13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:57

PattyOosten schreef:
En dat fregat, of het eventuele losgeld komt ook van de sponsors af?

Dat fregat doet niets...... en zou betaald worden door de VN als ze al door dat gebied zou gaan en losgeld wordt hooguit voorgeschoten door Nederland maar moet allemaal terugbetaald worden. Is al vaker gebeurd.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 04-08-10 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:57

arjavdham schreef:
hoezo superprestatie?? wat heeft de samenleving eraan?? wie heeft er iets aan???? alleen zijzelf..

Is de prestatie van één niet genoeg voor de trots van een samenleving?
Wordt haar "mogelijke" record niet een winst voor onze geschiedenis?

suuzepuus

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:59

hmmm
Laura Dekker het nl/ nieuw zeelsndse meisje wat op werledreis ging en nooit meer terug kwam...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:03

Ook dat zou wereldnieuws worden....

Maar ach zo kan Anky ook d'r nek breken bij een ongelukkige val..... Zó speculatief dit.

Perrokai

Bel jij even met RTL dan, daar stond het gisteren op teletekst, ik hoor nu net op tv ook voor een klein deel een ander verhaal. So shoot me ! maar daar zit je dan ook op te wachten. Roepen kunnen we allemaal, weerleg het maar eens....

Ik stik dus niet van aannames, jij verdraait het, idd heeft eyeworks haar benaderd en niet andersom dus ??? Lees maar eens op internet...en wat de autoriteiten van plan waren...waar zij dus nu onderuit proberen te komen. Jij hebt het over filmrechten er stond op teletekst tv-rechten. Nu hoor ik dat ze wacht tot het orkaan seizoen over is en op teletekst stond dat ze dat niet doet, dat is het enige verschil.....Dus blijft ze in Gran canaria tot december of in Portugal ?? We zullen het zien. Als ze op zee zit voor de school begint halen ze haar niet terug.

Jou gaat het duidelijk wel om je gelijk te halen, mij dus niet.....het blijft een veel omstreden avontuur met veel risisco's. In mijn ogen teveel.

Of lees dit:

Citaat:
Straf of terughalen

De vraag is wat er zal gebeuren als Laura voor IJmuiden een westelijke koers uitzet en net zo lang doorvaart tot ze terug is op hetzelfde punt. Volgens de Richtlijn voor strafrechtelijke aanpak schoolverzuim wordt er onderscheid gemaakt tussen ‘absoluut verzuim’ en ‘relatief verzuim’. Het onderscheid bestaat uit het wel of niet ingeschreven staan bij een school. Bij absoluut verzuim, als Laura bij geen enkele school is ingeschreven, is de eis van het Openbaar Ministerie bij de eerste keer een boete minimaal 250 euro. Bij herhaling wordt het bedrag elke keer verdubbeld (+100%) en kan er een week gevangenisstraf worden opgelegd aan één van de ouders.

De Raad voor de Kinderbescherming is een onderzoek gestart naar de ouders van Laura. Dat onderzoek loopt nog maar zal vóór de geplande vertrekdatum van 1 september afgerond zijn. De Raad kan aan de rechter vragen om een gezinsvoogd aan te stellen, die het ouderlijke gezag overneemt. Deze voogd heeft dan zeggenschap over Laura’s doen en laten en kan de reis verbieden.

In een reactie geeft de Raad voor de Kinderbescherming aan dat het terughalen van Laura van zee zeer onwaarschijnlijk is.

Of NRC handeslblad:

Citaat:
Laura Dekker sluit exclusief contract met Eyeworks
Gepubliceerd: 2 augustus 2010 15:10 | Gewijzigd: 2 augustus 2010 15:43
Door onze redacteur Jaap Bloembergen
Rotterdam, 2 aug. Solozeilster Laura Dekker sluit voor haar wereldreis een exclusief contract af met film- en productiemaatschappij Eyeworks van tv-maker Reinout Oerlemans.
Laura Dekker.
Foto Hollandse-Hoogte Beide partijen hebben afspraken gemaakt over film, media en berichtgeving, zo wordt in kringen rond Team Laura Dekker bevestigd. Verzoeken voor krantencolumns en andere berichtgeving van derden zijn afgewezen.

De veertienjarige havo-scholiere Laura Dekker vertrekt woensdagochtend, met haar vader aan boord, vanuit de jachthaven van Den Osse aan de Grevelingen voor een proefvaart naar Lissabon. Haar werkelijke solorace begint naar verwachting in december, als het orkaanseizoen op de Atlantische Oceaan is afgelopen.

Aandacht

De twee jaar durende solotocht van Laura Dekker, die tot vorige week onder toezicht van Bureau Jeugdzorg stond, trekt nationaal en internationaal veel aandacht. Voor de officieuze start op de Grevelingen verwacht haar advocaat Peter de Lange woensdagochtend „een grote oploop van binnenlandse en buitenlandse media”.

Laura Dekker wordt in september 15. Zij wil als jongste zeiler ter wereld de aardbol ronden. Het leeftijdsrecord staat nu op naam van Jessica Watson. De Australische was 16 jaar en 362 dagen toen ze terugkeerde in de haven van Sydney.

Moet ik nog meer bewijzen dat het geen aannames zijn maar zwart op wit te lezen staat ?

Julia_14

MirandaNH schreef:
vind al die aandacht verschrikkelijk, zodra er iets op tv overkomt zap ik weg, blegh! Leuk dat ze dit wil hoor, van mij mag ze, geen problemen mee... maar al deze aandacht vind ik toch echt te erg voor woorden :n

Helemaal mee eens, vreselijk hoe de media ermee omgaat. Als dat kind zo nodig de wereld rond wil reizen, nou prima laat haar dan haar gangetje gaan. Ze zoeken zelf maar uit hoe het zit met de wetten en regels ivm leerplicht, en vechten het ook zelf maar uit met Jeugdzorg. Ik (en ik denk nog meerdere met mij) hoef daar helemaal niks over te weten!
Hartstikke leuk hoor, dat ze 'n droom heeft en dat ze 'm nu nog mag gaan waar maken ook. Maar ik mag hopen dat ze van de Nederlandse overheid toch echt geen (financiele) steun gaat krijgen, anders ga ik ook gelijk even 'n lijstje maken met de dromen die ik allemaal wel niet waar wil maken.

@ slimmerik: superprestatie, sorry dat vind ik 'n beetje ver gaan. Tuurlijk, hartstikke knap, zeilen is niet makkelijk en dan ook nog es de wereld rond is ook niet zonder gevaren. Maar als ze geen piraten tegenkomt, niet omver klapt of niet door de bliksem geraakt word, heeft dat niks met haar superprestaties te maken, maar gewoon met 'n hele dosis geluk ;) Voor haarzelf natuurlijk 'n hele prestatie waar ze terecht van haar leven met trots op kan terug kijken, maar voor de hele wereld doet ze niks bijzonders.
En je maakt mij ook niet wijs dat NL ineens 'n stuk aantrekkelijker voor de handel wordt, wanneer zo'n griet 'n rondje heeft gevaren. Wat zegt dat in vredesnaam over de kwaliteit van ons land? Dat we ouders hebben die zich totaal niet druk maken om hun kinderen ofzo?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:06

Voor een goede weergave moet je haar site gewoon lezen...

De pers staat ook bol van aannames... en is het niet eens de Telegraaf dus :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:08

Net op het jeugdjournaal (jaja ik kijk elke dag :+) was te horen dat de filmrechten nog níet zijn verkocht ook al werd gezegd van wel.
Ze reizen naar Portugal en blijven daar een tijdje liggen tot de stormen in dat gebied voorbij zijn.

En wat dan nog? Als ze die rechten verkopen en er een mooie som geld aan overhouden, waardoor Laura straks kan gaan studeren of een zeilschool kan beginnen of whatever?
Waarom zou dat je in godsnaam storen?

Ik vind het vooral jammer dat er zoveel ophef rond is, omdat dat een grotere druk op de schouders van het meisje legt om níet op te geven als het te zwaar wordt - de ogen van de wereld zijn op haar gericht.
Aan de andere kant, het afgelopen jaar heeft toch ook al bijzonder veel van haar gevergd, rechtzaken, pleeggezin... Dus dat kon ze ook aan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:09

Julia_14 schreef:
@ slimmerik: superprestatie, sorry dat vind ik 'n beetje ver gaan. Tuurlijk, hartstikke knap, zeilen is niet makkelijk en dan ook nog es de wereld rond is ook niet zonder gevaren. Maar als ze geen piraten tegenkomt, niet omver klapt of niet door de bliksem geraakt word, heeft dat niks met haar superprestaties te maken, maar gewoon met 'n hele dosis geluk ;)

Dan is de prestatie van het Nederlands elftal ook geluk hebben, de WK en olympische spelen ook geluk hebben.... etc. Laura heeft hier hard voor gewerkt. Veel geoefend, cursussen gedaan etc. etc. Is wel degelijk een prestatie imo.

Bij iedere sport moet je geluk hebben om te presteren.... Ik doe het niet na.... zonder garantie van geen blikseminslag, geen orkaan of geen piraten.... Dus ja ik vind het een superprestatie.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:19

Slimmerik, jij neemt toch ook van de pers aan dat ze goed voorbereid is etc etc ? Dan maken we ons toch allemaal schuldig aan aannames over dergelijke dingen ?

Voor mij blijft alleen het feit over dat ze maar 14 is en dat er aanzienlijke gevaren op de loer liggen waar een 14 jarige nooit tegen opgewassen is als een volwassene dat al niet eens is. Blijft een questie van geluk, meer niet...... en dat is van harte gegund om haar levend en wel terug te zien.

De maatschappij schiet hier niets mee op als iets uit puur egoistische beweegredenen word gedaan. Dan profiteren ze er aleen zelf van wat ik ze ook gun want ik hoef er niets mee op te schieten. Maar ik hoef ze ook geen pluim in hun achterste steken voor het gebrek aan verantwoordelijheidgevoel voor hun kind. Kind zelf kan er niets aan doen.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:24

ze moet doen wat ze wil, maar val mij er niet mee lastig!!!!!!!!!
welk programma je ook opzet zie of hoor je weer over Laura, wordt er helemaal onpasselijk van.

ga lekker varen maar hou op met dat publiciteitsgeile gedrag!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:26

@ slimmerik: voor haar persoonlijk vind ik het inderdaad 'n superprestatie.

Kijk, ik vond het ook belachelijk dat Oranje zo uitgebreid gehuldigd werd, ze hadden verdorie niet eens gewonnen := Dus op dat gebied vind ik dat mensen al snel 'n beetje kunnen overdrijven hoor ;)

En daarnaast blijft het toch ook een bizar iets! Bedoel, ze is verdorie 14 jaar. Komt net om de hoek kijken! En och ze kan vast en zeker zeilen als de beste hoor, maar iemand die in de bak op ZZ niveau rijd, kan in het bos ook ineens omgetoverd worden tot 'n ware beginner ;)
Ik zal niet snel oordelen over iemands manier van opvoeden, maar die ouders van dat kind... Bedoel kom op zeg! Hoe volwassen ze ook is, hoe verantwoordelijk, slim, vastberaden en goed voorbereid: er zijn zoveel factoren waar zij geen invloed op heeft die ervoor kunnen zorgen dat het fout gaat. In mijn ogen is het bijna tegennatuurlijk: je nog zeer jonge en ervaringloze kind iets laten doen waarbij de kansen op mislukking en nare gevolgen zo groot zijn!
Ik wil niet speculeren over media-geil gedrag, ouders die eurotekentjes zien en ga zo maar door. Maar er hangt 'n vies luchtje aan!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:32

Ik kan het hem natuurlijk niet verbieden, maar als mijn zoon van twintig zo'n plan zou vatten, zou ik dat toch echt wel uit zijn koppie proberen te praten. Het is gewoon te gevaarlijk.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:32

@Perrokai: Over dat kind zijn en verantwoording ouders daar mag je je eigen mening over hebben hoor. Net zoals ik de mijne heb. Moet er zelf niet aan denken om mijn kinderen zo te laten gaan. Maar als ouders heb je dat altijd.... Mijn dochter heeft sinds kort rijbewijs.... je wilt niet weten wat voor een buikpijn ik heb als ze op de weg zit. Toch moet ik dat vertrouwen hebben.... terwijl er iedere week wel een paar jongeren omkomen in het verkeer....

Wat betreft mijn uitlating over je gespeculeer en aannames, bied ik je mijn verontschuldiging aan. Toevallig had ik goede nieuwsbronnen en jij dus niet.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:56

Slimmerik, dankjewel... ;) Zo heb ik ook buikpijn over kinderen van anderen, als het in mijn ogen echt te gevaarlijk is. Iedereen heeft zo zijn eigen grenzen die mede worden bepaald door je eigen ervaringen.

Er ligt al een boek klaar, van oma Dekker over Laura....de rechten van Laura's boek zijn al verkocht aan een uitgeverij in Alkmaar....nou de film en tv rechten dus ook. Dit gaat ze echt wel geld opleveren dat is een feit. Of dat de hoofdreden is...., voor Laura zelf niet denk ik want dat is gewoon een meisje met een droom denk ik.....maar de familie en ouders....alleen zij kunnen dat beantwoorden maar zullen het nooit toegeven natuurlijk.....

Had ze vorig jaar mogen vertrekken, had ze met haar oorpronkelijke bootje gegaan van 8,5 meter de hurley. Maar die werd te klein om aan de eisen te voldoen, vandaar ook dat ik me vandaag verbaasde over het feit dat ze nu met een twee master kwam van 11.50 meter. Maar ze heeft een andere boot moeten zoeken lees ik op haar site.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:58

Slimmerik, waar wil je de grens leggen? Zou ze ook mogen gaan wanneer ze 11 of 12 geweest was?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:14

Maakt me eigenlijk niet uit Heino. Ieder het zijne.... Ik heb wat dat betreft nog wel vertrouwen in de rechtspraak in Nederland. Als het echt onverantwoord was geweest dan was ze wel uit huis geplaatst etc.

Zo zijn er ook ouders die hun kind van 4 al de turnhal injagen.... die kinderen zitten na hun 30 ste ook in een rolstoel.... bedoel maar.

Ga er vanuit dat een kind van 11 of 12 geen toestemming krijgt van rechter. Maar ieder kind is anders.

Mijn zoon van 23 is enorm zelfstandig en verantwoordelijk voor de dingen die hem en zijn omgeving aangaan. Zijn neef van 2 dagen ouder is een compleet kind....

Laura komt mij veel verantwoordelijker en zelfstandiger over als die neef van 23....

edit: en uitbuiten voor geld en zo..... daar kennen we gevallen genoeg van. Neem nou Jan Smit ....toen ie nog kindsterretje was... Iedereen probeert financieel goed te worden. De eerste instantie omdat je trots bent op je kind, je stimuleert het.... en ja dan komt ineens het grote geld op je pad en natuurlijk ga je daar dan ook voor.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:36

Ik denk dat de rechtspraak een groot dilemma had: het meisje uit huis plaatsen en op die manier haar band met ouders nog meer verslechteren (want dat was waarom ze geen verlenging van OTS gekregen heeft) of haar aan de verantwoordelijkheid van de ouders overlaten. Kiezen tussen twee kwaden denk ik.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:39

Mijn god, ik ga echt geen 82 blz doorlezen.. maar is ze dit nu werkelijk waard. Het is een arrogant over het paard getild k**tekind.. helaas zat, of zit, ze bij m'n dochter op school, en is ze daar ook zo vol van zichzelf. Ben blij dat ze van 't eiland gewiebert is.. eindelijk weer rust. Heb nog nooit zoveel media voorbij zien rijden.
Snap niet dat er zo'n ophef over gemaakt wordt...*rolleyes*

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:48

Het moeilijke is ook, overal zijn wetten voor ongeveer iig dat kinderen niet mogen werken, je ze dan dus ook financieel niet kunt uitbuiten. Hier is ook een wet voor en in dit geval de leerplicht is waar ze haar mee hadden kunnen stoppen, maar daar word dan feitelijk een uitzondering voor gemaakt. Dat is krom, maak dan geen wet....

Het is tegen mijn principes om over de rug van kinderen of met het gebruik van kinderen mijzelf te verrijken. maar ikdenk ook niet dat dit onder de noemer uitbuiten valt want laura wil zelf harsdstikke graag. Ik durf alleen te wedden dat paps haar geen strobreed in de weg heeft gelegd, dat deed hij op haar tiende ook al niet, hij heeft vast niet eens gevraagd zou je dat nu wel doen gezien bla bla bla....? Er word haar aangepraat dat de piraten geen interesse hebben in jachten, dat zijn woorden uit haar eigen mond. Ik had mn kind wel wat anders aangepraat, nml dat ze enorm op haar hoede moet zijn etc etc. Het moelijkste van de reis vind ze havens binnen lopen i.v.m. riffen, zandbanken etc. Op zee gaat het wel allemaal....
Jajaja....nou sorry, dan schat ze het behoorlijk verkeerd in zelf.
Je merkt aan alles dat er te makkelijk over gedacht word, zeker door haarzelf. Ik zie die verstandige antwoorden niet tot nu toe, ik zie de antwoorden van een naief kind zoals kinderen van die leeftijd zijn. Denken dat ze de hele wereld aan kunnen tot ze verstandig worden door ervaring.

Ik denk dat er veel zeilers van die leeftijd zijn in Nl die veel meer talent hebben en capabeler zijn, maar die zijn zelf al verstandig genoeg om dit niet te willen doen.
Ze heeft dan ook geen enkel wedstrijdverleden bijvoorbeeld dus waar moeten we dat bijzondere talent dan uit opmaken ?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:59

Een zeezeiler is geen wedstrijdzeiler....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:23

Ik snap al niet dat ze zelf wil gaan, welke veertienjarige kiest nu voor 2 jaar eenzaamheid op zee? En waarom moet dat record en al die media er bij? Staat na twee jaar zeilen 1 dag in de krant en dan is het weer vergeten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:40

Bandida schreef:
En waarom moet dat record en al die media er bij? Staat na twee jaar zeilen 1 dag in de krant en dan is het weer vergeten.

Compensatie?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:32

Iig toon je met wedstijdzeilen dat je wel of niet een goed inschattingsvermogen hebt, qua wind water en stroming, dat je de spanning aan kunt, dat op cruciale momenten net de juiste beslissing kunt nemen, dat je goed met je hele boot om kunt gaan etc etc....dat is talent als je dat hebt. Dan heb je een stapje voor op Laura die feitelijk spelevaart al heel haar leven.

Ik geloof dat er nu een duits fregat ligt. Die zijn er trouwens niet om privejachten te beschermen en varen niet met die konvooien mee. Ze zijn er om schepen te beschermen die humanitaire hulpgoederen vervoeren en voor de koopvaardijschepen. Het helpt natuurlijk wel als er ergens een fregat ligt te waken maar het gebied is enorm groot en de piraten gaan gewoon door op dit moment.....

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:50

slokkie schreef:
arjavdham schreef:
hoezo superprestatie?? wat heeft de samenleving eraan?? wie heeft er iets aan???? alleen zijzelf..

Is de prestatie van één niet genoeg voor de trots van een samenleving?
Wordt haar "mogelijke" record niet een winst voor onze geschiedenis?

hoezo een record?? iets wat je doet om eer vind ik het niet waard.. Sorry maar er zijn zoveel dingen wat de geschiedenis in zou moeten en ik denk niet dat mensen over duizend jaar interesse hebben in een laura dekker tocht nastippelen..