Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Ach ik hoor ook soms mensen klagen over hun salaris terwijl ze iedere dag lekker om 5 of 6 uur thuis zijn terwijl hun 'overbetaalde' manager dan nog begint met de vergaderingen en hoopt om 10 uur thuis te kunnen zijn. Maar ja, dat zien ze niet natuurlijk.
Sizzle schreef:Maae ja, uiteindelijk is iedereen tevreden toch? De werkeloze heeft een baan en het bedrijf heeft hoog opgeleiden voor weinig geld per uur.
Tendance schreef:Ik heb het meest te doen met mensen, die een functie hebben, die ze niet leuk vinden, wel een uitweg hebben, maar die niet willen zien.
Wat zullen die mensen het moeilijk hebben met zichzelf.
Tendance schreef:Je maakt je eigen geluk. Dus met veel vallen en opstaan zul je het zelf moeten regelen!
Sizzle schreef:Tendance schreef:Je maakt je eigen geluk. Dus met veel vallen en opstaan zul je het zelf moeten regelen!
Een beetje meer voorlichting voor studenten zou helpen.
Ik heb wel masterstudenten gehad die aangaven ze willen promoveren maar niet bereid waren internationaal te denken (verhuizen), niet iets af willen maken in het weekend of rare uren willen maken omdat muizen nou eenmaal een ander ritme hebben dan wij.
Sja......dan heb je toch echt niet de juiste vakrichting gekozen. Je merkt dan iok standaard dat die groep erg gefrustreerd is omdat het werk zich niet aanpast aan hun wensen.
Een beetje als een vriendin van mij die archeologie gestudeerd heeft, maar niet naar het buitenland wil voor werk![]()
Dan zijn de opties natuurlijk niet al te ruim en werkt ze nu dus achter de kassa bij een sportwinkel.
Vroegtijdige beroepsmarkten en presentaties + ministages op de middelbare school kan dan een hoop bijdragen.
_Nelleke_ schreef:Maar mensen, sorry als ik hier mensen mee tegen het hoofd ga stoten, maar we doen nu net alsof werken allemaal heel zwaar en verschrikkelijk is. Doe toch eens lekker normaal allemaal. Van een beetje werken ga je heus niet dood, zelfs niet als je een aandoening hebt.
Natuurlijk, er zijn leukere en minder leuke banen, er zijn banen die goed bij je kunnen passen en minder goed bij je passen. Maar uiteindelijk is het ook net zo leuk als je het zelf maakt. It's all in the mind.
En dan niet gaan zeuren dat ik niet weet hoe het is om een rotbaan te hebben want ik heb 4,5jr bij een vreselijk bedrijf gewerkt met mega-targets, hoge werkdruk in een klantenservice-fabriek waarbij je 2.30min de tijd kreeg om een klant af te handelen en als het te lang duurde je baas stampend achter je stond. Ik kan niet zeggen dat ik elke dag met heel veel plezier naar me werk ging maar ik heb er wel veel geleerd, het gaf me inkomen, ritme, regelmaat, contact met collega's etc.
Ik heb er zoveel geleerd over mezelf, geduld leren hebben, omgaan met hele heftige situaties etc. Dat zou ik allemaal hebben gemist als ik daar niet had gewerkt.
Het is maar hoe je er zelf tegenaan kijkt. Ik kan een hele opsomming maken van hoe vreselijk het daar was en dat ook elke dag tegen mezelf blijven herhalen. Ik kan ook een opsomming maken welke positieve dingen ik eruit heb gehaald.
Mijn vader schreef ooit een kaartje met:
'Een pessimist ziet in elke mogelijkheid een moeilijkheid. De optimist ziet in elke moeilijkheid een mogelijkheid.' en dat is precies zoals ik het ook zie.
sflj schreef:Wat kan het je schelen wat iemand anders met zijn geld (van een uitkering) doet? Hij/zij moet voor dat paard waarschijnlijk andere dingen laten dus so what?
Of mag iemand met een uitkering alleen droog brood en wat water hebben?
Tendance schreef:Sallandval, dan kun je je gaan focussen en ergeren aan die persoon die minder doet, waar je enkel jezelf mee hebt. Of je kunt je focus leggen op de anderen en daar b je motivatie uit halen.
Wie weet trek je dan die 10e wel mee.
_Nelleke_ schreef:Maar mensen, sorry als ik hier mensen mee tegen het hoofd ga stoten, maar we doen nu net alsof werken allemaal heel zwaar en verschrikkelijk is. Doe toch eens lekker normaal allemaal. Van een beetje werken ga je heus niet dood, zelfs niet als je een aandoening hebt.
Tendance schreef:Moet zeggen,dat ik de voorlichting op veel MBO'S en HBO'S echt slecht vind. Uni's kan ik niet over oordelen.
Neem de Pabo. Ze nemen iedereen aan, terwijl er een te kort aan banen is.
Kunnen ze die mensen dan niet beter gaan selecteren en kijken of een andere lerarenopleiding iets voor ze is?
Vanillia schreef:Sizzle, ik snap je punt, maar over zulke dingen kunnen ook tieners (of ouders van) toch ook vragen stellen bij een onderwijsinstelling? 'Goh, hoe zit het eigenlijk met baankansen? Is er werk voor mij in Nederland?'. Er wordt tegenwoordig zo makkelijk gezegd 'ja dat wist ik niet', het is net of mensen steeds gemakzuchtiger worden en steeds meer verontwaardigd als ze zelf eens verantwoordelijkheid moeten nemen, maargoed, da's een andere discussie..