Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:47

Huertecilla schreef:
De gemiddelde duur van een ´duurzame´ relatie in NL is zo´n 5 jaar :)*

Onderzoek geeft ook aan dat veel stellen binnen een jaar na huwen spijt hebben of al uit elkaar zijn. Met name mannen vinden dat ze door sociale druk tegen hun eígenlijke wil in gehuwd zijn.

Zoveel wordt er dus niet eerlijk gecommuniceerd.

Imo moeten de mannen dan ook niet klagen of er wat aan doen. Kortom: hun mond open trekken en er tegen in gaan of er in mee gaan (makkelijker) maar dan achteraf niet zeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:52

Huertecilla schreef:
Dat is niet waar. Ergens over praten is niet hetzelfde als daadwerkelijk communiceren over wat de betrokkenen daadwerkelijk wíllen.
Het is daarbij namelijk helemaal niet zo makkelijk om een mening te opperen die de partner pijn gaat doen. helemáál als die niet in lijn met traditionele opvattingen is.
De meeste partners willen dat ook liever niet dieper onderzoeken als de daar bang voor zijn.
´We moeten het dan maar.... doen, vind je niet?!´ Euh... :? Goed schat :o
[/quote]

:j

Een vorige partner van mij vroeg mij ten huwelijk. Ik zei ja.
Gaandeweg de vorderingen richting dat huwelijk, begon ik steeds meer in te zien dat dat wel de meest foute stap was die wij konden zetten. Ik vroeg mij af waarom ik eigenlijk ja had gezegd. (Want tja, iemand gaat op zijn knieën dus... dat is natuurlijk gene goede reden). Toen ik aan hem vroeg waarom hij eigenlijk met mij wilde trouwen... was zijn antwoord 'ik weet het niet, dat hoort op een gegeven moment toch?'

Dat was voor mij het sein het hele huwelijk af te blazen.
Liever ongetrouwd en bemind, dan getrouwd omdat het zo hoort. :)

Weer een les geleerd.

Nu blijf ik wel een romantische vrouw die is opgegroeid met prinsesjes en prinsen op witte paarden, dus ja, bij mijn huidige partner droom ik heus wel eens van een 'huwelijk', maar dan niet op de manier van boterbriefje, maar bijvoorbeeld een dag in het jaar die we pakken en waarop we iedere jaar weer oprechte beloften uit liefde naar elkaar maken en het jaar ervoor evalueren. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-10 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:52

Quellian schreef:
Bloodymary schreef:
Ik word er vaak heel akelig van hoe stellen communiceren, zelfs in het bijzijn van anderen. Let ook eens op hoeveel de woorden "altijd" en "nooit" gebruikt worden. Dat klinkt niet goed.

Jij bent overtuigd single of wat is jouw status?

22 jaar samen met mijn partner, waarvan 16 jaar getrouwd, maar wat heeft mijn stelling met mijzelf te maken?
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 11-11-10 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:54

Suze, die quote is niet van mij :)
Vriendlief wilde ook trouwen toen ik zwanger was, maar ik heb gezegd dat hij niet met me moest trouwen omdat ik zwanger was, maar met me zou moeten trouwen om MIJ.

Huertecilla

Bloodymary schreef:
Ben het wel eens met wat je stelt hier hoor, maar waar haal je dat van die 5 jaar vandaan. De gemiddelde duur van een huwelijk is 14 jaar. Maar er zijn natuurlijk ook andere relatievormen, maar daar zie ik geen cijfers van.

Cijfers als gemiddelden zijn nooit representatief.

Je hebt meer aan een vollediger beeld zoals:

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/78850A0F ... 032art.pdf

Onder de streep is het getal verder niet belagrijk.
Het punt is dat duurzaam niet zo duurzaam is ten opzichten vam de tijd dat mensen een relatie kúnnen hebben.
Het is ook helemaal niet gezegd dat relaties langer moeten duren. dat we tegenwoordig relatief lang leven maakt alleen dat we meer tijd hebben om er meer aan te gaan.
Daarbij geldt dat hoe sneller onze maatschappij zich ontwikkelt, hoe meer veranderingen per tijdseenheid, hoe groter de kans op de noodzaak tot aanpassen.
Dat samen maakt dat de gewenste duurzaamheid geen waarde kan krijgen.

Ik ben nu met de derde duurzame bezig. De vorige twee zijn door poep van buitenaf verbroken. Een volgende relatie is simpelweg is aanpassen bij verandering.

050206051012

Bloodymary schreef:
22 jaar samen met mijn partner, waarvan 16 jaar getrouwd, maar wat heeft mijn stelling met mijzelf te maken?

Dan weet ik welke kant ik op moet denken, heb nu een beeld, dank je.

Anoniem

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:55

verbeterd quallian :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:55

Spannend!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:56

suze_ schreef:
Huertecilla schreef:
Dat is niet waar. Ergens over praten is niet hetzelfde als daadwerkelijk communiceren over wat de betrokkenen daadwerkelijk wíllen.
Het is daarbij namelijk helemaal niet zo makkelijk om een mening te opperen die de partner pijn gaat doen. helemáál als die niet in lijn met traditionele opvattingen is.
De meeste partners willen dat ook liever niet dieper onderzoeken als de daar bang voor zijn.
´We moeten het dan maar.... doen, vind je niet?!´ Euh... :? Goed schat :o

:j

Een vorige partner van mij vroeg mij ten huwelijk. Ik zei ja.
Gaandeweg de vorderingen richting dat huwelijk, begon ik steeds meer in te zien dat dat wel de meest foute stap was die wij konden zetten. Ik vroeg mij af waarom ik eigenlijk ja had gezegd. (Want tja, iemand gaat op zijn knieën dus... dat is natuurlijk gene goede reden). Toen ik aan hem vroeg waarom hij eigenlijk met mij wilde trouwen... was zijn antwoord 'ik weet het niet, dat hoort op een gegeven moment toch?'

Dat was voor mij het sein het hele huwelijk af te blazen.
Liever ongetrouwd en bemind, dan getrouwd omdat het zo hoort. :)

Weer een les geleerd.

Nu blijf ik wel een romantische vrouw die is opgegroeid met prinsesjes en prinsen op witte paarden, dus ja, bij mijn huidige partner droom ik heus wel eens van een 'huwelijk', maar dan niet op de manier van boterbriefje, maar bijvoorbeeld een dag in het jaar die we pakken en waarop we iedere jaar weer oprechte beloften uit liefde naar elkaar maken en het jaar ervoor evalueren. :)

Práchtig!!!

Heel trperend ook.

Bedankt voor het delen van dit persoonlijke voorbeeld.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:57

Bloodymary schreef:
Spannend!

Vind je? Of had je het niet tegen mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:58

Graag gedaan HC :)

En nu ga ik jullie verlaten, ik ga richting mijn lief en samen den beginne van carnaval vieren vanavond. Iets met leutigheid enzo (beginner brabants) :D

Heb een fijne avond allen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:59

Ik ga er ook vandoor; storm trotseren op stal!

Laat elkaar een beetje heel ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:14

Bloodymary schreef:
Ja, want dan ben je niet jezelf aan het verdedigen.

Dat zeg jij. Feitelijk verdedig jij daarmee ook jouw keuze, die anders is dan die van een thuisblijfmoeder.

Ik ben het ook helemaal eens met die mooie post van Joyce :j

Ik denk indd ook wel dat 'communicatie' in een relatie het sleutelwoord is.

Ik ga mijn rol achter het aanrecht vervullen; tijd om de pot te koken en om vanavond nou eens de kinderen in bed te leggen, want hubbie moet nog werken. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:15

Ayasha schreef:
Huertecilla schreef:
De gemiddelde duur van een ´duurzame´ relatie in NL is zo´n 5 jaar :)*

Onderzoek geeft ook aan dat veel stellen binnen een jaar na huwen spijt hebben of al uit elkaar zijn. Met name mannen vinden dat ze door sociale druk tegen hun eígenlijke wil in gehuwd zijn.

Zoveel wordt er dus niet eerlijk gecommuniceerd.

Imo moeten de mannen dan ook niet klagen of er wat aan doen. Kortom: hun mond open trekken en er tegen in gaan of er in mee gaan (makkelijker) maar dan achteraf niet zeuren...

Je ziet hiermee over het hoofd dat het in je eigen belang is om je best te doen te weten te koemen wat je partner daadwerkelijk belangrijk vindt, - wil.
Zonder dat heb je onvolledige informatie en een gammel fundament onder je relatie.

Onvrede, spijt, onuitgesproken wrijvingen e.d. zijn een tijdbom. Hoe strakker je dat inpakt, hoe harder de knal.

´Er tegenin gaan´ is als tegen een berg op lopen. Dat moet wel de moeite waard zijn. Als je weet dat het uitzicht een volgende berg oplevert, kan je beter je schouders ophalen en op een groener veld gaan weiden.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 11-11-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:15

justhorses schreef:
In Duitsland worden moeders zelfs betaald ( hun oude maandloon daar 80% van ) 3 jaar lang om thuis te blijven om dat dat beter is voor het kind
zover ik weet is dit 1 jaar en zijn ze er over bezig om dit aan te passen omdat het voor werkgevers vrijwel niet te doen is. Na 3 jaar mag je weer zo'n verlof aanvragen, misschien dat je daar die 3 vandaan haalt?
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 11-11-10 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:17

Ik wou al zeggen, wie moet dat betalen.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:23

Schafstall schreef:
justhorses schreef:
In Duitsland worden moeders zelfs betaald ( hun oude maandloon daar 80% van ) 3 jaar lang om thuis te blijven om dat dat beter is voor het kind
zover ik weet is dit 1 jaar en zijn ze er over bezig om dit aan te passen omdat het voor werkgevers vrijwel niet te doen is. Na 3 jaar mag je weer zo'n verlof aanvragen, misschien dat je daar die 3 vandaan haalt?

Je hebt werk en huurt daar iemand voor in. Geen vrouw, want vervolgens moet je een tweede aannemen en het product duurder verkopen om dubbele arbeid te betalen?
Moet je die tweede dan weer ontslaan na afloop van dat verlof. Zal díe leuk vinden. Ah, wordt ook gewoon zwanger :)*
Beter geen vrouwen aannemen.
Oh, dan moet? Hmm. Automatiseren dan maar; heeft niemand werk.....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:28

Ja, en als ze een man aan kunnen nemen doen ze dat wel. Logisch opzich, maar voor de vrouwen die geen kinderen willen een heel groot nadeel bij het solliciteren (je vermeld ook niet in je brief dat je geen kinderen wil, dat staat zo stom) naja.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:57

Huertecilla schreef:
Je ziet hiermee over het hoofd dat het in je eigen belang is om je best te doen te weten te koemen wat je partner daadwerkelijk belangrijk vindt, - wil.
Zonder dat heb je onvolledige informatie en een gammel fundament onder je relatie.

Onvrede, spijt, onuitgesproken wrijvingen e.d. zijn een tijdbom. Hoe strakker je dat inpakt, hoe harder de knal.

´Er tegenin gaan´ is als tegen een berg op lopen. Dat moet wel de moeite waard zijn. Als je weet dat het uitzicht een volgende berg oplevert, kan je beter je schouders ophalen en op een groener veld gaan weiden.

Ik ben nog steeds het blondje van gisteren HC, sorry :o Ik doe het echt niet expres :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:04

Ayasha schreef:
Huertecilla schreef:

Ik ben nog steeds het blondje van gisteren HC, sorry :o Ik doe het echt niet expres :o

Het is verder een onderdeel van vóór elkaar zijn :)*
Ik wil voor mijn partner wat háár gelukkig maakt. Liefst met mij maar niet ten kost van wat mij gelukkig maakt.
Soms levert dat een belangenconflict op. Soms kan je dat met ´ruimte´ in je relatie oplossen, soms niet en dan is elkaar helpen met een nieuwe fase de oplossing.

Waarschijnlijk duurzamer maar in ieder geval veel prettiger dan ieder voor het eigen belang tegen elkaar opboktsen. Dan kan je beter gelíjk bij Japie gaan wonen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:08

Ik snap het HC... Maar alsnog lijkt het me belangrijk dat je dergelijke dingen wel kenbaar maakt.... :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:51

Bloodymary schreef:
Ja, want dan ben je niet jezelf aan het verdedigen.

Dam gaat het toch nog steeds over je eigen standpunt? Zie het verschil niet, sorry.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:57

Ayasha: Ja als je dat niet doet dan wordt het natuurlijk erg lastig, en kan het zomaar einde relatie zijn zonder dat je het aan had zien komen (been there, done that, not going to do it again. Uiteindelijk wel prima vrienden kunnen blijven, maar die hele periode was wel zwaar klote).

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:58

Moderatoropmerking:
Er zijn veel TEM's op diverse berichten geplaatst. Dat is een extra bevestiging dat niet iedereen de woorden van anderen kan waarderen. Deze discussie is natuurlijk pittig, maar het is geen vrijbrief om je berichten vervelend in te kleden. Blijf netjes, blijf met respect posten en probeer het een prettige discussie te houden, ook na 83 pagina's. Dat moet niet moeilijk zijn, gewoon even tot 10 tellen en dan nog eens overdenken wat je nu precies wilt zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:05

laura1986 schreef:
Ayasha: Ja als je dat niet doet dan wordt het natuurlijk erg lastig, en kan het zomaar einde relatie zijn zonder dat je het aan had zien komen (been there, done that, not going to do it again. Uiteindelijk wel prima vrienden kunnen blijven, maar die hele periode was wel zwaar klote).

Wil je echt in een relatie zitten waarin jij je gevoelens niet kan/mag kenbaar maken?