Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:34

BigOne schreef:
Met Nederland vol als kreet ben ik het gewoon niet eens , ik zeg ook nergens dat arbeidsmigranten weg moeten. Ik woon ook liever ergens waar het rustiger is, ondanks dat ik al rustig woon. Maar ons land als vol bestempelen om dan met de vinger naar al die opvreters te wijzen en daar op af te geven wat betreft woningnood e.d. is gewoon onzin.

Nee. Jij vindt dat onzin. Dat is wat anders

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:35

Correctie: Ik vind het onzin! Zo goed?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:58

BigOne schreef:
Correctie: Ik vind het onzin! Zo goed?

Ja. Zo moeilijk is het volgens mij niet om je mening als dusdanig te presenteren maar het heeft wel groot effect op het verloop van een discussie. Zeker over gevoelige onderwerpen als deze.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:00

Als ik naar Drenthe rijd of zoals enkele weken geleden naar Zeeland dan kan ik ook niet echt zeggen dat Nederland vol is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:13

Benzz schreef:
Als ik naar Drenthe rijd of zoals enkele weken geleden naar Zeeland dan kan ik ook niet echt zeggen dat Nederland vol is.

Nee theoretisch zijn er nog heel veel plekken waar je kunt bouwen. Vraag is of je dat moet willen?

Qua stikstof lijkt het me ook niet de oplossing om koeien te verruilen voor mensen.

Bij een melkkoe is de uitstoot gemiddeld 0,1450 ton stikstof per jaar.

Een gemiddelde inwoner van de 36 rijkste landen (waar Nederland zéker bijhoort) stoot tweemaal zoveel uit als het wereldgemiddelde: 8,9 ton per jaar.

Hoe meer mensen in de rijke landen komen wonen, hoe groter het probleem in de rest van de wereld wordt lijkt mij?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:14

Benzz schreef:

Het gaat ook om zaken als onderwijs, en gezondheid, bijv. huisartsenpraktijken zitten meestal al vol, en ook een tandarts vinden is soms heel lastig.

De stukken natuur die we nog hebben zijn ook belangrijk. Ik vind Nederland redelijk vol.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:15

journee schreef:
BigOne schreef:
Nederland is niet vol, meer dan helft is landbouwgrond. Er is maar 13% van ons totale land bebouwd , we hebben woningen tekort . Dat is heel wat anders dan vol.
We worden pas echt vol wanneer we de klimaat problemen op wereldniveau niet aanpakken , wanneer namelijk Afrika onbewoonbaar wordt door hitte dan pas wordt het hier pas echt vol , net als in alle gematigde klimatologische gebieden.
En bepaalde bedrijven die naar een ander land gaan door strengere regels ? Die regels gaan ook daar gelden tzt.
Arbeidsplaatsen die verloren gaan wordt ook opgevangen door nieuwe bedrijven op gebied van milieu en technologie .
Ik weet nog dat internet z’n intrede deed, moord en brand werd er geschreeuwd door veel mensen . Dat kost arbeidsplaatsen was te horen, misschien ja, administratieve functies zijn verminderd, andere beroepen flink gegroeid.

Of Nederland wel of niet "vol" is, ligt maar net aan van welke kant je de dingen bekijkt. Feit is dat Nederland steeds meer moeite krijgt om de bevolkingsgroei bij te houden. Niet alleen is er een groot tekort aan woningen, maar ook de gezondheidszorg en het onderwijs hebben het zwaar. Het verkeer wordt op veel plaatsen steeds drukker en de kleine stukjes natuur in Nederland hebben ook te lijden onder het steeds toenemende aantal inwoners. Naast wonen moet elke inwoner ook kunnen werken en vergis je niet, elke persoon laat zijn voetafdruk achter.

Het zou natuurlijk geweldig zijn als Nederland de klimaat problemen op wereldniveau kon aanpakken, helaas is het niet zo eenvoudig. In vergelijking met andere landen is Nederland niet meer dan een stipje op de kaart. En de klimaatproblemen van Nederland zelf zijn voor ons land al een hele opgave.

Helemaal eens, en die voetafdruk wordt heel erg onderschat.
Ik zie Nederland echt helemaal volgroeien. Hier in de buurt al hele dorpen die bijna aan elkaar groeien door woonwijken. Natuurgebieden en weilanden waar ik vroeger speelde als kind die nu volgebouwd worden. Ik vind het dood en doodzonde.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:19

Benzz schreef:

Gelukkig niet, moet je ook niet willen, je hebt ruimte nodig.Nederland als een grote stad, alsjeblieft niet zeg.

Ik ben voor minder mensen in Nederland. De druk op zorg en onderwijs is enorm, met meer instroom komt daar enkel meer druk op en laat het de kosten ook oplopen.
En wat denk je wat de overvloed aan buitenlandse studenten de staat (ons) kost.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:24

sterregoud schreef:
Benzz schreef:

Het gaat ook om zaken als onderwijs, en gezondheid, bijv. huisartsenpraktijken zitten meestal al vol, en ook een tandarts vinden is soms heel lastig.

De stukken natuur die we nog hebben zijn ook belangrijk. Ik vind Nederland redelijk vol.

Zie ik ook zo, het word almaar drukker op de weg, in winkels, scholen, huisartsen heb ik het niet eens over...een heel belangrijke voldoende drinkwater voor iedereen.
Dat zal de komende jaren steeds meer een issue gaan worden (en nee, dat is geen paniekvoetbal)

Dus ja, van mij hoeft Nederland niet zo nodig nog meer volgebouwd te worden.
En of dat nu voor allochtonen of autochtonen is vind ik irrelevant.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:25

996981 schreef:
Benzz schreef:

Nee theoretisch zijn er nog heel veel plekken waar je kunt bouwen. Vraag is of je dat moet willen?

Qua stikstof lijkt het me ook niet de oplossing om koeien te verruilen voor mensen.

Bij een melkkoe is de uitstoot gemiddeld 0,1450 ton stikstof per jaar.

Een gemiddelde inwoner van de 36 rijkste landen (waar Nederland zéker bijhoort) stoot tweemaal zoveel uit als het wereldgemiddelde: 8,9 ton per jaar.

Hoe meer mensen in de rijke landen komen wonen, hoe groter het probleem in de rest van de wereld wordt lijkt mij?

Dit lijkt mij ook. En of je nu de term "vol" of druk (politiek correct :) ) gebruikt, de meeste mensen bedoelen gewoon dat het systeem in Nederland wordt overbelast. De woningmarkt, de zorg, het onderwijs, alles staat momenteel onder druk. Dus dan moet je keuzes maken met hoe het geld en land ten opzichte van bevolkingsgroei & woningbouw en ten opzichte van natuur & klimaat wordt verdeelt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:33

Elisa2 schreef:
Nouja dat zou dus ook een boel problemen op de woningmarkt kunnen oplossen.

Kostendelersnorm afschaffen ook.

In Amerika zijn Tiny houses erg in trek, daar zie ik ook nog wel toekomst in.

Tiny houses zouden voor veel mensen inderdaad een uitkomst zijn. Helaas heeft Nederland inmiddels zoveel regels qua woningbouw waar woningen voor permanente bewoning aan moeten voldoen en bestemmingsplannen die hier niet op berekend zijn, dat het voor veel mensen een bijna onmogelijk taak is om hier een vergunning voor te krijgen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:37

De druk op het hele stelsel bestaat, zeker weten. Maar over de oplossing is discussie mogelijk. Imo is de oplossing niet: geen vluchtelingen meer opvangen. Die 30 a 40.000 geven wat extra druk, zeker weten. Maar de bevolkingsgroei is maar een klein deel door vluchtelingen.

Grappig dat de voetafdruk in NL er bij gehaald wordt imo. Het verminderen van die voetafdruk lijkt mij een hele goede. Weet je wat je dan oa kan doen: minder vlees eten. Minder fossiele brandstoffen gebruiken. Daar hoor ik de PVV dan niet over.

https://voetafdruknederland.nl/voetafdruk-verkleinen/

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:44

Tango1979 schreef:
De druk op het hele stelsel bestaat, zeker weten. Maar over de oplossing is discussie mogelijk. Imo is de oplossing niet: geen vluchtelingen meer opvangen. Die 30 a 40.000 geven wat extra druk, zeker weten. Maar de bevolkingsgroei is maar een klein deel door vluchtelingen.

Grappig dat de voetafdruk in NL er bij gehaald wordt imo. Het verminderen van die voetafdruk lijkt mij een hele goede. Weet je wat je dan oa kan doen: minder vlees eten. Minder fossiele brandstoffen gebruiken. Daar hoor ik de PVV dan niet over.

Wat gaat het eten van minder (wat is minder?) vlees en het minderen van fossiele brandstoffen (hoe dan als je in het buitengebied woont? Er gaan hier amper bussen en treinen) netto opleveren? Volgens mij zijn vleesvervangers ook niet heilig? Ik meen dat voor bijvoorbeeld soja onwijs veel regenwoud gekapt wordt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:46

robert45 schreef:
Janneke2 schreef:
... en ik kan zeggen dat ik de rust in Drenthe weldadig vind.

Maar tja, mijn staatsburgerschap heb ik ook maar van de ooievaar gekregen, anders gezegd: ik vind het wat raar dat dat mij het recht zou geven om hele stukken aardbol af te sluiten.

En toch doe je de deur op slot om te voorkomen dat er ongewenste bezoekers in je huis komen.

Ik ben geen Bahaï.

Maar ik vind dit een vergelijking, geen argument.
Recht op een persoonlijke levenssfeer - ja, heel graag. (Huis op slot.)

Maar ik vind niet dat het recht bestaat om mensen die met vervolging, marteling en dood bedreigd worden de toegang tot de EU te ontzeggen.
(Please mind: dat doen we dus wel. Inclusief de kampen op Lesbos.)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:54

996981 schreef:
Tango1979 schreef:

Wat gaat het eten van minder (wat is minder?) vlees en het minderen van fossiele brandstoffen (hoe dan als je in het buitengebied woont? Er gaan hier amper bussen en treinen) netto opleveren? Volgens mij zijn vleesvervangers ook niet heilig? Ik meen dat voor bijvoorbeeld soja onwijs veel regenwoud gekapt wordt?

De vleesindustrie gebruikt tig keer meer resources, dan landbouw. Soja wordt massaal als veevoer gebruikt. En een kilo vlees, kost tig x zoveel water als een kg groente.

Fossiele brandstoffen minderen betekent toch niet dat je geen auto mag rijden?

En ik heb het over minderen, niet verbieden ofzo

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:01

996981 schreef:
Wat gaat het eten van minder (wat is minder?) vlees en het minderen van fossiele brandstoffen (hoe dan als je in het buitengebied woont? Er gaan hier amper bussen en treinen) netto opleveren?

Ook in het buitengebied zijn laadpalen en warmtepompen een optie, lijkt me.

Ik woon niet in de Randstad.

Het OV moet stevig op de schop imo. Het is prima in de Randstad, daarbuiten ronduit slecht.
996981 schreef:

Dan moeten we dat gaan aanpakken, lijkt me.
996981 schreef:

Maar als de ecologische voetafdruk het probleem is, moeten we het imo niet proberen door mensen die keihard hulp nodig hebben buiten de deur te houden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:01

journee schreef:
Elisa2 schreef:
Nouja dat zou dus ook een boel problemen op de woningmarkt kunnen oplossen.

Kostendelersnorm afschaffen ook.

In Amerika zijn Tiny houses erg in trek, daar zie ik ook nog wel toekomst in.

Tiny houses zouden voor veel mensen inderdaad een uitkomst zijn. Helaas heeft Nederland inmiddels zoveel regels qua woningbouw waar woningen voor permanente bewoning aan moeten voldoen en bestemmingsplannen die hier niet op berekend zijn, dat het voor veel mensen een bijna onmogelijk taak is om hier een vergunning voor te krijgen.

En komt die vergunning er wel, dan kan het nog steeds flink verkeerd gaan zoals hier: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1712420/ ... ad-gemogen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:02

Tango1979 schreef:
996981 schreef:

De vleesindustrie gebruikt tig keer meer resources, dan landbouw. Soja wordt massaal als veevoer gebruikt. En een kilo vlees, kost tig x zoveel water als een kg groente.

Fossiele brandstoffen minderen betekent toch niet dat je geen auto mag rijden?

En ik heb het over minderen, niet verbieden ofzo

Nee, je kan natuurlijk een elektrische auto kopen (en dus een goede auto weg te doen) waarvan we nog niet weten hoe we de accu gaan recyclen en waarvan we al wel weten dat het delven van de grondstoffen niet perse netjes gebeurd…

Je stelt het heel simpel, alsof we de tonnen extra uitstoot per jaar bij bevolkingsgroei op kunnen vangen door een beetje minderen met vlees en fossiele brandstoffen, maar dat lijkt mij een iets te simpele voorstelling van zaken

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:06

Avalanche schreef:
996981 schreef:
Wat gaat het eten van minder (wat is minder?) vlees en het minderen van fossiele brandstoffen (hoe dan als je in het buitengebied woont? Er gaan hier amper bussen en treinen) netto opleveren?

Ook in het buitengebied zijn laadpalen en warmtepompen een optie, lijkt me.

Ik woon niet in de Randstad.

Het OV moet stevig op de schop imo. Het is prima in de Randstad, daarbuiten ronduit slecht.
996981 schreef:

Dan moeten we dat gaan aanpakken, lijkt me.
996981 schreef:

Maar als de ecologische voetafdruk het probleem is, moeten we het imo niet proberen door mensen die keihard hulp nodig hebben buiten de deur te houden.

Ja alles kan (als je het geld ervoor hebt) ;) laat dat nou net een van de dingen zijn die de PVV stemmers die ik ken niet in overvloed hebben.

Het is een illusie te denken dat men de rijkste 36 landen zo ver kan krijgen dat ze evenveel als gemiddeld gaan uitstoten.

Want “buiten de deur” kun je geen hulp bieden? Het is zo zwart-wit?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:07

Tango1979 schreef:

Dit.

Ik vind vlees heel lekker, maar ik kan er niet omheen dat een levensstijl waarbij elke dag vlees wordt gegeten, vele malen vervuilender is dan een vegetarische levensstijl.

996981 schreef:
Nee, je kan natuurlijk een elektrische auto kopen (en dus een goede auto weg te doen) waarvan we nog niet weten hoe we de accu gaan recyclen

Wat? We weten prima hoe dat moet.

https://www.stibat.nl/kennisbank/recycl ... werkt-het/

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:08

996981 schreef:

Je leest dingen die er niet staan. Ik heb nooit gezegd dat het zwart wit is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:10

Avalanche schreef:
996981 schreef:

Je leest dingen die er niet staan. Ik heb nooit gezegd dat het zwart wit is.

Hoe bedoel je het dan wel?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:12

Is dat te simpel gedacht? Als iedereen in NL 10% zijn ecologische voetafdruk per jaar verminderd?

Dan kunnen er best veel vluchtelingen opgevangen worden. Want de voetafdruk van een vluchteling ligt vele malen lager dan die van de gemiddelde Nederlander.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:20

Tango1979 schreef:
Is dat te simpel gedacht? Als iedereen in NL 10% zijn ecologische voetafdruk per jaar verminderd?

Dan kunnen er best veel vluchtelingen opgevangen worden. Want de voetafdruk van een vluchteling ligt vele malen lager dan die van de gemiddelde Nederlander.

Ik denk dat velen er geen zin in hebben om in te leveren, zodat er meer vluchtelingen opgevangen kunnen worden. Vooral al ze al geen cent over hebben aan het einde van de maand en er ook nog gespaard moet worden voor klimaatbeschermende maatregelen.

Misschien ipv vluchtelingen het geheel gewoon benoemen, immigranten, in welke hoedanigheid dan ook en die zijn er te veel.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 02-12-23 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:20

Avalanche schreef:
Tango1979 schreef:

Dit.

Ik vind vlees heel lekker, maar ik kan er niet omheen dat een levensstijl waarbij elke dag vlees wordt gegeten, vele malen vervuilender is dan een vegetarische levensstijl.

996981 schreef:
Nee, je kan natuurlijk een elektrische auto kopen (en dus een goede auto weg te doen) waarvan we nog niet weten hoe we de accu gaan recyclen

Wat? We weten prima hoe dat moet.

https://www.stibat.nl/kennisbank/recycl ... werkt-het/

Theoretisch prachtig ja. Gaat het in de praktijk ook zo?

“ Momenteel schrijft de Europese Unie voor dat minimaal 50 procent van de accu moet worden hergebruikt. Daar kun je al bijna aan komen door enkel de metalen en kunststof beschermlagen om de afzonderlijke componenten te hergebruiken.”