Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:32

Ik heb het meest te doen met mensen, die een functie hebben, die ze niet leuk vinden, wel een uitweg hebben, maar die niet willen zien.
Wat zullen die mensen het moeilijk hebben met zichzelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:34

Die zijn er vreselijk veel en zijn degene met de meeste afgunst naar een ander die meer risico durft te nemen en daar beter uitgekomen is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:34

Varekaj; Hoofdinkomen (dus stabiel blijvend) dan moet je iemand ten laste hebben. Dus iemand die bruto minder heeft dan het inkomen van de CM. (Even heel simpel uit gelegd want het wordt berekend op alle inkomens van het huishouden en dan telt e.e.a maar gedeeltelijk mee enz.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:52

Sizzle schreef:
Ach ik hoor ook soms mensen klagen over hun salaris terwijl ze iedere dag lekker om 5 of 6 uur thuis zijn terwijl hun 'overbetaalde' manager dan nog begint met de vergaderingen en hoopt om 10 uur thuis te kunnen zijn. Maar ja, dat zien ze niet natuurlijk.

En soms zien ze het wel en vragen ze zich af waarom managers het voor zichzelf zo moeilijk maken. Lang niet al die stress is nodig, lang niet al die vergaderingen zijn zinvol. In hoeverre is het dan wel of niet nodig om iemand daarvoor te belonen?
Heel veel van die noodsituaties creeren we zelf, voornamelijk (ironisch genoeg) door alles 'efficient' te willen doen. Maar al die efficientie haalt ook heel veel buffers uit de organisaties, en dat leidt weer tot paniek en crises enzo.

Maar bij een auto rij je ook niet altijd op z'n max of op z'n minimum, je probeert de motor te laten draaien op het optimale toerental. En dan heb je aan beide kanten nog wat ruimte over. We zouden er naartoe moeten om het werk in te richten op het 'optimale toerental', zowel van organisaties als van mensen, en dan houden we flink wat speling die we kunnen gebruiken om problemen op te vangen, maar ook om te groeien in de kwaliteit (en niet de omvang!) van het werk.

Het kan echt anders. Alleen zullen de managers niet snel komen met een plan waarin ze zichzelf wegschrappen en bepleiten dat je mensen meer niks-tijd moet geven. (En dat is niet eens met opzet. Dat is een denkwijze die ze niet hebben geleerd en dus ook niet zomaar kunnen overzien. Maar we mogen van buitenaf echt wel kritische vragen stellen of de huidige manier ook werkelijk de beste manier is, en of zelfgecreerde stress en chaos een reden is om mensen te belonen.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:09

Dat klinkt best leuk, maar ook daar geldt net zo goed: voor jou 10 anderen.

Ik ken ook wel consultancies die daar flink misbruik van maken: men neme gefrustreerde ex-wetenschappers die tussen junior en senior functies inzitten en geen baan vinden, bieden ze een goed salaris in ruil voor 12 uur per dag + overuren (waardoor het salaris uiteindelijk per uur eigenlijk niets is), wetend dat ze dit 6-12 maanden kunnen volhouden om dan de volgende batch aan te nemen terwijl de vorigen inmiddels andere banen hebben.
Maae ja, uiteindelijk is iedereen tevreden toch? De werkeloze heeft een baan en het bedrijf heeft hoog opgeleiden voor weinig geld per uur.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:29

Sizzle schreef:
Maae ja, uiteindelijk is iedereen tevreden toch? De werkeloze heeft een baan en het bedrijf heeft hoog opgeleiden voor weinig geld per uur.

Tsja, ik heb het idee dat mensen er vooral erg gefrustreerd door raken, waardoor we juist verder verstrikt raken in onzekerheid, afgunst, onnodige creatie van stress en bezigheidszaken, en de hang naar externe waardering. We kunnen dit beter oplossen, waarom accepteren we dit zo makkelijk?
Ik snap dat niet, en ik hoop dat ik het nooit ga snappen.

Ik bedoel, accepteren dat sommige dingen nog niet veranderd kunnen worden is een ding, maar zelfs niet meer kunnen bedenken hoe we het beter zouden willen terwijl veel mensen helemaal niet de indruk geven dat ze zich werkelijk gelukkig en geborgen voelen in de huidige situatie... da's vooral emotionele armoe.

Het klinkt alsof we als maatschappij depressief zijn. Niet slechts economisch, maar vooral ook in sociaal/maatschappelijk opzicht.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:41

Tendance schreef:
Ik heb het meest te doen met mensen, die een functie hebben, die ze niet leuk vinden, wel een uitweg hebben, maar die niet willen zien.
Wat zullen die mensen het moeilijk hebben met zichzelf.

Ik zie dat dagelijks, zelf ben ik opgeleid als verpleegkundige en werk ik nog als interim verpleegkundige om te kunnen overleven.
Maar hoeveel mensen ik zie die gewoon elke dag 8 uur aftellen dan snap ik dat de burnout graad hoog ligt (buiten de onmenselijke werkomstandigheden).
Ik denk dat als ik niet gekozen had om een nieuw begin + risico's en moeilijkheden dat ik ook met een burnout thuis zat.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 12:27

Maar mensen, sorry als ik hier mensen mee tegen het hoofd ga stoten, maar we doen nu net alsof werken allemaal heel zwaar en verschrikkelijk is. Doe toch eens lekker normaal allemaal. Van een beetje werken ga je heus niet dood, zelfs niet als je een aandoening hebt.

Natuurlijk, er zijn leukere en minder leuke banen, er zijn banen die goed bij je kunnen passen en minder goed bij je passen. Maar uiteindelijk is het ook net zo leuk als je het zelf maakt. It's all in the mind.

En dan niet gaan zeuren dat ik niet weet hoe het is om een rotbaan te hebben want ik heb 4,5jr bij een vreselijk bedrijf gewerkt met mega-targets, hoge werkdruk in een klantenservice-fabriek waarbij je 2.30min de tijd kreeg om een klant af te handelen en als het te lang duurde je baas stampend achter je stond. Ik kan niet zeggen dat ik elke dag met heel veel plezier naar me werk ging maar ik heb er wel veel geleerd, het gaf me inkomen, ritme, regelmaat, contact met collega's etc.

Ik heb er zoveel geleerd over mezelf, geduld leren hebben, omgaan met hele heftige situaties etc. Dat zou ik allemaal hebben gemist als ik daar niet had gewerkt.

Het is maar hoe je er zelf tegenaan kijkt. Ik kan een hele opsomming maken van hoe vreselijk het daar was en dat ook elke dag tegen mezelf blijven herhalen. Ik kan ook een opsomming maken welke positieve dingen ik eruit heb gehaald.

Mijn vader schreef ooit een kaartje met:
'Een pessimist ziet in elke mogelijkheid een moeilijkheid. De optimist ziet in elke moeilijkheid een mogelijkheid.' en dat is precies zoals ik het ook zie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:28

Shadow, natuurlijk is het leuker als iedereen fluitend een nieuwe baan kan vinden, maar wie gaat dat regelen dan?
Een bedrijf is geen liefdadigheidsinstelling.
Waarom zou hij een overgekwslificeerde junior aannemen als er keuze is?
En waarom een ondergekwalificeerde senior met alle risico's.
Ik snap wel dat het gewoon marktwerking is. Je moet je eerst maar even bewijzen.
Idem met toilet poetsen, leuk roepen dat ze weinig verdienen, maar wie is bereid 2 euro te betalen voor een toilet bezoek?

Nelleke, ik deel je mening.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:48

Je maakt je eigen geluk. Dus met veel vallen en opstaan zul je het zelf moeten regelen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:53

Tendance schreef:
Je maakt je eigen geluk. Dus met veel vallen en opstaan zul je het zelf moeten regelen!

Een beetje meer voorlichting voor studenten zou helpen.
Ik heb wel masterstudenten gehad die aangaven ze willen promoveren maar niet bereid waren internationaal te denken (verhuizen), niet iets af willen maken in het weekend of rare uren willen maken omdat muizen nou eenmaal een ander ritme hebben dan wij.
Sja......dan heb je toch echt niet de juiste vakrichting gekozen. Je merkt dan iok standaard dat die groep erg gefrustreerd is omdat het werk zich niet aanpast aan hun wensen.
Een beetje als een vriendin van mij die archeologie gestudeerd heeft, maar niet naar het buitenland wil voor werk :+
Dan zijn de opties natuurlijk niet al te ruim en werkt ze nu dus achter de kassa bij een sportwinkel.

Vroegtijdige beroepsmarkten en presentaties + ministages op de middelbare school kan dan een hoop bijdragen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:08

Sizzle schreef:
Tendance schreef:

Een beetje meer voorlichting voor studenten zou helpen.
Ik heb wel masterstudenten gehad die aangaven ze willen promoveren maar niet bereid waren internationaal te denken (verhuizen), niet iets af willen maken in het weekend of rare uren willen maken omdat muizen nou eenmaal een ander ritme hebben dan wij.
Sja......dan heb je toch echt niet de juiste vakrichting gekozen. Je merkt dan iok standaard dat die groep erg gefrustreerd is omdat het werk zich niet aanpast aan hun wensen.
Een beetje als een vriendin van mij die archeologie gestudeerd heeft, maar niet naar het buitenland wil voor werk :+
Dan zijn de opties natuurlijk niet al te ruim en werkt ze nu dus achter de kassa bij een sportwinkel.

Vroegtijdige beroepsmarkten en presentaties + ministages op de middelbare school kan dan een hoop bijdragen.

Sorry maar dat vind ik toch een stukje eigen verantwoordelijkheid. Ik verbaas me echt over de passieve instelling van veel mensen tegenwoordig. Je kunt verdorie toch ook zelf ergens achteraan gaan in plaats van op je kont blijven zitten en wachten tot het je allemaal op een presenteerblaadje wordt aangereikt? Zeker van iemand die een universitaire master doet mag je toch verwachten dat die iets verder kijkt dan zijn/haar neus lang is in plaats van alleen maar iets te kiezen omdat de naam zo leuk klinkt :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:14

_Nelleke_ schreef:
Maar mensen, sorry als ik hier mensen mee tegen het hoofd ga stoten, maar we doen nu net alsof werken allemaal heel zwaar en verschrikkelijk is. Doe toch eens lekker normaal allemaal. Van een beetje werken ga je heus niet dood, zelfs niet als je een aandoening hebt.

Natuurlijk, er zijn leukere en minder leuke banen, er zijn banen die goed bij je kunnen passen en minder goed bij je passen. Maar uiteindelijk is het ook net zo leuk als je het zelf maakt. It's all in the mind.

En dan niet gaan zeuren dat ik niet weet hoe het is om een rotbaan te hebben want ik heb 4,5jr bij een vreselijk bedrijf gewerkt met mega-targets, hoge werkdruk in een klantenservice-fabriek waarbij je 2.30min de tijd kreeg om een klant af te handelen en als het te lang duurde je baas stampend achter je stond. Ik kan niet zeggen dat ik elke dag met heel veel plezier naar me werk ging maar ik heb er wel veel geleerd, het gaf me inkomen, ritme, regelmaat, contact met collega's etc.

Ik heb er zoveel geleerd over mezelf, geduld leren hebben, omgaan met hele heftige situaties etc. Dat zou ik allemaal hebben gemist als ik daar niet had gewerkt.

Het is maar hoe je er zelf tegenaan kijkt. Ik kan een hele opsomming maken van hoe vreselijk het daar was en dat ook elke dag tegen mezelf blijven herhalen. Ik kan ook een opsomming maken welke positieve dingen ik eruit heb gehaald.

Mijn vader schreef ooit een kaartje met:
'Een pessimist ziet in elke mogelijkheid een moeilijkheid. De optimist ziet in elke moeilijkheid een mogelijkheid.' en dat is precies zoals ik het ook zie.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Als je met 10 man op een eiland zit en 9 man doen iets (vissen, hutten bouwen, jagen, kokosnoten plukken, het overzicht bewaren, vuur maken) en 1 persoon doet niks (want voelt zich niet lekker of heeft ergens pijn) dan wringt dat toch? Niemand voelt zich daar toch lekker bij tenzij die ene persoon echt levenloos depressief of zwaar gewond is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:16

Het probleem is dat je die richting kiest als je 16-18 bent en nog niet perse weet wat je beroepskeuze voor gevolgen gaat hebben.
Dat is gewoon zo en was altijd al een probleem.
Je kunt niet zomaar weten wat elk beroep van de praktische kant voor uitwerking heeft.
Je ziet in dit topic al dat mensen geen flauw benul hebben van elkaars werk.
Hoe moet een tiener dat dan in godesnaam weten?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:19

Wat kan het je schelen wat iemand anders met zijn geld (van een uitkering) doet? Hij/zij moet voor dat paard waarschijnlijk andere dingen laten dus so what?
Of mag iemand met een uitkering alleen droog brood en wat water hebben?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:20

Sallandval, dan kun je je gaan focussen en ergeren aan die persoon die minder doet, waar je enkel jezelf mee hebt. Of je kunt je focus leggen op de anderen en daar b je motivatie uit halen.
Wie weet trek je dan die 10e wel mee.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:21

sflj schreef:
Wat kan het je schelen wat iemand anders met zijn geld (van een uitkering) doet? Hij/zij moet voor dat paard waarschijnlijk andere dingen laten dus so what?
Of mag iemand met een uitkering alleen droog brood en wat water hebben?

Je stelt een vraag, die al meermalen gesteld is en waar ook al antwoord op gegeven is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:23

Tendance schreef:
Sallandval, dan kun je je gaan focussen en ergeren aan die persoon die minder doet, waar je enkel jezelf mee hebt. Of je kunt je focus leggen op de anderen en daar b je motivatie uit halen.
Wie weet trek je dan die 10e wel mee.

Ja natuurlijk, in theorie werkt dat zo. Alleen verschillende theorie en praktijk nogal van elkaar, helaas.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:24

Sizzle, ik snap je punt, maar over zulke dingen kunnen ook tieners (of ouders van) toch ook vragen stellen bij een onderwijsinstelling? 'Goh, hoe zit het eigenlijk met baankansen? Is er werk voor mij in Nederland?'. Er wordt tegenwoordig zo makkelijk gezegd 'ja dat wist ik niet', het is net of mensen steeds gemakzuchtiger worden en steeds meer verontwaardigd als ze zelf eens verantwoordelijkheid moeten nemen, maargoed, da's een andere discussie..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:31

Moet zeggen,dat ik de voorlichting op veel MBO'S en HBO'S echt slecht vind. Uni's kan ik niet over oordelen.

Neem de Pabo. Ze nemen iedereen aan, terwijl er een te kort aan banen is.
Kunnen ze die mensen dan niet beter gaan selecteren en kijken of een andere lerarenopleiding iets voor ze is?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:37

Als al die sociale voorzieningen hier niet waren zoals nu dan piept men wel anders!! Dan moet je wel werken. Net als vroeger.
Werken is gezond, ga je niet dood van. Mensen moeten eens een flinke trap onder hun hol hebben met hun welvaarts ziektes als burn out e.d!! Elk beestje heeft een naampje tegenwoordig.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:44

_Nelleke_ schreef:

Ik pik er dit even uit, want op zich kan ik het wel volgen en zelfs wel eens zijn met wat je zegt, maar ik denk dat je dit te simpel ziet. Voor sommige mensen is werken inderdaad zwaar en verschrikkelijk. Niet eens omdat ze pijn hebben ofzo, maar gewoon omdat ze hun hoofd er niet omheen kunnen krijgen (fraai anglicisme, maar hopelijk snap je wat ik bedoel). Omdat ze het niet voor elkaar kunnen krijgen om collega's om zich heen te hebben die hen af kunnen leiden, omdat ze praten, kuchen, snuffen, met hun voet tikken, whatever. Omdat ze de verantwoordelijkheid niet aan kunnen van dat ze voor een bepaalde tijd iets af moeten hebben. Omdat ze door iedere prikkel zo geraakt worden dat ze na een uur bekaf zijn. Omdat ze een paniekaanval krijgen bij het idee de straat op te moeten of de deur open te moeten doen voor een leverancier. En zo zijn er nog veel meer dingen te bedenken.
Nogmaals: ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat het te simpel gesteld is. En nee, mij mankeert niets, ik heb een bedrijf waarvoor ik veel werk verzet en mijn man werkt ook fulltime, dus het is niet zo dat ik mij persoonlijk aangesproken voel ;)

Edit: Rapido, iemand met een burn-out een trap onder zijn hol geven gaat niet werken. Ook dat is veel te simpel gesteld.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 24-05-15 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:44

Tendance schreef:
Moet zeggen,dat ik de voorlichting op veel MBO'S en HBO'S echt slecht vind. Uni's kan ik niet over oordelen.

Neem de Pabo. Ze nemen iedereen aan, terwijl er een te kort aan banen is.
Kunnen ze die mensen dan niet beter gaan selecteren en kijken of een andere lerarenopleiding iets voor ze is?

Ja of de studenten nemen zelf verantwoordelijkheid en bekijken voordat ze beginnen aan de opleiding of er überhaupt banen zijn :)*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:45

De voorlichting is vaak bar slecht.
Er is niemand die je tijdens je master verteld dat van iedereen die begint met een promotie ongeveer 10% daadwerkelijk in het academisch onderzoek kan blijven tot het pensioen. Of dat als je promoveert op dag en nacht ritme bij zebravissen er geen pharma bedrijf is die op jou zit te wachten en je het puur voor de wetenschappelijje vooruitgang en persoonlijke interesse doet.

Overigens heb ik geen enkele spijt van mijn keuzes, maar sommige dingen had ik graag eerder geweten (zoals voor bepaalde beurzen verplicht van land te moeten wisselen en een leven met nagenoeg geen uitzicht op contracten van langer dan een jaar).
Ik heb bijvoorbeeld in het extreemste jaar, 5 contracten in 1 jaar gehad bij dezelfde werkgever (en dus ook 5x mijn verblijfsvergunning moeten wijzigen + 60 euro per wijziging betalen). Dat zijn practische zaken die lastig samen gaan met een gezinsleven bijvoorbeeld.
Hypotheken kun je dan ook wel op je buik schrijven.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:47

Vanillia schreef:
Sizzle, ik snap je punt, maar over zulke dingen kunnen ook tieners (of ouders van) toch ook vragen stellen bij een onderwijsinstelling? 'Goh, hoe zit het eigenlijk met baankansen? Is er werk voor mij in Nederland?'. Er wordt tegenwoordig zo makkelijk gezegd 'ja dat wist ik niet', het is net of mensen steeds gemakzuchtiger worden en steeds meer verontwaardigd als ze zelf eens verantwoordelijkheid moeten nemen, maargoed, da's een andere discussie..

mensen zijn net struisvogels, kop in het zand....

De jeugd kan tegenwoordig alles met het digitale/multimedia tijdperk,
maar ff op internet opzoeken waar vraag naar is en wat goed betaald ho maar :7
Zelfs al maakt men er op tv reclame voor (BV techniek)

Maar men kiest liever een pretstudie of wat "leuk" is....en dan achteraf piepen!
Kijk dat men het vroeger niet wist prima, maar tegenwoordig stikt het van de (snuffel)stages, bedrijfsbezoeken, BBL opleidingen ed.
Dat is gewoon een excuus...vroeger had je veel minder keus en variatie in de opleidingen.

Uiteindelijk zal er toch brood op de plank moeten komen.....wil je luxer leven dan is het
A. hogere opleiding/betere baan of B. gewoon je extra uit de naad werken, desnoods meerdere baantjes.

Ontopic:
Waar mensen de uitkering aan uit geven zal mij een zorg zijn.
WW dat kan gebeuren, maar daar heb je zelf voor betaald al die jaren.
En natuurlijk zijn er mensen welke te ziek zijn om te werken (al geloof ik wel aan aangepast werk, afhankelijk van de ziekte/handicap/aandoening).

Wel vind ik het verschil tussen uitkeringen en minimumloon veels te klein.
Mensen met een uitkering krijgen vaak veel extra's toegestopt van
de gemeentes/overheid (subsidies) of worden vrijgesteld van zaken (bv gemeentelijke belastingen).
Wat dat betreft kun je beter niets hebben (geen baan), dan weinig (met baan)...
(ja dat weet ik, mijn broer zit in de bijstand en kan leuk leven zonder werk... :7 komt echt niets te kort!)
Ook als je een partner hebt met inkomen(baan) en je woont samen,
dan mag wat mij betreft diegene welke een uitkering ontvangt/onder een regeling valt, wat mij betreft gekort worden.