Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dreamboy schreef:Aanval in Wekerom is erg onduidelijk. Eerst was het een pony, toen een veulen en nu was het een ezelveulen. Wat het ook geeeest is, het blijft vreselijk.
Femke_Tweety schreef:Dreamboy schreef:Aanval in Wekerom is erg onduidelijk. Eerst was het een pony, toen een veulen en nu was het een ezelveulen. Wat het ook geeeest is, het blijft vreselijk.
Shetlanderveulen in een wei waar ook een ezel liep
Bericht plus foto van eigenaresse is redelijk helder.
Om 08.15, eigenaresse zag wolf veulen door wei slepen, de sporen op de foto bevestigen dat slepen in ieder geval.
Femke_Tweety schreef:Nyaleti schreef:Misschien een domme vraag hoormaar gaan schapen in principe op stal of blijven die jaarrond buiten staan? Dan niet van een herders kudde natuurlijk maar schaapjes bij de boer of iemand als hobby vee.
De koeien staan veel al weer op stal, misschien de schapen rond deze periode ook weer. Wat staat er nog wel buiten: paarden.. Dus die zullen alleen maar meer gepakt worden.
Ik vind het wel een lastige kwestie hoor want het eerste wat ik dacht toen ik die melding las, was: "Weer Wekerom.. zet hem dan in godsnaam op stal." Terwijl ik natuurlijk heel goed weet dat het niet zo zwart wit is.
Op stal zetten tijdens de nacht (indien in de specifieke situatie uberhaupt mogelijk) zou nog nut hebben als de aanvallen in de nacht zijn, en je dan zéker weet dat je veilig bent
Maar de laatste twee ponies in Wekerom waren rond 08.00 / 08.15
Dus bij daglicht.
En 24/7 stal kan natuurlijk sowieso niet.
MairiMacBran schreef:Om 8.15 staan die van mij ook al buiten. Veel langer kan ik ze niet op stal houden anders komt de oudste met zijn artrose de stal niet meer uit van stijfheid en pijn.
Als je geen risico wil lopen moet je ze 24/7 op stal zetten met alles hermetisch dicht. Het boeit die wolf niet of het 8.15, 10.00 of 16.00 uur is hoor.
speurneusc schreef:MairiMacBran schreef:Om 8.15 staan die van mij ook al buiten. Veel langer kan ik ze niet op stal houden anders komt de oudste met zijn artrose de stal niet meer uit van stijfheid en pijn.
Als je geen risico wil lopen moet je ze 24/7 op stal zetten met alles hermetisch dicht. Het boeit die wolf niet of het 8.15, 10.00 of 16.00 uur is hoor.
ehh een stal is net als buiten, alleen buiten heeft geen muur, dak... denk dat je ruimte dan te klein is voor je ouwetje dat er weinig gelopen kan worden en buiten meer.
speurneusc schreef:MairiMacBran schreef:Om 8.15 staan die van mij ook al buiten. Veel langer kan ik ze niet op stal houden anders komt de oudste met zijn artrose de stal niet meer uit van stijfheid en pijn.
ehh een stal is net als buiten, alleen buiten heeft geen muur, dak... denk dat je ruimte dan te klein is voor je ouwetje dat er weinig gelopen kan worden en buiten meer.
Dreamboy schreef:Femke_Tweety schreef:
Shetlanderveulen in een wei waar ook een ezel liep
Om 08.15, eigenaresse zag wolf veulen door wei slepen, de sporen op de foto bevestigen dat slepen in ieder geval.
Irritant dat er dan zoveel meldingen zijn met elk weer een ander verhaal.
Femke_Tweety schreef:Weer een stuk waar je niet meer met je eigen hond kunt lopen erbij.
Ik zit met die kuddebewakingshonden ook een beetje met een moreel ethisch dilemma.
Die honden gaan wanneer nodig het gevecht met wolven aan.
Je brengt dus willens en wetens, bewust, pro actief die honden in gevaar.
Ze zijn immers specifiek aangeschaft voor dat doel.
En ik geloof wel dat ik daar moeite mee heb.
Citaat:Zelfde reden dat ik graag rechtstreeks de gegevens van bij12 gebruik.
Daar is nog het minste mee gebeurd aan per ongeluk niet volledig correct overnemen of interpreteren van gegevens.
speurneusc schreef:ehh een stal is net als buiten, alleen buiten heeft geen muur, dak... denk dat je ruimte dan te klein is voor je ouwetje dat er weinig gelopen kan worden en buiten meer.
Citaat:Webinar: Consensus over toekomst van wolven in Nederland mogelijk?
maandag 7 oktober - 19.30 tot 20.30 uur
<<André Donker - natuurkenner, boswachter, schrijver) beschrijft in zijn boek “Wolf en maatschappij” de soms onwennige relatie tussen mens en natuur. Hij geeft antwoord op de meest gestelde vragen die leven in onze samenleving over wolven, hun wettelijke bescherming en de risico’s voor mensen met hun landbouwhuisdieren. Hij belicht de ontstaansgeschiedenis van sprookjes met wolven in de hoofdrol. Wolven zijn weer terug in ons land en hebben een plek ingenomen in onze maatschappij.
Onze denkwijze over dieren, dierenwelzijn en over hun rechten is sterk veranderd. In de Wet dieren staat de intrinsieke waarde van het dier centraal. Dieren hebben dus een eigen waarde en dit is pas vrij recent bij wet geregeld. Hij heeft het boek geschreven voor zowel voor- als tegenstanders van de wolf, maar ook voor bestuurders, houders van dieren en politici. Hij hoopt een brug te kunnen slaan in het soms felle debat tussen de voor- en tegenstanders van wolven en dat het mag aanzetten tot meer wederzijds begrip en respect!
In dit MGA-webinar gaat het vooral over hoe onderhandelingen tussen partijen zouden kunnen worden gevoerd nu standpunten gebaseerd op waarden, op belangen en op regelgeving al tot loopgraven hebben geleid. Is er toch consensus mogelijk? Als je nu eens uitgaat van de wijsheden van de mutual gains approach, zou de kans op overeenstemming dan groter worden? Een natuur- en wolvenkenner, een beleidsambtenaar en een beleidsbemiddelaar doen een poging, zo mogelijk met hulp van de deelnemers in het webinar.
Frans Evers zal het gesprek leiden, en Job van Amerom zal vanuit de provincie Utrecht bijdragen.>>
Aanmelden kan via de link
Reactie WenN
Was best wel feitelijk. Maar soms ook teveel ondertoon kritisch naar landbouw (slachtdieren) en tegen de jacht; anderzijds realistisch over emoties (hobbyhouders) en dat de wolf niet overal kan zijn. Uitgangspunt is coëxistentie. Presentatie was bijna neutraal genoeg maar toch net niet helemaal. André Donker is niet de juiste persoon om een brug te kunnen slaan in het felle debat tussen de voor- en tegenstanders van wolven, daarvoor is hij definitief niet neutraal genoeg. Boek was ook al teleurstellend…niet dat we het anders hadden verwacht.
Femke_Tweety schreef:Dreamboy schreef:Aanval in Wekerom is erg onduidelijk. Eerst was het een pony, toen een veulen en nu was het een ezelveulen. Wat het ook geeeest is, het blijft vreselijk.
Shetlanderveulen in een wei waar ook een ezel liep.
tienus63 schreef:@femke-tweety, BIJ12 houdt alleen de gemelde gevallen (landbouw)huisdieren bij.
Dieren, van schaap tot paard, runderen en geiten, die in begrazingsprojecten van Natuurmonument, Staatsbosbeheer, Free Nature, Ark, etc worden niet meegenomen in de cijfers.
Incidenteel staan ze er tussen omdat een gedood dier aangetroffen wordt door publiek.
En er zijn dier eigenaren die melden het niet meer, vanwege de rompslomp en bagger die hen ten deelt valt.
De cijfers zijn in werkelijkheid helaas nog veel hoger.
Elisa2 schreef:Femke_Tweety schreef:
Shetlanderveulen in een wei waar ook een ezel liep.
Dit is zo ongeveer onze buurvrouw waar dit gebeurd is..pony's zijn niet van haar. Maar zij en ik maakten ons al zorgen om deze pony's. Deze zijn van dezelfde eigenaar als waar vorig jaar ookal pony's van opgegeten zijn in Wekerom. (alleen stonden die fokmerries toen op een andere plek) Dit waren jonge mini shetlanders. De ezel was erbij gezet ter bescherming maar verder hadden ze niets.
Mijn maag draait er van om dat dit gewoon rond 8en gebeurd is, onze paarden staan echt maar 50 meter verder en gelukkig stonden die rond die tijd nog opgesloten op stal. Maar wij durven ze nu overdag ook nauwelijks meer buiten te zetten.
Elisa2 schreef:Dit is zo ongeveer onze buurvrouw waar dit gebeurd is..pony's zijn niet van haar. Maar zij en ik maakten ons al zorgen om deze pony's. Deze zijn van dezelfde eigenaar als waar vorig jaar ookal pony's van opgegeten zijn in Wekerom. (alleen stonden die fokmerries toen op een andere plek) Dit waren jonge mini shetlanders. De ezel was erbij gezet ter bescherming maar verder hadden ze niets.
Mijn maag draait er van om dat dit gewoon rond 8en gebeurd is, onze paarden staan echt maar 50 meter verder en gelukkig stonden die rond die tijd nog opgesloten op stal. Maar wij durven ze nu overdag ook nauwelijks meer buiten te zetten.
DubbelFun schreef:Ja, die ezel'beveiliging' mag ook naar het rijk der fabels