Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:05

Bandida schreef:
countrygirl schreef:
Tssss..... blijkt toch dat Tepco wel degelijk geweten heeft dat er zo'n grote tsunami mogelijk was.

Waarom zijn we nu helemaal niet verbaasd?

Hier bij ons is deze week beslist twee van de drie oude kernreactors te sluiten in 2015. Bravo dat is al dat, zou je kunnen zeggen, maar beloofd was 3/3 en die ene die ze gaan openhouden is die die tussen de breuklijnen staat (maar bestand is tegen een beving van 6!) (hopen maar dat we niet die ene 7 of 8 per 1000 jaar krijgen dan).
Bovendien hebben we dan op beide plaatsen nog reactoren over, recentere..

Ondertussen blijkt de bv Japan gewoon door te draaien met alle kerncentrales uit...

Het wordt steeds wonderlijker dat kernenergie-agument.

countrygirl

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:32

Er is de afgelopen week juist een grote protestmars geweest in Japan. Dit n.a.v. het opnieuw opstarten van div. kerncentrales die waarschijnlijk op breuklijnen geplaatst zijn...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:02

countrygirl schreef:
Er is de afgelopen week juist een grote protestmars geweest in Japan. Dit n.a.v. het opnieuw opstarten van div. kerncentrales die waarschijnlijk op breuklijnen geplaatst zijn...

Begrijp jij het?
De bevolking wil het in grote meerderheid niet.
Een actueel groot probleem en potentieel nog veel groter is trieste werkelijkheid.
Voor energie is het niet noodzakelijk.
Waarom gaan die dingen dan weer aan?
De GELDkraan moet weer open.
Zie daar de VS en democratie.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:00

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:38

countrygirl schreef:
Nee, begrijpen doe ik het niet.
Ze komen energie tekort en hebben de bevolking nu opgeroepen om minder te gebruiken.
Zit ook wat in natuurlijk.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5354/De- ... weer.dhtml

Dat artikel illustreert een drogredenering.
´Dure fossiele brandstof´ wordt genoemd maar de prijs van kernenergie is hoger. Ook in alleen geld; de duurste ramp aller tijden wordt inhetzelfde artikel vermeld zonder er een verband tussen te leggen 8)7
De kosten van eeuwige opslag en ongelukken moeten ook meegenomen worden. Daar zit bovendien een oneerlijkheid in; ook degenen die zuigig zijn met energie betalen daar via belasting vol aan mee en degenen die door een ongeluk getroffen worden ´betalen´ nog veel meer zonder op een redelijke manier schadeloos gesteld te worden. Ook dat is weer een foutieve voorstelling van de kosten van kernergie.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:16

Hello, ik meld me ook even hier. Mijn oom woont in Japan, is op zijn 18e daarheen geëmigreerd en heeft daar een heel nieuw leven opgebouwt.
Hij is een vrij 'grote' man in Japan, word veel gevraagd voor Japanse televisie en fotoshoots (lange man, blauwe ogen, wat willen Japanners nog meer?! ;))
Ik heb het topic nog niet helemaal gelezen maar ga dat zo gauw mogelijk doen. Wel wil ik vertellen dat mijn oom bezig is met een trustfund om alle getroffenen van de tsunami en de aardbevingen te helpen en dat begint nu te lopen. Ik weet nog niet precies wat hij doet en hoe hij het doet maar dat zal ik gauw horen ;).
Ten tijde van de grote tsunami ramp in fukushima moest mijn tante naar het getroffen gebied omdat zij voor CNN werkt, wat ons als familie toen een hoop stress heeft opgeleverd..

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:38

Japan bekijkt gesjoemel na kernramp
TOKYO - De Japanse overheid onderzoekt of onderaannemers werknemers na de kernramp hebben gedwongen lagere uitslagen van hun stralingsmeters door te geven zodat ze langer konden worden ingezet.

Het onderzoek is dit weekeinde ingesteld, melden de autoriteiten zondag.

Het onderzoek volgt op berichtgeving van Japanse media over een doofpotaffaire bij de kerncentrale Fukushima Dai-ichi. Bij de aardbeving en de daaropvolgende tsunami van vorig jaar kampte de centrale met meerdere meltdowns.

Een van de onderaannemers van centralebeheerder Tokyo Electric Power bevestigt dat negen werknemers hun stralingsmeter vorig jaar moesten bedekken met loden platen. Volgens sommigen was dit na de kernramp een wijdverspreid gebruik. Het is de eerste keer dat de overheid deze praktijken bekijkt.

De stralingsmeters worden gedragen om na te gaan of iemand niet te veel wordt blootgesteld aan straling. Als iemand een bepaalde hoeveelheid straling heeft gehad, kan hij worden vervangen om de risico's te beperken. De normen werden na de kernramp snel verhoogd. In november zijn ze weer naar beneden bijgesteld.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/2864367/jap ... nramp.html

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:08

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:26

Bandida schreef:
maar toch interessant.

Voor jou en nog vijf Bokt(st)ers.

Bedankt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:06

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:19

Goed nieuws ook al houdt de toekomst van het nageslacht alleen een paar gekke dissidenten bezig.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:13

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:38

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:05

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:51

Nou, lekker dan. Zal mij benieuwen wie dat mag/moet opruimen. Wat een stel zotten. Zal mij niet verbazen als dit ook elders voorkomt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:53

aikon schreef:
Nou, lekker dan. Zal mij benieuwen wie dat mag/moet opruimen. Wat een stel zotten. Zal mij niet verbazen als dit ook elders voorkomt.

Die zotten zijn de meerderheid van de samenleving die dit democratisch kiezen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:42

HC, dat komt misschien omdat de meerderheid van de samenleving wel het belang ziet van bv bestraling bij kanker, contrastvloeistof, MRI scans, hoog/laag niveau meting bij gevaarlijke producten etc.
De toepassingen van radioactiviteit zijn niet meer weg te denken in de samenleving.

Dat er veel betere controle op moet komen (ook in petrochemie) is iets wat ik al jaren roep, ik al teveel bijna dood ervaringen gehad :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:14

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:02

Mist schreef:
HC, dat komt misschien omdat de meerderheid van de samenleving wel het belang ziet van bv bestraling bij kanker, contrastvloeistof, MRI scans, hoog/laag niveau meting bij gevaarlijke producten etc.

De meerderheid heeft gewoon geen benul en gelooft in de demagogie.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:58

Dus...bestraling van een tumor kan niet werken volgens jou ? en we worden massaal voor gek gehouden doordat artsen e.d. dit toepassen terwijl het niet werkt ? om maar even een voorbeeld te pakken die we bijna allemaal wel in onze omgeving hebben.

IPV algemene kreten te verkondigen, zeg dan eens wat je daarover denkt ? !
Overigens om alleen al vast te stellen waar de tumor en uitzaaiingen zitten moet je al door de scan, wat ook al niet kan zonder radioactieve stoffen...en die moeten ergens gemaakt worden.

Het is niet zo zwart-wit als jij het voor wil stellen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:17

Mist schreef:
Dus...bestraling van een tumor kan niet werken volgens jou ? en we worden massaal voor gek gehouden doordat artsen e.d. dit toepassen terwijl het niet werkt ? om maar even een voorbeeld te pakken die we bijna allemaal wel in onze omgeving hebben.

IPV algemene kreten te verkondigen, zeg dan eens wat je daarover denkt ? !
Overigens om alleen al vast te stellen waar de tumor en uitzaaiingen zitten moet je al door de scan, wat ook al niet kan zonder radioactieve stoffen...en die moeten ergens gemaakt worden.

Het is niet zo zwart-wit als jij het voor wil stellen!

Hoeveel tumoren zijn/worden er veroorzaakt door radio-activiteit om te begínnen?
Inclusief door de meuk die gemaakt wordt voor medische doeleinden en die vervolgens ook een kankerverwekkend afvalprobleem tot na de mensheid blijft?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:45

Dit is geen antwoord op mijn vraag HC

Om jouw vraag te beantwoorden: waarschijnlijk veel minder dan jij denkt, maar dat vereist meer onderzoek dan willekeurige gegevens van I-net af te halen om die conclusie te kunnen trekken.Daarnaast zijn de stoffen die vrijkomen in de petrochemie veel "geschkter" en " beter" in het veroorzaken van acute leukemie of kanker op korte termijn + veel meer algemeen aanwezig dan straling- heel Rotterdam en Antwerpen staat er vol mee, je moet het wel in perspectief blijven zien he ! jouw terechte formule van risico. Daarnaast heb je bij straling (wonderbaarlijk maar waar) veel meer mogelijkheden om de schadelijke stoffen uit een lichaam te krijgen dan bijvoorbeeld koolwaterstoffen. DAn heb ik het niet over jodium tabletten maar ik heb bv nooit kunnen begrijpen waarom er geen Prussian Blue (opruimer van Cesium) wordt uitgedeeld aan de bevolking.

Maar ...concreet....bedoel jij hiermee te zeggen dat als er (en ik hoop dat het jou nooit overkomt btw) aanwijzingen voor kanker bij een familielid of goede vriend worden ontdekt dan jij deze zou afraden een MRI (krijg je een hoge dosis binnen over heel je lijf) te laten verrichten. Normaal vervolg is dan chemo en daarna bestraling; wat zou jij doen ?

Ik zeg niet dat ik voor kernenergie ben, ik ben sowieso tegen de oudere kerncentrales van de 1e en 2e generatie door te laten draaien veel langer dan dat ze ooit voor ontworpen zijn. De 5e generatie kan trouwens op 10kg uranium per jaar draaien- gigantische stap vooruit. Maar ontmantelen (waar ik binnenkort een opleiding voor ga volgen, weer bij in Mol) is ook gevaarlijk. Er is in de wereld maar 1 kernreactor die ze bezig zijn te ontmantelen. En die staat in Mol :-) zijn ze al 10 jaar mee bezig om de juiste methodes te vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:14

Gat in de markt; een bestralingsspa in Fukushima.
Er is daar een groot openluchtbad waar water doorheen stroomt. Lekker warm ook nog.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:00

Je komt weer niet verder met je antwoord dan een spandoek met "no nuke" net als 40 jaar geleden HC, valt me tegen van je. Los van dat wij het nooit (over paardenonderwerpen) met elkaar eens zouden worden, ken ik je wel als iemand die goed kan discussieren, en altijd een open discussie aan wil gaan.

Waarom niet beantwoorden op mijn vraag "familie of goede vriend- bestralen of niet" ? probeer je niet in een hoek te drijven, maar nogmaals zwart-wit bestaat niet.

edit: overigens zou een spa/bad naast Fukushima niet werken, alpha, beta en gamma daarbuiten gelaten helaas, want mijn leraren die hebben geholpen deze ramp te bestrijden hebben meer straling in het vliegtuig daar naartoe opgelopen dan op het terrein van Fukushima zelf (natuurlijke straling- reden waarom lange afstands piloten maar weinig mogen vliegen) . dit was overigens slechts 3 wkn na de tsjunami.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:07

Ik maak me nog steeds, net zoals meerdere Bokkers gelukkig, nog steeds echt zorgen om. Japan is een land waar ik me erg voor interesseer en ook naar toe wil ( en als het met een ander land gebeurt was had ik 't ook erg gevonden ja ).

Ik ben inderdaad bang voor een effect als wat in Rusland was ( Tjernobyl,schijf je 't zo? ) en dat er alsnog duizenden mensen ontwetend wel besmet raken. Als ik dan die gemuteerde vlinders etc zie, pfoeh, wat griezelig allemaal ^)