Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:14

Om 8.15 staan die van mij ook al buiten. Veel langer kan ik ze niet op stal houden anders komt de oudste met zijn artrose de stal niet meer uit van stijfheid en pijn.
Als je geen risico wil lopen moet je ze 24/7 op stal zetten met alles hermetisch dicht. Het boeit die wolf niet of het 8.15, 10.00 of 16.00 uur is hoor.

Onze buurman heeft zijn schapen dag en nacht buiten met schuilstal. Ook in de lammertijd. Hij heeft nog geen aanval gehad maar zo te zien voert ie wel een uitsterfbeleid, het worden er steeds minder.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:24

Dreamboy schreef:
Aanval in Wekerom is erg onduidelijk. Eerst was het een pony, toen een veulen en nu was het een ezelveulen. Wat het ook geeeest is, het blijft vreselijk.

Shetlanderveulen in een wei waar ook een ezel liep.

Bericht plus foto van eigenaresse is redelijk helder.

Om 08.15, eigenaresse zag wolf veulen door wei slepen, de sporen op de foto bevestigen dat slepen in ieder geval.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:28

Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 08-10-24 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:29

Femke_Tweety schreef:
Dreamboy schreef:
Aanval in Wekerom is erg onduidelijk. Eerst was het een pony, toen een veulen en nu was het een ezelveulen. Wat het ook geeeest is, het blijft vreselijk.

Shetlanderveulen in een wei waar ook een ezel liep

Om 08.15, eigenaresse zag wolf veulen door wei slepen, de sporen op de foto bevestigen dat slepen in ieder geval.

Irritant dat er dan zoveel meldingen zijn met elk weer een ander verhaal.

DubbelFun

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:32

Ik zie er ook een shetlanderveulen in... er staan er in de hoek nog 3 naar te kijken ;(

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:36

Femke_Tweety schreef:
Nyaleti schreef:
Misschien een domme vraag hoor :o maar gaan schapen in principe op stal of blijven die jaarrond buiten staan? Dan niet van een herders kudde natuurlijk maar schaapjes bij de boer of iemand als hobby vee.

De koeien staan veel al weer op stal, misschien de schapen rond deze periode ook weer. Wat staat er nog wel buiten: paarden.. Dus die zullen alleen maar meer gepakt worden.

Ik vind het wel een lastige kwestie hoor want het eerste wat ik dacht toen ik die melding las, was: "Weer Wekerom.. zet hem dan in godsnaam op stal." Terwijl ik natuurlijk heel goed weet dat het niet zo zwart wit is.

Op stal zetten tijdens de nacht (indien in de specifieke situatie uberhaupt mogelijk) zou nog nut hebben als de aanvallen in de nacht zijn, en je dan zéker weet dat je veilig bent

Maar de laatste twee ponies in Wekerom waren rond 08.00 / 08.15
Dus bij daglicht.

En 24/7 stal kan natuurlijk sowieso niet.

Ja ik weet het. Daarom zeg ik ook, het is niet zo zwart wit en er is geen makkelijke gangbare oplossing.
Ik ben vooral gewoon dankbaar dat ik daar niet woon en niet in zo'n situatie zit. Ik zou ook niet weten hoe ik het zou aanpakken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:38

En rond die tijd is het gewoon spits.
Ook al is het daar misschien vrij afgelegen, maar ze schrijft al over langs fietsende kinderen, dan zullen er ook wel langs rijdende auto's zijn.
Dus in het licht in een tijdstip dat het niet het rustigste van de dag is.
Wat moet je dan nog?!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:39

MairiMacBran schreef:
Om 8.15 staan die van mij ook al buiten. Veel langer kan ik ze niet op stal houden anders komt de oudste met zijn artrose de stal niet meer uit van stijfheid en pijn.
Als je geen risico wil lopen moet je ze 24/7 op stal zetten met alles hermetisch dicht. Het boeit die wolf niet of het 8.15, 10.00 of 16.00 uur is hoor.

ehh een stal is net als buiten, alleen buiten heeft geen muur, dak... denk dat je ruimte dan te klein is voor je ouwetje dat er weinig gelopen kan worden en buiten meer.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:40

speurneusc schreef:
MairiMacBran schreef:

ehh een stal is net als buiten, alleen buiten heeft geen muur, dak... denk dat je ruimte dan te klein is voor je ouwetje dat er weinig gelopen kan worden en buiten meer.

Ik mag hopen dat bij de meeste mensen hun buitenruimte groter is dan de stal :+. Wat stel je dan voor, pony dag en nacht buiten in wolvengebied?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:42

speurneusc schreef:
MairiMacBran schreef:

Oh jij bedoelt een binnenbak, niet een stal.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:45

speurneusc schreef:
MairiMacBran schreef:

Nog nooit een box gezien van 2 hectare.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:46

Dreamboy schreef:
Femke_Tweety schreef:

Shetlanderveulen in een wei waar ook een ezel liep

Irritant dat er dan zoveel meldingen zijn met elk weer een ander verhaal.

Dat gebeurt vaak, met alle gegevens en data.

Daarom ben ik zelf zo scherp op het zoeken naar en gebruiken van originele bronnen en 1e hand verhalen.

In dit geval heeft de eigenaresse van het shetlanderveulen een kort maar duidelijk en informatief bericht op Facebook gezet met foto's.

Bron uit 1e hand dus, met foto bewijs.

Zelfde reden dat ik graag rechtstreeks de gegevens van bij12 gebruik.
Daar is nog het minste mee gebeurd aan per ongeluk niet volledig correct overnemen of interpreteren van gegevens.

Hoe dichter bij de bron hoe betrouwbaarder meestal.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:46

Femke_Tweety schreef:
Weer een stuk waar je niet meer met je eigen hond kunt lopen erbij.

Ik zit met die kuddebewakingshonden ook een beetje met een moreel ethisch dilemma.

Die honden gaan wanneer nodig het gevecht met wolven aan.
Je brengt dus willens en wetens, bewust, pro actief die honden in gevaar.
Ze zijn immers specifiek aangeschaft voor dat doel.

En ik geloof wel dat ik daar moeite mee heb.

Ik weet dat ik daar vreselijke moeite mee heb. Ordinaire dierengevechten om andere dieren te redden, Sn ap helemaal niet dat dat in ons land mag.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:51

Citaat:
Zelfde reden dat ik graag rechtstreeks de gegevens van bij12 gebruik.
Daar is nog het minste mee gebeurd aan per ongeluk niet volledig correct overnemen of interpreteren van gegevens.

Maar helaas is dit ook niet correct.

Daar missen dieren, zoals mijn eerder benoemde schotse hooglanders. Ze zijn niet in het niets opgegaan.

Plus ze hebben hun lijst veranderd, naar mijn idee een zeer onvriendelijke manier.

Eerder stond er bijvoorbeeld. 8 draden, 150 hoog, 5500volt. Dat is weggehaald.

Nu staat er wolfwerend: nee.

Nee want dan heeft het ergens in een glooiend landschap 15 cm te hoog gezeten aan de onderkant oid.
Maar die eigenaar heeft wel duizenden euro's uitgeven, uren werk er in gestoken en word nu toch weggezet als iemand die niet voor zijn beesten gezorgd heeft.

En de cijfers gaan vervolgens wel rond in dat er zoveel eigenaren niets doen.
En worden maar wat graag overgenomen door die clubjes.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:52

speurneusc schreef:

Ja, duh. Het is een stal van 4 bij 4. Normaal formaat stal en ook niet bedoeld om daar 24/7 in te staan hè.
En al had ik een loopstal van formaat binnenbak dan is nooit naar buiten kunnen nog steeds heel erg dieronvriendelijk. Bovendien zou hij dan nog steeds geen klap uitvoeren omdat hij dan een beetje geestdodend binnen staat te vegeteren, wachtend op zijn slobber want hooi kan hij niet meer eten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 13:06

@femke-tweety, BIJ12 houdt alleen de gemelde gevallen (landbouw)huisdieren bij.
Dieren, van schaap tot paard, runderen en geiten, die in begrazingsprojecten van Natuurmonument, Staatsbosbeheer, Free Nature, Ark, etc worden niet meegenomen in de cijfers.
Incidenteel staan ze er tussen omdat een gedood dier aangetroffen wordt door publiek.

En er zijn dier eigenaren die melden het niet meer, vanwege de rompslomp en bagger die hen ten deelt valt.
De cijfers zijn in werkelijkheid helaas nog veel hoger.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 13:12

Webinar is weliswaar geweest.

Citaat:
Webinar: Consensus over toekomst van wolven in Nederland mogelijk?

maandag 7 oktober - 19.30 tot 20.30 uur

<<André Donker - natuurkenner, boswachter, schrijver) beschrijft in zijn boek “Wolf en maatschappij” de soms onwennige relatie tussen mens en natuur. Hij geeft antwoord op de meest gestelde vragen die leven in onze samenleving over wolven, hun wettelijke bescherming en de risico’s voor mensen met hun landbouwhuisdieren. Hij belicht de ontstaansgeschiedenis van sprookjes met wolven in de hoofdrol. Wolven zijn weer terug in ons land en hebben een plek ingenomen in onze maatschappij.

Onze denkwijze over dieren, dierenwelzijn en over hun rechten is sterk veranderd. In de Wet dieren staat de intrinsieke waarde van het dier centraal. Dieren hebben dus een eigen waarde en dit is pas vrij recent bij wet geregeld. Hij heeft het boek geschreven voor zowel voor- als tegenstanders van de wolf, maar ook voor bestuurders, houders van dieren en politici. Hij hoopt een brug te kunnen slaan in het soms felle debat tussen de voor- en tegenstanders van wolven en dat het mag aanzetten tot meer wederzijds begrip en respect!

In dit MGA-webinar gaat het vooral over hoe onderhandelingen tussen partijen zouden kunnen worden gevoerd nu standpunten gebaseerd op waarden, op belangen en op regelgeving al tot loopgraven hebben geleid. Is er toch consensus mogelijk? Als je nu eens uitgaat van de wijsheden van de mutual gains approach, zou de kans op overeenstemming dan groter worden? Een natuur- en wolvenkenner, een beleidsambtenaar en een beleidsbemiddelaar doen een poging, zo mogelijk met hulp van de deelnemers in het webinar.

Frans Evers zal het gesprek leiden, en Job van Amerom zal vanuit de provincie Utrecht bijdragen.>>

Aanmelden kan via de link

Reactie WenN

Was best wel feitelijk. Maar soms ook teveel ondertoon kritisch naar landbouw (slachtdieren) en tegen de jacht; anderzijds realistisch over emoties (hobbyhouders) en dat de wolf niet overal kan zijn. Uitgangspunt is coëxistentie. Presentatie was bijna neutraal genoeg maar toch net niet helemaal. André Donker is niet de juiste persoon om een brug te kunnen slaan in het felle debat tussen de voor- en tegenstanders van wolven, daarvoor is hij definitief niet neutraal genoeg. Boek was ook al teleurstellend…niet dat we het anders hadden verwacht.

Bron Wolven en Nederland WenN
https://www.facebook.com/share/p/p6mFM9kyCazVw5Sq/?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:13

Femke_Tweety schreef:
Dreamboy schreef:

Dit is zo ongeveer onze buurvrouw waar dit gebeurd is.. |( pony's zijn niet van haar. Maar zij en ik maakten ons al zorgen om deze pony's. Deze zijn van dezelfde eigenaar als waar vorig jaar ookal pony's van opgegeten zijn in Wekerom. (alleen stonden die fokmerries toen op een andere plek) Dit waren jonge mini shetlanders. De ezel was erbij gezet ter bescherming maar verder hadden ze niets.

Mijn maag draait er van om dat dit gewoon rond 8en gebeurd is, onze paarden staan echt maar 50 meter verder en gelukkig stonden die rond die tijd nog opgesloten op stal. Maar wij durven ze nu overdag ook nauwelijks meer buiten te zetten. :(

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:16

tienus63 schreef:
@femke-tweety, BIJ12 houdt alleen de gemelde gevallen (landbouw)huisdieren bij.
Dieren, van schaap tot paard, runderen en geiten, die in begrazingsprojecten van Natuurmonument, Staatsbosbeheer, Free Nature, Ark, etc worden niet meegenomen in de cijfers.
Incidenteel staan ze er tussen omdat een gedood dier aangetroffen wordt door publiek.

En er zijn dier eigenaren die melden het niet meer, vanwege de rompslomp en bagger die hen ten deelt valt.
De cijfers zijn in werkelijkheid helaas nog veel hoger.

Jup, ze kunnen dus gezien worden als zeer betrouwbare minimum aantallen.

Lager niet, hoger goed mogelijk.

Maar ook het hebben van een zéér betrouwbaar minimum is heel zinvol.
Dat zijn namelijk cijfers waar dan ook écht niet meer aan te tornen is, en daarmee sterk om te gebruiken in een discussie

(en dan bedoel ik discussie
zoals het woord oorspronkelijk was, nl inhoudelijk gesprek met verschillende meningen, en niet zoals het woord tegenwoordig vaak gebruikt wordt, nl als euphemisme voor ruzie)

In dit geval zijn zelfs die absoluut bevestigde, dus minimale aantallen, voor de meeste mensen al veel hoger dan ze verwachten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:18

Elisa2 schreef:
Femke_Tweety schreef:

Dit is zo ongeveer onze buurvrouw waar dit gebeurd is.. |( pony's zijn niet van haar. Maar zij en ik maakten ons al zorgen om deze pony's. Deze zijn van dezelfde eigenaar als waar vorig jaar ookal pony's van opgegeten zijn in Wekerom. (alleen stonden die fokmerries toen op een andere plek) Dit waren jonge mini shetlanders. De ezel was erbij gezet ter bescherming maar verder hadden ze niets.

Mijn maag draait er van om dat dit gewoon rond 8en gebeurd is, onze paarden staan echt maar 50 meter verder en gelukkig stonden die rond die tijd nog opgesloten op stal. Maar wij durven ze nu overdag ook nauwelijks meer buiten te zetten. :(

Oooh bah, wat een zorgen.

En dan zetten mensen er dus al een ezel bij speciaal omdat er gezegd wordt dat wolven er dan niet bijkomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:22

Elisa2 schreef:

oh bah... ik snap jou angst ook echt heel goed.
Je kan je paarden toch ook niet de hele dag op stal houden. Zo durf je ze gewoon niet buiten te zetten.
Echt wat naar. :knuffel:

En dat gedeelte is zo onderbelicht in de media.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:29

Ja, die ezel'beveiliging' mag ook naar het rijk der fabels ;(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:32

Nee, ik was eerlijk gezegd nog in de veronderstelling dat het vooral s"nachts gebeurde en waande onze paarden nog enigzins veilig. We zijn allemaal echt geschrokken nu hier. Ze moeten al veel te veel op stal staan nu. De omheining om de wei is wel behoorlijk lastig om in te komen, maar ik onderschat die wolven niet. Dus ook daar heb ik niet zo'n vertrouwen meer in. :(

Er staan hier in de buurt inmiddels heel veel ezels, maar mijn inziens zijn dat alleen maar volgende slachtoffers. Het diertje waarschuwde hier wel met hard balken maar dat was al te laat, kennelijk gaat zoiets nog heel snel ook.

Wij hebben ook een shetlander, maar ook een wat oudere grotere minder snelle Tinker die niet zo snel meer weg komt. Echt..pffft..geen rust meer zo.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:53

Elisa2 schreef:
Nee, ik was eerlijk gezegd nog in de veronderstelling dat het vooral s"nachts gebeurde

Komt net een zichtmelding binnen van 11.45 uur in Woudenberg.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:55

DubbelFun schreef:
Ja, die ezel'beveiliging' mag ook naar het rijk der fabels ;(

Er mocht vanaf dag 1 dat dit begon al heel erg veel naar het rijk der fabelen.

Die desinformatie door (zogenaamde) deskundigen die mensen heel lang op het verkeerde been heeft gezet is ook waar ik het meest boos om ben, had men vanaf dag 1 adequaat gehandeld, dan had die wolf niet zo snel kunnen leren wat prooi pakken betreft.
Nee, eerst een stroomnetje van 90cm. Dan 1 meter, och nee toch maar richting 1,10m.
Terwijl we zelf uit de praktijk al wisten dat zelfs 1.40 met een flink pak stroom erop niet afdoende was.
(Edit: 5 stroomdraden buitenkant op afstandshouders op de palen, tot hoogte 1.40m plus van de binnenkant vaste schapendraad ertegen, en dat hield de wolf 10 jaar geleden al niet buiten)
De verhalen van in de nacht op stal zetten, ik heb van kennissen uit Duitsland al járen geleden bewijs op film gehad dat dit niet zo was, die filmden de aanvallen die overdag gebeurden.
Mensen zijn uiteindelijk gestopt met melden en info doorgeven omdat ze bedreigd werden.

Ik durfde op een bepaald moment ook niet meer naar buiten in de ochtend, knoop in je maag voor wat je nu weer zou aantreffen ;(
Ben alleen maar dankbaar dat we zelf die zorgen niet (meer) hebben.

Sterkte voor iedereen die in een wolvengebied zit met zijn / haar dieren :(:)
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 08-10-24 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt