Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:31

Bron SkyNews

Nog meer analyse vanuit het ISW: We gaan het zien. Ze hebben nu zo vaak "wolf" geroepen dat er geen serieuze angst meer is dat Rusland met atoomwapens gaat gooien. Echter in de overlevering kwam de wolf toch een keer langs...

Russische functionarissen 'zijn niet van plan om daadwerkelijk kernwapens te gebruiken', ondanks verklaringen van Poetin - analisten

Nu iets meer uit de laatste analyse van het Instituut voor de Studie van Oorlog (ISW) (waarvan een groot deel gericht is op de verschillende verklaringen van Vladimir Poetin en de Russische minister van Defensie Sergei Shoigu.

Zoals eerder gemeld, verwezen beiden naar verhoogde nucleaire paraatheid, waarbij de president zei dat de intercontinentale ballistische raket - genaamd "Satan II", die in staat is om nucleaire aanvallen op de VS uit te voeren - in de nabije toekomst klaar zou zijn voor inzet.
Volgens ISW-analisten intimidatie van het Westen en verandert de "fundamentele nucleaire houding" van Rusland niet.
"Het is uiterst onwaarschijnlijk dat dergelijke beschrijvingen een verhoogde Russische bereidheid vertegenwoordigen om kernwapens te gebruiken", zei IWS.

"Het Kremlin gebruikt routinematig nucleaire retoriek om de extreemrechtse Russische gemeenschap tevreden te houden, die het Russische Ministerie van Defensie ervan beschuldigen onvoldoende agressieve stappen te ondernemen om de Westerse hulp aan Oekraine terug te dringen en op Russische voorwaarden de oorlog voort te zetten door te wijzen op de mogelijkheid van nucleaire escalatie.

"ISW heeft uitgebreid gerapporteerd over eerdere incidenten waarbij Russische functionarissen naar kernwapens hebben verwezen om het westerse en binnenlandse publiek te beïnvloeden en heeft vastgesteld dat Russische functionarissen niet van plan zijn om daadwerkelijk kernwapens op het slagveld te gebruiken

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:39

Eens met deze analyse.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:38

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:20

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:26

pien_2010 schreef:
martichr schreef:

Kun je er iets bij vertellen? VAnuit Frankrijk mag ik niets zien en krijg alleen de reuters pagina. :o

1e 3 alinea's
Citaat:
WASHINGTON, Dec 22 (Reuters) - The private Russian military company, the Wagner Group, took delivery of an arms shipment from North Korea to help bolster Russian forces in Ukraine, a sign of the group's expanding role in that conflict, the White House said on Thursday.

"Wagner is searching around the world for arms suppliers to support its military operations in Ukraine," John Kirby, spokesperson for the White House National Security Council, told reporters.

"We can confirm that North Korea has completed an initial arms delivery to Wagner, which paid for that equipment. Last month, North Korea delivered infantry rockets and missiles into Russia for use by Wagner," Kirby said.

Rest is voornamelijk achtergrond Wagner en welles nietus qua wapens al dan niet gekocht.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:57

Blijkbaar is die zwarte wapenmarkt niet zo groot dat Prigozhin alleen maar ik N-Korea terecht kan. Het is maar de vraag of de wapens van Noord Korea talrijk zijn en ik heb zo het vermoeden dat ze niet heel geavanceerd zullen zijn of uberhaupt zullen werken. Elektronica inkoop is niet heel eenvoudig, er is een enorme markt met (vaak chinese) namaak componenten. Deze componenten hebben de eigenschap dat ze uiterlijk heel goed zijn maar in de werking meestal falen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 01:01

Ik kwam een mooi krantenberichtje tegen in een krant van 8 februari 1940. Rusland is blijkbaar recent Finland binnengevallen en in het krantenbericht wordt gereageerd op de manier waarop de Russen te werk gaan.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:23

De vertaalde tekst van Reuter, bericht Tamary plaats ik hier

Citaat:
WASHINGTON, 22 december (Reuters) - Het Russische particuliere militaire bedrijf Wagner Group heeft een wapenzending uit Noord-Korea ontvangen om de Russische strijdkrachten in Oekraïne te helpen versterken, een teken van de groeiende rol van de groep in dat conflict, aldus het Witte Huis op donderdag.

"Wagner zoekt over de hele wereld naar wapenleveranciers om zijn militaire operaties in Oekraïne te ondersteunen

Irmaz de veroordeling is vele male feller als dat het nu is en ik ben het ermèe eens. Treurig dat in bijna 100 jaar het Kremlin nog dezelfde barbaarse cultuur heeft. Daar is dus niets geleerd.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 10:13

pien_2010 schreef:
Treurig dat in bijna 100 jaar het Kremlin nog dezelfde barbaarse cultuur heeft. Daar is dus niets geleerd.

Wat hadden ze moeten leren dan? Ze hebben daar als doctrine dat min of meer alle middelen zijn toegestaan om hun militaire doelen te bereiken. Het idee dat de burgerbevolking geen legitiem doelwit is, dat heeft daar sowieso nooit bestaan.
Als je een gebied wilt veroveren en onder dwang wilt 'russificeren', dan zul je de lokale bevolking hoe dan ook moeten aanpakken, toch?
Iedereen die in de strijd al is omgekomen of gevlucht, die hoef je alvast niet meer te heropvoeden of af te voeren naar Siberië. Het zou vreemd zijn om pas met de repressie te beginnen als de strijd achter de rug is. Eerder zou je juist verwachten dat ze tijdens de strijd iedere wil tot verzet al met draconische maatregelen de kop in willen drukken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 10:46

pien_2010 schreef:
De vertaalde tekst van Reuter, bericht Tamary plaats ik hier

Citaat:
WASHINGTON, 22 december (Reuters) - Het Russische particuliere militaire bedrijf Wagner Group heeft een wapenzending uit Noord-Korea ontvangen om de Russische strijdkrachten in Oekraïne te helpen versterken, een teken van de groeiende rol van de groep in dat conflict, aldus het Witte Huis op donderdag.

"Wagner zoekt over de hele wereld naar wapenleveranciers om zijn militaire operaties in Oekraïne te ondersteunen

Irmaz de veroordeling is vele male feller als dat het nu is en ik ben het ermèe eens. Treurig dat in bijna 100 jaar het Kremlin nog dezelfde barbaarse cultuur heeft. Daar is dus niets geleerd.

Eens Pien, dat viel mij dus ook op.

oomens schreef:
Wat hadden ze moeten leren dan? Ze hebben daar als doctrine dat min of meer alle middelen zijn toegestaan om hun militaire doelen te bereiken. Het idee dat de burgerbevolking geen legitiem doelwit is, dat heeft daar sowieso nooit bestaan.
Als je een gebied wilt veroveren en onder dwang wilt 'russificeren', dan zul je de lokale bevolking hoe dan ook moeten aanpakken, toch?
Iedereen die in de strijd al is omgekomen of gevlucht, die hoef je alvast niet meer te heropvoeden of af te voeren naar Siberië. Het zou vreemd zijn om pas met de repressie te beginnen als de strijd achter de rug is. Eerder zou je juist verwachten dat ze tijdens de strijd iedere wil tot verzet al met draconische maatregelen de kop in willen drukken.

Rusland heeft ook het verdrag van Geneve ondertekend en heeft er zelfs een aantal paragraven voor aangedragen. De Russiche docrine is dat zo ongeveer alles geoorloofd is wanneer ze hun land moeten verdedigen. Een ander land platgooien is een idiote manier om je te verdedigen (en ja, ik geloof er ook niet in dat het platgooien van de Duitse steden in de 2e WO ook maar iets heeft bijgedragen aan de uiteindelijke capitulatie van de Nazi's).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 10:51

irmaz schreef:
oomens schreef:

Rusland heeft ook het verdrag van Geneve ondertekend en heeft er zelfs een aantal paragraven voor aangedragen. De Russiche docrine is dat zo ongeveer alles geoorloofd is wanneer ze hun land moeten verdedigen. Een ander land platgooien is een idiote manier om je te verdedigen (en ja, ik geloof er ook niet in dat het platgooien van de Duitse steden in de 2e WO ook maar iets heeft bijgedragen aan de uiteindelijke capitulatie van de Nazi's).

Dat is wat ze in woorden hebben beloofd. We weten allemaal hoeveel Russische woorden waard zijn.
Uiteraard hebben ze nergens formeel internationaal vastgelegd hoe ze buurlanden militair mogen annexeren, omdat veroveringsoorlogen sowieso niet echt (meer) een geaccepteerd ding zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:14

oomens schreef:
Dat is wat ze in woorden hebben beloofd. We weten allemaal hoeveel Russische woorden waard zijn.
Uiteraard hebben ze nergens formeel internationaal vastgelegd hoe ze buurlanden militair mogen annexeren, omdat veroveringsoorlogen sowieso niet echt (meer) een geaccepteerd ding zijn.

Sterker nog, clown Peskov (woordvoerder Kremlin) beweerde afgelopen week dat Rusland nog nooit in zijn geschiedenis een ander land heeft aangevallen 8)7

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:21

De situatie in Belarus:
Citaat:
Sommige Russische militaire voertuigen rijden op het grondgebied van Wit-Rusland met de vlag van het Russische rijk erop. Dit is gewoon weer een bewijs van de plannen van Poetin om niet alleen Oekraïne te veroveren, maar om het rijk weer op te bouwen.
Dit voertuig met de vlag werd gespot in de regio Minsk.
https://mastodon.nl/@uanews@fed.celp.de ... 4211125831
Eigenlijk maak ik me hier wel zorgen om, Belarus wordt langzaam door Putin opgeslokt. Het lukt dan misschien niet om in Ukraïne veel land in te nemen maar Putin is dus wel aan de winnende hand in Belarus. Ik kan me voorstellen dat zolang hij daar kans maakt, hij de oorlog in Ukraïne in stand houdt omdat dit het chantage middel is om Belarus te annexeren. Ik vraag me af of de rest van de wereld daar genoeg op let.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:36

irmaz schreef:
Sterker nog, clown Peskov (woordvoerder Kremlin) beweerde afgelopen week dat Rusland nog nooit in zijn geschiedenis een ander land heeft aangevallen 8)7

Daar heeft hij gelijk in. Iedere keer stoppen ze eerst met erkennen dat het een ander land is vóórdat ze er binnenvallen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:57

Belarus is gewoon door Rusland opgeslokt, zonder een bom te hoeven gooien. Loek etc. Mag daar met toestemming van Rusland, zijn tijd uitdienen. Voor de rest bepaalt Rusland gewoon wat daar gebeurt.
Die situatie is feitelijk vastgelegd toen de democratisch gekozen president werd afgezet ( nooit in functie gekomen) en het protest daartegen, door Russische militairen de kop werd ingedrukt.

Elke beredenering onzerzijds, is 180 graden anders dan de Russische visie. De macht van de wapens geldt daar, de rest is onbelangrijk

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 12:01

nikkel schreef:
Belarus is gewoon door Rusland opgeslokt, zonder een bom te hoeven gooien. Loek etc. Mag daar met toestemming van Rusland, zijn tijd uitdienen. Voor de rest bepaalt Rusland gewoon wat daar gebeurt.
Die situatie is feitelijk vastgelegd toen de democratisch gekozen president werd afgezet ( nooit in functie gekomen) en het protest daartegen, door Russische militairen de kop werd ingedrukt.

Elke beredenering onzerzijds, is 180 graden anders dan de Russische visie.

Poetin zou graag zien dat in alle oud-Sovjetstaten een marionet van het Kremlin aan de macht zit. Dat is wat hem betreft een voorwaarde om 'onafhankelijk' te mogen bestaan. Het alternatief is om opnieuw door Rusland geannexeerd te worden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 12:46

Oud sovjetstaten, bestaan niet in de Russische visie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:11

irmaz schreef:
Ik kwam een mooi krantenberichtje tegen in een krant van 8 februari 1940. Rusland is blijkbaar recent Finland binnengevallen en in het krantenbericht wordt gereageerd op de manier waarop de Russen te werk gaan.

[ [url=m/EeIGMx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank je voor het berichtje Irmaz. We kunnen gerust stellen dat Rusland zich in oorlog nog steeds op dezelfde barbaarse manier gedraagt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:16

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:28

Babootje schreef:
Ben benieuwd wanneer het volk echt in verzet komt wegens wat je kunt noemen als de Russische annexatie van Belarus...https://twitter.com/Tsihanouskaya/statu ... 2731006976

Er zijn momenteel genoeg Russische militairen in het land aanwezig om dat verzet onaantrekkelijk te maken. Dat zou een tweede Praagse Lente worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:59

irmaz schreef:
De situatie in Belarus:
Citaat:
Sommige Russische militaire voertuigen rijden op het grondgebied van Wit-Rusland met de vlag van het Russische rijk erop. Dit is gewoon weer een bewijs van de plannen van Poetin om niet alleen Oekraïne te veroveren, maar om het rijk weer op te bouwen.
Dit voertuig met de vlag werd gespot in de regio Minsk.
https://mastodon.nl/@uanews@fed.celp.de ... 4211125831
Eigenlijk maak ik me hier wel zorgen om, Belarus wordt langzaam door Putin opgeslokt. Het lukt dan misschien niet om in Ukraïne veel land in te nemen maar Putin is dus wel aan de winnende hand in Belarus. Ik kan me voorstellen dat zolang hij daar kans maakt, hij de oorlog in Ukraïne in stand houdt omdat dit het chantage middel is om Belarus te annexeren. Ik vraag me af of de rest van de wereld daar genoeg op let.

Die Zorgen heb ik ook Irmaz. Alleen wat moet de wereld ermee. Als de leider in een land de rode loper uitrolt dan is er geen sprake van een bezetting. Dat maakt Oekraïne zo anders, die bevolking , die leider(s_ willen het echt niet. De wereld kan in Belarus er alleen maar naar kijken. Ondanks dat erin Belarus een groot deel van de bevolking is die dit niet wil is er ook een deel van het volk die het wel OK vind zo.

Ook eens met de post hierboven van Babootje.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:30

Babootje schreef:
Ben benieuwd wanneer het volk echt in verzet komt wegens wat je kunt noemen als de Russische annexatie van Belarus...https://twitter.com/Tsihanouskaya/statu ... 2731006976

Waarschijnlijk niet zolang ze het mes niet persoonlijk op de keel wordt gezet.
Ergens speelt Luka een vreemd spel. Ik weet niet of het uitgekookt is om Belarus een soort van te redden of dat het puur is om zijn eigen macht te behouden, maar hij en Putin lijken een soort schaak te spelen. Het Russische leger wordt nu door het leger van Belarus getraind, hoe raar kun je het hebben. Het is mij ook niet duidelijk in hoeverre Luka nog steun heeft bij bijvoorbeeld Kazachstan. Tsihanouskaya lijkt geen back-up te hebben vanuit Belarus, wat haar een beetje roepende in de woestijn maakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:46

Eens met je analyse. Ik vind dat Tsihanouskaya heel erg weinig volgers heeft en ook weinig reacties krijgt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:34

Ik moest van de week wel lachen toen Luka na zijn ontmoeting met Poetin begon te roepen dat hij en Poetin in een race waren wie de grootste bandiet was in de ogen van het Westen. Beste Luka, ik zie geen 2 bandieten. Ik zie de bandiet Poetin en zijn huisdier, een Reuzegerbil.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:40

Cowboy55 schreef:
Ik moest van de week wel lachen toen Luka na zijn ontmoeting met Poetin begon te roepen dat hij en Poetin in een race waren wie de grootste bandiet was in de ogen van het Westen. Beste Luka, ik zie geen 2 bandieten. Ik zie de bandiet Poetin en zijn huisdier, een Reuzegerbil.
Haha!

Afbeelding