Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

christel1857

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 00:25

Wisten jullie dat je in turkije op een middelbare school geen hoofddoek mag dragen?

Kheb geen problemen met een hoofddoek, wel met de boodschap die de hoofddoek voorstelt. Ik zou het ook niet tof vinden als een leraar er als een typische jood uit zou zien incl. baard, bakkebaarden en een keppeltje. Maar dat mag wel! Tis alleen religieus provoceren zoals ze dat zo mooi noemen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 06:20

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 06:43

christel1857 schreef:
Wisten jullie dat je in turkije op een middelbare school geen hoofddoek mag dragen?

Kheb geen problemen met een hoofddoek, wel met de boodschap die de hoofddoek voorstelt. Ik zou het ook niet tof vinden als een leraar er als een typische jood uit zou zien incl. baard, bakkebaarden en een keppeltje. Maar dat mag wel! Tis alleen religieus provoceren zoals ze dat zo mooi noemen.

Welke boodschap stelt de hoofddoek dan voor?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:32

als de leraar goed les geeft,dan maakt het toch niet uit of ie er als een orthodoxe jood uitziet,of dat ze een hoofddoekje draagt?

als de lessen goed zijn,dan doet het uiterlijk daar toch niets aan af.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:10

Denk ik net zo over, waarom zou de persoon slecht les geven of zijn door het dragen van een hoofdoek? En zo ook als joods zijnde of welk ander geloof? In USA is het bij bepaalde geloven ook normaal? Hele woongemeenschappen van, anderen landen ook?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:35

Maar wat ik me afvraag.. als Turkye zo graag van het imago af wil komen van de hoofddoeken.. Hoe wordt dit geinterpreteerd met de Islam.. Is zo'n land dan een afvallige van het geloof?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:11

Turkije is maar 1 van de landen waar de islam voorkomt.
Dat is in percentages amper uit te drukken.

Nederland staat bekend om Christelijk, wat als ze hier kruisen gaan verbieden..... moeten dan alle christelijke landen daar ook aan mee doen>

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:57

ik denk dat jesser meer benieuwd is naar de reden.(klopt dat?)
niet dat er hier een verbod zou moeten komen.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 01:52

Jesser schreef:
Maar wat ik me afvraag.. als Turkye zo graag van het imago af wil komen van de hoofddoeken.. Hoe wordt dit geinterpreteerd met de Islam.. Is zo'n land dan een afvallige van het geloof?

Ja, maar staat en kerk zijn ook daar gescheiden.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:47

Klopt Snoevie, dat vroeg ik me ook af..

Als ik uit de posten van bv Jamyskatje lees dat het niet geaccepteerd is dat vrouwen zonder hoofddoek lopen, althans dat het vanuit de koran behoort te zijn. Hoe kan Turkye dit dan plaatsen als het overgrote deel moslim is.

Ik kan er zelf geen oordeel over nemen, want ik ben nooit in Turkye geweest, maar de meeste verhalen die ik hoor, zijn verhalen van mensen die er geweest zijn op vakantie en dat in de grote steden de vrouwen meestal zonder hoofddoek lopen. Op universiteiten het niet meer getollereerd wordt, (of juist weer wel want ik kan me herinneren dat er wel ophef over werd gemaakt)

Dat juist meer in de binnenlanden de vrouwen wel met hoofddoek lopen. En ondanks dat staat en kerk gescheiden is, hoe wordt dit binnen de Islam dan opgepakt? Het idee dat we over het algemeen hebben van veel Turkse mensen is dat de vrouwen een hoofddoek dragen, maar juist het geboorteland het wil afschaffen.. Hoe was dit dan mogenlijk zonder in conflict met jezelf te komen vanuit je geloof..?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 10:00

Oke, er wordt gekeken naar hoofdoeken, hoe zit het dan met de Ned. gemeenten (heel weinig) die ook nog bepaalde kleding dragen? En vergeet niet, 'om de hoek' in de grenslanden speelt geloof ook nog een heel grote rol. Hier in Duitsland kleedt men zich misschien niet er naar, maar is het geloofsonderricht nog een echt bijbehorend vak. En dopen, communie etc dus ook een normaal onderdeel van het leven.

Ik weet dat dat niet door dagelijkse kleding uitgedragen wordt, maar dat is dus het enige verschil. De essentie, het geloof in het dagelijks leven, is hetzelfde, en gaat heel diep.

Verder vind ik het horizon verbredend, kinderen kennis te laten maken met allerlei verschillende zaken. Zodat ze een brede kennis vergaren of alle mensen, en zo hun eigen keuzes kunnen maken. Je kunt van alles nl wat leren, ook waar je niet achter zou staan.

Dat is ook het mooie van in een ander land wonen; je leert dat wat wij normaal vinden, ook anders kan, soms beter, soms krab je op je hoofd. Je leert ook wat het is, om als buitenlander behandelt te worden, of door gedrag van een landgenoot in de vreemde, over 1 kam geschoren te worden. En dat werpt een totaal ander licht, op hoe er in Nederland gekeken wordt naar buitenlanders, want plotseling overkomt het je zelf.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:06

Jesser schreef:
Klopt Snoevie, dat vroeg ik me ook af..

Als ik uit de posten van bv Jamyskatje lees dat het niet geaccepteerd is dat vrouwen zonder hoofddoek lopen, althans dat het vanuit de koran behoort te zijn. Hoe kan Turkye dit dan plaatsen als het overgrote deel moslim is.

Ik kan er zelf geen oordeel over nemen, want ik ben nooit in Turkye geweest, maar de meeste verhalen die ik hoor, zijn verhalen van mensen die er geweest zijn op vakantie en dat in de grote steden de vrouwen meestal zonder hoofddoek lopen. Op universiteiten het niet meer getollereerd wordt, (of juist weer wel want ik kan me herinneren dat er wel ophef over werd gemaakt)

Dat juist meer in de binnenlanden de vrouwen wel met hoofddoek lopen. En ondanks dat staat en kerk gescheiden is, hoe wordt dit binnen de Islam dan opgepakt? Het idee dat we over het algemeen hebben van veel Turkse mensen is dat de vrouwen een hoofddoek dragen, maar juist het geboorteland het wil afschaffen.. Hoe was dit dan mogenlijk zonder in conflict met jezelf te komen vanuit je geloof..?

Nou, het staat helemaal niet zo (duidelijk) in de koran. Dat is het lastige, er staat nergens dat een vrouw een hoofddoek moet dragen, maar dat zij haar 'juwelen' (om het maar even zo te vertalen) moet bedekken. Valt haar daar onder? Wie zegt het?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:36

Denk dat de ware betekenis van de hoofddoek geheel anders is dan wij alle kunnen bedenken, doordat de oorsprong van het "verplicht" dragen van de hoofddoek geheel anders is.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:44

FaberSmid schreef:
Denk dat de ware betekenis van de hoofddoek geheel anders is dan wij alle kunnen bedenken, doordat de oorsprong van het "verplicht" dragen van de hoofddoek geheel anders is.

Puur als vraag, bedoel je omdat het 'uit de tijd' is? Of omdat wij geen moslims zijn?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:49

CarmN schreef:
Dat is het lastige, er staat nergens dat een vrouw een hoofddoek moet dragen, maar dat zij haar 'juwelen' (om het maar even zo te vertalen) moet bedekken. Valt haar daar onder? Wie zegt het?

'"O Asma,", zei de Profeet tegen de jongste zus van zijn vrouw, "als een meisje in de puberteit komt, is het niet gepast iets aan de buitenwereld te tonen, behalve dit en dat," en hij wees naar haar gezicht en handpalmen.'

Aldus het soenan Aboe Dawoed

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:05

CarmN schreef:
FaberSmid schreef:

Puur als vraag, bedoel je omdat het 'uit de tijd' is? Of omdat wij geen moslims zijn?

Of het uit de tijd is kan en wil ik niet over oordelen, maar de geschiedenis en oorsprong van de rede tot het dragen van de hoofddoek is geheel anders dan u, ik en anderen kunnen denken. En of die rede nog nageleefd wordt? Of dat moslim voor zichzelf uitgebreider redenen geaccepteerd hebben?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:07

ik vind het toch wel verwarrend hoor........Jameyskatje verteld dat een hoofddoek verplicht is vanuit het geloof,maar mijn collega is getrouwd met een moslimman,en die beweert dus dat het helemaal niet verplicht is.

dat is toch verwarrend voor een leek?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:15

niet alleen ik zeg dat het verplicht is

3 van de 4 jurispundentiebronnen laten het blijken.

namelijk de Qoran, de Sunnah meerderemalen en een absolute consensus onder de geleerden van ooit en nu. het is daarom dus een feit (zie anders de tafsir en fiqh studies maar eens)

dat er moslims zijn die zeggen dat het niet verplicht is, laat alleen maar de onkunde blijken uit hun eigen geloof.
of het is onkunde, of ze vormen hun eigen geloof.

feit is dat de hoofddoek verplicht is volgens de islam. dus discussie is niet nodig wat dat betreft

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:16

Sjonge... ik ben ruim 2 weken weggeweest, het gaat hier nog steeds door.... en nog steeds over hetzelfde onderwerp :=

Haai allemaal ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:18

haha hoi hoi.

herhaling herhaling herhaling :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:36

nee ik zeg ook niet dat ik jou niet wil geloven!
maar snap je dat het voor mensen die niets van de Islam weten wel verwarrend is?

edit:

ze vertelde wel dat als ze het graf van de vader van haar man bezoeken,ze wel een hoofddoek draagt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:52

Daarom is uitleg via topics zoals deze zo behulpzaam en leerzaam.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:53

is ook zo,ik vind het ook leuk om erover te lezen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:58

Snoevie schreef:
dat is toch verwarrend voor een leek?

Is het ook, maar het blijft interpretatie hè :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:09

Ja. Dat vind ik nou ook. Ik heb dat ook al meerdere keren uiteengezet :P Ik ben het niet eens met jou JK. Misschien vind je dat onterecht aangezien ik geen moslima ben :p maar geloof is toch altijd interpretatie. Niks is dan toch strikt vanuit het geloof verplicht? Misschien wel door de omgeving. Maar dat is wat anders. Iedereen heeft toch het recht om zijn religie zelf vorm te geven en of diegene de hoofddoek dan als verplichting ziet of een ander hem niet. Dat maakt diegene toch niet minder religieus. Die invulling mag toch iedereen zelf geven.