Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:30

zelfs voor een leek is het duidelijk. valt niets te interpreteren. het zijn gewoon islamitsiche regels.

ter verduidelijking. dit zijn slechts interpertaties van de originele klassieke arabische teksten uit de Qoran en Sunnah. de nederlandse taal is heel veel te bepertk voor, ook hebben we te maken met een geheel andere cultuur (bv, het woordje eer betekent voor spanjaarden iets anders dan voor ons als nederlander, daarom is het vertalen zo moeilijk en gevaarlijk, missen we belangrijke nuances.)
dus geen sprake van interpretaties. al zou je de taal en cotext bvestuderen bestaat er geen twijfel over, vandaar dus ook dat alle grote geleerden een consensus hebben bereikt, wie zijn wij dan om erover te speculeren?

nogmaals het is 100% een feit. er is nog nooit iemand die de islam heeft bestudeerd die het tegenspreekt. het is zo duidelijk als het verbod op vreemdgaan, verbod op alcohol, de verplichting om te bidden en te vasten.

iedere moslim, die de moeite heeft gedaan dit uit te zoeken, zal het met me eens zijn.

wat is voor jullie de meerwaarde om het als 'interpreteerbaar' te beschouwen. terwijl jullie de islamitische geschiedenis niet kennen, de geleerden niet, de studies niet, de jurispundenties niet en het belangrijkste de taal niet begijpen. (en geloof me, zelfs ik, al dik 3 jaar lerend, opleidingen en cursussen gevolg, studiedagen en weken, seminars, lezingen en noem maar op. boekenkast vol. lijkend alsof ik veel weet, maar zelfs ik weet minimaal in vergelijking met de omvang van de islam. basis beheers ik allemaal prima, dieper en inhoudelijk kan ik ook wel gaan. maar geschiedenis en taal is ook mijn zwakke punt, doe wel mijn best om te leren)

hoofddoek = verplicht
zo klaar als een klontje :+
heeft niets met interpreteren te maken of 'eens of oneens'
anders nodig ik jullie graag eens uit naar een imam (of meerdere) en een zusterbijeenkomst in de moskee.

heb even snel een stapeltje boeken uit mijn kast geplukt; oa antwoorden op vragen van de moslimvrouw, het handboek voor moslimvrouwen, de vrouw in de islam, de ideale moslimvrouw, rechen en plichten van de moslimvrouw, 200 vragen en antwoorden over het islamitische geloof... ieder boek is uiteraard duidelijk over het oordeel (namelijk, waajib/verplicht) vanuit de islam wat betreft de hoofdoek.

-----

In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31)

Aicha (ra) de vrouw van de profeet (saws) verhaalt (Sahih Bukhari 6:60:282) dat toen deze aya werd geopenbaard en de ****** het reciteerde aan hun vrouwen, scheurden ze direct de gordijnen die te versiering in het huis lagen om zich ermee te bedekken

In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)

Toen de vrouwen van de stam Banu Tameem Aicha (Radiallaho anha) bezochten, droegen ze dunnen kleding waarom Aicha (Radiallaho anha) zie: “Indien jullie inderdaad gelovige vrouwen zijn, dan waarlijk is deze kleding niet de kleding van de gelovige vrouwen, maar als jullie niet-gelovige vrouwen zijn, dan laat deze kleding jullie welgevallen”.(Ma’alim, As-Sunnah)

In een overlevering staat dat Asma, de dochter van een van de trouwste metgezellen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) kwam (om hem te zien) een dunne jurk dragend; hierop draaide hij van haar weg en zei: “O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van de menstruatie heeft bereikt, mag geen deel van haar lichaam gezien worden behalve dit (en hij wees naar zijn gezicht en handen).”

een kenmerk van de profeet: ‘Hij maakt alle goede dingen wettig voor hen, en verbiedt alleen het slechtste.’ (Al-Araaf:157)

Hidjab of ħijāb (حجاب), bekend als een islamitisch hoofddoek, betekent in het Arabisch "bedekken" (werkwoord) en is gebaseerd op het woord حجب (ħajaba) dat "zich sluieren, zich bedekken, verbergen of dekking zoeken" betekent. Het woord gebruikt in de Koran voor hoofddoek is khimār (خمار).

In sommige Arabische en westerse landen refereert het woord hidjab aan het bedekken van het hoofd en lichaam, maar voor Islamitische geleerden heeft de hidjab een bredere betekenis in de zin van zedelijk, kuis, behoudend of fatsoenlijk. De hidjab geldt dus, in tegenstelling tot het algemene Westerse idee, ook voor mannen.

Zijn er imaams of geleerden die de hijab tegen spreken?
Wij kennen geen “geleerden” die de Koran en Soennah tegen spreken. Het lijkt ons zeer onwaarschijnlijk dat je een dergelijke persoon een Islamitische geleerde mag noemen. Het antwoord op jouw vraag is dan ook: “nee, dergelijke geleerden kennen we niet.”

“En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er voor hen een keuze zou zijn in de zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker klaarblijkelijk afgedwaald.”

---

bij deze is het laatste woord erover gezegd van mijn kant.

geloof het of geloof het niet.
als je het niet gelooft is vast de hele islamitische wereld inclusief de geleerden gek. en mag je van mij in je eigen waarheid geloven.
dan bepleit ik dat dat witte beest in mijn profiel een tropischevissoort is.
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 14-05-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:32

nou zeg,ik zeg toch ook niet wat ik wel en niet geloof ?
alleen dat het verwarrend is...........dus wiens waarheid is het nu?niet de mijne hoor,want ik weet er niks van,ik zeg alleen wat ik hoorde en dat ik dat verwarrend vond

jameyskatje

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:35

het is eigenlijk niet zo verwarrend. waarom vind je het verwarrend?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:37

omdat de ene moslim van wel zegt en de andere van niet.

kijk tot nu toe had ik niet gelezen wat jij nu duidelijk plaatst.

je moet er vanuit gaan dat ik een leek ben die er niets van weet en waar 2 mensen 2 verschillende dingen tegen zeggen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:40

want bv alle geleerden zijn erover eens. ik vind dat toch wel belangrijker tellen dan de meningen van enkele moslims die niet gestudeerd hebben.

er zijn ook moslims die zeggen dat je mag roken, drinken, niet-halal-kip en rund mag eten, moslims die zeggen dat mannen wél voor het huwelijk seks mogen hebben, moslims die denken dat vrouwen niet mogen werken etc etc etc.. maar als je daar naar moet luisteren wordt je inderdaad gillend gek van verwarring.

ik kan alleen adviseren om boeken te lezen van goede uitgevers, lezingen te bedoeken van goede imams en te spreken met moslims die verstand hebben van hun religie.

misschien het nationaal islam congres 2010 bezoeken deze maand? als je 1 moslim vind die bepleit dat de hoofddoek niet verplciht zal me dat zeer verassen. (vorig jaar waren er zo'n 1000 bezoekers)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:40

jameyskatje heeft u mijn pb ontvangen, met de vraag aan u?
Dat laatste in uw reactie komt niet zo vriendelijk over, om eerlijk te zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:43

jameyskatje,met alle respect,maar ik ben niet van plan een congres over de islam te bezoeken.
ik heb verder niets met het geloof.

ik vind het best intressant erover te lezen en te praten zo op internet en op het werk,maar verder hoeft voor mij niet.

en nogal onaardig van je,om er vanuit te gaan dat de moslims met wie ik gepraat heb maar niet geleerd hebben of geen verstand hebben van hun religie.
want inderdaad,er zijn ook mensen die mij vertellen dat het wel verplicht is.
maar dus ook mensen die zeggen van niet.
geen van allen hebben een studie op dat gebied gedaan.

je snapt blijkbaar niet dat het voor een leek heel anders overkomt als voor jou,een moslima.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:45

Het kan letterlijk in de koran staan. Dat maakt je nog niet minder religieus als jij besluit dat als richtlijn te zien in plaats van als verplichting. Of de koran te zien als iets dat moet worden toegepast in de context van de tijd. Het gaat me niet op de islam. Het gaat mij om religie en geloof in de algemene zin. Dat is mijn opvatten. Ik vind een streng gereformeerde niet minder oprecht religieus als een zeer geemancipeerde vrouw die geloofd dat god in haar hart zit en een veel lossere geloofsovertuiging heeft. Het is immers geloof. Maar dat is mijn visie. Daar hoef je het ook niet mee eens te zijn.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:47

met geleerd bedoel ik een islamitische universiteit. de vergelijking met enkele moslimburgers tegenover ALLE islamitische geleerden is toch vrij duidelijk?

is niet mijn bedoeling om zo bot over te komen (misschien wel een beetje té omdat ik dit onderwerp maar terug blijft komen) en inderdaad, misschien is het voor mij allemaal simpeler dan voro iemand die vrijwel niets met het geloof heeft, daar kan ik je alleen gelijk in geven.

het is niet zozeer bot bedoeld. probeer alleen duidelijk te zijn.

over heel veel valt te praten. maar niet over het feit dat een hoofddoek verplicht is. hóe die hoofddoek dan gedragen dient te worden is misschien wel een discussie(en dat is ook nog steeds een discussie onder geleerden). maar dat een vrouw haar haren en lichaam moet bedekken is in de islamitische wereld echt geen discussie. (dat zweer ik)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:49

maar krips, dat is inderdaad een andere discussie. het gaat mij alleen om het feit dat volgens de islamitische regels de hoofddoek verplicht is. that's all

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:51

Snap mij overigens niet verkeerd hoor! Het dragen van een hoofddoek vind ik helemaal prima. En ik snap ook best dat het voor jou een waarheid is. En dat respecteer ik ook absoluut. En ik kan ook niet zeggen dat het niet zo is. Daar is het geloof voor. Maar ik vind het niet eerlijk om de meiden die de hoofddoek afdoen als niet op de juiste manier religieus te noemen. Religie moet wel denk ik voor ieder zelf worden ingevuld. Dat is wat ik wil zeggen. Ik denk namelijk ook dat als er een God bestaat de bijbel en de koran en alles enkel richtlijnen zijn. maar dat het in essentie gaat om goed en ethisch handelen en leven.

Het gaat me niet om de islamitische wereld. Het gaat me om ieder individu.

Ja. Voor de Islam in algemene zin zou het heel goed kunnen dat de hoofddoek verplicht is. Dat weet jij veeeeel beter dan ik. Maar ik vind dat het voor ieder persoon zelf een keuze moet zijn om aan die verplichting te voldoen of deze anders op te vatten en de hoofddoek niet te dragen. Net als een christen, vind ik, niet minder vroom is als hij of zij wel seks voor het huwelijk heeft maar daar goed over na heeft gedacht.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:53

maar waar stel ik dan dat: "Maar ik vind het niet eerlijk om de meiden die de hoofddoek afdoen als niet op de juiste manier religieus te noemen." .. in mijn laatste berichten?

ik vind (en islamitisch gezien is dat ook zo) dat iemand die geen hoofddoek draagt wat dat betreft (dus wat de kwestie hoofddoek betreft) niet gehoorzaam is aan God. dat betekent niet dat ze een betere of slechtere moslim is. want iemand met een hoofddoek kan wel wat dat betreft gehoorzaam zijn aan Allah. maar die kan op haar beurt weer in andere dingen ongehoorzaam zijn aan de regels van haar geloof. bv, misschien bid ze niet. en bidden is belangrijker dan wat dat ook. dat is geen oordeel wat ik kan maken, dat is een oordeel voor God en dat is de keus van de persoon zelf (om dus in bepaalde kwesties wel te gehoorzamen en bepaalde kwesties niet)

niemand is perfect. maar persoonlijk ben ik iemand; 'als ik weet dat iets moet of verboden is, probeer ik ernaar te leven'. dat is ieder voor zich. dat heet met een mooi woord 'innerlijke/persoonlijke jihad'. de strijd in jezelf, de keuzes die je maakt, hoe je omgaat met beproevingen/tegenslagen, de kracht in jezelf, twist tussen goed en slecht.

ik heb vriendinnen met en zonder hoofddoek. voor mij is de 1 geen betere vriendin dan de ander
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 14-05-10 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:57

Nee :o

Het is nog een hele kromme zin ook. Er zit een als teveel in. :P

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:59

hahaha ok.

(heb nog even stiekem wat toegevoegd)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:06

ik vraag me dan altijd af he,je moet dan een hoofddoek dragen,maar stel iemand doet dat dus niet........we gaan allemaal dood op een dag,en als je dan voor god/allah komt te staan,wat zou hij je dan zeggen?

(ik ben filosofisch,haha,diepe gedachten!)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:09

Maar even een beetje offtopic misschien. Maar stel dat ik goed leef. Ik eet geen vlees. Probeer altijd aan andere te denken. Wil nooit iemand pijn doen. Heb respect voor anderen. Ben pacifistisch en gebruik geen geweld. Geef mijzelf niet zomaar bloot aan iedereen. Heb een liefdevolle relatie met iemand waar ik zielsveel van hou. Ik ben constant mezelf aan het ontwikkelen en streef niet naar matriele maar naar innerlijke zaken. Wordt ik dan uitgesloten van de hemel. Als Allah het perfecte is. Dan weet hij toch dat ik mijn leven altijd geleid heb door het streven naar goede zaken e.d. ???

Zelfde als Soevie een beetje :P Zie ik nu

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:09

jameyskatje schreef:
het gaat mij alleen om het feit dat volgens de islamitische regels de hoofddoek verplicht is. that's all

Is een hoofddoek verplicht, of het bedekken van het hoofd op zo'n manier dat enkel het gezicht nog zichtbaar is?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:10

je hebt inderdaad veel verschillende manieren van een hoofddoek dragen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:11

haha ja, dat zijn hele moeilijke gedachten. voor ons een vraag voor Hem een weet. ik kan daar ook weinig over kwijt. maar zie bv zijn 99 namen.. de 1e 2 zijn al 'de meest barmhartige de meest genadevolle. heeel moeilijk onderwerp, dat is ook echt een gevoelskwestie vind ik, een persoonlijke kwestie. (nog zo'n folisoof hier haha)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:14

Heino schreef:
jameyskatje schreef:
het gaat mij alleen om het feit dat volgens de islamitische regels de hoofddoek verplicht is. that's all

Is een hoofddoek verplicht, of het bedekken van het hoofd op zo'n manier dat enkel het gezicht nog zichtbaar is?

ja eigenlijk 'de hijaab' het bedekken van je lichaam zodat alleen je gezicht en handen nog zichbaar zijn. geen strakke kleding, geen doorzichtige kleding, geen zwaar geparfumeerde kleding, netjes en bescheiden. dus inderdaad, je haren, boezem, hals en oren bedekt. gezicht is van oor tot oor van kin tot haarlijn zegmaar

hoofddoek is natuurlijk alleen dat stukje stof op je hoofd, die je op 100 manier kan dragen

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:15

Mag ik van jou wel JK? :P Sorry. Wil het gewoon even weten. :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:16

Krips schreef:

nou dit vind ik ook weer een beetje flauw hoor!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:20

Nouja. Het is echt iets wat ik me altijd afvraag. Het is aboluut niet flauw bedoelt. Ik zet er die :Ptjes bij omdat het inderdaad gevoelig is. Als je het een stomme vraag vind dan mag je hem gewoon negeren JK. Maar ik bedoel het echt puur filosofisch en absoluut niet flauw. Ik zou het ook absoluut accepteren als je nee zegt. Ik bedoel het echt heel serieus. Ik vraag me gewoon af hoe jij hier over denkt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:25

Krips schreef:
Maar even een beetje offtopic misschien. Maar stel dat ik goed leef. Ik eet geen vlees. Probeer altijd aan andere te denken. Wil nooit iemand pijn doen. Heb respect voor anderen. Ben pacifistisch en gebruik geen geweld. Geef mijzelf niet zomaar bloot aan iedereen. Heb een liefdevolle relatie met iemand waar ik zielsveel van hou. Ik ben constant mezelf aan het ontwikkelen en streef niet naar matriele maar naar innerlijke zaken. Wordt ik dan uitgesloten van de hemel. Als Allah het perfecte is. Dan weet hij toch dat ik mijn leven altijd geleid heb door het streven naar goede zaken e.d. ???

Zelfde als Soevie een beetje :P Zie ik nu

ik herken mezelf hier helemaal in. dit waren ook echt mijn gedachten.

maar je kan nog zo perfect leven, in de islam heeft het leven ook een doel, namelijk het aanbidden van allah en het paradijs verdienen, dit leven is maar tijdelijk en we werken voor het eeuwige leven. de grootste zonde is de ontkenning van Allah/God. want uiteindelijk heeft God de wereld geschapen, ons gemaakt, ons begunstigd met luxe en heeft hij ook het paradijs gemaakt. als iemand Zijn bestaan blijft ontkennen waarom zouden deze mensen het paradijs dan verdienen? hebben zij gespaard voor hun entree?

kennis over de islam is tegenwoordig zo bereikbaar voor iedereen. het bestaan van God is voor ons zo duidelijk gemaakt. het is dus de verantwoording van de mens zelf om te geloven of niet.

daarom wordt ons geloof ook gezien als slechts 'dode regels en rituelen' als we daarbij geen liefde voor God en Zijn boodschapper hebben.

en daarom is de 1e pilaar van het geloof ook de getuigenis. daarmee begint alles. 'ik getuig dat er geen God is dan Allah en dat Mohammed zijn boodschapper en dienaar is"

met dit bericht wil ik absoluut niemand veroordelen! ik probeer alleen uit te leggen hoe dit religieus gezien wordt. en ik moet toegeven dat ik dat heel moeilijk vind. omdat het ook een moeilijk onderwerp is en vooral een heel erg gevoelig onderwerp. volgens de islam zullen ongelovigen niet het paradijs betreden.

daarom zijn moslims vaak ook moslim. omdat we 1 levensdoel hebben, het paradijs. als we dat ook konden bereiken dmv ongeloof dan denk ik niet dat er religies zouden zijn. (beetje raar beschreven maar ik hoop dat jullie hem snappen)

overigens is dit in vrijwel alle religies natuurlijk zo. ik denk dat dat 1 van de belangrijkse fundamenten is van een religie.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:27

Krips schreef:

haha gelukkig voor de mensheid mag ik het recht niet in eigen handen nemen :Y) :Y)

:+