Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:13

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:15

juval schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... -omstreden

wat vinden jullie hiervan?
Best pittige uitspraken om het proces mee in te gaan.

Schandalig om dat als formateur openlijk uit te spreken. Vervolgens niet meer weten in welke context het gezegd is. Weg geloofwaardigheid in mijn ogen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:17

fransje23 schreef:
Ik vind het best zorgwekkend dat je je daar niet van bewust was.
Heel veel mensen vatten het wel zo op dus het is handig je daar van bewust te zijn in discussies.

Ik denk zomaar dat meer mensen, en wellicht jongere mensen, zich daar niet perse bewust van zijn.

En als iemand het mist is educatie handiger dan deze, wat op mij overkomt als een, sneer ..
maar misschien lees ik het met de verkeerde intonatie ..

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:18

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:
Ik verwacht heel weinig van de politiek algemeen. Maar ik ben tegen uitsluiting. En als het grootste deel van het volk voor rechts stemt, dan lijkt me een rechts kabinet het meeste recht doen aan de stemmen. En daar ben ik voorstander van.

Je bent tegen uitsluiting in het algemeen of alleen van politieke partijen?

Tel jij CDA mee als rechts? Anders is er geen meerderheid wat dus aangeeft dat niet het grootste deel van de kiezers rechts heeft gestemd.

Ik zou het erg waarderen als je de term "het volk" niet meer zou gebruiken :)

In deze context heb ik het over uitsluiting van politieke partijen.

Als ik alle linkse partijen optel qua zetels zijn dat veel minder zetels dan als ik alle rechtse partijen bij elkaar optel. Midden heeft ook minder zetels dan rechts. En ja, CDA zit net rechts van het midden.

Gelukkig ga ik over mijn eigen woorden. Ik ga dus ook gewoon wel 'het volk' gebruiken in mijn posts.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:21

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:
Wat triest dat zo'n term zo gebruikt werd. :n

Dat is niet de context waarin ik het gebruik. En heeft dus gelukkig niets met elkaar te maken.

Heel veel mensen vatten het wel zo op dus het is handig je daar van bewust te zijn in discussies.

Dat termen als "het volk" in combinatie met prinsenvlaggen gebruikt worden is echt verschrikkelijk.
Dat is een directe verwijzing naar de NSB.

Gelukkig ben jij je als het goed is nu ook bewust van hoe ik deze term gebruik en opvat. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:23

_Mar3 schreef:
_San87_ schreef:

Ja je kunt er omheen blijven draaien, maar je woorden kloppen gewoon niet.

Ze zijn niet de semi-grootste, ze zijn de op een-na-grootste. En dat is niet zo bepaald door 'het volk'. Het volk impliceert de gehele Nederlandse bevolking en die hele bevolking heeft pertinent niet op de PVV gestemd.

Je lijkt toch door te gaan met het gegoochel van woorden. Dat doet niet recht aan de discussie.
Semi grootste: zowel D66 als PVV hebben 26 zetels in de kamer. Qua exact aantal stemmen is D66 groter. Maar beide partijen hebben evenveel zetels in de kamer. Vandaar semi-grootste en die term vind ik zeker passend.

Semi betekent half.

Maar goed, laten we niet in semantiek vervallen. Feit blijft dat het grootste deel van het volk niet op de PVV gestemd heeft.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:28

_San87_ schreef:
_Mar3 schreef:

Je lijkt toch door te gaan met het gegoochel van woorden. Dat doet niet recht aan de discussie.
Semi grootste: zowel D66 als PVV hebben 26 zetels in de kamer. Qua exact aantal stemmen is D66 groter. Maar beide partijen hebben evenveel zetels in de kamer. Vandaar semi-grootste en die term vind ik zeker passend.

Semi betekent half.

Journee heeft het goed uitgelegd, met de bron erbij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:28

_Mar3 schreef:
Gelukkig ben jij je als het goed is nu ook bewust van hoe ik deze term gebruik en opvat. :)

Nee, dat ben ik niet.
:)

Het woord, of eigenlijk twee woorden "het volk", heeft voor mij zo een negatieve associatie dat ik mij niet voorstellen dat iemand het als gewoon woord zou willen gebruiken.
Vandaar mijn verzoek.
Hoef je uiteraard niet te doen, je staat daar vrij in.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:31

Cer schreef:
fransje23 schreef:

Ik denk zomaar dat meer mensen, en wellicht jongere mensen, zich daar niet perse bewust van zijn.

En als iemand het mist is educatie handiger dan deze, wat op mij overkomt als een, sneer ..
maar misschien lees ik het met de verkeerde intonatie ..

Dan wordt er in de opleiding tekort geschoten.
Kunnen de betreffende jongeren uiteraard niets aan doen.

Woorden als "het volk", Eigen volk eerst worden niet toevallig gebruikt en mainstream gemaakt door rechts radicale partijen.
Dat heeft een achtergrond, een historie.

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:40

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zich eraan stoort om dergelijk taalgebruik te lezen. Het maakt nu ook niet meer uit of het uit onkunde was, we hebben de benodigde en relevante informatie inmiddels hier gedeeld.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:42

_San87_ schreef:
Semi betekent half.

Maar goed, laten we niet in semantiek vervallen. Feit blijft dat het grootste deel van het volk niet op de PVV gestemd heeft.

Soms is het best belangrijk om je te realiseren dat een woord meerdere betekenissen heeft. Het is vooral de context die belangrijk is. Radicaal is bijvoorbeeld ook Latijns en betekent 'wortel'. En het volk is ook gewoon de aanduiding van een groep mensen met dezelfde cultuur. Dus zolang iemand de term niet in de context met nazi Duitsland wordt gebruikt, hoeft je er niet gelijk aanstoot aan te nemen. :)

https://www.encyclo.nl/begrip/volk

https://nl.wikipedia.org/wiki/Radicaal

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:43

_Mar3 schreef:
_San87_ schreef:
Semi betekent half.

Journee heeft het goed uitgelegd, met de bron erbij.
Ik sla inderdaad ook altijd Engelstalige artikelen erop na als ik iets wil weten over het Nederlands. :+

_Mar3 schreef:
fransje23 schreef:
Je bent tegen uitsluiting in het algemeen of alleen van politieke partijen?

Tel jij CDA mee als rechts? Anders is er geen meerderheid wat dus aangeeft dat niet het grootste deel van de kiezers rechts heeft gestemd.

Ik zou het erg waarderen als je de term "het volk" niet meer zou gebruiken :)

In deze context heb ik het over uitsluiting van politieke partijen.

Als ik alle linkse partijen optel qua zetels zijn dat veel minder zetels dan als ik alle rechtse partijen bij elkaar optel. Midden heeft ook minder zetels dan rechts. En ja, CDA zit net rechts van het midden.

Gelukkig ga ik over mijn eigen woorden. Ik ga dus ook gewoon wel 'het volk' gebruiken in mijn posts.
Er wordt niemand uitgesloten, want de PVV kan gewoon zitting nemen in de Tweede Kamer. Een paar pagina's terug heb ik al een uitleg geplaatst over wat een parlementaire democratie inhoudt: je stemt voor het parlement, niet voor de regering. Dat rechts-stemmend Nederland dat niet lijkt te snappen, toont ook maar weer des te meer aan dat bezuinigen op onderwijs niet verstandig is.

journee schreef:
_San87_ schreef:
Semi betekent half.

Soms is het best belangrijk om je te realiseren dat een woord meerdere betekenissen heeft. Het is vooral de context die belangrijk is. Radicaal is bijvoorbeeld ook Latijns en betekent 'wortel'. En het volk is ook gewoon de aanduiding van een groep mensen met dezelfde cultuur. Dus zolang iemand de term niet in de context met nazi Duitsland wordt gebruikt, hoeft je er niet gelijk aanstoot aan te nemen. :)

Radix is wortel, radicaal is daarvan afkomstig.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:46

Los van historie, het kent nog steeds een polariserende betekenis. "Het volk stemt pvv" wat is iedereen die niet pvv stemt dan? De indruk wordt onbewust gewekt dat degene die dat niet stemmen, niet het gewone volk zijn, maar een elite. En dat pasr precies in populistische plaatje van de pvv.

Met name rond de verkiezingen vorig jaar werd vaak genoemd dat niemand zich realiseerde wat voor problemen die mensen hadden en dat de rest eens uit de bubbel moet komen. We leven allemaal in een bubbel. Alsof zij mij vragen waarom ik d66 heb gestemd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:46

journee schreef:
_San87_ schreef:
Semi betekent half.

Ik weet niet waarom je me de les aan het lezen bent over semantiek, maar ik heb nergens iets gezegd over het volk en nazi-Duitsland, of dat ik er aanstoot aan neem over hoe Mar3 het woord gebruikt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:51

Het volk gebruikt door partijen die zeer dicht tegen extreem rechts gedachtengoed aanzitten is zeker wel iets om aanstoot aan te nemen.
Laten we nu precies in een discussie over dat soort partijen zitten.
:)

Hoe vaak wordt "het volk" in de praktijk een andere context gebruikt?
Dan kiest ment toch eerder voor een volk of de bevolking?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:53

_San87_ schreef:
journee schreef:

Ik weet niet waarom je me de les aan het lezen bent over semantiek, maar ik heb nergens iets gezegd over het volk en nazi-Duitsland, of dat ik er aanstoot aan neem over hoe Mar3 het woord gebruikt.

Ik ga er meestal van uit dat degene die de post schrijft niet de enige is die mee leest, ik had dan ook zeker niet de intentie om jou de les te lezen. :) Ik wilde alleen graag delen dat bij verschillende zaken die in het topic besproken werden de context gewoon heel belangrijk is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:54

Is het niet "het volk" is het "De Nederlander"..

Vraag mij altijd af wat ik dan ben want ik denk vaak anders dan De Nederlander.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:55

journee schreef:
_San87_ schreef:

Ik ga er meestal van uit dat degene die de post schrijft niet de enige is die mee leest, ik had dan ook zeker niet de intentie om jou de les te lezen. :) Ik wilde alleen graag delen dat bij verschillende zaken die in het topic besproken werden de context gewoon heel belangrijk is.

Misschien moet je het dan algemeen houden en niet specifiek de persoon quoten die net niet dat doet wat jij aanhaalt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:57

Veronica2 schreef:
Hij is informateur en in potentie een van de allerhoogste kwaliteit. Begrijpelijk dat ze ook bij hem aan onhandige uitspraak hebben gevonden, zoveel kwaliteit maakt ongerust kennelijk.

Beetje rare uitspraak. Iedereen in zo'n rol wordt onderzocht en de media is gek op dit soort stront. Toen hij geen informateur was, had hij de uitspraken al gedaan maar boeide het ze blijkbaar niet.

Zodra mensen in de schijnwerpers staan, is het blijkbaar leuk om stront boven te halen. Makkelijke clickbait. Heeft niets met kwaliteit te maken.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet gekwalificeerd zijn want dat denk ik wel degelijk. Vertrouw er ook op dat ze allebei hun vak verstaan en het beste eruit halen.

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 21:05

Hij is ook meteen braaf door het stof gegaan, in tegenstelling tot sommige andere politici die op social media eindeloos meer beledigend waren. Lekker boeiend, zand erover en doorrrr :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 21:08

Dubbel post
Laatst bijgewerkt door journee op 13-11-25 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 21:09

nps schreef:
Hij is ook meteen braaf door het stof gegaan, in tegenstelling tot sommige andere politici die op social media eindeloos meer beledigend waren. Lekker boeiend, zand erover en doorrrr :)

Eens.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 21:09

journee schreef:
Starspangled schreef:
Ik sla inderdaad ook altijd Engelstalige artikelen erop na als ik iets wil weten over het Nederlands.

Radix is wortel, radicaal is daarvan afkomstig.

Daar heb je helemaal gelijk in. Radicaal betekent letterlijk 'vanuit de wortel'. :) Ik probeer alleen duidelijk te maken dat de letterlijke vertaling niet altijd zo gebruikt wordt. Ik heb in elk geval nog niemand over 'rechts vanuit de wortel' horen spreken. :+

En semi- is niet eens opgenomen in de woordenlijst van de Nederlandse taal van de Taalunie, dus ja, wat dan? :')

https://nl.wiktionary.org/wiki/semi-#:~:text=Het%20woord%20%27semi%2D%27%20staat,Nederlandse%20Taal%20van%20de%20Taalunie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 21:23

_San87_ schreef:
journee schreef:

Misschien moet je het dan algemeen houden en niet specifiek de persoon quoten die net niet dat doet wat jij aanhaalt.

Ik reageerde ook op jou vermelding dat semi half betekent. Maar ik kan natuurlijk niet weten dat jij je gelijk persoonlijk aangevallen zou voelen, toch? Maar als de situatie zich nogmaals voordoet en ik eraan denk, zal ik zeker vermelden dat het ook vooral voor andere lezers bedoelt is. ;)

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 21:26

journee schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in. Radicaal betekent letterlijk 'vanuit de wortel'. :) Ik probeer alleen duidelijk te maken dat de letterlijke vertaling niet altijd zo gebruikt wordt. Ik heb in elk geval nog niemand over 'rechts vanuit de wortel' horen spreken. :+

En semi- is niet eens opgenomen in de woordenlijst van de Nederlandse taal van de Taalunie, dus ja, wat dan? :')

https://nl.wiktionary.org/wiki/semi-#:~:text=Het%20woord%20%27semi%2D%27%20staat,Nederlandse%20Taal%20van%20de%20Taalunie.
Zou dat kunnen omdat het een prefix is en geen opzichzelfstaand woord?

Rechts vanuit de wortel. _O- _/-\o_