Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:42

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:42

MarlindeRooz schreef:
Muronia schreef:
Qua stemgedrag is er denk ik als je naar de gemeentes kijkt vooral een groter verschil tussen stedelingen (meer links) en dorpelingen (meer rechts) dan naar opleidingsniveau. De belangen lijken daar tussen nogal te verschillen. Dat zie je normaal ook wel, maar dat lijkt nu nog meer zo te zijn.

Maar ik denk dat de mensen in de randstad gemiddeld gezien ook hoger opgeleid zijn en meer verdienen. :)

Als ik het goed herinner dan wonen veel hoger opgeleiden in steden.

Haha, wel eens van Brainport gehoord? En de slimste regio van Nederland? Dat ligt niet in de Randstad.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:50

journee schreef:
Ik verwacht dat VVD eerst zal kijken of bijvoorbeeld BBB wil aansluiten bij D66, CDA, VVD en JA21. Als VVD echt niet met gl/PvdA in een coalitie wil (wat ze aangeven) dan zullen eerst alle opties over rechts bekeken worden. Als dat niet lukt lijkt de kans dat VVD voor oppositie gaat kiezen ook nog zeker een mogelijkheid.

Ik vraag me ook af hoe sterk gl/PvdA nu staan in een eventuele coalitie onderhandelingen, zonder de heer Timmermans? Ik hoor hier en daar ook signalen dat de fusie misschien niet blijvend is?

D66 en JA21 hebben echt helemaal niets gemeen. De kans lijkt me zeer klein dat D66 met JA21 samen wil, ookal wil VVD dat nog zo graag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:53

Bloodymary schreef:
Haha, wel eens van Brainport gehoord? En de slimste regio van Nederland? Dat ligt niet in de Randstad.

Haha nee maar nu wel.

Maar rondom Eindhoven / ASML vermoed ik dat er veel expats zitten en die mogen vaak niet stemmen. :P

Maar ik vind wel terug op het CBS dat meer dan de helft van de hoge opgeleide mensen in steden woont.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:55

Gruis schreef:
journee schreef:
Ik verwacht dat VVD eerst zal kijken of bijvoorbeeld BBB wil aansluiten bij D66, CDA, VVD en JA21. Als VVD echt niet met gl/PvdA in een coalitie wil (wat ze aangeven) dan zullen eerst alle opties over rechts bekeken worden. Als dat niet lukt lijkt de kans dat VVD voor oppositie gaat kiezen ook nog zeker een mogelijkheid.

Ik vraag me ook af hoe sterk gl/PvdA nu staan in een eventuele coalitie onderhandelingen, zonder de heer Timmermans? Ik hoor hier en daar ook signalen dat de fusie misschien niet blijvend is?

D66 en JA21 hebben echt helemaal niets gemeen. De kans lijkt me zeer klein dat D66 met JA21 samen wil, ookal wil VVD dat nog zo graag.

Dan liever een minderheidskabinet?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:57

MarlindeRooz schreef:
Bloodymary schreef:

Haha nee maar nu wel.

Maar rondom Eindhoven / ASML vermoed ik dat er veel expats zitten en die mogen vaak niet stemmen. :P

Maar ik vind wel terug op het CBS dat meer dan de helft van de hoge opgeleide mensen in steden woont.

Vind hoogopgeleid een klote term maar goed, dit lijkt de verdeling te zijn, dus grote steden eerder meer VVD dan PVV als je de kleuren bekijkt:

Afbeelding

MarlindeRooz

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:58

Ik zie vooral veel D66 in Utrecht, Nijmegen (?), Rotterdam, Amsterdam en Haarlem?

Maar ik ben topografisch zwakbegaafd. :D

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:59

Jessix schreef:
Gruis schreef:

D66, GLPVDA, VVD, CDA?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:00

Gruis schreef:
journee schreef:

En VVD wil niet met GL, ook al wil D66 dat nog zo graag, waarbij opgemerkt dat GL meer zetels heeft dan Ja21, dus de invloed op een kabinet met VVD groter zou zijn dan de invloed van JA21 op een kabinet met D66. Plus dat de winst van VVD is gekomen nadat ze hebben aangegeven niet met GL te zullen gaan; dat zou ze dus duur kunnen komen te staan net zoals met de PVV waarmee ze niet zouden samenwerken vorige keer. Dat heeft ze nu toch ook zetels gekost.

Maar het is gewoon afwachten. Na verkiezingen wordt alles over het algemeen vloeibaar, dus er zal een partij zijn die gaat samenwerken met iemand waar ze eigenlijk niet mee willen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:02

VVD heeft eerder ook gezegd niet met Wilders samen te willen werken, en dat toch gedaan. Ik geloof ook niet dat de gehele achterban van de VVD achter deze uitsluiting van GLPVDA stond. D66 heeft natuurlijk nu het initiatief in deze formatie.

Ik zou het verschil tussen VVD/GLPVDA zetten op 6/10, en het verschil tussen D66/JA21 op 9/10. D66 en JA21 liggen echt ver uit elkaar, met name op klimaat, Europese samenwerking, migratie en rechtsstaat — de kernpunten van D66. GL-PvdA verschilt meer op economisch vlak, maar deelt met D66 en CDA/VVD een gedeelde pro-EU en democratische basis.

Geen van beide is onmogelijk, dus inderdaad, afwachten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:06

MarlindeRooz schreef:
Ik zie vooral veel D66 in Utrecht, Nijmegen (?), Rotterdam, Amsterdam en Haarlem?

Maar ik ben topografisch zwakbegaafd. :D
Leiden ook dik bovenaan, bijna 3 maal meer stemmen dan PVV.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:06

MarliesV schreef:
MarlindeRooz schreef:
Haha nee maar nu wel.

Vind hoogopgeleid een klote term maar goed, dit lijkt de verdeling te zijn, dus grote steden eerder meer VVD dan PVV als je de kleuren bekijkt:

[ Afbeelding ]

Nee, meer eromheen. Oranje in Brabant is bijvoorbeeld niet Breda, Tilburg en Eindhoven, die zijn alledrie naar D66 gegaan. In Drenthe is dat VVD-kleurtje ook niet Assen (ook D66) maar net ernaast. Dit kaartje laat de kleur zien waarbij hoe groter het blokje, hoe meer inwoners. Het grootste blokje VVD is de gemeente Haarlemmermeer (117k stemgerechtigden); Haarlem er net naast heeft D66 als grootste.

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:07

Gruis schreef:
Jessix schreef:

D66, GLPVDA, VVD, CDA?

Dat moet VVD dan wel willen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:08

Bloodymary schreef:

Haha nee maar nu wel.

Maar ik vind wel terug op het CBS dat meer dan de helft van de hoge opgeleide mensen in steden woont.[/quote]

Afbeelding[/quote]

Hier zie je volgens mij goed op terug dat de gemeentes waarin de provincie-hoofdsteden liggen (dus de grotere steden) meer "links" gekleurd zijn en de overige gemeentes meer rechts.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:10

MarlindeRooz schreef:
Muronia schreef:
Qua stemgedrag is er denk ik als je naar de gemeentes kijkt vooral een groter verschil tussen stedelingen (meer links) en dorpelingen (meer rechts) dan naar opleidingsniveau. De belangen lijken daar tussen nogal te verschillen. Dat zie je normaal ook wel, maar dat lijkt nu nog meer zo te zijn.

Maar ik denk dat de mensen in de randstad gemiddeld gezien ook hoger opgeleid zijn en meer verdienen. :)

Als ik het goed herinner dan wonen veel hoger opgeleiden in steden.

Ik denk dat het verschil in stemmen tussen (rand)stad en platteland veel meer zit in waar je in de praktijk mee te maken hebt. Kijk naar Budel en ter Apel, grote meerderheid voor pvv daar. Dit kan imo niet los worden gezien van de problematiek rondom aanmeldcentra.

Daarnaast het randstedelijke politieke beleid waarbij zo vaak de provincie er bekaaid vanaf komt. Het is niet voor niets dat op 1 gemeente na heel Limburg pvv de grootste is. Of het Groningse gas, het niet doorpakken met de Lelylijn, stikstofbeleid, wolvenproblematiek, etc… “Het platteland” voelt zich niet gehoord, ongeacht of ze hoog of laag opgeleid zijn.

Woon zelf op het platteland met partner (HBO en WO opgeleid) en te vaak voelt wat ze in politiek Den Haag besluiten zo ver van ons bed.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:12

Dat zal zeker ook meespelen MizzMontana, ik krijg ook vaak het gevoel dat "de provincies" vergeten worden door Den Haag. :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:12

Heel goed verwoord MizzMontana en helemaal met je eens. Mijn partner en ik zijn ook HBO en WO opgeleid en we hebben gewoon sterk het gevoel dat ze in Den Haag geen flauw idee hebben wat hier speelt en leeft. In onze omgeving stemt vrijwel iedereen rechts en dat staat los van opleiding.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:16

Dat denk ik ook grotendeels, zie dat hier ook..de kloof tussen platteland en stad is gewoon enorm groot. Problemen zijn heel anders, wordt anders tegenaan gekeken etc.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:22

Gruis schreef:
VVD heeft eerder ook gezegd niet met Wilders samen te willen werken, en dat toch gedaan. Ik geloof ook niet dat de gehele achterban van de VVD achter deze uitsluiting van GLPVDA stond. D66 heeft natuurlijk nu het initiatief in deze formatie.

Ik zou het verschil tussen VVD/GLPVDA zetten op 6/10, en het verschil tussen D66/JA21 op 9/10. D66 en JA21 liggen echt ver uit elkaar, met name op klimaat, Europese samenwerking, migratie en rechtsstaat — de kernpunten van D66. GL-PvdA verschilt meer op economisch vlak, maar deelt met D66 en CDA/VVD een gedeelde pro-EU en democratische basis.

Geen van beide is onmogelijk, dus inderdaad, afwachten.

Bij de vorige verkiezingen heeft VVD juist aangegeven wel met PVV om tafel te gaan, dat was één van de redenen waarom de PVV toen zo groot is geworden. Nu heeft VVD zoveel zetels terug omdat VVD zei niet met PVV en niet over links te willen regeren. In het geval van VVD kunnen die verkiezingsbeloftes wel eens zwaarder wegen dan de mate van verschillen tussen de partijen.

Ook bij andere partijen zal het afwachten zijn hoeveel water ze bij de wijn willen doen voor een kans om in de coalitie te komen. Het blijft dus inderdaad afwachten. :)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:22

Jessix schreef:
Gruis schreef:

D66, GLPVDA, VVD, CDA?

Voor de stabiliteit in Nederland hoop ik dat ze dat gaan willen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:28

Muronia schreef:
Ik hoop dat het daar nu op uit draait. D66/CDA/VVD/JA21 en BBB (fvd zullen ze vast niet willen) en PVV in de oppositie. Dan zouden ze met links en rechts een beetje water bij de wijn en een PVV die toch enigszins invloed kan uitoefenen mogelijk in balans kunnen houden.

CDA en D66 staan lijnrecht tegenover JA21 en BBB. Dat zie ik niet gebeuren.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:28

Voor de stabiliteit buiten de steden en voor de agrarische sector hoop ik dat ze dat niet willen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:37

F_T schreef:
Jessix schreef:

Voor de stabiliteit in Nederland hoop ik dat ze dat gaan willen.

En GL-PVDA moet ook willen. Ook Timmermans zag het niet zo snel gebeuren en vond de verschillen te groot. Nu is hij weg natuurlijk maar dat wil niet zeggen dat zijn vervanger wel bereid is om over de verschillen heen te komen. In het verleden is dat met een PVDA wel gelukt maar met GL niet.

Hoe dan ook, voorlopig zullen ze er wel niet uit zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 11:42

misschien is de vvd milder t.o.v. GL/PvdA nu Timmermans weg is. Maar het is afwachten wie er voor in de plaats komt. Ik hoop dat ze bij haar standpunt blijft en een midden-rechts kabinet wordt geformeerd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:00

Hoe wil de VVD dat voor elkaar krijgen dan?