Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:14

De Bijbel biedt veel ruimte tot vrijblijvende lezing en interpretatie en kijk wat dat ons (helaas) soms brengt. Het is in alle gevallen de mens die ervoor kiest om iets te interpreteren. Welk boek het ook is. En dan zijn die mensen meestal mannen, maar nu begeef ik me op glad ijs :o

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:54

Borg schreef:
De Bijbel biedt veel ruimte tot vrijblijvende lezing en interpretatie en kijk wat dat ons (helaas) soms brengt. Het is in alle gevallen de mens die ervoor kiest om iets te interpreteren. Welk boek het ook is. En dan zijn die mensen meestal mannen, maar nu begeef ik me op glad ijs :o

Vind ik niet, hoor. Ik las ergens ooit dat mannen de bijbel en koran geschreven hebben om vrouwen en andersdenkenden te onderdrukken. Daar kan ik me 100% in vinden.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:58

janesmith schreef:
Borg schreef:

Vind ik niet, hoor. Ik las ergens ooit dat mannen de bijbel en koran geschreven hebben om vrouwen en andersdenkenden te onderdrukken. Daar kan ik me 100% in vinden.

De bijbel is HERschreven door de Romeinen. Die zullen met de Koran wel niets te maken hebben gehad

janesmith

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:12

Dat zeg ik....mannen!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:41

Alleen vinden die mannen altijd wel iets om ruzie over te maken: religie, afkomst, vermeende rechten op grondbezit, vee, vrouwen, de lijst is eindeloos.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:04

Dat heet instinct, Borg. De reden is minder belangrijk dan het doel en dat doel is vechten.Afbeelding

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:36

PvdA zakt weg in peiling De Hond

AMSTERDAM - Uit een peiling van Maurice de Hond onder circa 3000 kiezers blijkt dat de PvdA wegzakt in de kiezersgunst. De partij zou nu nog maar 24 Tweede Kamerzetels halen. In de peiling zijn de meest recente ontwikkelingen tijdens de formatie “meegenomen”. Ook over het debat van afgelopen woensdag zijn een aantal specifieke vragen aan de deelnemers gesteld.
Er is duidelijk een groot verschil in beoordeling tussen VVD-, PVV- en CDA-kiezers aan de ene kant en de overige kiezers aan de andere kant van de gebeurtenissen tijdens de formatie.

Vrijwel alle VVD- en PVV-kiezers en het overgrote deel van de CDA-kiezers hopen dat de huidige onderhandelingen succesvol zijn. Ongeveer de helft van de kiezers hadden liever gehad dat de PVV wel in de regering komt dan dat de partij gedoogsteun levert. (Bij de PVV-kiezers is dat 70% en bij de CDA-kiezers 25%, maar bij de linkse kiezers is dat ook de helft).

Een derde deel van de kiezers vindt dat Lubbers het als informateur niet goed heeft gedaan.

Aan de linkerkant van het politieke spectrum is te zien dat, na het debat op woensdag, de SP 2 zetels gewonnen heeft, die vooral van de PvdA komen. Daardoor staat de SP inmiddels in de peiling op 18 zetels en zakt de PvdA naar 24 zetels in de peiling terwijl de partij in de Tweede Kamer momenteel 30 zetels bezet. Per saldo dus een verlies van zes zetels.

Op de vraag wie men verwacht dat het beste oppositie zal voeren tegen het nieuwe kabinet worden Roemer en Pechtold het vaakst genoemd (rond een derde) en Cohen het minst (9%). Zelfs PvdA-kiezers plaatsen Cohen niet boven Roemer of Pechtold.

De Hond tekent daarbij aan dat als Roemer zich inderdaad als een sterke oppositieleider ontpopt de SP aan de linkerkant van het politieke spectrum wel eens de grootste partij zou kunnen gaan worden, hetgeen vanaf begin 2007 wel vaker het geval was, zowel rond een niveau van 30 zetels in 2007, als een niveau van 16 zetels, 2e helft 2009.

Aan de rechterkant van het politieke spectrum is het opvallend te zien dat de VVD verder zetels terugwint van de PVV, die verloren waren gegaan tijdens de onderhandelingen over Paars Plus. Het gat was drie weken geleden 12 zetels en is inmiddels 5 zetels. Wel is de VVD nu weer groter dan de PvdA. Het CDA blijft schommelen op scores onder de uitslag van 9 juni 2010. Nu is het CDA weer 1 zetel gedaald naar 18. Het is echter niet zo dat de deelname aan de onderhandelingen over een VVD-CDA regering met gedoogsteun van de PVV het CDA op dit moment een behoorlijk aantal kiezers kost.

20% van de CDA-kiezers hoopt dat de huidige onderhandelingen niet tot een kabinet zal leiden. 89% van de CDA-kiezers vindt dat de PvdA wel met VVD en CDA had moeten onderhandelen om tot een kabinet te komen.

73% van de kiezers vindt het terecht dat Wilders nu bij de onderhandelingen zit als hij gedoogsteun gaat leveren. Een zelfde percentage vindt de PVV de grote winnaar van de formatie.

www.telegraaf.nl

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:59

Verbaast me niets.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:48

Dat verbaast mij inderdaad ook niets. Mijn persoonlijke inschatting is dat dit nog verder zal gaan en dat de S.P. groter zal worden dan de P.V.D.A. Tenzij ze vlug Job Cohen vervangen voor een partijleider die wel verstand van het politieke spel heeft.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:11

VVD en CDA willen minder ministers

De partijen die vandaag samen met de PVV starten met de officiële kabinetsonderhandelingen, VVD en CDA, overwegen het aantal ministers van vijftien terug te brengen naar elf. De liberalen zouden er dan zes leveren, waaronder ook beoogd premier Rutte, en de christen-democraten vijf.

Volgens ingewijden zou de VVD met de ministerverdeling een gebaar van goede wil willen maken naar de nieuwe bondgenoot, die in de Tweede Kamer tien zetels minder heeft. Tijdens informele gesprekken tussen VVD, PVV en CDA is vorige week nagedacht over het terugbrengen van de huidige vijftien ministersposten. Alle drie partijen hebben tijdens de verkiezingscampagne vol op de verkleining van het ambtenarenapparaat ingezet.

Informateur Opstelten ontvangt vandaag de fractievoorzitters van VVD, PVV en CDA. Zij nemen alle drie een secondant mee en bespreken eerst de agenda voor de komende weken. Er is nog niet besloten of de moeilijkste dossiers als eerste op tafel komen of dat de partijen eerst snel afspraken willen maken over zaken waar ze het makkelijker eens worden.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/08/vvd_en_cda_willen_minder_minis.html

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:36

Wederom heeft Wilders gelijk gekregen dat hij zei dat de mensen in de steden zich onveiliger voelden. Het werd lange tijd ontkend door de partijen en naar aanleiding daar van werd een onderzoek gestart door het C.B.S.
De uitslag:

Onveiligheidsgevoel in de 4 grote steden verdubbeld

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/methoden/t ... steden.htm

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:29

PVV 7 zetels winst, PVDA 4 zetels verlies in nieuwe peiling
DEN HAAG - VVD en PVV zijn in de politieke barometer van onderzoeksbureau Synovate even groot. Beide partijen staan in de representatieve peiling op 31 zetels.

Voor de VVD is daarmee het zetelaantal gelijk aan dat bij de verkiezingen op 9 juni, voor de PVV betekent het een winst van zeven. Het CDA staat donderdag in de peiling op negentien, twee minder dan het huidige zetelaantal.

VVD, PVV en CDA onderhandelen momenteel over de vorming van een minderheidskabinet. VVD en CDA zouden een kabinet moeten vormen dat gedoogsteun krijgt van de PVV.

De PvdA staat op verlies in de peiling. Op 9 juni haalden de sociaaldemocraten dertig zetels, in de peiling zijn dat er vier minder. De SP verliest een zetel en staat op veertien. D66 en GroenLinks staan onveranderd op tien. Ook bij ChristenUnie (vijf), SGP (twee) en Partij voor de Dieren (twee) zijn geen wijzigingen.

Het was donderdag de eerste barometer sinds de verkiezingen. De politieke barometer is een periodieke peiling waarvoor steeds duizend mensen uit een vast online onderzoekspanel worden ondervraagd naar hun stemgedrag als er nu verkiezingen zouden zijn. Daarnaast worden mensen telefonisch benaderd. De peiling loopt van dinsdagochtend tot en met donderdagmiddag.

Bron

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:05

Jane en Jan,
Ik weet niet voor wie jullie al die links plaatsen?
Er wordt niet echt op gereageerd.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:48

Opstelten 'onverminderd optimistisch' over rechts kabinet
vrijdag 13 augustus 2010 21:22

Over de plannen om niet te bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking wilden informateur Ivo Opstelten en de drie fractieleiders niets zeggen na afloop van de onderhandelingsdag. Het bleef bij: 'We zijn onverminderd optimistisch.'

Maxime Verhagen, Mark Rutte en Geert Wilders

Dat zei Opstelten vrijdagmiddag over de onderhandelingen die nu een week duren.

Goede sfeer
De VVD-informateur is nog net zo optimistisch over de vorming van een rechts kabinet als vorige week, toen hij met zijn werk begon.

Mark Rutte (VVD), Maxime Verhagen (CDA) en Geert Wilders (PVV) willen een minderheidskabinet van VVD en CDA, met gedoogsteun van de PVV. De gesprekken verlopen volgens de informateur in een goede sfeer en zijn constructief.

Ontwikkelingssamenwerking
'We hebben prima en constructief overleg gevoerd,' aldus Opstelten. Niemand wilde echter iets zeggen over een artikel in Trouw waarin wordt gemeld dat er op ontwikkelingssamenwerking niet heel veel wordt bezuinigd en dat er een aantal ministeries wordt samengevoegd.

Opstelten zei dat hij zijn verwachting dat de besprekingen drie weken gaan duren, niet heeft bijgesteld. Maandag worden de gesprekken hervat.

Bron: www.elsevier.nl

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:37

jantergouw schreef:
Wederom heeft Wilders gelijk gekregen dat hij zei dat de mensen in de steden zich onveiliger voelden. Het werd lange tijd ontkend door de partijen en naar aanleiding daar van werd een onderzoek gestart door het C.B.S.
De uitslag:

Onveiligheidsgevoel in de 4 grote steden verdubbeld

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/methoden/t ... steden.htm

Ik woon in de grote stad en voel me helemaal niet onveilig ???
Ik word ook nooit geïntervieuwd, jammer.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:26

Dan moet je bij het CBS zijn, die toch door velen als autoriteit gezien worden. Maar het gaat ook niet om jou, het gaat over het gemiddelde. Uitzonderingen zijn er altijd, en aan de bevindingen van het CBS te zien behoor je niet bij het gemiddelde maar bij de uitzonderingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:31

Dank je, ik wil zeker niet gemiddeld zijn, dat is zo SAAI

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:57

Heb je helemaal gelijk in. Desalniettemin is dat wat onderzoeken doen. Het gemiddelde aantonen en niet de uitzonderingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:10

Ik hecht niet al te veel waarden aan onderzoeken en enquetes.
Ik ben nl nog nooit geïntervieuwd, dus ik kan er niet over oordelen.
Aan wie stellen ze de vragen? Hoe worden de vragen gesteld?
Open vragen?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:12

Hier dan een onderzoek waar wel veel waarde aan gehecht wordt door de politiek.

PVV ruim de grootste
De peiling van deze week verschilt weinig met die van vorige week. PvdA en CDA krijgen er 1 bij en SP en D66 1 af. Per saldo hebben VVD+PVV+CDA nu weer 76 zetels. PvdA en VVD verliezen er ieder 5. De PVV is met 31 zetels de grootste.

Donderdag kwam de Politieke Barometer met de uitslag dat VVD en PVV samen op 31 zetels stonden, het CDA op 19 en de PvdA op 26. D66 en Groen Links stonden op 10 zetels en de SP op 14. Dat zou inhouden dat VVD, PVV en CDA samen op 81 zetels zouden staan, een winst van 5 zetels ten opzichte van de verkiezingen.
Bron

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:27

Electra63 schreef:
Ik hecht niet al te veel waarden aan onderzoeken en enquetes.
Ik ben nl nog nooit geïntervieuwd, dus ik kan er niet over oordelen.
Aan wie stellen ze de vragen? Hoe worden de vragen gesteld?
Open vragen?

Zie:

De berekeningen in dit artikel zijn gebaseerd op de volgende vragen in de IVM:
• Voelt u zich weleens onveilig in uw eigen buurt? Antwoordmogelijkheden: ja, nee, weet niet
• Voelt u zich vaak, soms of zelden onveilig in uw eigen buurt? Antwoordmogelijkheden: vaak, soms, zelden, weet niet
• Komt het wel eens voor dat u zich onveilig voelt als u ’s avonds bij u in de buurt over straat loopt? Antwoordmogelijkheden: vaak, soms, zelden of nooit, weet niet/geen mening, niet van toepassing
• Er volgt nu een aantal situaties/plaatsen in uw eigen gemeente. Kunt u van elk van deze situaties/plaatsen aangeven of u zich daar weleens onveilig voelt? Als u nooit komt op de genoemde plekken kunt u natuurlijk aangeven dat die vraag niet op u van toepassing is. Antwoordmogelijkheden: vaak, soms, zelden, nooit, niet van toepassing.

• Rondom uitgaansgelegenheden
• In het centrum van mijn gemeente
• In het openbaar vervoer
• Bij het treinstation

De antwoorden ‘soms’, ‘zelden’, ‘nooit’, ‘weet niet/geen mening’ en ‘niet van toepassing’ zijn gerekend als ‘niet vaak onveilig’. Bij de vragen over het openbaar vervoer en treinstations zijn de respondenten die hier nooit komen (en niet van toepassing antwoordden) niet meegerekend bij de percentering.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:34

Angst en onzekerheid zijn een erg subjectieve beleving.
Zo waren er Britse vrienden van mij die indertijd niet met hun kinderen naar Frankrijk op vakantie wilden omdat daar nog hondsdolheid voorkwam af en toe. Heb ze maar niet verteld dat er toevallig tijdens hun bezoek aan Limburg ook hondsdolheid heerste. ;)

Het was alleen voor Britten maar iets om wakker van te liggen. Die grote borden als je het land inkwam en die enorm strenge maatregelen hadden dus gezorgd voor een gevoel van onveiligheid. Als je toendertijd aan Britten zou vragen waar ze bang voor waren zou hondsdolheid hoog op de lijst hebben gestaan. Nu is er in Nederland iets vergelijkbaars gaande, mensen worden doorlopend bang gemaakt voor "moslims", als het maar vaak genoeg gezegd wordt gaan veel mensen het ook nog geloven.

De dingen waar je echt bang voor zou kunnen zijn omdat de kans dat er iets gebeurd vrij hoog is, bijvoorbeeld slachtoffer worden in het verkeer, daar hoor je niemand over. Als angst iets te maken had met de werkelijke kans dat er iets gebeurd zou er geen mens meer op de fiets of in de auto stappen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:37

Hermelientje schreef:

Dat is de titel vam het onderzoek ook: subjectieve onveiligheid in 4 grote steden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:40

Hermelientje schreef:
De dingen waar je echt bang voor zou kunnen zijn omdat de kans dat er iets gebeurd vrij hoog is, bijvoorbeeld slachtoffer worden in het verkeer, daar hoor je niemand over. Als angst iets te maken had met de werkelijke kans dat er iets gebeurd zou er geen mens meer op de fiets of in de auto stappen.

Oh jawel, die angst wordt op zijn tijd wel ingepraat.
Zo kunnen ze voor zichzelf verantwoorden dat ze zoveel snelheidscontroles houden (oftewel grotendeels de staatskas spekken omdat het meestal gaat om boetes rond de 5 km te hard)

Wij hebben vrijwel het laagste verkeersdodencijfer van Europa, maar dat komt voornamelijk door de infrastructuur.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:10

Hermelientje schreef:
Zo waren er Britse vrienden van mij die indertijd niet met hun kinderen naar Frankrijk op vakantie wilden omdat daar nog hondsdolheid voorkwam af en toe. Heb ze maar niet verteld dat er toevallig tijdens hun bezoek aan Limburg ook hondsdolheid heerste. ;)

Het was alleen voor Britten maar iets om wakker van te liggen. Die grote borden als je het land inkwam en die enorm strenge maatregelen hadden dus gezorgd voor een gevoel van onveiligheid. Als je toendertijd aan Britten zou vragen waar ze bang voor waren zou hondsdolheid hoog op de lijst hebben gestaan. Nu is er in Nederland iets vergelijkbaars gaande, mensen worden doorlopend bang gemaakt voor "moslims", als het maar vaak genoeg gezegd wordt gaan veel mensen het ook nog geloven.

Desondanks is de angst hoger geworden dan enkele jaren geleden. Of dat nu subjectief of objectief is, doet weinig ter zake. Die verandering kan alleen plaatsvinden als de omstandigheden veranderd zijn. Waren ze dat niet, dan zouden de cijfers gelijk gebleven zijn.

Citaat:
Het ministerie van Justitie onderzoekt welke aanpak van jeugdcriminaliteit werkt. Met die kennis wil het kabinet de problematiek van Marokkaanse jongeren te lijf.
De islam is mogelijk een van de oorzaken van delinquent gedrag van Marokkaanse jongeren. Dat oppert Corine de Ruiter, hoogleraar forensische psychologie in Maastricht die - samen met anderen - in opdracht van het ministerie van Justitie de aanpak van criminele Marokkaanse jongeren in kaart heeft gebracht. Volgens De Ruiter hebben Marokkaanse (en Turkse) jongeren een ‘achterstand in hun morele ontwikkeling’.

Lees hele artikel hier