op nog een aantal punten meer.
Neem buitenechtelijke relaties.
Daar kan je op twee manieren over ´praten´.
´Zeg, ik hoorde vanmiddag toch iets smerigs; Chantal en Mike gaan regelmatig naar een parenclub. Vind jij dat nu normaal?´
´Chantal vertelde me vanmiddag wat een lol zij en Mike hebben als ze naar een parenclub gaan en vroeg of we eens meegaan. Wat zou jij daarvan vinden?´.

In het eerste geval hoor je waarschijnlijk niet wat je partner er van vindt, weet je niets en heb je ook bereikt dat zelfs als die partner ergens mee zit op dat punt deze weet dat het bergop is daar over te beginnen. Dat is héél kortzichtig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:50

Huertecilla schreef:
´Zeg, ik hoorde vanmiddag toch iets smerigs; Chantal en Mike gaan regelmatig naar een parenclub. Vind jij dat nu normaal?´
´Chantal vertelde me vanmiddag wat een lol zij en Mike hebben als ze naar een parenclub gaan en vroeg of we eens meegaan. Wat zou jij daarvan vinden?´.

In het eerste geval hoor je waarschijnlijk niet wat je partner er van vindt, weet je niets en heb je ook bereikt dat zelfs als die partner ergens mee zit op dat punt deze weet dat het bergop is daar over te beginnen. Dat is héél kortzichtig.

Met opmerking 2 hoef ik geeneens bij mijn man aan te komen.... ik weet heel zeker hoe hij daar over denkt....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:51

Ok, ben ik het opzich mee eens. Geld dit dan ook voor een man? In de zin van gelijkwaardigheid denk ik van wel eigenlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:59

Huertecilla schreef:
Je hebt werk en huurt daar iemand voor in. Geen vrouw, want vervolgens moet je een tweede aannemen en het product duurder verkopen om dubbele arbeid te betalen?

Deze stelling merk je heel goed als je probeert als vrouw een nieuwe baan te zoeken rond je 30e :+
Als je ze eenmaal hebt lijkt het weer makkelijker te gaan omdat je dan al hebt bewezen je leven op orde te hebben (volgend een HR manager van een grote farmaceut).

Aan de uni is het dan weer een ander verhaal. Dan is het full-time of niets. De meeste groepsleiders kunnen je niets part-time bieden.
Ook lekker aantrekkelijk voor een vrouw met kinderwens (not).

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:41

Huertecilla schreef:

Dit klinkt me als een regelrechte commerciële verkooptraining in de oren. Werkt wel :j , maar komt soms wel een tikkie overdreven over :=

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:50

Het past wel bij iets wat ik vorige week tijdens een college over leidinggeven hoorde: je moet enthousiasmeren, dingen op een positieve manier vertellen. Actie -reactie.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:52

In een relatie wil ik ook mezelf kunnen zijn. Mijn vriend kan zijn gevoelens uiten en ik de mijne. Als ik een parenclub vies vind, dan zeg ik dar ronduit. Als mijn vriend een andere mening heeft, dan zegt hij dat ook. Op dat moment gaan we er dan samen over praten. Waarom wij dat vinden.... en dan kun je nog wel eens tot een verrassende conclusie komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:54

Mee eens, Liezel :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:01

Alet74 schreef:
Het past wel bij iets wat ik vorige week tijdens een college over leidinggeven hoorde: je moet enthousiasmeren, dingen op een positieve manier vertellen. Actie -reactie.

Ik gelóóf dat jullie de kern totaal missen.

Het enige wat ik probeer duidelijk te maken dat je als je informatie wil, je de bron een open kans moet geven.

Je eigen wil verkopen is de éérste aanpak.
Dat is níet willen gaan.

Wél willen gaan zonder je partner een kans geven is:
´Wow, ik ben toch zo opgewonden. Zo leuk. Chantal vertelde dat zij en Mike zoveel plezier hebben als ze naar een parenclub gaan en hebben gevraagd of we vrijdag mee gaan, of komt zaterdag jou beter uit?´

Dan krijg je wel je zin maar weet je niet wat je partner vindt en dat is wat je nu net wel moet weten.
Als die niet wil en jij wel of andersom, dat weeet je waar je aan toe bent. Waar je over kan praten, wat aan kan doen of moet accepteren.
Als jíj de deur voor laagdrempelig communiceren dichttimmert, krijg je ook geen informatie.
Veel mensen hebben geen idee van communiceren. maken geluid, geven hun mening, maar krijgen geen échte informatie en wat ze dan wel krijgen horen ze zoals ze willen horen.

Dat suddert suboptimaal door tot ´zomaar ineens´ fout barst.
Duus; als je jouw partner nooit laagdrempelig de kans heb gegeven om te zeggen wat hij/zij vindt wát het ´iets doen voor de kost´ door jou moet zijn weet je alleen wat jij zelf vindt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:19

Brainless schreef:
Met opmerking 2 hoef ik geeneens bij mijn man aan te komen.... ik weet heel zeker hoe hij daar over denkt....

Dat is het punt niet. Vergeet het onderwerp. Vergeet wat je er zelf over vindt en wat je denk dat je partner vindt.

De bedoeling is een vraag te stellen om te weten te komen wat jouw partner écht ZELF vindt. Dan moet je jouw mening uit de situatie halen.
Vraagstelling twee is laagdrempelig. De vraagsteller geeft geen waardeoordeel.
De partner kan nu antwoorden wat hij/zij wil.
Dat is het enige wat ik probeer aan te geven.
Het is een voorbeeld mbt een onderwerp wat veel mensen erg makkelijk vanuit het eigen perspectief al onbewust sturen.
Het kan best zijn dat je zelf wel/niet wil. Dat is echter het punt niet. Je wil weten wat je partner vindt.

Neem dat thuiszitten van de vrouw met man als voltijd kostwinner. Als moeder en schoonmoeder en vrouw met waardeoordelen met zijn driëen aan manlief duidelijk maken dat zíj en meneer pastor dit een goed model vinden moet hij bergop stroomopwaards om zijn mening te geven als die anders is.
Kans nihil dat dit dus evenwichtig gaat zijn.
Toekomstkans is nihil.
Dat moet je niet willen. Niet uit eigenbelang, niet uit liefde.

Ja, dat geldt m/v.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:16

Huertecilla schreef:
Dat is níet willen gaan.

Ik doe het tegenovergestelde.
Als ik ergens geen zin in heb, dan breng ik het mooi, toon mijn goodwill, kom met mogelijkheden, maar zorg dat ik geen enkele deur open, niemand ziet het. En het spelletje altijd mee spelen :) Maar goed, dit is wel heeeel erg offtopic.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:34

Huertecilla schreef:
Duus; als je jouw partner nooit laagdrempelig de kans heb gegeven om te zeggen wat hij/zij vindt wát het ´iets doen voor de kost´ door jou moet zijn weet je alleen wat jij zelf vindt.

Ik ben het volledig met je eens :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:26

Quellian schreef:
Maar goed, dit is wel heeeel erg offtopic.

Heel erg ón topic.
Heb ik herhaald uitgelegd.

Het ´wat is jouw mening hierover´ van de partner wordt niet zelden bewust of onbewust onder het kleed geveegd.

´Mijn man vindt´ is vaak incorrect.
´Mijn man zegt´ is correct.
De agenda is conflictmijden = uitstellen.
Onslim van beiden.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:53

HC, hetgeen je schrijft, klinkt mij toch als een soort van verkooptraining (open of gesloten vragen stellen) maar je punt/inhoud is helder. Ik ben het met je eens. Ik heb net 26 weken thuis gezeten ivm zwangerschapsperikelen en de zwangerschapsverlof. Mijn man heeft ook langdurig thuis gezeten ivm een hernia-operatie. Alle werkzaamheden/huishoudelijke taken kwamen zo'n beetje onder mijn hoede te liggen. In die weken heb ik het hele huishouden naar mijn maatstaven veranderd maar toen mijn man weer ging werken, veranderde die als donderslag bij heldere hemel. Dat heeft bij mij de nodige frustraties opgeleverd en de onwil om straks weer aan de slag te moeten. Eerst uitte ik mijn frustraties met een behoorlijk shagrijnige ondertoon en in een gesloten vraagvorm maar dat leverde niet mijn gewenste resultaat op, eerder een shagrijnige man. Nu breng ik het vaker in een "stel dat/openvraag"vorm en dat levert meer resultaat op. Hij blij, ik blij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:02

karijn schreef:
Eerst uitte ik mijn frustraties met een behoorlijk shagrijnige ondertoon en in een gesloten vraagvorm maar dat leverde niet mijn gewenste resultaat op, eerder een shagrijnige man. Nu breng ik het vaker in een "stel dat/openvraag"vorm en dat levert meer resultaat op. Hij blij, ik blij.

Beiden blij hoéft uiteraard niet.
Je krijgt gewoon eerlijker informatie. Dat kan ook verschilpunten aangeven. Dat is niet altijd oplosbaar. dat kan onblij-onblij opleveren. Dat is dan echter zo en kies maar. Samen onblij verder of elkaar helpen nieuw blij te herstarten.
Niet onderkende verschillen zijn echter veel erger, want die verdwijnen echt niet maar woekeren en ploffen.

Goed gezien. Is niet zo vanzelfsprekend.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:04

Huertecilla schreef:
Alet74 schreef:

Ik gelóóf dat jullie de kern totaal missen.

Het enige wat ik probeer duidelijk te maken dat je als je informatie wil, je de bron een open kans moet geven.

Dat is níet willen gaan.

Wél willen gaan zonder je partner een kans geven is:
´Wow, ik ben toch zo opgewonden. Zo leuk. Chantal vertelde dat zij en Mike zoveel plezier hebben als ze naar een parenclub gaan en hebben gevraagd of we vrijdag mee gaan, of komt zaterdag jou beter uit?´

Dan krijg je wel je zin maar weet je niet wat je partner vindt en dat is wat je nu net wel moet weten.
Als die niet wil en jij wel of andersom, dat weeet je waar je aan toe bent. Waar je over kan praten, wat aan kan doen of moet accepteren.
Als jíj de deur voor laagdrempelig communiceren dichttimmert, krijg je ook geen informatie.
Veel mensen hebben geen idee van communiceren. maken geluid, geven hun mening, maar krijgen geen échte informatie en wat ze dan wel krijgen horen ze zoals ze willen horen.

In mijn geval heeft mijn man 2 jaar lang geroepen dat ik ontslag moest nemen (met verschillende argumenten), wat ik eerst niet zag zitten om al eerder genoemde redenen. Ik hoefde dus niet te vragen naar zijn mening, die werd me om de oren geslagen elke keer dat hij er aanleiding toe zag. Je hebt dus ook verschillende types mannen.
Voor de onderdanige types zal bovenstaan op gaan, voor de meer dominante mannen en gelijkwaardige partners niet of minder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:19

joyce B schreef:
Je hebt dus ook verschillende types mannen.

WÓWWWW :wow:

Ben ik blij dat er maar één type vrouw is zeg. Zou me een partij complex zijn met communiceren anders... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:23

*gniffelt* :')

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:54

Niet willen werken (ttz, ervoor kiezen om niet mee te draaien het sociaal-maatschappelijk opgelegd model) kan volgens mij best een egoïstische keuze zijn zonder dat de zelfredzaamheid en kwaliteit van het gezinsleven daaronder te lijden heeft...

Het is maar wat je wil maken van je korte tijd in het leven...

Je kan beiden full-time gaan werken, een gezamelijk inkomen hebben van pakweg 4000 euro per maand waarvan je dan op het einde van de maand een restant van 400 euro hebt wegens torenhoge kosten... 2 auto's, kinderopvang, poetsvrouw, ramenlapper, tuinman, het uitbesteden van klusjes die je voor een fraktie van de prijs zelf kan doen, de afbetaling van het veel te grote en slecht geïsoleerde huis, enz...

Dit doe je vervolgens gedurende pakweg 50 jaar, van je 20 tot je 70ste jaar... en dan zijn we eindelijk met pensioen en kunnen we van het leven gaan genieten. Vooropgesteld dat we nog in vrij goede staat zijn op ons 70ste, wat gaan we dan doen? Eindelijk eens gaan paardrijden? Muurklimmen, valschermspringen... grote dromen verwezelijken?

Ik kies voor het leven en dan wel het leven NU en niet binnen 30 jaar. Zorgen voor je eigen welzijn hoeft niet ten koste te gaan van het welzijn van de andere gezinsleden... Niet willen werken staat niet gelijk aan niks doen en zorgen voor financiële middelen hoeft niet persé 'werken' te heten.. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:08

Huertecilla schreef:
joyce B schreef:
Je hebt dus ook verschillende types mannen.

WÓWWWW :wow:

Ben ik blij dat er maar één type vrouw is zeg. Zou me een partij complex zijn met communiceren anders... :+

je vroeg er zelf om hoor :P
Met mannen die niet durven te zeggen dat ze willen dat hun vrouw ook werkt om financieel bij te dragen en dan ineens vertrekken O:)