Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
christel1857 schreef:Wisten jullie dat je in turkije op een middelbare school geen hoofddoek mag dragen?
Kheb geen problemen met een hoofddoek, wel met de boodschap die de hoofddoek voorstelt. Ik zou het ook niet tof vinden als een leraar er als een typische jood uit zou zien incl. baard, bakkebaarden en een keppeltje. Maar dat mag wel! Tis alleen religieus provoceren zoals ze dat zo mooi noemen.
Jesser schreef:Klopt Snoevie, dat vroeg ik me ook af..
Als ik uit de posten van bv Jamyskatje lees dat het niet geaccepteerd is dat vrouwen zonder hoofddoek lopen, althans dat het vanuit de koran behoort te zijn. Hoe kan Turkye dit dan plaatsen als het overgrote deel moslim is.
Ik kan er zelf geen oordeel over nemen, want ik ben nooit in Turkye geweest, maar de meeste verhalen die ik hoor, zijn verhalen van mensen die er geweest zijn op vakantie en dat in de grote steden de vrouwen meestal zonder hoofddoek lopen. Op universiteiten het niet meer getollereerd wordt, (of juist weer wel want ik kan me herinneren dat er wel ophef over werd gemaakt)
Dat juist meer in de binnenlanden de vrouwen wel met hoofddoek lopen. En ondanks dat staat en kerk gescheiden is, hoe wordt dit binnen de Islam dan opgepakt? Het idee dat we over het algemeen hebben van veel Turkse mensen is dat de vrouwen een hoofddoek dragen, maar juist het geboorteland het wil afschaffen.. Hoe was dit dan mogenlijk zonder in conflict met jezelf te komen vanuit je geloof..?
CarmN schreef:Dat is het lastige, er staat nergens dat een vrouw een hoofddoek moet dragen, maar dat zij haar 'juwelen' (om het maar even zo te vertalen) moet bedekken. Valt haar daar onder? Wie zegt het?
CarmN schreef:FaberSmid schreef:Denk dat de ware betekenis van de hoofddoek geheel anders is dan wij alle kunnen bedenken, doordat de oorsprong van het "verplicht" dragen van de hoofddoek geheel anders is.
Puur als vraag, bedoel je omdat het 'uit de tijd' is? Of omdat wij geen moslims zijn?