Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:02

Ailill schreef:
Hoe wil de VVD dat voor elkaar krijgen dan?

Ik heb ook al zitten puzzelen, maar die ruimte lijkt er echt niet.
Behalve als je een héél stel 1 of 2 zetelpartijen erbij pakt.
Maar daar zitten er toch echt een stek die niet samen kunnen.

Zul je zien dat het allemaal vastloopt en we in maart herverkiezingen krijgen ofzo.

Ik hoop niet dat politici het daar op gaan laten aankomen eerlijk gezegd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:02

Ailill schreef:

Dat hoeft VVD niet voor elkaar te krijgen dat is aan D66. Maar VVD hoeft ook niet mee te doen aan een links kabinet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:14

F_T schreef:
Zul je zien dat het allemaal vastloopt en we in maart herverkiezingen krijgen ofzo.

Dat zou echt het toppunt zijn. Misschien is dit wel de laatste kans om de boel te normaliseren.
Maar ja, de ego's zijn soms ook enorm.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:50

Loretta schreef:
F_T schreef:

Dat zou echt het toppunt zijn. Misschien is dit wel de laatste kans om de boel te normaliseren.
Maar ja, de ego's zijn soms ook enorm.

En dat zit mij gruwelijk dwars in 'moderne' politiek. Niet alleen in nl trouwens.

Politiek zou om ínhoud moeten gaan, niet om de persoon.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:13

Benzz schreef:
Loretta schreef:
Maar de PVV heeft Nederland heel wat schade bezorgd. Internationaal staan we er heel wat slechter voor.

Daar kun je niet alleen de PVV de schuld van geven, ook de BBB is hier mede verantwoordelijk voor.

Je bedoeld dat die partijen beiden niet meegingen met zaken die binnen de EU opgelegd zijn?

Is natuurlijk wel jammer, als je voor de Green Deal ben, dat er dan partijen zijn die daar op tegen zijn, kun je alles niet zo snel doorvoeren als je wil :D . Terwijl er nu onderzoeken zijn die laten zien dat het toch wat anders ligt...

Of bedoelen jullie iets anders dan je eigen onderbuik gevoel? Dan hoor ik graag concrete voorbeelden :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 13:13

Jessix schreef:
Ailill schreef:

Dat hoeft VVD niet voor elkaar te krijgen dat is aan D66. Maar VVD hoeft ook niet mee te doen aan een links kabinet.

maar op links krijg je zonder vvd ook geen meerderheid toch?
minderheidskabinet lijkt me niet wenselijk

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:15

Saga schreef:
[
Wat dom om als Nederlander in het buitenland op de PVV te stemmen. :x

Wat onaardig om te zeggen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:19

MarliesV schreef:
Ik ga er vanuit wie dan ook de PVV uitsluit om mee te regeren, ook FvD in dat rijtje past, daar wordt geen midden of linkse partij ook maar iets beter van, als je die bij de coalitie voegt.

Afwachten, PVV momenteel lichte voorsprong tov D66, we zullen het pas echt weten als alle stemmen geteld zijn.

Wilders heeft aangegeven dat als hij de grootste wordt, hij premier wil worden en wil gaan voor een eventueel minderheidskabinet. Kans van slagen daarin is niet zo heel groot. Maar democratisch gezien is dat zijn goed recht, als hij als grootste uit de bus komt.
Redt hij het niet dan is D66 aan zet voor een formatie poging.

Mijn vent vond het bijzonder slap van Timmermans om gelijk de stekker er uit te trekken, op zo'n verkiezingsavond. Ben heel benieuwd wie hem op gaat volgen.

Ik vind het ook raar van Timmermans. Als hij niet nr.1 wordt dan stopt hij er gelijk mee! Er zijn meer prijzen dan de eerste prijs, dat heb ik in de paardensport geleerd. Deze man kan niet tegen zijn verlies. Maar goed, ik vond hem niet leuk en zijn partij is ook niet de mijne, dus wat mij betreft prima.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:19

Als ik de VVD was( ben ik niet :D ) zou ik nu voor oppositie kiezen.

Wat heeft de VVD in een van deze genoemde opties te winnen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:22

ruitje schreef:

Oef, deze optie had ik nog niet bedacht. Pvv in de oppositie ja. Bij vvd heb ik het gevoel dat ze daar geen genoegen mee nemen. Wat zijn argumenten verder eigenlijk?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:24

anjali schreef:
MarliesV schreef:
Ik ga er vanuit wie dan ook de PVV uitsluit om mee te regeren, ook FvD in dat rijtje past, daar wordt geen midden of linkse partij ook maar iets beter van, als je die bij de coalitie voegt.

Afwachten, PVV momenteel lichte voorsprong tov D66, we zullen het pas echt weten als alle stemmen geteld zijn.

Wilders heeft aangegeven dat als hij de grootste wordt, hij premier wil worden en wil gaan voor een eventueel minderheidskabinet. Kans van slagen daarin is niet zo heel groot. Maar democratisch gezien is dat zijn goed recht, als hij als grootste uit de bus komt.
Redt hij het niet dan is D66 aan zet voor een formatie poging.

Mijn vent vond het bijzonder slap van Timmermans om gelijk de stekker er uit te trekken, op zo'n verkiezingsavond. Ben heel benieuwd wie hem op gaat volgen.

Ik vind het ook raar van Timmermans. Als hij niet nr.1 wordt dan stopt hij er gelijk mee! Er zijn meer prijzen dan de eerste prijs, dat heb ik in de paardensport geleerd. Deze man kan niet tegen zijn verlies. Maar goed, ik vond hem niet leuk en zijn partij is ook niet de mijne, dus wat mij betreft prima.

Dat heeft niks te maken met 'niet tegen je verlies kunnen'. Als partijleider heeft hij de beoogde resultaten niet kunnen behalen. Dan is het wel eens tijd om iemand anders het te laten proberen. Misschien lukt het iemand anders wel.
Grappig dat je het doortrekt naar sport. Zie je wel eens wat er gebeurt in voetbal, als een trainer het beoogde resultaat niet behaalt?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:25

Ik denk dat partijen moeten gaan nadenken of ze
'als partij willen winnen'
Of dat ze
'Nederland willen stabiliseren en vooruit helpen'

Keuzes en beleid gaan afhangen van de keus uit die 2

F_T

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:26

Met Timmermans die opstapt geeft hijin ieder geval iets meer kans aan een formatie met glpvda en vvd samen.

Timmermans nog als kopstuk glpvda maakt dat een heel eind lastiger

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:57

Jessix schreef:
Ailill schreef:

D66,VVD, CDA en Gl/Pvda is geen links kabinet.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:58

Ik zag het na de 20 zetels al aankomen dat Timmermans op zou stappen en gelijk heeft hij. Dat is niet laf, dat is juist toegeven dat je het niet goed gedaan hebt. En dan is de kans aan een ander. Timmermans is ontzettend verguisd tijdens de campagne en het label dat hij heeft gekregen (alles beter dan Timmermans) zal aan hem blijven kleven als hij door zou gaan. Als lid hoop ik dat ze voor een aansprekende, positieve, redelijke 'nieuwe' leider zullen gaan. Dus niet Klaver (wellicht tijdelijk voor de formatie).

Ik geloof wel in een kabinet met D66, CDA, VVD en GLPvdA. Leg alle gemeenschappelijke gronden bij elkaar en zoek elkaar daar op. De grote verschillen moet dan maar in de ijskast.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:59

F_T schreef:
Ik denk dat partijen moeten gaan nadenken of ze
'als partij willen winnen'
Of dat ze
'Nederland willen stabiliseren en vooruit helpen'

Keuzes en beleid gaan afhangen van de keus uit die 2

Nou ja, dat is voor partijen behoorlijk met elkaar verwant natuurlijk. Iedere partij heeft zijn eigen ideeën over hoe Nederland bestuurd moet worden en om die plannen waar te maken zullen ze zoveel mogelijk stemmen voor zich moeten winnen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:01

Via Nu.nl:

zojuist
D66 weer grootste na voorlopige uitslagen Amsterdam en Hilversum

De voorlopige uitslagen van Amsterdam en Hilversum zijn binnen. In beide gemeenten scoort D66 aanmerkelijk beter dan de PVV, waardoor de partij van Rob Jetten nu weer de grootste is. In Hilversum is D66 de grootste geworden, in Amsterdam moeten ze GroenLinks-PvdA voor zich dulden.

Landelijk gezien staat D66 nu 14.730 stemmen voor de PVV.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:06

ruitje schreef:
Saga schreef:
Wat dom om als Nederlander in het buitenland op de PVV te stemmen. :x

Wat onaardig om te zeggen.
Het is inderdaad niet aardig, maar het is serieus echt niet slim om te doen.
De PVV is voor Nexit, wil geen dubbele nationaliteit, we zijn van Nederland afhankelijk voor ons pensioen, zorg, etc.

MarlindeRooz

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:09

De PVV is geloof ik niet meer voor Nexit?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:10

Exitium schreef:
Via Nu.nl:

zojuist

De voorlopige uitslagen van Amsterdam en Hilversum zijn binnen. In beide gemeenten scoort D66 aanmerkelijk beter dan de PVV, waardoor de partij van Rob Jetten nu weer de grootste is. In Hilversum is D66 de grootste geworden, in Amsterdam moeten ze GroenLinks-PvdA voor zich dulden.

Ik weet wel dat het voor het eindresultaat misschien niet eens uitmaakt of PVV wint, of D66, maar dit doet me toch goed.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:10

ruitje schreef:

Hun verlies nemen?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:12

MarlindeRooz schreef:
Ik durf daar echt niet op te vertrouwen dat ze daar niet op terugkomen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:13

Saga schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik durf daar echt niet op te vertrouwen dat ze daar niet op terugkomen.

Tja zo kan je bezig blijven.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:14

Exitium schreef:
Via Nu.nl:

zojuist

Welke moeten we nu nog?

Venray,
Briefstemmers,

Welke verder nog?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:14

Als voormalig VVD stemmer hoop ik juist te zien dat ze wel mee willen doen. In een constructief kabinet. Laat ze allemaal maar wat water bij de wijn doen. Als ze echt dingen samen weten te bereiken, in het belang van heel NL, dan stem ik waarschijnlijk wel weer VVD de volgende keer. Alleen die polariserende kant die Dilan soms op ging en dat tegen Wilders aan schuren heeft er voor gezorgd dat ik deze keer niet op VVD heb gestemd.

Edit: als Vvd zich nu bewust niet constructief op gaat stellen in de formatie en, door een dom (imo) breekpunt, in de oppositie gaat dan zijn ze mijn stem weer kwijt de volgende keer.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 30-10-25 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt