Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tienus63 schreef:Die pilot op de sallandse heuvelrug bedoel je Wintu?
Die is al een nachtkaars uitgegaan.
Overlast door blaffende honden, incidenten met de honden.
Zoek maar even bij Van Straaten Research.
Ik heb het wel in deel 2 gedeeld.
Citaat:Wekerom, Gelderland
8-10-2024
8.30
Zichtmelding twee wolven , aanval .
2 wolven gezien .Liepen om 7.30 door de wei en staken de Edeseweg in wekerom over de maïs in richting laarweg. Ook melding verderop van aangevreten pony .
Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889
Kaja schreef:tienus63 schreef:Schaapskudde in Ruinen Dr wordt sinds kort bewaakt met behulp van Karpatische herdershonden.
Gebied rond de schaapskooi verboden voor andere honden.
[ Afbeelding ]
Bron Meppeler courant
https://meppelercourant.nl/regio/Schaap ... 37863.html
Ik kan de tekst niet lezen, weet iemand hoe groot het verboden gebied voor honden is rondom de schaapskooi?
Weet iemand toevallig ook of er nog een directe link naar het filmpje met de loslopende KBH te vinden is? Deze gaan een wolf achterna en zijn een half uur kwijt geweest.
Femke_Tweety schreef:Weer een stuk waar je niet meer met je eigen hond kunt lopen erbij.
Ik zit met die kuddebewakingshonden ook een beetje met een moreel ethisch dilemma.
Die honden gaan wanneer nodig het gevecht met wolven aan.
Je brengt dus willens en wetens, bewust, pro actief die honden in gevaar.
Ze zijn immers specifiek aangeschaft voor dat doel.
En ik geloof wel dat ik daar moeite mee heb.
Sansevieria schreef:Ze zullen daar welbewust keuzes in gemaakt hebben.
Als een herder overdag bij een gehoedde kudde al zijn dieren niet beschermen kan, wat moet je dan nog?
Alle gescheperde kuddes maar afschaffen dan?
Denk dat ze er ook niet om zaten te springen, dat zal heus naast het risico op confrontaties met wolven ook nog andere issue's met zich meebrengen.
Ik heb daar ook moeite mee, vooral het onder het mom van biodiversiteit het belang van een specie zo ver boven alle anderen stellen.
Zeldzame oude schapenrassen sterven zo langzaam aan uit...omdat de particuliere hobbyhouders het opgeven.
Femke_Tweety schreef:Sansevieria schreef:Ze zullen daar welbewust keuzes in gemaakt hebben.
Als een herder overdag bij een gehoedde kudde al zijn dieren niet beschermen kan, wat moet je dan nog?
Alle gescheperde kuddes maar afschaffen dan?
Denk dat ze er ook niet om zaten te springen, dat zal heus naast het risico op confrontaties met wolven ook nog andere issue's met zich meebrengen.
Ik heb daar ook moeite mee, vooral het onder het mom van biodiversiteit het belang van een specie zo ver boven alle anderen stellen.
Zeldzame oude schapenrassen sterven zo langzaam aan uit...omdat de particuliere hobbyhouders het opgeven.
Het stomme is dat ik, als bioloog met zeer uitgebreide ecologie achtergrond, dat argument over biodiversiteit vaak hoor,
Maar nog nooit degelijk onderbouwd gezien heb.
Ik zie nl zélf vooral redenen om aan te nemen dat op lange duur de biodiversiteit eronder lijdt in Nederland.
Dus in ons specifieke land.
Mocht iemand bronnen hebben die heel duidelijk aangeven -wetenschappelijk...- dat het de biodiversiteit ten góede komt, óók in Nederland, dan ben ik daar uiterst geintereseerd in.
DuoPenotti schreef:Ik heb ook moeite om eigenlijk kort door de bocht gezegd honden gevechten te promoten.
Naar mijn inziens een illegale praktijk.
En we mogen aan de ene kant een wolf niets aandoen.
Maar een kbh mag dat wel?
Ook dat klopt niet.
En ondertussen word er wel gekeken welke honden er op een rode lijst moeten komen.
Maar deze honden zouden we in elke dierenweide moeten gaan houden ter bescherming van onze dieren. Door net zo goed onbekwame mensen voor dergelijke hond.
Zo bijzonder allemaal.
Maar het word als zoete koek geslikt.
anca schreef:Ik vind het vreselijk voor die honden die willens en wetens worden ingezet.
Het helpt niet . We hebben al genoeg filmpjes van aanvallen op honden.
En dan nog zeggen ze kunnen de wolf wel aan. 1 misschien maar beslist niet meerdere.
Femke_Tweety schreef:Het stomme is dat ik, als bioloog met zeer uitgebreide ecologie achtergrond, dat argument over biodiversiteit vaak hoor,
Maar nog nooit degelijk onderbouwd gezien heb.
Ik zie nl zélf vooral redenen om aan te nemen dat op lange duur de biodiversiteit eronder lijdt in Nederland.
Dus in ons specifieke land.
Mocht iemand bronnen hebben die heel duidelijk aangeven -wetenschappelijk...- dat het de biodiversiteit ten góede komt, óók in Nederland, dan ben ik daar uiterst geintereseerd in.
Citaat:8 oktober 2024/Wekerom/Gelderland
Wolven aanval op een pony
8.15 uur
Bij daglicht
Eigenaar veel sterkte!
---
8.15 uur.
Toen ik zojuist de ezel luid tekeer hoorde gaan draaide mijn maag zich om, huilend werd mijn angst bevestigd, de wolf heeft het veulen afgeslacht en sleepte het door de wei. Schoolkinderen fietsten over de weg.
Ik ben radeloos, vandaag koos de wolf nog voor dit veulentje…. #gemeenteede HELP!!!
https://www.facebook.com/miranda.boelss ... u7ipYM5RYl
Nyaleti schreef:Misschien een domme vraag hoormaar gaan schapen in principe op stal of blijven die jaarrond buiten staan? Dan niet van een herders kudde natuurlijk maar schaapjes bij de boer of iemand als hobby vee.
De koeien staan veel al weer op stal, misschien de schapen rond deze periode ook weer. Wat staat er nog wel buiten: paarden.. Dus die zullen alleen maar meer gepakt worden.
Ik vind het wel een lastige kwestie hoor want het eerste wat ik dacht toen ik die melding las, was: "Weer Wekerom.. zet hem dan in godsnaam op stal." Terwijl ik natuurlijk heel goed weet dat het niet zo zwart wit is.