Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:13

Marcella schreef:
Tiggs schreef:
Vlees is geen eerste levensbehoefte en niet eens per se gezond, dus daarop graag de hoge btw houden. Maar idd op fruit en groente omlaag.

Iedereen maar aan het pilletje eten, want ja vitamine D is niet belangrijk. Alsof dat gezond is. :+

Gelukkig krijg je dat van de zon.

Edit: is dat alles wat je eet op een dag? Dan snap ik die tekorten wel namelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:53

Niet iedereen neemt genoeg op van de zon. Ik zit na een enorm zonnig voorjaar en zomer maar net op de ondergrens of nog eronder.

Aan de andere kant, ik slik dus vitamines erbij want vlees is duurder :') Ik eet sowieso weinig vlees, maar meer vanuit smaak. Maar voor mij zijn die pillen goedkoper als meer producten eten waar het inzit.

Maar ongezond is het niet als je gewoon met mate eet.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 25-03-22 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:54

DuoPenotti schreef:
maar wat is minima..iedereen die werkt of een partner heeft die werkt valt er al meteen weer buiten.
En onder de streep dus veel duurder uit.

Ik werk dus ja geen recht op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:58

Zo simpel ligt dat niet marcella. Ik zou het echt eens gaan uitzoeken ipv aannemen. Je neemt wel vaker dingen aan die vrij simpel uit te zoeken zijn. In mijn gemeente is die verzekering voor alle mensen die tot maximaal 110% oid van bijstandsniveau verdienen. Dus ook gewoon als je werkt maar heel weinig verdient. Kijk eens bij jouw gemeente of ze een sociaal team hebben zodat iemand eens mee kan kijken waar je allemaal recht op zou kunnen hebben. Of stichting mee helpt soms ook.

Sowieso gelden hier heel veel initiatieven niet alleen voor mensen in bijstand, maar juist ook die net daarboven zitten qua inkomen of die met werk op hetzelfde niveau zitten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:59

Tiggs schreef:

Edit: is dat alles wat je eet op een dag? Dan snap ik die tekorten wel namelijk.

Schijnbaar toch niet genoeg en zit iedere dag op de moestuin in de zon. Zeker nu het seizoen langzaam aan het starten is.

Vroege aardappelen, uien, wortels en bieten worden nu volop gezaaid.

Heb zelfs al beginnende koolplanten.

Is uitgezocht al verschillende keren heb nergens recht op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:05

Als je nergens recht op hebt zit je niet onder, op of net boven het sociaal minimum. Of niet lang genoeg. Dat is heel vervelend dan, ja.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:05

Tiggs schreef:

Boven de 50 wordt geadviseerd vitamine D bij te slikken, want je neemt niet genoeg op.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 18:08

Vlees is voor mij niet alleen voor de vitamines, maar voornamelijk voor de eiwitten!

Ik lust erg weinig alternatieven voor eiwitten zoals linzen, bruine/ witte bonen, andersoortige bonen, tofu enz. Kwa noten lust ik eigenlijk alleen walnoten en die zijn nóg duurder dan een stukje vlees.

Verder zuivel, maar als je al je eiwitten uit zuivel moet halen, is dat zeker niet gezond.

Dan kan ik een eiwitshake drinken.... en dat doe ik óók wel, als extra aanvulling af en toe. Maar ik gruwel van die shakes, dus een grote ton eiwitshake waar genoeg in zit voor 35 shakes (dus eigenlijk voor 1 a 2 maanden) doe ik rustig 1 a 2 jaar mee, omdat ik het gewoon echt smerig vind en dus sneller naar een ander voedingsmiddel grijp als ik trek heb.

Vlees is voor mij dus écht heel belangrijk! Eet dan ook 7 dagen per week iets van Vlees.

Ik probeer het in de aanbieding te kopen, maar merk dat de laatste maanden de echt fijne aanbiedingen steeds schaarser worden. Vlees wordt rap veel duurder.

Dus niet iedereen kan zomaar met gemak Vlees een extra dagje laten staan..

(En voor we het over het klimaat gaan hebben.... ik heb geen kinderen! Dat scheelt al behoorlijk in klimaat vervuiling! Verder probeer ik m'n eigen dingetjes te verzinnen die ik voor het klimaat kan betekenen, maar minder vlees eten is voor MIJ geen optie)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:32

bigone schreef:
Karl, nogmaals is dit een bruto -netto berekening? Want dan klopt het gewoon niet. Iemand die 17.500 per jaar bruto verdient houd daar netto 16.000 van over. Die betaalt namelijk nauwelijks loonbelasting.

Het gaat hier niet over de loonbelasting, maar de totale belasting, die we betalen. En we betalen buiten de loonbelasting om ook nog op heel veel andere manieren belasting vanuit ons netto loon. En juist door al die andere belastingen betalen de lagere inkomens relatief veel meer belasting dan de hogere inkomens. Dus nee, dit heeft niks met bruto/netto te maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:15

MyWishMax schreef:
Als je nergens recht op hebt zit je niet onder, op of net boven het sociaal minimum. Of niet lang genoeg. Dat is heel vervelend dan, ja.

1200 bruto maar. Dus zit er wel onder betreffende laatste salaris betaling. Alleen omdat ik daarvoor iets erboven zat. Kijken ze daar naar en niet naar laatste betaling. Anders ga ik gewoon de vakbond erop zetten.

elnienjo schreef:
Tiggs schreef:

Boven de 50 wordt geadviseerd vitamine D bij te slikken, want je neemt niet genoeg op.

Ben 44 dus nog geen 50.

Eet trouwens wel gerust 5/6 eieren per week. Dus eiwitten zou ik ook genoeg binnen moeten krijgen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:51

@marcella

Andere baan zoeken.... waar ik nu werk verdienen mensen van jouw leeftijd ook maar rond de 1200.

Ik krijg nog veel minder vaak maar rond de 700 a 800. Heb het een halfjaar volgehouden en een andere baan gezocht. Als ik ga werken wil ik ook redelijk verdienen. Ik ga echt niet meer werken voor zulke schietbedragen. Plus je hebt er zelf vooral heel veel last van.

En waarschijnlijk wordt je ook niet betaald naar waarde van je diploma. Ik wordt betaald voor een niv 2 diploma , terwijl ik een niv 4 diploma heb en ook niv4 taken uitvoer. Ik ga bij mijn nieuwe werkgever er al 5 euro op vooruit zonder wat te doen....

Ik woon nog wel thuis gelukkig , maar ik laat mij niet meer zo gebruiken voor een schietloontje

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:56

Karl66 schreef:
bigone schreef:
Karl, nogmaals is dit een bruto -netto berekening? Want dan klopt het gewoon niet. Iemand die 17.500 per jaar bruto verdient houd daar netto 16.000 van over. Die betaalt namelijk nauwelijks loonbelasting.

Het gaat hier niet over de loonbelasting, maar de totale belasting, die we betalen. En we betalen buiten de loonbelasting om ook nog op heel veel andere manieren belasting vanuit ons netto loon. En juist door al die andere belastingen betalen de lagere inkomens relatief veel meer belasting dan de hogere inkomens. Dus nee, dit heeft niks met bruto/netto te maken.

Je zou verwachten dat de lage inkomens grofweg dezelfde basis inkopen doen als de (iets) hogere inkomens. Maar dat die hogere inkomens voor wat meer luxe artikelen (daar bovenop) kunnen kiezen en die er nog bij kopen?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:45

pmarena schreef:
Karl66 schreef:

Je zou verwachten dat de lage inkomens grofweg dezelfde basis inkopen doen als de (iets) hogere inkomens. Maar dat die hogere inkomens voor wat meer luxe artikelen (daar bovenop) kunnen kiezen en die er nog bij kopen?

Absoluut gezien betalen die ook meer belasting. Het probleem voor de armere groep is dat zij vrijwel alles wat ze netto overhouden uit moeten geven aan boodschappen, verzekering, energie, etc en ze daar BTW over betalen. De wat hogere inkomens hebben ook nog ruimte om bijvoorbeeld wat te sparen. Het is niet zo dat iemand die drie keer zoveel verdient, ook drie keer zoveel uitgeeft. Je verzekering wordt niet duurder omdat je meer verdient en je energieverbruik wordt er ook niet hoger van. Mogelijk iets omdat je wat zaken in huis hebt die meer verbruiken, maar de armere groep woont dan weer vaak in slecht geïsoleerde huurwoningen waardoor ze meer kwijt zijn. Uiteindelijk geeft de armere groep een veel groter deel van zijn/haar inkomen uit en betaalt dus ook BTW over een veel groter deel van zijn/haar inkomen. Loonbelasting is tot ± 70k gelijk, dus daar verandert ook niets in.

purny

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:59

Nou je leeft wel naar wat je uit kan geven.
Collega van mij gaat meerdere keren per week uit eten.
Ik eens per half jaar ofzo

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:21

Zebrastreep, 800 Euro voor een voltijd baan?
:wow:
Is dat niet onder minimum loon?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:24

Sizzle schreef:

Ja. Ver. Denk ook niet dat dat voor fulltime is. Minimum is dan 9,96 per uur bruto.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:28

Is trouwens voor 24 uur wegens medisch kan ik niet meer werken en sociale dienst zou aanvullen mocht het nodig zijn. Puntje bij paaltje is zoek het maar uit je krijg niks.

Heb in ieder geval binnenkort weer verplicht sla eten, want die gaat nu erg hard in de kas. Als de andijvie nu ook even zo hard ga kan binnenkort weer andijvie stamppot maken. En maak dan zelf spekkies van speklappen uit de vriezer niet zo lekker, maar wel lekker goedkoop.

Maar van die inkomsten kan ik dus ook geen auto betalen die ik eigenlijk wel nodig ben voor mijn werk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:30

Tot die tijd dan maar sla stamppot, ook prima te eten :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:34

Karl66 schreef:
bigone schreef:

Misschien kun je er ook even bij vermelden dat de lage inkomens recht hebben op allerlij subsidies die de hoge inkomens dus niet krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:47

Die lage inkomens lopen ook al rap tegen extra kosten aan. Wat spaargeld? En ja fors minder dan je voor bijstand hebben mag! = gemeentebelastingen betalen. Vergis je niet, je krijgt al heel rap dezelfde kosten als iemand met minimumloon tot modaal inkomen. Kwijtscheldingsregels zijn veel strakker dan die voor bijstand. Met subsidies allemaal samen komt het neer hier op net onder minimumloon en dezelfde lasten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:52

Marcella, jij krijgt dus ook zorg en huurtoeslag?
Laatst bijgewerkt door BigOne op 25-03-22 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:56

pmarena schreef:
Tot die tijd dan maar sla stamppot, ook prima te eten :j

Ik weet wel dat ik dit jaar meer komkommer op zoetzuur wil gaan wecken dat is lekker door de sla (en mijn maag verdraag dat zonder buikkrampen). :9

Maar sla stamppot ga ik niet eten. Gewoon gekookte/gebakken aardappelen met eitje door de sla geprakt en stukje vlees. Misschien radijsje erbij, rucola en veldsla.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 00:39

Popstra schreef:
Misschien kun je er ook even bij vermelden dat de lage inkomens recht hebben op allerlij subsidies die de hoge inkomens dus niet krijgen.

Je bedoelt net zoals de hogere inkomens veel meer aftrekposten voor de belasting hebben?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 01:21

Sizzle schreef:

Ik heb een inval contract ook echt spijt van achteraf gezien dat ik daarvoor heb getekend. Ik kreeg 11,42 per uur.....

Een van de redenen waarom ik ook naar een andere baan gezocht heb. Ook al woon ik nog thuis financiële stress is niet leuk en in mijn geval ook niet nodig want de banen liggen voor het oprapen in de sector waarin ik werk.

Bij mijn nieuwe werkgever heb ik vaste uren en ga ik van 11,42 naar 16 nog wat per uur.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:13

Als je iets over loon schrijft is het wel handig om dat in voltijd of per uur uit te drukken. Nu leek het net of je echt illegaal uitgebuit werd. Met een beperkt aantal uren zit iemand natuurlijk al vrij snel onder een bepaalde inkomensgrens. Als dat niet door (erkende) ziekte is dan wordt dat uiteraard niet aangevuld met subsidies.

Fijn dat je een betere baan gevonden hebt :)