Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:19

hwn schreef:
De Israëlische media is niet bepaald objectief - en al meermaals betrapt op leugens - dus jouw broertje ziet ook maar één kant van het verhaal, en als hij het wel weet en het dan maar ok vindt dat zoveel burgers gedood worden en zoveel andere overtredingen van de mensenrechten, tja, dan vind ik daar wel wat van. Ik heb geen zin om weer het hele topic en alle israëlische overtredingen te citeren (en het legitiem en internationaal erkend recht van de palestijnen onder bezetting om zich hiertegen met alle middelen te verzetten). Ik denk en hoop dat de Israëlische burgers, mochten ze goed geïnformeerd zijn, zich toch ook wel zouden schamen voor hun regering en legerleiding. Tenzij mijn geloof in de goedheid van de meeste mensen ten onrechte is...

Mijn broertje zit er midden in en ziet alle kanten van het verhaal.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:20

Popstra schreef:
Ik vind daar ook wel wat van dat er mensen zijn die heel geen probleem hebben met wat al die onschuldige mensen word aangedaan nu!
Het gaat veel te ver
Israel gaat de boekjes ver te buiten!!

Helemaal niet, Hamas wat een terreurorganisatie is gaat alle boekjes te buiten. Israel waarschuwt de burgers dat er beschietingen aan komen en dat ze weg moeten gaan, Hamas houdt de burgers van Gaza tegen zodat ze niet weg kunnen gaan en dus beschietingen moeten verdragen. Je hebt echt geen idee waar je het over hebt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:23

Israel bombardeert ook de door henzelf aangewezen vluchtroutes, en bombardeert ook het zuiden van Gaza waar ze iedereen juist naartoe laten vluchten. En dat nog los van het blokkeren van voedsel, water en brandstof wat ze eerder gedaan hebben. Zowel Hamas als Israel gaan veel te ver.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:25

Hamas zit ondergronds, de gewone burgers zijn het slachtoffer. En worden ook doodgeschoten door Hamas. Mijn broertje kwam voordat dit gebeurde altijd in Gaza, deed er boodschappen, ging daar naar de garage, had er vrienden. Duizenden gewone Gazanen gingen elke dag werken in Israel. Het was niet ideaal en er werd wel eens een raket afgevuurd, maar mensen leefden met elkaar. Hamasleden zijn terroristen, dit heeft niets te maken met oorlog maar met vreselijk vuil spel waarbij ze de burgers gebruiken als pionnen en schild. Terwijl hun leiders in luxe baden in landen als Qatar en Turkijke. Te bizar voor woorden.

En ja, ze gaan allebei te ver. Maar vraag je eens af hoe dat komt ? Mijn neefje was ook op dat festival, gelukkig werd hij ziek en ging hij voortijdig naar huis, anders was hij misschien ook dood geweest. Onschuldige mensen vermoorden op een festival heeft niets te maken met oorlog.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:47

hwn schreef:
mysa schreef:
500km aan onderaardse gangen en kelders. Maar niet voor de gewone Gazaan...

Daar gaan we weer... En als ze de burgers bij hen in de gangen en kelders gelaten hadden, dan had je weer geroepen dat ze hen als menselijk schild gebruiken.

Voor de 100ste keer in dit topic: het internationaal (oorlogs)recht zegt dat de bezetter verantwoordelijk is voor de veiligheid van de burgerbevolking in de bezette gebieden. Dus het is de taak van Israël om ervoor te zorgen dat de burgers in Gaza veilig zijn, niet die van Hamas.

De woorden 'menselijk schild' heb ik al deze weken nog niet in de mond genomen dus ik begrijp niet waarom je denkt dat ik dat zou gaan roepen?

En voor wat betreft het oorlogsrecht: ik heb al eens eerder gezegd dat dat een contradictio in terminis is, wat mij betreft. Oorlog heeft niets met recht te maken, oorlog is gewoon smerig. Altijd, hoe dan ook. Kijk wat de VS en andere geallieerden in Nazi Duitsland deden, wat er in Vietnam gebeurde, kijk naar wat Rusland doet, wat Assad deed en doet, wat de Houthi's in Yemen doen, wat er in Sudan gebeurt momenteel.

En ten slotte: ik snap volledig dat je opkomt voor de Palestijnen en dat je Israëls huidige agressie verkettert. Dat doe ik ook.
Dat doen, in tegenstelling tot wat hier aangenomen wordt, veel Israëliërs idem. (zie mijn eerder link naar Haaretz.com en denk aan al die honderdduizenden die het afgelopen jaar de straat zijn op gegaan om, weliswaar om andere redenen, tegen de huidige regering te demonstreren).

Maar ik kan gewoon echt niet begrijpen waarom je Hamas door dik en dun verdedigt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:17

hahahatsjoe schreef:
Popstra schreef:
Ik vind daar ook wel wat van dat er mensen zijn die heel geen probleem hebben met wat al die onschuldige mensen word aangedaan nu!
Het gaat veel te ver
Israel gaat de boekjes ver te buiten!!

Helemaal niet, Hamas wat een terreurorganisatie is gaat alle boekjes te buiten. Israel waarschuwt de burgers dat er beschietingen aan komen en dat ze weg moeten gaan, Hamas houdt de burgers van Gaza tegen zodat ze niet weg kunnen gaan en dus beschietingen moeten verdragen. Je hebt echt geen idee waar je het over hebt.

Pardon????

Ik heb het over de ONSCHULDIGE mensen die de dupe zijn van dit alles. Niet over Hamas! En ja ik heb ook beelddn gdzien van die gruwelijke 7 okt maar
Ik kan je wel wat linken sturen hoor met beelden van kindjes in stukjes en ander leed door de bombardementen van Israel. Kijken of je het er nog zo mee eens bent dat dit maar door blijft gaan!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:32

mysa schreef:
500km aan onderaardse gangen en kelders. Maar niet voor de gewone Gazaan...

Ja, afschuwelijk, hè.

Geen schuilkelders.
En ook heel veel andere dingen niet, maar een netwerk aan tunnels.

Accoord, als het weer eens zo was dat alle grenzen gesloten waren,
dan heeft een tunnel om te smokkelen beslist zin.

Maar inmiddels is het veel meer dan dat.

FiveSports

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:04

@hahahatsjoe, dus als Rusland Oekraïne zou waarschuwen voor ze woonwijken plat bombarderen zou dat het goed maken?
Vind het echt bijzonder dat je Israëlisch terreur op die manier lijkt goed te praten. Ben je überhaupt kritisch op iets wat Israël doet of geloof je echt dat er niets op aan te merken is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:32

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 20:56

Deze vind ik ook wel hoopgevend:

https://www.youtube.com/watch?v=OiDxt_LDbCo

Een familielid van gijzelaars geeft een lid van de Knesset een veeg uit de pan nadat ze gezegd heeft dat ze Gaza moeten platgooien. Hij is vooral bezorgd om zijn familieleden, maar ook om de andere burgers in Gaza. "Er is leven in Gaza" Hij pleit voor terughoudendheid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:01

Akkoord Israël en Hamas over staakt-het-vuren en uitwisseling gijzelaars en gevangenen - https://nos.nl/l/2498761

Hoopvol nieuws!
Als het wordt uitgevoerd kunnen er eindelijk een aantal kinderen naar huis.
Voor de Palestijnse kinderen hoop ik wel dat hun familie nog leeft.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:35

Popstra schreef:
Pardon????

Ik heb het over de ONSCHULDIGE mensen die de dupe zijn van dit alles. Niet over Hamas! En ja ik heb ook beelddn gdzien van die gruwelijke 7 okt maar
Ik kan je wel wat linken sturen hoor met beelden van kindjes in stukjes en ander leed door de bombardementen van Israel. Kijken of je het er nog zo mee eens bent dat dit maar door blijft gaan!

Popstra, ik heb genoeg van dat soort filmpjes gezien. Heel veel nepfilmpjes. En heb ook heel veel gezien waarbij mensen en kinderen en babies geschminkt worden met wonden. Wat is waar wat is niet waar, je kunt het op de filmpjes niet zien. Mijn broertje woont er midden in en ik ga uit van wat hij vertelt en mee maakt.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:36

dubbel :+
Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 22-11-23 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:38

FiveSports schreef:
@hahahatsjoe, dus als Rusland Oekraïne zou waarschuwen voor ze woonwijken plat bombarderen zou dat het goed maken?
Vind het echt bijzonder dat je Israëlisch terreur op die manier lijkt goed te praten. Ben je überhaupt kritisch op iets wat Israël doet of geloof je echt dat er niets op aan te merken is?

Je vergelijkt dingen met elkaar die niet met elkaar te vergelijken zijn. Oekraine en Rusland is oorlog, Israel en Hamas is terreur.

En er zal genoeg aan te merken zijn op Israel, maar ze hebben groot gelijk dat ze terug slaan na een aanval op dat festival. En op gewone mensen, burgers uit auto's sleuren en afschieten heeft niets te maken met oorlog. Kinderen en vrouwen verkrachten, martelen en doodmaken heeft daar nog minder mee te maken. En dat doet Hamas. Israel bombardeert ja, en daarbij zullen ook kinderen gedood worden of gewond raken, maar dat is van totaal andere orde (vind ik).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:51

hahahatsjoe schreef:
FiveSports schreef:

Je vergelijkt dingen met elkaar die niet met elkaar te vergelijken zijn. Oekraine en Rusland is oorlog, Israel en Hamas is terreur.

En er zal genoeg aan te merken zijn op Israel, maar ze hebben groot gelijk dat ze terug slaan na een aanval op dat festival. En op gewone mensen, burgers uit auto's sleuren en afschieten heeft niets te maken met oorlog. Kinderen en vrouwen verkrachten, martelen en doodmaken heeft daar nog minder mee te maken. En dat doet Hamas. Israel bombardeert ja, en daarbij zullen ook kinderen gedood worden of gewond raken, maar dat is van totaal andere orde (vind ik).

Fascinerend die laatste zin, 'Is van een totaal andere orde'. Israel kan niks verkeerd doen volgens jou blijkbaar en dat is een zeer discutabel standpunt.
1 dodelijk slachtoffer door Hamas wordt gecompenseerd door 10 of meer palestijnse slachtoffers.
Joodse kolonisten op en rond de Westbank zijn op hun manier ook bezig met terreur, heel Gaza wordt op een Hitleriaanse blitzkrieg wijze plat gebombadeerd.

Kortom: Beide partijen zijn gewoon niet goed bezig.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 12:55

CharleyT schreef:
Fascinerend die laatste zin, 'Is van een totaal andere orde'. Israel kan niks verkeerd doen volgens jou blijkbaar en dat is een zeer discutabel standpunt.
1 dodelijk slachtoffer door Hamas wordt gecompenseerd door 10 of meer palestijnse slachtoffers.
Joodse kolonisten op en rond de Westbank zijn op hun manier ook bezig met terreur, heel Gaza wordt op een Hitleriaanse blitzkrieg wijze plat gebombadeerd.

Dat zeg ik niet, lezen is ook een kunst. Als er iemand fout bezig is dan ben jij dat door Hitler te noemen, dat is ronduit schandalig, je moet je schamen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:08

Al 5000 kinderen doodgebombardeerd inmiddels |(
Ik geloof niet dat ook maar 1 ervan schuldig was aan de aanslag :n

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:14

hahahatsjoe schreef:
CharleyT schreef:

Dat zeg ik niet, lezen is ook een kunst. Als er iemand fout bezig is dan ben jij dat door Hitler te noemen, dat is ronduit schandalig, je moet je schamen.

Reductio ad Hitlerum, al 80 jaar een klassieker onder de drogredenen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:40

Als geboren Rotterdamse kan ik blitskrieg en vernietiging wel combineren.... |(

Middelburg is in dit kader ook platgegooid: de Zeeuwen waren het niet eens met de capitulatie.

Adolf H. had haast.

En voor veel Nederlanders is de Tweede Wereldoorlog 'het referentiepunt', geen ervaring met andere oorlogen.
(Zelfs de Eerste Wereldoorlog wordt soms, macht der gewoonte, de Tweede genoemd.)('Elf november, wapenstilstand in de 2e Wereldoorlog'...)

Uiteraard is de combinatie Israël en Tweede Wereldoorlog beladen.

Hier op het continent vieren we zo meteen 'de tachtigjarige vrede'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-11-23 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:41

Sizzle schreef:
Al 5000 kinderen doodgebombardeerd inmiddels |(
Ik geloof niet dat ook maar 1 ervan schuldig was aan de aanslag :n

Je moet niet alles geloven wat je leest. Propaganda...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:43

Instanties zoals de WHO zijn inderdaad typisch bekend om zijn palastijnse propaganda :j

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 13:57

hahahatsjoe schreef:
FiveSports schreef:

Hamas richting Israel is terreur ja, maar de burgerbevolking van Gaza richting Israel niet. En die worden verreweg het hardst getroffen door bombardementen en bijvoorbeeld het afsluiten van water / voedsel / elektriciteit / brandstof. Dat druist volledig tegen de Geneefse Conventies in.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:00

Exitium schreef:
Hamas richting Israel is terreur ja, maar de burgerbevolking van Gaza richting Israel niet. En die worden verreweg het hardst getroffen door bombardementen en bijvoorbeeld het afsluiten van water / voedsel / elektriciteit / brandstof. Dat druist volledig tegen de Geneefse Conventies in.

Vertel mij dan eens wat ze anders hadden moeten doen, Hamas blijven voorzien van stroom en brandstof ? No way. Ja, de gewone burgers tref je daar ook mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:06

Citaat:
Vertel mij dan eens wat ze anders hadden moeten doen, Hamas blijven voorzien van stroom en brandstof ? No way. Ja, de gewone burgers tref je daar ook mee.

... creatief zijn.
De voedingsbodem van het conflict wegnemen.
Het probleem oplossen aan de onderhandelingstafel. (Het is errug laat, maar beter idioot laat dan nooit.)

En je niet laten verleiden tot een guerrilla, want die win je niet.
(Waarbij ik dus nadrukkelijk niet pleit voor flink bombarderen...)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:14

hahahatsjoe schreef:
Exitium schreef:

Yes way, daar zijn zelfs artikelen in de Conventie aan gewijd. Net als aan ziekenhuizen, het toelaten van medische asisstentie, etc. Je gaat geen complete gebieden bombarderen of van humanitaire hulp ontzien waarmee je 98% onschuldigen raakt, omdat 2% van de bevolking terrorist is. Daarmee maak je je simpelweg schuldig aan oorlogsmisdaden. Je zal in zo'n geval anders te werk moeten gaan, veel gerichter.