ter verduidelijking. dit zijn slechts interpertaties van de originele klassieke arabische teksten uit de Qoran en Sunnah. de nederlandse taal is heel veel te bepertk voor, ook hebben we te maken met een geheel andere cultuur (bv, het woordje eer betekent voor spanjaarden iets anders dan voor ons als nederlander, daarom is het vertalen zo moeilijk en gevaarlijk, missen we belangrijke nuances.)
dus geen sprake van interpretaties. al zou je de taal en cotext bvestuderen bestaat er geen twijfel over, vandaar dus ook dat alle grote geleerden een consensus hebben bereikt, wie zijn wij dan om erover te speculeren?
nogmaals het is 100% een feit. er is nog nooit iemand die de islam heeft bestudeerd die het tegenspreekt. het is zo duidelijk als het verbod op vreemdgaan, verbod op alcohol, de verplichting om te bidden en te vasten.
iedere moslim, die de moeite heeft gedaan dit uit te zoeken, zal het met me eens zijn.
wat is voor jullie de meerwaarde om het als 'interpreteerbaar' te beschouwen. terwijl jullie de islamitische geschiedenis niet kennen, de geleerden niet, de studies niet, de jurispundenties niet en het belangrijkste de taal niet begijpen. (en geloof me, zelfs ik, al dik 3 jaar lerend, opleidingen en cursussen gevolg, studiedagen en weken, seminars, lezingen en noem maar op. boekenkast vol. lijkend alsof ik veel weet, maar zelfs ik weet minimaal in vergelijking met de omvang van de islam. basis beheers ik allemaal prima, dieper en inhoudelijk kan ik ook wel gaan. maar geschiedenis en taal is ook mijn zwakke punt, doe wel mijn best om te leren)
hoofddoek = verplicht
zo klaar als een klontje

heeft niets met interpreteren te maken of 'eens of oneens'
anders nodig ik jullie graag eens uit naar een imam (of meerdere) en een zusterbijeenkomst in de moskee.
heb even snel een stapeltje boeken uit mijn kast geplukt; oa antwoorden op vragen van de moslimvrouw, het handboek voor moslimvrouwen, de vrouw in de islam, de ideale moslimvrouw, rechen en plichten van de moslimvrouw, 200 vragen en antwoorden over het islamitische geloof... ieder boek is uiteraard duidelijk over het oordeel (namelijk, waajib/verplicht) vanuit de islam wat betreft de hoofdoek.
-----
In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31)
Aicha (ra) de vrouw van de profeet (saws) verhaalt (Sahih Bukhari 6:60:282) dat toen deze aya werd geopenbaard en de ****** het reciteerde aan hun vrouwen, scheurden ze direct de gordijnen die te versiering in het huis lagen om zich ermee te bedekken
In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)
Toen de vrouwen van de stam Banu Tameem Aicha (Radiallaho anha) bezochten, droegen ze dunnen kleding waarom Aicha (Radiallaho anha) zie: “Indien jullie inderdaad gelovige vrouwen zijn, dan waarlijk is deze kleding niet de kleding van de gelovige vrouwen, maar als jullie niet-gelovige vrouwen zijn, dan laat deze kleding jullie welgevallen”.(Ma’alim, As-Sunnah)
In een overlevering staat dat Asma, de dochter van een van de trouwste metgezellen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) kwam (om hem te zien) een dunne jurk dragend; hierop draaide hij van haar weg en zei: “O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van de menstruatie heeft bereikt, mag geen deel van haar lichaam gezien worden behalve dit (en hij wees naar zijn gezicht en handen).”
een kenmerk van de profeet: ‘Hij maakt alle goede dingen wettig voor hen, en verbiedt alleen het slechtste.’ (Al-Araaf:157)
Hidjab of ħijāb (حجاب), bekend als een islamitisch hoofddoek, betekent in het Arabisch "bedekken" (werkwoord) en is gebaseerd op het woord حجب (ħajaba) dat "zich sluieren, zich bedekken, verbergen of dekking zoeken" betekent. Het woord gebruikt in de Koran voor hoofddoek is khimār (خمار).
In sommige Arabische en westerse landen refereert het woord hidjab aan het bedekken van het hoofd en lichaam, maar voor Islamitische geleerden heeft de hidjab een bredere betekenis in de zin van zedelijk, kuis, behoudend of fatsoenlijk. De hidjab geldt dus, in tegenstelling tot het algemene Westerse idee, ook voor mannen.
Zijn er imaams of geleerden die de hijab tegen spreken?
Wij kennen geen “geleerden” die de Koran en Soennah tegen spreken. Het lijkt ons zeer onwaarschijnlijk dat je een dergelijke persoon een Islamitische geleerde mag noemen. Het antwoord op jouw vraag is dan ook: “nee, dergelijke geleerden kennen we niet.”
“En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er voor hen een keuze zou zijn in de zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker klaarblijkelijk afgedwaald.”
---
bij deze is het laatste woord erover gezegd van mijn kant.
geloof het of geloof het niet.
als je het niet gelooft is vast de hele islamitische wereld inclusief de geleerden gek. en mag je van mij in je eigen waarheid geloven.
dan bepleit ik dat dat witte beest in mijn profiel een tropischevissoort is.