Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 16:47

journee schreef:
Nederland is zo'n beetje meest dicht bevolkt van Europa. Ruim 500 mensen per km2.

En dat kan dus makkelijk, want desondanks hebben we betrekkelijk weinig heel erg verdichtte steden en wonen de meeste mensen in huizen-met-tuin, niet in appartementen.

En we hoeven dus echt maar een deel van de landbouwgrond anders te gebruiken om ruimte te maken voor bijna al het overige.

Citaat:
En dat geeft echt veel versnippering en heeft echt veel invloed op het kleine beetje 'natuur' dat Nederland heeft. Nederland heeft vergeleken met andere landen maar een heel klein percentage 'natuur'. Het grootste gedeelte hiervan is water en daarna komt de Veluwe. De rest van de 'natuur' gebieden moet je op de kaart letterlijk met een vergrootglas zoeken.

Dat klopt wel, ongerepte, wilde natuur is er betrekkelijk weinig. Maar tegelijkertijd hebben we toch ook weer heel veel groen en natuur - ook al is de bevolkingsdichtheid gemiddeld hoog, dat kan tegelijkertijd prima in balans zijn met klein groen in de buurt en groter groen wat verder weg. Het aantal mensen staat hier de ontwikkeling niet in de weg, en je kunt prima wonen in de stedelijke gebieden van Nederland. (Dat we de visie over ruimtelijke ordening hebben losgelaten en de nogal dubbele houding ten opzichte van bv het OV zetten ons wel klem.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 16:58

996981 schreef:
BigOne schreef:
Ouderen genoeg die hun grote woning met 2 of 3 leegstaande slaapkamers willen verkopen of via huur wat anders zoeken. Is er niet. Dus blijven ze doormodderen. Sluiting van bejaardenhuizen is blunder geweest en hoop dat deze, aangepast naar huidige regels weer terugkomen.

En wat zou je zelf willen opofferen?

Opofferen ? Wat is opofferen wanneer je 20 jr geleden hebt besloten om niet meer te vliegen, spullen te repareren indien mogelijk, auto’s tweedehands koopt en afrijdt, al jaren twee a drie keer per week vlees van de boer verderop eet, geen overbodige zooi aanschaft en de meeste kleding probeert 2e hands te kopen. Kinderen zijn allemaal boven de dertig en ook die liepen zeer vaak in gekregen of tweedehands gekochte kleding. Ik zie dit allemaal niet als opofferen alhoewel sommigen dat wel zo zouden zien. En zodra de laatste viervoeters gaan hemelen gaat de tent in de verkoop en zoeken we iets in het dorp. Nu jij !!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:00

Oh wordt t zo’n wedstrijd? :)

Nou, een appartement zonder tuin, kan dan ook nog. Er valt altijd iets te minderen ergens.
Heel geen vlees meer..
1 persoon, dan een studio.. 2 personen.. een 2kamer appartement.. zo kan er vast nog wel meer?

Bejaardentehuis terug, dat zou veel oplossen denk ik. Er is veel eenzaamheid onder ouderen, vooral als ze niet mobiel meer zijn, of wat minder vlot met moderne tech
Minder druk bij thuiszorg.. vaste medewerkers per klant..
maar ze zullen t wel met een reden nu zo gedaan hebben?

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:07

Vroeger waren er verzorgingshuizen en verpleeghuizen. In het verzorgingshuis woonden mensen die wel zorg nodig hadden maar nog geen intensieve verpleging bij elkaar. Inmiddels zijn bijna alle verzorgingshuizen verdwenen. Het kabinet wil namelijk dat ouderen langer thuis wonen. Inmiddels is de thuiszorg zover afgeknepen door de zorgverzekeraars dat de ouderen die gedwongen thuis moesten blijven wonen geen of onvoldoende zorg krijgen. Met zeer trieste gevolgen. Palliatieve thuiszorg ‘s nachts willen ze ook vanaf, dat kan wel via een babyfoon in veel gevallen. Ouderen die graag op hun eigen plekje willen sterven wordt palliatieve zorg ontzegd onder het mom: We weten niet wanneer je doodgaat waardoor ze alsnog naar een hospice moeten , weg uit de vertrouwde omgeving en vaak kilometers verderop.
Het is een stil drama in zorgland .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:16

Cer schreef:

Ja, dezelfde reden als altijd: snelle winsten boven langere termijn. Je hebt goede voorzieningen zo afgebroken, en dan heb je (heel even) de winst van wat je vrijspeelt.

Vervolgens heb je grotere problemen, maar zolang de kiezers niet verder terugkijken dan een paar weken en zonder moeite toch weer op je stemmen is dat geen enkel probleem.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:21

Wat mij hier opvalt, maar vooral gisteren in de talkshows: De ene partij ( vanuit de boeren) die zeggen: De stikstofdoelen zijn niet haalbaar. De andere partij zegt: Laten we tenminste iets doen. En zo banketstaaf we al jaren met elkaar. Niet haalbaar dus laten we niets doen of wederom uitstel vragen.

Ik raak daar kriegelig van. Niets doen en er alleen maar over praten hebben we al jaren gedaan. En 100% haalbaar zal het niet zijn, maar als je 60% haalt ben je ook al een eind.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:03

Benzz schreef:
Wat mij hier opvalt, maar vooral gisteren in de talkshows: De ene partij ( vanuit de boeren) die zeggen: De stikstofdoelen zijn niet haalbaar. De andere partij zegt: Laten we tenminste iets doen. En zo banketstaaf we al jaren met elkaar. Niet haalbaar dus laten we niets doen of wederom uitstel vragen.

Ik raak daar kriegelig van. Niets doen en er alleen maar over praten hebben we al jaren gedaan. En 100% haalbaar zal het niet zijn, maar als je 60% haalt ben je ook al een eind.

Je vergeet even dat die boer dan z’n levenswerk, huis en haard kwijt is voor het nog steeds niet bereikte doel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:04

BigOne schreef:
Opofferen ? Wat is opofferen wanneer je 20 jr geleden hebt besloten om niet meer te vliegen, spullen te repareren indien mogelijk, auto’s tweedehands koopt en afrijdt, al jaren twee a drie keer per week vlees van de boer verderop eet, geen overbodige zooi aanschaft en de meeste kleding probeert 2e hands te kopen. Kinderen zijn allemaal boven de dertig en ook die liepen zeer vaak in gekregen of tweedehands gekochte kleding. Ik zie dit allemaal niet als opofferen alhoewel sommigen dat wel zo zouden zien. En zodra de laatste viervoeters gaan hemelen gaat de tent in de verkoop en zoeken we iets in het dorp. Nu jij !!

Jij bent hartstikke goede bezig :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:12

Ja de ouderenzorg is echt dramatisch.. ik zie het nog niet echt veranderen helaas..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:52

Benzz schreef:

maar wat nou als de doelen echt onrealistisch streng zijn vastgesteld? Dat het uberhaupt nooit haalbaar gaat zijn, dat greenpeace die dwangsom al in the pocket heeft. Wat dan? Toch die boeren verdrijven? Alles op slot zetten en nergens meer vergunningen voor geven.

Of de wet zo aanpassen dat de doelen wél haalbaar zijn en dan alles eraan gaan doen om de natuur te behouden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:55

996981 schreef:
Je vergeet even dat die boer dan z’n levenswerk, huis en haard kwijt is voor het nog steeds niet bereikte doel.

Je doet net alsof iedere boer moet stoppen. Dat slaat nergens op. En dat valt mij in discussies ook op. Alles of niets.

Er zijn zat boeren die zich hebben gemeld voor een vrijwillige uitkoop. Alleen is die 24 miljard verdwenen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:03

Ja, dat schreef ik gister nog, alleen in Ede willen al 80 boeren stoppen, maar de regering reageert niet. Als al die vrijwillig willen stoppen nou eens netjes afgehandeld worden, dan denk ik dat degenen die niet willen stoppen gewoon door kunnen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:14

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Nederland is zo'n beetje meest dicht bevolkt van Europa. Ruim 500 mensen per km2.

En dat kan dus makkelijk, want desondanks hebben we betrekkelijk weinig heel erg verdichtte steden en wonen de meeste mensen in huizen-met-tuin, niet in appartementen.

En we hoeven dus echt maar een deel van de landbouwgrond anders te gebruiken om ruimte te maken voor bijna al het overige.

Citaat:
En dat geeft echt veel versnippering en heeft echt veel invloed op het kleine beetje 'natuur' dat Nederland heeft. Nederland heeft vergeleken met andere landen maar een heel klein percentage 'natuur'. Het grootste gedeelte hiervan is water en daarna komt de Veluwe. De rest van de 'natuur' gebieden moet je op de kaart letterlijk met een vergrootglas zoeken.

Dat klopt wel, ongerepte, wilde natuur is er betrekkelijk weinig. Maar tegelijkertijd hebben we toch ook weer heel veel groen en natuur - ook al is de bevolkingsdichtheid gemiddeld hoog, dat kan tegelijkertijd prima in balans zijn met klein groen in de buurt en groter groen wat verder weg. Het aantal mensen staat hier de ontwikkeling niet in de weg, en je kunt prima wonen in de stedelijke gebieden van Nederland. (Dat we de visie over ruimtelijke ordening hebben losgelaten en de nogal dubbele houding ten opzichte van bv het OV zetten ons wel klem.)

Ik denk dat jij het probleem nog niet helemaal ziet. Het hele stikstof /ammoniak verhaal is een issue vanwege de aangestelde natura 2000 gebieden. Die versnipperde stukjes 'natuur' in Nederland hebben allemaal te kampen met verzuring. Op Europees niveau is afgesproken dat alle kleine stukjes natuur in Nederland die zijn aangewezen als natura 2000 gebied moeten worden beschermd. En dat geldt ook voor de 25km rond de natura 2000 gebieden. En omdat Nederland zoveel kleine snippertjes als natura 2000 gebied heeft aangemerkt heeft dit behoorlijk veel impact op de omgeving.

Rond beschermd gebied zal de regelgeving dus ook enorm moeten worden aangescherpt om verzuring te stoppen. Dat geldt dus voor alle bedrijven in de buurt (niet alleen agrarisch) maar ook voor woningbouw, wegen(bouw) en dergelijke, eigenlijk alles wat een negatief effect op de natuur zou kunnen hebben.

Op nummer 1 staat nu vooral de melkveehouder die nog zo vriendelijk is om zijn koeien een paar seizoenen op het weiland te gunnen. Maar op nummer 2 staat nog altijd industrie en verkeer. En waar mensen leven vind je beide. Dat gaat dus juist helemaal niet zo goed samen...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:23

martichr schreef:
Het ging over Schiphol en Nederland, wat de uitstoot boven de Atlantische oceaan is boeit me verder niet. Volgens je eigen link is rond hubs het overigens geen 8% maar veel meer. En minder dan 1% van het totaal rond Natura 2000 gebieden.

Met een dergelijke mening begrijp ik niet dat iemand zich überhaupt nog ergens druk over maakt. Het is namelijk een kwestie van prioriteiten stellen.

Persoonlijk denk ik dat het weinig zinvol is om je druk te maken om een heideveld in Nederland als je niet naar het grotere plaatje kijkt.

Als het heideveld overstroomd omdat de zeespiegel door het veranderde klimaat is gestegen, lijkt mij de verzuring van het gebied toch een stuk minder belangrijk. Ik verwacht dat heidevlinders het ook niet zo goed doen boven moerasgebied....
Laatst bijgewerkt door journee op 23-01-25 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:27

Benzz schreef:
996981 schreef:

Je doet net alsof iedere boer moet stoppen. Dat slaat nergens op. En dat valt mij in discussies ook op. Alles of niets.

Er zijn zat boeren die zich hebben gemeld voor een vrijwillige uitkoop. Alleen is die 24 miljard verdwenen.

Willen we de huidige doelen halen moet inderdaad ongeveer iedere boer stoppen ja

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:33

Shadow0 schreef:
Cer schreef:

Ja, dezelfde reden als altijd: snelle winsten boven langere termijn. Je hebt goede voorzieningen zo afgebroken, en dan heb je (heel even) de winst van wat je vrijspeelt.

Vervolgens heb je grotere problemen, maar zolang de kiezers niet verder terugkijken dan een paar weken en zonder moeite toch weer op je stemmen is dat geen enkel probleem.

Dit dus. Het kabinet dacht 2 miljard over te houden door ouderenzorg te schrappen. Uiteindelijk bleek dit juist extra te kosten en nu zit iedereen met veel onverwachte /ondoordachte problemen.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/rutte-ouderenzorg-afgebroken

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:38

Cer schreef:
Ik ben benieuwd wie hiervan iets wil opgeven

Citaat:
Maar inderdaad. We willen alles. En voldoende rijkdom, en grote huizen met een lekker tuin, en een vriendelijk assielbeleid, en goede infrastructuur, en dan in het weekend ook een plek om in de “natuur” te wandelen. Dat gaat gewoon niet allemaal.

Bijna niemand. We zijn een verwend volk.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:44

996981 schreef:
Benzz schreef:

Willen we de huidige doelen halen moet inderdaad ongeveer iedere boer stoppen ja

Bron? Hoe weet je dat zo zeker?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:56

Laten ze eerst eens komen met cijfers van ongebruikte emmissies, daar zijn woo verzoeken voor ingediend maar Wiersma heeft dit ( waarom) op het laatste moment geblokkeerd.
En laten ze de melkveehouders van 55 + die geen opvolgers hebben ( bijna altijd kleine jongens) een goed aanbod doen.
Elke koe die geen 145 kg stikstof en 135 kg methaan produceert is winst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:03

Benzz schreef:
996981 schreef:

Dank je wel Benzz. Precies dit! Het is een grote schande. Er zijn zoveel boeren doe willen stoppen maar de pot met goud is door hun eigen partij weggegeven tegen de ambtenaar adviezen in. Ik vind het een schande. Al 60 !! jaar geleden wisten we dat de veestapel vele male minder moet worden.
Regeren is vooruitschuiven. Arme boeren die uiteindelijk met lege handen staan. Schande!!!! Ik heb er geen goed woord voor over.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:26

pien_2010 schreef:
Er zijn zoveel boeren doe willen stoppen maar de pot met goud is door hun eigen partij weggegeven tegen de ambtenaar adviezen in. Ik vind het een schande.

Het is overduidelijk dat de BBB niet de belangen van de boeren dient, maar van hele grote bedrijven. Ik snap niet dat je daar als boer geen kritische vragen bij stelt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:51

Benzz schreef:

hoe vrijwillig is vrijwillig? ik ken er wel een aantal waarvan jij dan zou zeggen dat ze zich 'vrijwillig' hebben laten uitkopen. Maar die hadden helemaal geen keus, investeringen om dingen te veranderen waren onhaalbaar, varkensboeren die bijvoorbeeld wilden overgaan naar scharrelvarkens...investering van een miljoen...niet te doen dus. Hoezo vrijwillig...gewoon met de rug tegen de muur vrijwillig.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:17

De inschrijving voor Lbv regeling liep tot 31 december 2024. 1700 boeren hebben zich ingeschreven, waaronder 80 boeren uit Ede. De beoordeling van de inschrijvingen is voor een groot gedeelte al toegewezen en de beoordelingen worden komend jaar voltooid. Daarna is duidelijk hoeveel boeren echt via deze regeling stoppen.

Er wordt hier gezegd dat boeren niet via deze regeling kunnen stoppen, maar dat lijkt dus helemaal niet het geval. Gevalletje misinformatie?

80 boeren uit Ede hebben zich ingeschreven voor de regeling:
https://www.gld.nl/nieuws/8211683/tachtig-boeren-in-ede-doen-aanvraag-stoppersregeling-meeste-van-heel-nederland

Zonodig meer geld gezocht voor 'over aanmelders' binnen bepaalde groepen veeteelt. (Konijn en geit)
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/12/23/regelingen-gesloten-1-700-boeren-willen-stoppen-met-bedrijf#:~:text=Update%20%2D%20Bijna%201.700%20boeren%20hebben,Voedselzekerheid%20en%20Natuur%20(LVVN).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:29

Kinke schreef:
Benzz schreef:

hoe vrijwillig is vrijwillig? ik ken er wel een aantal waarvan jij dan zou zeggen dat ze zich 'vrijwillig' hebben laten uitkopen. Maar die hadden helemaal geen keus, investeringen om dingen te veranderen waren onhaalbaar, varkensboeren die bijvoorbeeld wilden overgaan naar scharrelvarkens...investering van een miljoen...niet te doen dus. Hoezo vrijwillig...gewoon met de rug tegen de muur vrijwillig.

Om financiële redenen moeten stoppen is inderdaad niet 'vrijwillig'. Het vrijwillig uitkopen blijkt geloof ik ook vooral te gaan om dierrechten. Dus aantal dieren dat mag worden gehouden, wordt zo ingeperkt.

Vanaf 1 januari 2025 komt er sowieso bij elke verkoop of verhuur van dierrechten 22% van het aantal te vervallen. Bedrijven die moeten verkopen, kunnen dus maar 78% van hun vee doorverkopen. Zo zal het aantal dieren de komende jaren ook wel dalen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 21:30

Volgens mij vergeten we dat er best veel beroepsgroepen hebben moeten stoppen de afgelopen 60 jaar, zonder enige financiele tegemoetkoming.