Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tango1979 schreef:Ik vind het hier in het topic wel meevallen met polariseren, op een opmerking her en der na (van beide kanten).
Elisa noemde nog wel een pijnpunt, waar volgens mij veel te weinig op ingegaan wordt. Ongebreidelde economische groei.
Ik ben er even ingedoken omdat ik dat als econoom interessant vind.
Moeten we in Nederland niet eens gaan bekijken welke brdrijven/bedrijfstakken we wel en welke we niet willen? En dan als eerste eens kijken naar bedrijfstakken die veel arbeidsmigranten nodig hebben. Ik denk dan aan bollenteelt, distributiecentra, kalverenopfok met de bijbehorende slachthuizen?
Hieronder een interessant artikel
https://m.leidschdagblad.nl/cnt/dmf2022 ... um=organic
Mbt de column: er zit wel wat in denk ik. Maar ik denk ook dat niet iedereen zich in het probleem verdiept. Het is makkelijk om de schuld bij een partij te gooien. Iets wat Wilders doet. En ik denk echt dat er stemmers zijn, die dat geloven. Dat de vluchtelingen ervoor zorgen dat Kees geen huurwoning krijgt. Terwijl de invloed van de vluchtelingen in verhouding vrij klein is.
Benzz schreef:
Citaat:Op de foto zag je Dilan wanhopig dansen tegenover een soort Urker kerkenraad uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Alleen de sigaren ontbraken. Het zaaltje rook ik wel.
Citaat:Of die regering er komt? Zeker. En Halbe Zijlstra gaat namens ons naar Rusland om excuses aan te bieden voor de economische boycot van de afgelopen jaren. Hij heeft deze week openlijk gesolliciteerd naar dat baantje.
juval schreef:maar Tango, als we hier bepaalde bedrijfstakken willen gaan opheffen, dan heeft dat toch ook heel grote impact op Nederland. En dan bedoel ik niet alleen het economisch belang, maar op vlakken als werkgelegenheid, familiebedrijven, aanverwante bedrijfstakken. Bijzondere sectoren als de bollenteelt en kalveropfok (waar overigens niet zo heel veel arbeidsmigranten voor nodig zijn) waar we als Nederland juist erg goed in zijn. Moet dat dan maar verplaatst naar het buitenland?
Ik ben er wel voor dat deze bedrijven zelf zorg moeten kunnen dragen voor fatsoenlijke huisvesting voor zijn werknemers. Gemeenten moeten de regels kunnen versoepelen voor tijdelijke woningen op eigen terrein bijvoorbeeld.
Tango1979 schreef:Ik vind het hier in het topic wel meevallen met polariseren, op een opmerking her en der na (van beide kanten).
Elisa noemde nog wel een pijnpunt, waar volgens mij veel te weinig op ingegaan wordt. Ongebreidelde economische groei.
Ik ben er even ingedoken omdat ik dat als econoom interessant vind.
Moeten we in Nederland niet eens gaan bekijken welke brdrijven/bedrijfstakken we wel en welke we niet willen? En dan als eerste eens kijken naar bedrijfstakken die veel arbeidsmigranten nodig hebben. Ik denk dan aan bollenteelt, distributiecentra, kalverenopfok met de bijbehorende slachthuizen?
Hieronder een interessant artikel
https://m.leidschdagblad.nl/cnt/dmf2022 ... um=organic
Tango1979 schreef:Maar als Nederland vol is, zullen we ook wat moeten doen aan arbeidsmigratie. En dan lijkt mij het handig om eens naar sectoren te kijken, die veel arbeidsmigranten gebruiken. Dan hebben Henk en Ingrid weer een huis, want daar gaat het toch om?
Dus wat inkrimpen in de bollensector, de vleesindustrie en de distributie centra lijkt mij dan een makkelijkere en snellere oplossing. Let wel: ik heb het over inkrimpen, niet verdwijnen.
De hele agro levert 6.7 van het bbp op. Veel geld, dat klopt. Maar ook een sector die vervuilt en veel arbeidsmigranten nodig heeft
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/de-ne ... epage=true
Het lijkt mij niet onverstandig om sectoren te stimuleren die minder druk op milieu en/of arbeidsmarkt leveren. Bovendien is het maar nog de vraag of als uitbuiting in bepaalde sectoren aan banden wordt gelegd, ze nog wel zo rendabel zijn.
nps schreef:Helemaal eens Tango1979. Heb je meteen het stikstofprobleem te pakken, komen er woningen vrij voor de Nederlanders en hoeven arbeiders hier niet als een soort van moderne slaven onder erbarmelijke omstandigheden te werken. Duurzame productie kan gestimuleerd worden, vervuilers en grote exporteurs extra belast. Win win win, voor iedereen, ook op de langere termijn. Maar de kiezer heeft nadrukkelijk gekozen voor schijnoplossingen op de korte termijn en géen krimp.
Dank voor het delen van de longread, interessant.
pien_2010 schreef:Klopt. Nr 29 op de wereld lijst en dan is gekeken naar bevolking dichtheid per vierkante km
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... sdichtheid
BigOne schreef:Nederland is niet vol, meer dan helft is landbouwgrond. Er is maar 13% van ons totale land bebouwd , we hebben woningen tekort . Dat is heel wat anders dan vol.
We worden pas echt vol wanneer we de klimaat problemen op wereldniveau niet aanpakken , wanneer namelijk Afrika onbewoonbaar wordt door hitte dan pas wordt het hier pas echt vol , net als in alle gematigde klimatologische gebieden.
En bepaalde bedrijven die naar een ander land gaan door strengere regels ? Die regels gaan ook daar gelden tzt.
Arbeidsplaatsen die verloren gaan wordt ook opgevangen door nieuwe bedrijven op gebied van milieu en technologie .
Ik weet nog dat internet z’n intrede deed, moord en brand werd er geschreeuwd door veel mensen . Dat kost arbeidsplaatsen was te horen, misschien ja, administratieve functies zijn verminderd, andere beroepen flink gegroeid.
pien_2010 schreef:Klopt. Nr 29 op de wereld lijst en dan is gekeken naar bevolking dichtheid per vierkante km
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... sdichtheid