Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:45

Ik vind het hier in het topic wel meevallen met polariseren, op een opmerking her en der na (van beide kanten).

Elisa noemde nog wel een pijnpunt, waar volgens mij veel te weinig op ingegaan wordt. Ongebreidelde economische groei.

Ik ben er even ingedoken omdat ik dat als econoom interessant vind.

Moeten we in Nederland niet eens gaan bekijken welke brdrijven/bedrijfstakken we wel en welke we niet willen? En dan als eerste eens kijken naar bedrijfstakken die veel arbeidsmigranten nodig hebben. Ik denk dan aan bollenteelt, distributiecentra, kalverenopfok met de bijbehorende slachthuizen?

Hieronder een interessant artikel

https://m.leidschdagblad.nl/cnt/dmf2022 ... um=organic

Mbt de column: er zit wel wat in denk ik. Maar ik denk ook dat niet iedereen zich in het probleem verdiept. Het is makkelijk om de schuld bij een partij te gooien. Iets wat Wilders doet. En ik denk echt dat er stemmers zijn, die dat geloven. Dat de vluchtelingen ervoor zorgen dat Kees geen huurwoning krijgt. Terwijl de invloed van de vluchtelingen in verhouding vrij klein is.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:49

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:53

Tango1979 schreef:
Ik vind het hier in het topic wel meevallen met polariseren, op een opmerking her en der na (van beide kanten).

Elisa noemde nog wel een pijnpunt, waar volgens mij veel te weinig op ingegaan wordt. Ongebreidelde economische groei.

Moeten we in Nederland niet eens gaan bekijken welke brdrijven/bedrijfstakken we wel en welke we niet willen? En dan als eerste eens kijken naar bedrijfstakken die veel arbeidsmigranten nodig hebben. Ik denk dan aan bollenteelt, distributiecentra, kalverenopfok met de bijbehorende slachthuizen?

Mbt de column: er zit wel wat in denk ik. Maar ik denk ook dat niet iedereen zich in het probleem verdiept. Het is makkelijk om de schuld bij een partij te gooien. Iets wat Wilders doet. En ik denk echt dat er stemmers zijn, die dat geloven. Dat de vluchtelingen ervoor zorgen dat Kees geen huurwoning krijgt. Terwijl de invloed van de vluchtelingen in verhouding vrij klein is.

Lijkt mij echt een top idee om hele sectoren naar het buitenland te verplaatsen. We verdienen daar met zijn allen heel veel geld aan en besteden dit geld ook aan onszelf.

Als we al die welvaart wegdoen dan is het snel gedaan met onze riante pensioenen en AOW.

Als je econoom bent snap je ook dat we alleen door te groeien onze voorsprong kunnen behouden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:54

maar Tango, als we hier bepaalde bedrijfstakken willen gaan opheffen, dan heeft dat toch ook heel grote impact op Nederland. En dan bedoel ik niet alleen het economisch belang, maar op vlakken als werkgelegenheid, familiebedrijven, aanverwante bedrijfstakken. Bijzondere sectoren als de bollenteelt en kalveropfok (waar overigens niet zo heel veel arbeidsmigranten voor nodig zijn) waar we als Nederland juist erg goed in zijn. Moet dat dan maar verplaatst naar het buitenland?

Ik ben er wel voor dat deze bedrijven zelf zorg moeten kunnen dragen voor fatsoenlijke huisvesting voor zijn werknemers. Gemeenten moeten de regels kunnen versoepelen voor tijdelijke woningen op eigen terrein bijvoorbeeld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:55

Benzz schreef:
https://youp.nl/columns/gompie

Dit vind ik dan weer een grappige column.

Uit de kolom

Citaat:
Op de foto zag je Dilan wanhopig dansen tegenover een soort Urker kerkenraad uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Alleen de sigaren ontbraken. Het zaaltje rook ik wel.

Citaat:
Of die regering er komt? Zeker. En Halbe Zijlstra gaat namens ons naar Rusland om excuses aan te bieden voor de economische boycot van de afgelopen jaren. Hij heeft deze week openlijk gesolliciteerd naar dat baantje.

Etc etc _O- _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:57

Youp kan ik altijd enorm waarderen. Of ik het wel of niet met hem eens ben (soms wel. soms niet, soms op bepaalde punten wel en oneens op andere) de humoristische en kritische manier van schrijven kan ik erg waarderen :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:00

juval schreef:
maar Tango, als we hier bepaalde bedrijfstakken willen gaan opheffen, dan heeft dat toch ook heel grote impact op Nederland. En dan bedoel ik niet alleen het economisch belang, maar op vlakken als werkgelegenheid, familiebedrijven, aanverwante bedrijfstakken. Bijzondere sectoren als de bollenteelt en kalveropfok (waar overigens niet zo heel veel arbeidsmigranten voor nodig zijn) waar we als Nederland juist erg goed in zijn. Moet dat dan maar verplaatst naar het buitenland?

Ik ben er wel voor dat deze bedrijven zelf zorg moeten kunnen dragen voor fatsoenlijke huisvesting voor zijn werknemers. Gemeenten moeten de regels kunnen versoepelen voor tijdelijke woningen op eigen terrein bijvoorbeeld.

Juval, kalveropfok alleen voor in ons land geboren kalveren lijkt me prima. Dat scheelt 750.000 import kalveren per jaar . Zal van Drie het wel niet mee eens zijn maar dat scheelt al aardig wat poep en plas . En er is al een exportverbod uit het grootste kalverland .

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:16

Punt waar veel mensen zich niet van bewust zijn is de reden waarom er zoveel problemen zijn rond de huisvesting van arbeidsmigranten.

Namelijk dat gemeenten erg terughoudend zijn in het verlenen van huisvestingsvergunningen voor deze doelgroep. En als er al een vergunning wordt afgegeven is dit van tijdelijke aard, vaak maar voor een beperkt aantal jaren.

Hierdoor wordt er amper geïnvesteerd is huisvesting. Met als gevolg dat deze mensen vaak in oude gebouwen terecht komen waar de leefomstandigheden niet optimaal zijn en er sneller onderling conflicten ontstaan. Waardoor omwonenden klagen bij de gemeente over overlast en de gemeente nog terughoudender wordt in het verlenen van vergunningen. Zo ontstaat er dus een vicieuze cirkel.

Oplossing is om ervoor te zorgen dat er meer vergunningen worden afgegeven voor mensen die tijdelijk woonruimte zoeken en dat deze vergunning voor lange tijd, of beter nog, defenitief is. Veel arbeidsbureaus en werkgevers die arbeidsmigranten nodig hebben, zouden dan bereid zijn om in huisvesting te investeren!

Hierdoor heb je geen verloedering meer in de buurt, minder kans op onderlinge conflicten (zeker met goede begeleiding in de buurt) en dus ook geen klachten meer van omwonenden. Overigens hoeft een vergunning voor tijdelijke woonruimte niet perse te worden gekoppeld aan migranten. Ook mensen die scheiden, vluchten voor huishoudelijk geweld of tussen 2 woningen in zitten zouden van dit soort woonruimte gebruik kunnen maken. Want waar 1 Europeaan mag verblijven, mag een ander niet worden uitgesloten, dat zou namelijk discriminatie zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:30

Tango1979 schreef:

Dit vind ik een heel interessant punt, wat ik eerder ook al onder de aandacht probeerde te brengen. Hangt een beetje samen met, hoe houdbaar is dit niveau van welvaart en produceren? Net als het punt dat de vleesindustrie bijvoorbeeld 70% van vlees exporteert. Het gros van de bollen en planten gaat volgens mij ook naar het buitenland. Daarnaast wordt er als poort van Europa ook veel verdiend op het verder distribueren van producten in Europa. We zijn super efficient met massaal produceren en exporteren en daarbij grotendeels afhankelijk van goedkope arbeid.

@robert45 en @juval, ik denk dat niemand het meteen heeft over compleet verplaatsen, maar wel kijken hoe het met wellicht wat minder export, minder afhankelijkheid van arbeidsmigranten en betere arbeidsomstandigen kan, waaronder loon. Scheelt ook meteen weer in de vervuiling en stikstof. We in Nederland inderdaad heel erg goed in belachelijk efficient heel veel produceren.

En jammer weer, die sneren afgelopen pagina's over en weer. Zullen we dat gewoon niet doen? Dank :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:32

Maar als Nederland vol is, zullen we ook wat moeten doen aan arbeidsmigratie. En dan lijkt mij het handig om eens naar sectoren te kijken, die veel arbeidsmigranten gebruiken. Dan hebben Henk en Ingrid weer een huis, want daar gaat het toch om?

Dus wat inkrimpen in de bollensector, de vleesindustrie en de distributie centra lijkt mij dan een makkelijkere en snellere oplossing. Let wel: ik heb het over inkrimpen, niet verdwijnen.

De hele agro levert 6.7 van het bbp op. Veel geld, dat klopt. Maar ook een sector die vervuilt en veel arbeidsmigranten nodig heeft

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/de-ne ... epage=true

Het lijkt mij niet onverstandig om sectoren te stimuleren die minder druk op milieu en/of arbeidsmarkt leveren. Bovendien is het maar nog de vraag of als uitbuiting in bepaalde sectoren aan banden wordt gelegd, ze nog wel zo rendabel zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:50

Helemaal eens Tango1979. Heb je meteen het stikstofprobleem te pakken, komen er woningen vrij voor de Nederlanders en hoeven arbeiders hier niet als een soort van moderne slaven onder erbarmelijke omstandigheden te werken. Duurzame productie kan gestimuleerd worden, vervuilers en grote exporteurs extra belast. Win win win, voor iedereen, ook op de langere termijn. Maar de kiezer heeft nadrukkelijk gekozen voor schijnoplossingen op de korte termijn en géen krimp.

Dank voor het delen van de longread, interessant.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:52

Tango1979 schreef:
Maar als Nederland vol is, zullen we ook wat moeten doen aan arbeidsmigratie. En dan lijkt mij het handig om eens naar sectoren te kijken, die veel arbeidsmigranten gebruiken. Dan hebben Henk en Ingrid weer een huis, want daar gaat het toch om?

Dus wat inkrimpen in de bollensector, de vleesindustrie en de distributie centra lijkt mij dan een makkelijkere en snellere oplossing. Let wel: ik heb het over inkrimpen, niet verdwijnen.

De hele agro levert 6.7 van het bbp op. Veel geld, dat klopt. Maar ook een sector die vervuilt en veel arbeidsmigranten nodig heeft

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/de-ne ... epage=true

Het lijkt mij niet onverstandig om sectoren te stimuleren die minder druk op milieu en/of arbeidsmarkt leveren. Bovendien is het maar nog de vraag of als uitbuiting in bepaalde sectoren aan banden wordt gelegd, ze nog wel zo rendabel zijn.

Daar sta ik ook achter. Het is eigenlijk aan alle kanten win-win.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:56

Nederland is niet vol, meer dan helft is landbouwgrond. Er is maar 13% van ons totale land bebouwd , we hebben woningen tekort . Dat is heel wat anders dan vol.
We worden pas echt vol wanneer we de klimaat problemen op wereldniveau niet aanpakken , wanneer namelijk Afrika onbewoonbaar wordt door hitte dan pas wordt het hier pas echt vol , net als in alle gematigde klimatologische gebieden.
En bepaalde bedrijven die naar een ander land gaan door strengere regels ? Die regels gaan ook daar gelden tzt.
Arbeidsplaatsen die verloren gaan wordt ook opgevangen door nieuwe bedrijven op gebied van milieu en technologie .
Ik weet nog dat internet z’n intrede deed, moord en brand werd er geschreeuwd door veel mensen . Dat kost arbeidsplaatsen was te horen, misschien ja, administratieve functies zijn verminderd, andere beroepen flink gegroeid.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:02

maar denk je niet dat we arbeidsmigranten nodig blijven hebben in verband met de vergrijzing? Er zijn over een aantal jaar niet genoeg werkende mensen meer die onze welvaart op peil kunnen houden. En er zullen steeds meer mensen in de zorg nodig blijven.

slaven onder erbarmelijke omstandigheden zijn uiteraard niet gewenst. Maar ik denk dat dit redelijk makkelijk opgelost kan worden als onze bureaucratie wat versoepeld kan worden zodat er meer (tijdelijke) woningen gebouwd kunnen worden. Vooral op eigen terrein van de bedrijven waar deze mensen werkzaam zullen zijn. Op bijvoorbeeld een gigantisch veel hectare tellend distributiecentrum, daar past heus wel een extra werknemersflat bij.
Maar ja regels.

over stikstof ga ik het niet hebben, dat heeft wat mij betreft echt niets te maken met de arbeidsmigratie.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:13

Natuurlijk hebben we arbeidsmigratie nodig! Maar mijn idee zou zijn om te kijken welke sectoren echt van groot belang zijn, en niet te vervuilend.

Zorg is een heel goed punt, bouw idem dito.

Maar is het echt wijs om in te zetten op minder noodzakelijke sectoren? Waar imo delen agro maar ook grote distributiecentra onder vallen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:35

Nederland is een van de dichtstbevolkte landen ter wereld… stellen dat het allemaal wel mee valt met hoe vol het is, omdat maar 13% bebouwd is lijkt me een beetje kort door de bocht?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:42

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:09

nps schreef:
Helemaal eens Tango1979. Heb je meteen het stikstofprobleem te pakken, komen er woningen vrij voor de Nederlanders en hoeven arbeiders hier niet als een soort van moderne slaven onder erbarmelijke omstandigheden te werken. Duurzame productie kan gestimuleerd worden, vervuilers en grote exporteurs extra belast. Win win win, voor iedereen, ook op de langere termijn. Maar de kiezer heeft nadrukkelijk gekozen voor schijnoplossingen op de korte termijn en géen krimp.

Dank voor het delen van de longread, interessant.

Op zich eens maar niet met alles.

De kiezer heeft namelijk ook gekozen voor een betere zorg. Bejaardentehuizen weer terug bijvoorbeeld. Georganiseerde zorg op 1 plek scheelt een heleboel onnodige tijdverspilling en dan kan er met minder medewerkers ook meer gedaan worden.

Komen er ook nog huizen vrij..win/ win.

En zo is er denk ik inderdaad in heel veel regelgeving en sectoren winst te behalen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:10

pien_2010 schreef:
Klopt. Nr 29 op de wereld lijst en dan is gekeken naar bevolking dichtheid per vierkante km

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... sdichtheid

Stiekem nog hoger, want daar staan ook gebieden tussen die geen landen zijn. Macau, Hong Kong, Guernsey, Jersey, etc. Als je die gebieden weglaat zou Nederland op de 20e plek staan. Als je ook stadstaten buiten beschouwing zou laten komt Nederland nog een stukje hoger.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:14

Mee eens Elisa. Er moet betaalbaar gebouwd worden voor ouderen/ alleenstaanden. Ik hou een groot appartement bezet, wil best wel wat kleiner hoor, maar dat is er niet. Idem voor mijn moeder, zij woont alleen in een nog groter appartement.

Edit: kleiner is er wel, maar dat is sociale huur en daar kom ik niet voor in aanmerking.

En als we het over huur hebben, wanneer doen we eindelijk iets aan scheefhuurders?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:20

Nouja dat zou dus ook een boel problemen op de woningmarkt kunnen oplossen.

Kostendelersnorm afschaffen ook.

In Amerika zijn Tiny houses erg in trek, daar zie ik ook nog wel toekomst in.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:21

Kostendelersnorm! Ook zo'n goeie. Wel recent verhoogd van 21 naar 27 jaar. Werd tijd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:24

BigOne schreef:
Nederland is niet vol, meer dan helft is landbouwgrond. Er is maar 13% van ons totale land bebouwd , we hebben woningen tekort . Dat is heel wat anders dan vol.
We worden pas echt vol wanneer we de klimaat problemen op wereldniveau niet aanpakken , wanneer namelijk Afrika onbewoonbaar wordt door hitte dan pas wordt het hier pas echt vol , net als in alle gematigde klimatologische gebieden.
En bepaalde bedrijven die naar een ander land gaan door strengere regels ? Die regels gaan ook daar gelden tzt.
Arbeidsplaatsen die verloren gaan wordt ook opgevangen door nieuwe bedrijven op gebied van milieu en technologie .
Ik weet nog dat internet z’n intrede deed, moord en brand werd er geschreeuwd door veel mensen . Dat kost arbeidsplaatsen was te horen, misschien ja, administratieve functies zijn verminderd, andere beroepen flink gegroeid.

Of Nederland wel of niet "vol" is, ligt maar net aan van welke kant je de dingen bekijkt. Feit is dat Nederland steeds meer moeite krijgt om de bevolkingsgroei bij te houden. Niet alleen is er een groot tekort aan woningen, maar ook de gezondheidszorg en het onderwijs hebben het zwaar. Het verkeer wordt op veel plaatsen steeds drukker en de kleine stukjes natuur in Nederland hebben ook te lijden onder het steeds toenemende aantal inwoners. Naast wonen moet elke inwoner ook kunnen werken en vergis je niet, elke persoon laat zijn voetafdruk achter.

Het zou natuurlijk geweldig zijn als Nederland de klimaat problemen op wereldniveau kon aanpakken, helaas is het niet zo eenvoudig. In vergelijking met andere landen is Nederland niet meer dan een stipje op de kaart. En de klimaatproblemen van Nederland zelf zijn voor ons land al een hele opgave.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:28

pien_2010 schreef:
Klopt. Nr 29 op de wereld lijst en dan is gekeken naar bevolking dichtheid per vierkante km

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... sdichtheid

Volgens mij is deze lijst inmiddels al een beetje verouderd.. Eerder was ook de verwachting dat Nederland rond 2060 de 18 miljoen inwoners zou aantikken maar daar komen we al snel dicht in de buurt met huidige 17938053.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:33

Met Nederland vol als kreet ben ik het gewoon niet eens , ik zeg ook nergens dat arbeidsmigranten weg moeten. Ik woon ook liever ergens waar het rustiger is, ondanks dat ik al rustig woon. Maar ons land als vol bestempelen om dan met de vinger naar al die opvreters te wijzen en daar op af te geven wat betreft woningnood e.d. is gewoon onzin.